Dla kogo?
- Dla pracowników przedszkoli i szkół integracyjnych, placówek oferujących pomoc osobom z zaburzeniami rozwoju i zachowania, pracownikom fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz osób z zaburzeniami rozwoju i zachowania.
Kontakt
- tel: (32) 750 63 99, 694 441 713
- e-mail: [email protected]
- Koordynator kierunku: Marta Hefeman
Stosowana analiza zachowania
w pracy z osobami z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju lub zachowania
- Rekrutacja zakończona.
Zajęcia będą prowadzone online lub w formie hybrydowej (online lub offline).
O studiach
Kierunek dostępny także w Katowicach, Warszawie.
"Według najnowszych danych prezentowanych przez Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w USA, 1 na 54 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Choć istnieje wiele metod terapii dzieci z autyzmem, to terapia behawioralna dostarcza najskuteczniejszych z nich, czego dowiodły wyniki setek badań. Według wielu światowych instytucji i towarzystw, są to oddziaływania, które powinny być wiodącymi w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapia behawioralna to dynamicznie rozwijający się kierunek psychoterapii, będący częścią równie dynamicznie rozwijającej się dyscypliny naukowej – stosowanej analizy zachowania (SAZ). Osoby pracujące z wykorzystaniem procedur SAZ stosują skuteczne metody pomocy dla szerokiej grupy osób potrzebujących, szczególnie dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. W Polsce działa już 30 ośrodków terapii behawioralnej, ponad 200 licencjonowanych terapeutów i 30 superwizorów behawioralnych. Studia podyplomowe „Stosowana analiza zachowania: przygotowanie do pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania" nie tylko stanowią jedną ze ścieżek prowadzących do zdobycia licencji terapeuty behawioralnego, ale przede wszystkim pozwalają nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy terapeuty behawioralnego."
dr Przemysław Bąbel
Kierownik studiów SAZ w Uniwersytecie SWPS Katowice
Adresaci
Adresatami studiów są absolwenci studiów o kierunkach humanistycznych i społecznych (np. psychologia, pedagogika, resocjalizacja, opieka społeczna), pracownicy przedszkoli i szkół integracyjnych, placówek oferujących pomoc osobom (nie tylko dzieciom) z zaburzeniami rozwoju (zwłaszcza autyzmem, ADHD, upośledzeniem umysłowym) oraz zaburzeniami zachowania; członkowie stowarzyszeń i fundacji na rzecz pomocy ww. grupom; pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz osoby mające styczność z osobami o zaburzonym rozwoju (np. rodzice, opiekunowie). Zgłoszenia osób nie spełniających tych kryteriów będą rozpatrywane osobno, po zakończeniu zasadniczej rekrutacji w miarę dostępnych miejsc.
Cel
Celem studiów jest dostarczenie pogłębionej wiedzy o wpływie czynników środowiskowych na zachowanie (zdarzeń je poprzedzających, będących jego konsekwencjami i towarzyszących mu) i zapoznanie z metodami praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis - ABA) jest nauką zajmującą się badaniem i wykorzystaniem praw uczenia do rozwiązywania społecznie istotnych problemów. Wykorzystanie ABA jest szerokie, ale metody behawioralne są szczególnie przydatne i efektywne w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju (np. autyzmem) i zaburzeniami zachowania. Biorąc pod uwagę wiele wyzwań w pracy zawodowej, z którymi mierzą się profesjonaliści pracujący na co dzień z osobami o nietypowym rozwoju, proponowane studia podyplomowe zapewnią słuchaczom również podstawy teoretyczne związane z analizą zachowania i metodami badań behawioralnych. W czasie studiów podkreślany będzie także wymiar etyczny pracy analityka zachowania.
Absolwenci studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania będą posiadali następujące kompetencje:
- Wiedzę na temat analizowania zależności pomiędzy zmiennymi środowiskowymi a zachowaniem.
- Wiedzę na temat podstawowych praw rządzących zachowaniem.
- Wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w analizie zachowania.
- Umiejętności prowadzenia oceny behawioralnej, planowania interwencji i ewaluowania efektywności przeprowadzonej interwencji.
