Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Dziennikarz, mediaworker czy influencer?

float_intro: /images/kerunek/bg_atuty.jpg

konferencja

 

 

Dziennikarz, mediaworker czy influencer?

o dziennikarskiej profesji w mediach zdigitalizowanych

 

Wiele mówi się o kryzysie współczesnego dziennikarstwa. Za ten stan rzeczy odpowiada nie tylko zmiana w samej profesji, wymuszona tempem życia i nowoczesnymi technologiami, lecz również kryzys tożsamościowy wynikający z poszerzenia definicji dziennikarstwa jako takiego. O dylematach, z którymi zmaga się zawód dziennikarza porozmawiamy podczas interdyscyplinarnej konferencji „Dziennikarz, mediaworker czy influencer? O problemach dziennikarskiej profesji w mediach zdigitalizowanych”. Wstęp wolny i bezpłatny. Obowiązuje rejestracja.

konferencja

wrzesień
28 2017

Wrocław

Dziennikarstwo tradycyjne a internetowe

Tradycyjne granice dziennikarskiej profesji atakowane są z rozmaitych stron – nie jest jasna granica między dziennikarstwem a rozrywką (infotaimnent), dziennikarstwem a branżami komunikacji wizerunkowej (public relations), a nawet dziennikarstwem a polityką (czy media stają się aktorami na scenie politycznej?). Wszystkie te zagadnienia będą pozostawały w polu naszych zainteresowań podczas obrad konferencyjnych. To jednak, co będzie interesowało nas najbardziej, to kwestia relacji między dziennikarstwem tradycyjnym a tzw. dziennikarstwem internetowym/ dziennikarstwem w Internecie/ dziennikarstwem zdigitalizowanym oraz aktywnościami paradziennikarskimi realizowanymi w sieci.

Wśród proponowanych zagadnień znaleźć się mogą następujące: kondycja współczesnego dziennikarstwa, etyczne aspekty zmian w dziennikarstwie współczesnym, dyskursy mediów zdygitalizowanych, media współczesne a kultura popularna, znak/obraz/tekst w Internecie, blogowanie i vlogowanie jako „nowe formy dziennikarstwa”, fake newsy, dziennikarstwo i dziennikarze w mediach społecznościowych, digital media, współczesne dziennikarstwo a komunikacja wizerunkowa (public relations, reklama natywna, personal branding), dziennikarstwo jako profesja (dziennikarze, mediaworker czy influencer?).

Nie ulega wątpliwości, że dziennikarstwo i media odgrywają istotna rolę społeczną. Nie budzi też wątpliwości fakt, że zjawiska te podlegają współcześnie znaczącym przemianom, przez niektórych określanych mianem kryzysu. Czy tak jest w rzeczywistości? Jakie są perspektywy uprawiania dziennikarstwa w dobie blogów, vlogów i fake newsów? Czy w ogóle mamy jeszcze dziennikarzy, czy tylko mediaworkerów i influencerów?

Karina Stasiuk-Krajewska

Kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet SWPS Wrocław

Program

Czwartek, 28 wrzesnia 2017 r.

9.30-10.30 – rejestracja uczestników

10.30-10.40 – rozpoczęcie konferencji

  • Przywitanie gości
    prof. Monika Lewandowicz-Machnikowska, Dziekan Wydziału Prawa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu
    dr Karina Stasiuk-Krajewska, Kierownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

PANEL PLENARNY

10.40-11.05 – Wyimki z myśli o sztuce mediów, prof. Jerzy Olek, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

11.05-11.30 – Polski dziennikarz przyszłości - sylwetka kompetencyjna i zawodowa absolwenta studiów dziennikarskich w polskich szkołach wyższych, prof. Igor Borkowski, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu, Uniwersytet Wrocławski

11.30-11.55 – Weto prezydenta. Zerwanie narracji, prof. Marian Płachecki, Uniwersytet SWPS w Warszawie

11.55-12.20 – Sprostowanie prasowe w prasie internetowej, prof. Elżbieta Czerny-Drożdżejko Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

12.20-12.40 – dyskusja

12.40-12.55 – przerwa kawowa

PANEL I: MIĘDZY "STARYM" A "NOWYM" DZIENNIKARSTWEM

12.55-13.10 – Profesjonalny dziennikarz wobec aktywności komunikacyjnej blogerów/influencerów w świecie widowisk sportowych (na przykładzie współczesnego kolarstwa), mgr Tomasz Wołodźko, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

13.10-13.25 – Dziennikarstwo ekonomiczne w dobie Internetu, dr Krzysztof Gołata, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

13.25-13.40 – Nowa rola dziennikarza? Wizualizacja danych we współczesnych mediach, mgr Waldemar Bojakowski, Uniwersytet Wrocławski

