Change it, czyli jak wrocławskie studentki i studenci mogą zmienić świat
Odzyskiwanie metali szlachetnych z elektroodpadów, aplikacja do nauki opartej na współpracy, narzędzie ułatwiające podejmowanie decyzji – to tylko niektóre projekty, które zakwalifikowały się do drugiej edycji konkursu “Change it - Impactful Innovation Challenge”. Zwycięskie drużyny otrzymają dofinansowanie na wdrożenie przedstawionych pomysłów w życie. Organizatorem konkursu jest Uniwersytet SWPS. Partnerami konkursu są: Credit Agricole, Mastercard i Politechnika Wrocławska (Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości).
„CHANGE IT – IMPACTFUL INNOVATION CHALLENGE” to konkurs na najlepszy projekt studencki z obszaru innowacji impactowych. Udział w inicjatywie to szansa na wdrożenie swojego autorskiego pomysłu na naprawę świata. Wyróżnione projekty stanowią odpowiedzi na poważne problemy społeczne i środowiskowe.
Trudno sobie wyobrazić sensowniejsze zajęcie, niż poprawianie ludziom życia. W każdej skali - od drobnej aplikacji do organizowania carpoolingu aż do zmian w postrzeganiu ludzi szukających schronienia w naszym kraju. Cieszę się, że dzięki innowacjom społecznym możemy brać w tych procesach udział - mówi prof. Tomasz Grzyb, Dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS.
Do drugiej edycji konkursu preinkubacyjnego „CHANGE IT – IMPACTFUL INNOVATION CHALLENGE” zakwalifikowały się różnorodne projekty. Swoje pomysły zgłaszały zespoły multidyscyplinarne złożone z osób studiujących na Uniwersytecie SWPS i Politechnice Wrocławskiej. Wśród finałowych tematów znalazły się:
- innowacyjne rozwiązanie do stymulacji dedykowane dla dzieci z zaburzeniami czucia,
- rozwiązanie wykorzystujące wirtualną rzeczywistość w terapii,
- innowacyjny system odzyskiwania metali ziem rzadkich z elektroodpadów,
- system do nauki opartej na współpracy,
- narzędzie wspierające racjonalne podejmowanie decyzji,
- platforma wspierająca gospodarkę odpadami i recykling,
- rozwiązanie zapobiegające problemowi marnowania żywności,
- rozwiązanie wspierające rozwój na rynku artystek i artystów,
- rozwiązanie wspierające mindfulness,
- rozwiązanie dla osób z niepełnosprawnościami pozwalające łatwiej poruszać się po mieście.
Organizatorem konkursu jest Uniwersytet SWPS.
Wydział Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu jest jednostką, która skupia interdyscyplinarny zespół prawników, dziennikarzy, komunikologów i projektantów graficznych. Ponieważ innowacje powstają na styku dziedzin i dyscyplin - coś, co na pierwszy rzut oka nie pasuje, tworzy w rezultacie nową jakość - nie mogliśmy sobie odmówić uczestnictwa w tak ciekawej inicjatywie - mówi Prof. Monika Lewandowicz-Machnikowska, Dziekan Wydziału Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu.
W konkursach dotyczących pomysłów startupowych, kluczową kwestią jest udział biznesu. W projekcie skupiamy się także na rozwoju innowacji odpowiadających na problemy społeczne w oparciu o nowe technologie. To podejście zdecydowało o zaangażowaniu partnerów strategicznych takich jak bank Credit Agricole, Mastercard oraz Politechnika Wrocławska. Dzięki takiemu wsparciu finałowe zespoły mają dostęp do najlepszych ekspertek i ekspertów z obszarów niezbędnych do rozwoju każdego młodego pomysłu.
Zobowiązania związane ze środowiskiem, społeczeństwem i ładem korporacyjnym są jednym z trzech filarów strategii biznesowej banku Credit Agricole. Zdajemy sobie sprawę, że rola sektora finansowego we wdrażaniu i rozwijaniu kwestii ESG jest wyjątkowa, ale sprostanie celom zrównoważonego rozwoju jest bardzo trudne. Nie da się ich osiągnąć bez współpracy międzysektorowej oraz innowacji. Dlatego zostaliśmy partnerem tego konkursu. Widzimy w nim nie tylko wartość relacyjną, ale również szansę na rozwiązanie namacalnych problemów społecznych i środowiskowych. Chętnie włączamy się w rozwijanie pomysłów zgłaszanych przez młodych ludzi i chętnie podzielimy się naszą wiedzą ekspercką. Tylko wspólnie mierząc się z wyzwaniami współczesnego świata możemy rozwiązać największe problemy - podkreśla Jędrzej Marciniak, wiceprezes Zarządu banku Credit Agricole.
Zespoły, których projekty zostały zakwalifikowane do kolejnego etapu, pod okiem mentorów i mentorek, w ciągu kolejnych miesięcy, będą dopracowywać pomysł. Kolejne spotkania z ekspertami dotyczyć będą: ochrony własności intelektualnej, segmentacji rynku, umiejętności analizy użytkowników i budowania person, definiowania propozycji wartości, analizy konkurencji, umiejętności budowania modeli biznesowych oraz prezentacji sprzedażowych.
W części finałowej uczestniczki i uczestników czekają pięciominutowe, indywidualne spotkania z ekspertkami i ekspertami branżowymi podczas sesji speed dating. Na zakończenie zespoły przygotują także raport podsumowujący prace projektowe wraz z planem i harmonogramem dalszych działań. Ostateczną wersję projektów studenci zaprezentują podczas finałowej sesji pitchingowej przed komisją oceniającą. Podczas Pitching Day, przedstawiciele zespołów wygłoszą pięciominutowe mowy sprzedażowe (elevator pitch), a po każdej nastąpi seria pytań ze strony komisji oceniającej.
Innowacje stanowią część DNA Mastercard. Jesteśmy przekonani, że w dużej mierze to od nich zależy nasz współczesny świat, a także przyszłość. Szczególnie bliskie są nam innowacje społeczne. To właśnie one mogą stanowić odpowiedź na istotne problemy, z jakimi współcześnie zmaga się świat . Mastercard od lat wspiera ambitnych innowatorów, którzy swoimi pomysłami przecierają nowe szlaki. Angażując się w konkurs Change It Impactful Innovation Challenge stawiamy na młodych dostarczając im narzędzia do rozwoju i umożliwiając wdrożenie autorskich pomysłów w życie- mówi Damian Zieliński, dyrektor ds. rozwoju produktów i nowych platform płatniczych w Europie Centralnej w Mastercard.
Zwycięskie zespoły otrzymają nagrodę finansową przeznaczoną na dalszą realizację projektu i wzmacnianie kompetencji biznesowych.