Upcykling w wydaniu School of Form
Coraz więcej mówi się o odpowiedzialnej modzie produkowanej i projektowanej w ekologiczny i świadomy sposób. Jedną z odpowiedzialnych strategii produkcji ubrań jest upcykling, czyli odzyskiwanie surowców, zamiast wytwarzania nowych. Postanowili ją wykorzystać studenci School of Form, którzy stworzyli swoje projekty z wykorzystaniem surowców pozyskanych w trybie cyrkularnego zarządzania odpadami – modele testowe przekazała na rzecz pracowni firma LPP.
Studenci specjalizacji Fashion Design pracowali nad projektami uniwersalnej mody użytecznej w postapokaliptycznej rzeczywistości (projekt „Ubranie na przetrwanie”), natomiast studenci specjalności Domestic Design zaprojektowali metafizyczne maski ilustrujące abstrakcyjne pojęcia z XVI-wiecznego eseju „Pochwała szaleństwa” Erazma z Rotterdamu (projekt „Maski, rzeźby ubieralne”).
Ubranie na przetrwanie
Zadaniem studentów było stworzenie funkcjonalnych rozwiązań odzieżowych z wykorzystaniem wadliwych, wybrakowanych lub zniszczonych elementów kolekcji produkowanych masowo. Wytyczne projektowe zostały określone przez nadzwyczajny kontekst – postapokaliptyczną rzeczywistość 2237 roku. Ubiory powstały z myślą o bohaterkach i bohaterach mierzących się z wyzwaniami życia na Ziemi w pierwszych latach po katastrofie klimatycznej, gdy moda – rozumiana jako sojusz przemysłu i mediów – straciła rację bytu.
Zindywidualizowane wyobrażenia przyszłości połączył wspólny mianownik ograniczeń technicznych i technologicznych: limitowany dostęp do energii, zasobów materialnych i narzędzi. Te założenia otworzyły drogę do eksperymentów formalnych i poszukiwania niecodziennych metod konstrukcji.
Owocem pracy jest seria intrygujących sylwetek, ale także krytyczna refleksja nad współczesnymi praktykami w przemyśle odzieżowym, kosztami ekologicznymi produkcji i społeczną odpowiedzialnością w projektowaniu.
Maski, rzeźby ubieralne – eksperymentalne obiekty
W 1511 r. Desiderius Erasmus opublikował „Pochwałę szaleństwa”. W tym satyrycznym dziele skrytykował wszystkie ówczesne stany społeczne: władze kościelne, kupców, władców i badaczy. Pojedyncze hasła zaczerpnięte z tego dzieła, takie jak pochlebstwo, apatia czy nonsens – stały się punktem wyjścia projektów studenckich.
Zadanie projektowe polegało na wymyśleniu i wykonaniu eksperymentalnych obiektów ilustrujących wylosowane pojęcia. Tworzywem masek były przede wszystkim niekompletne lub uszkodzone ubrania i akcesoria.
Prace zostały zaprezentowane na warszawskich Targach Rzeczy Ładnych.