- Umiejętności związane z pracą kliniczną z osobami nietypowo rozwijającymi się (głównie z autyzmem).
- Umiejętności związane z programowaniem oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych dla osób mających trudności z uczeniem się.
- Wiedzę dotyczącą zagadnień etycznych w pracy analityka zachowania.
Dlaczego warto?
- Zajęcia prowadzone przez wysokiej klasy ekspertów–praktyków.
- Zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania oraz nietypowo rozwijającymi się.
- Zapewniony 20-godzinny staż w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem.
- Bogaty program zawierający aż 200 godzin zajęć dydaktycznych (włączając staż).
- Możliwość zdobycia licencji terapeuty behawioralnego nadawanego przez Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej i Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej.
Organizacja nauki
Zajęcia będą odbywać się w trybie weekendowym (soboty, niedziele) w trakcie zjazdów realizowanych średnio co 3 tygodnie. Staż w ośrodku prowadzącym terapię realizowany będzie w piątki, soboty i niedziele.
Miejsce realizacji zajęć stacjonarnych
Zajęcia na studiach podyplomowych realizowane są na wydziale SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Katowicach lub w salach konferencyjno-szkoleniowych wynajmowanych poza siedzibą uczelni.
Warunki zaliczenia
Zaliczenie poszczególnych zajęć (test, prezentacja ustna lub praca pisemna) oraz min. 80% obecność na zajęciach.
Zasady przyjęcia na studia
kolejność zgłoszeń.
Dokument ukończenia studiów
Absolwenci otrzymują przewidziane ustawą świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Program obejmuje 228 godzin zajęć dydaktycznych (w tym 20 godzin stażu w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem, 144 godziny warsztatów, 48 wykładów w formie zdalnej oraz 16 godzin w formie e-learningu). Zajęcia odbywają się w formie interaktywnych wykładów zdalnych oraz stacjonarnych warsztatów.
Studia Podyplomowe są także jedną ze ścieżek umożliwiających ubieganie się o tytuł Terapeuty Behawioralnego, nadawany przez Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej (www.ptpb.pl) i Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej (www.pstb.org).
Zajęcia w ramach programu:
- Podstawowe procesy i pojęcia z analizy zachowania.
- Eksperymentalna analiza zachowania.
- Stosowana analiza zachowania I: podstawowe zagadnienia.
- Stosowana analiza zachowania II: wdrażanie teorii w praktykę.
- Stosowana analiza zachowania w edukacji.
- Metody badawcze w analizie zachowania.
- Diagnoza, terapia i zagadnienia etyczne w pracy z dziećmi z autyzmem.
- Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Umiejętności społeczne: metody oceny i techniki nauczania.
- Zachowania trudne: ocena funkcjonalna, metody oddziaływań i kwestie etyczne.
- Techniki terapii behawioralnej reakcji lękowych.
- Zagadnienia etyczne dotyczące pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania.
- Nauka spożywania posiłków (trening jedzenia) i korzystania z toalety (trening czystości).
- Staż praktyczny w ośrodku terapeutycznym dla dzieci z autyzmem: zagadnienia empiryczne we wczesnej intensywnej terapii behawioralnej dzieci z autyzmem.
Kadra
Rekrutacja
Zasady przyjęcia na studia
Kolejność zgłoszeń.
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. W pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci po studiach II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Vademecum dla kandydata na studia podyplomowe
Dokumenty do pobrania
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Nawet do 80% dofinansowania na studia podyplomowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców!
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny uzyskał aprobatę PARP i wpis do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi rozwojowe. Informacje o instytucjach dofinansowujących studia w danym województwie znajdziecie Państwo pod linkiem: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce: Dofinansowanie
rok akademicki 2022-2023 | |
---|---|
10 rat | 830 zł |
2 raty | 3 900 zł |
1 rata | 7 400 zł |
Opłata rekrutacyjna | 300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (opłata bez zniżki wynosi 300 zł – absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Koordynator kierunku
Zapisz się już dziś, zacznij studia w marcu!