13.40-13.55 – „To nie atak atomowy Kim Dzong Una na Wrocław, to widok m.in. na osiedle Gądów ze Sky Tower podczas kataklizmu pogodowego 11.08.2017" – wyznania łgarza albo studium przypadku pewnego "fake newsa", mgr Michał Ulidis, Mikołaj Ławnicki, dr Maurycy Graszewicz, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

13.55-14.10 – dyskusja

PANEL PRAKTYCZNY I

15.00-16.00 – Na froncie walki z pseudonauką, Aleksandra i Piotr Stanisławscy, Crazy Nauka

16.05-17.05 – Jak powiedzieć prościej? Czyli jak przekazać prawnicze treści w przystępny sposób, Dawid Nowak, Lookreatywni.pl

17.10-18.10Róbcie swoje!, Piotr Kędzierski

18.10-18.20 – przerwa kawowa

18.20-20.00 – debata „Blogowanie lifestylowe. Jak i po co?" (flowmummy.pl, oczekujac.pl, mataja.pl, Magdalena Kanoniak „Radzka”, secondhanddandy.pl)

Piątek, 29 września 2017 r.

PANEL III DIGITAL MEDIA – BADANIA I ANALIZY

10.00-10.20 – Dziennikarstwo współczesne według studentów oraz kandydatów na studia, dr Izabela Bogdanowicz-Piesik Uniwersytet Warszawski

10.20-10.40 – Dziennikarstwo jako profesja – analiza dyskursu, dr Karina Stasiuk-Krajewska, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

10.40-11.00 – Polaryzacja dyskursu na przykładzie sprawy Igora Stachowiaka, Arkadiusz Kołt, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

11.00-11.20 – Blog i vlog religijny jako nowy rodzaj dziennikarstwa, ks. dr Krzysztof Stępniak, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku

11.20-11.40 – dyskusja

11.40-12.00 – przerwa kawowa

PANEL IV DZIENNIKARSTWO INTERNETOWE – MIĘDZY TEORIA A PRAKTYKĄ

12.00-12.20 – Dziennikarz-bloger czy bloger-dziennikarz?, mgr Karolina Błońska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

12.20-12.40 – Wszyscy jesteśmy dziennikarzami, czyli kilka słów o social medialnej odpowiedzialności, Natalia Semczuk, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

12.40-13.00 – Dziennikarstwo internetowe. Czy w dobie Internetu każdy może być dziennikarzem? Agata Chrobot, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

13.00-13.20 – Interaktywność nowych mediów – pułapki i ograniczenia Paulina Kaleta, Hanna Schwengler, Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

13.20-13.40 – dyskusja

17.00 – Podsumowanie konferencji

WARSZTATY

14.15-15.30 – YouTube: Demokratyzacja mediów i wyzwania z nią związane, Jakub Jankowski, RASP, Onet

15.30-17.00 – Pisanie bloga: Dla kogo? O czym? Jak? Po co?, Piotr Kozanecki, RASP, Onet

Opisy wydarzeń

Na froncie walki z pseudonauką

Jak z dziennikarzy prasy papierowej staliśmy się blogerami popularyzującymi naukę i jakie niespodzianki nas czekały - od walki z pseudonauką po weryfikację fake newsów. Nasza niemal półmilionowa społeczność skupiona wokół bloga i FB nie bierze jeńców ;-)

Aleksandra i Piotr Stanisławscy - małżeństwo, które od ponad dekady pisze o nauce. Blogerzy z wyboru, dziennikarze naukowi z powołania. Publikowali m.in. w „Przekroju”, „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej”, „Focusie”, „Newsweeku”, „Wiedzy i Życiu”. A potem zapragnęli pisać na własny rachunek i tak narodziła się Crazy Nauka – najpierw jako fanpage na Facebooku, potem również jako ten blog.Kochają to, co robią. I dzięki temu Crazy Nauka to najpopularniejszy i największy blog popularnonaukowy w Polsce. Co miesiąc ich stronę odwiedza około 300-400 tysięcy osób, na Facebooku zgromadzili ponad 90 tysięcy fanów (www.crazynauka.pl).

Jak powiedzieć prościej? Czyli jak przekazać prawnicze treści w przystępny sposób

Język, którym posługują się prawnicy, nie jest uważany za najłatwiejszy do zrozumienia. Ale czy nie da powiedzieć się pewnych rzeczy prościej? Z pewnością jest to możliwe. Chcemy pokazać, że nawet najbardziej skomplikowane treści można zaprezentować w przystępny sposób. To jednak nie wszystko. Równie ważne jest konsekwentne budowanie wizerunku eksperta i duża dawka cierpliwości. Nic nie przychodzi z dnia na dzień. Budowanie sukcesu to maraton, a nie sprint. Trzeba być pewnym, że jest się gotowym do startu.

Dawid Nowak - autor tekstów w serwisie Lookreatywni.pl z zakresu prawa reklamy i mediów społecznościowych. Doktorant w Katedrze Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.Obecnie wykorzystuje zdobyte doświadczenia oraz umiejętności prawnicze, marketingowe i biznesowe, doradzając przedsiębiorcom oraz branży muzycznej. Lookreatywni.pl

Róbcie swoje!

Dziennikarz, mediaworker czy influencer? Jak się praktycznie odnaleźć na dzisiejszym rynku medialnym i jak – jednak – robić swoje. 

Piotr Kędzierski – bloger i dziennikarz radiowy i telewizyjny, prezenter i DJ, od 2009 roku związany z Rock Radiem (dawniej Radio Roxy). Laureat „Radiofonu 2013” w kategorii prezenter radiowy. Karierę zaczynał w 4fun.tv. Następnie pojawiał się na antenie TVP1 (talk-show „Lubię to”), TVP2 (współgospodarz „Bitwy na głosy”), TVP Kultura, Polsat Play, Player.tv, TVN Lingua.
Od 2007 roku pracuje w radiu. W Radio Bis prowadził audycję poranną Do rana przyłóż oraz audycję Guma jest drewnem naszych czasów. Od 2009 roku związany jest z Radiem Roxy (teraz Rock Radio), gdzie z Tymonem Tymańskim przez siedem lat prowadził audycję Ranne Kakao. W 2014 roku wraz z Kubą Wojewódzkim współtworzył kontrowersyjną audycję Książę i Żebrak. W weekendy z Michałem Migałą prowadził audycję Dwa neurony i trzy jądra, która później przekształciła się w audycję Dziedzic Pruski. Obecnie jest prezenterem autorskiego programu Piotr Kędzierski Show: PKS w Rock Radiu. 

Demokratyzacja mediów i wyzwania z nią związane

Jak sobie radzić z demokratyzacją mediów i jak budować skuteczną komunikacje na kanale YouTube – czego unikać, a co warto stosować? Tego wszystkiego dowiecie się na warsztacie .

Jakub Jankowski - prezenter, scenarzysta, współtwórca programu Matura to Bzdura oraz prowadzący program rozrywkowo-edukacyjny Nokaut.TV. Jakub jest również współtwórcą projektu edukacyjnego NaszaNauka.pl, który skupia nauczycieli tworzących podręczniki interaktywne pozwalające uczniom na szybsze i łatwiejsze przyswajanie wiedzy. Uczestnik oraz prelegent wielu konferencji poświęconych tematyce social media/reklama/marketing, m.in.: Blog Forum Gdańsk, MediaFunLab, Szczecin Aloud; Przez wiele lat był aktorem teatru “Bezpośrednik-uff “, z którym zebrał wiele wyróżnień. Prowadził program „Pasja: Sposób na życie” na zlecenie Discovery Channel. Pomysłodawca projektu mentoringowego Akademia Video, który pomógł wykreować rozpoznawalnych już w Polsce YouTuberów. Od lat pasjonuje się językiem rosyjskim oraz kulturą Rosji. Jego największym marzeniem pozostaje podróż koleją transsyberyjską. Szkoli z zakresu wykorzystania narzędzi społecznościowych do kształtowania wizerunku i promocji na w internecie.

Pisanie bloga: Dla kogo? O czym? Jak? Po co?

Wszystko o blogowaniu – o nadawcy i odbiorcy, o tematach i technikach, wreszcie – skuteczności i wpadkach, których trzeba unikać.

Piotr Kozanecki - Rocznik 1983. Skończył dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, pracuje w Onecie od 2007 roku. Zaczynał jako redaktor serwisów informacyjnych, od 2013 roku jest wydawcą strony głównej. Jako dziennikarz zajmuje się architekturą i przestrzenią publiczną, prowadzi bloga o tej tematyce http://terenzabudowany.blog.pl/. Jest dwukrotnym laureatem nagrody Dziennikarza Małopolski. Przewodnik beskidzki, pasjonat gór, drewnianych kościołów, piłki nożnej, książek i historii.

Zgłoszenia

Wstęp wolny i bezpłatny. Osoby zainteresowane uczestnictwem prosimy o zgłaszanie się do rejestracji uczestników – przed salą 127 (I piętro) – w godz. 9.30-10.30.

Osoby zainteresowane udziałem w warsztatach w drugim dniu konferencji (29.09, piątek), prosimy o przesłanie wiadomość na adres: [email protected]

logo swps onet

Organizator

  • Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
    Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu

Partner

  • Grupa Onet-RASP

Termin i miejsce

28-29 września 2017 r. (czwartek i piątek)
Uniwersytet SWPS, Filia we Wrocławiu
ul. Ostrowskiego 30b, 53-238 Wrocław

Kontakt

Tel. 608 364 554
E-mail: [email protected]