Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Przerwij krąg przemocy

Bullying – perspektywa osób neuroatypowych

O konferencji Zapisz się

Kogo zapraszamy:

nauczycieli, edukatorów, rodziców, uczniów i wszystkich zainteresowanych

Język wydarzenia: polski

Widok pierwszoosobowy na korytarz szkolny z szafkami. Zdjęcie w ciemnych kolorach ukazuje niepokojący klimat

O konferencji

Autyzm, ADHD, dysleksja, zespół Aspergera czy zespół Tourette'a to tylko część przykładów różnorodnych sposobów funkcjonowania uczniów, których przetwarzanie informacji czy interakcje społeczne przebiegają inaczej niż u większości rówieśników. To spora i ważna część społeczności szkolnej określana jako osoby neuroatypowe, której potrzebom powinniśmy sprostać jako szkoły i nauczyciele. A jak przekłada się to na relacje z rówieśnikami w szkolnej klasie?

Konferencja „Przerwij krąg przemocy. Bullying – perspektywa osób neuroatypowych” to kolejne spotkanie o tym, jak możemy systemowo rozwiązać problem przemocy rówieśniczej i budować pozytywny klimat w polskich szkołach.

Podczas konferencji zaprezentujemy wyniki ogólnopolskiego badania uczniów szkół ponadpodstawowych, ich percepcji neuroróżnorodności i konsekwencji, jakie ze sobą niesie. Czy neuroróżnorodność jest zjawiskiem specyficznym dla obszarów wielkomiejskich? Czy osoby neuroatypowe bardziej narażone są na przemoc rówieśniczą? Czy odczuwają więcej objawów psychosomatycznych? Czy cieszą się życiem? Czy w tej grupie jest więcej osób niebinarnych? Jak sprzężenie tych zjawisk wpływa na funkcjonowanie w grupie klasowej? Te i inne procesy omówione zostaną podczas prezentacji największego w Polsce badania osób neuroatypowych.

Wydarzenie z udziałem pedagogów i psychologów, ekspertów z Uniwersytetu SWPS poprowadzi Joanna Suchecka – dziennikarka specjalizująca się w tematyce edukacyjnej.

Konferencja stanowi finał II edycji projektu „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole”, organizowanego przez Uniwersytet SWPS, Fundację UNIQA i RESQL.

Podsumowanie II edycji kampanii "Przerwij krąg przemocy w szkole"

Projekt „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole” pomaga młodzieży szkolnej radzić sobie z przemocą rówieśniczą. Dzięki naszej inicjatywie już 200 szkół w Polsce bezpłatnie wdrożyło RESQL – innowacyjny system przeciwdziałania bullyingowi.

Dziś ten system działa już w ponad 400 szkołach w całej Polsce i obejmuje 240 tys. uczniów.

W trakcie uroczystego finału drugiej edycji projektu podsumujemy nasze dotychczasowe działania i otwarcie porozmawiamy o tym, co jeszcze możemy zrobić, aby skuteczniej zapobiegać przemocy wobec dzieci i wśród dzieci. Pokażemy też przykłady wdrożeń naszego systemu w szkołach i omówimy jego efekty.

Formuła konferencji

Konferencja odbędzie się na Uniwersytecie SWPS. Aby uzyskać dostęp do transmisji online, zapisz się przez formularz. Wszystkim osobom, które zapiszą się na konferencję, w dniu wydarzenia prześlemy raport na wskazaną skrzynkę mailową.

Program

  1. Powitanie uczestników i rozpoczęcie wydarzenia
  2. Bullying – perspektywa osób neuroatypowych. Szkolne doświadczenia w neuroróżnorodności

    wykład

    Prezentacja wyników ogólnopolskiego badania uczniów szkół ponadpodstawowych, ich percepcji neuroróżnorodności i konsekwencji, jakie ze sobą niesie. Czy neuroróżnorodność jest zjawiskiem specyficznym dla obszarów wielkomiejskich? Czy osoby neuroatypowe bardziej narażone są na przemoc rówieśniczą? Czy odczuwają więcej objawów psychosomatycznych? Czy cieszą się życiem? Czy w tej grupie jest więcej osób niebinarnych? Jak sprzężenie tych zjawisk wpływa na funkcjonowanie w grupie klasowej? Te i inne procesy omówione zostaną podczas prezentacji tego największego w Polsce badania osób neuroatypowych.

    dr Piotr Rycielski, zespół RESQL
  3. Dobre praktyki edukacyjne w klasach różnorodnych – co to oznacza?

    rozmowa

    W rozmowie poruszone zostaną kwestie udogodnień i dostosowań, które mogą być zastosowane w każdej klasie, by ułatwić życie osobom z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. Ale czy chodzi tylko o naukę, przyswajanie wiedzy i osiągnięcia edukacyjne? Już od dawna wiemy, że równie istotny jest klimat, postrzegana życzliwość, zaangażowanie w życie klasy, przyjaźnie i grupa „swoich ludzi”. Czy tutaj także konieczne są konkretne działania, czy wystarczy stworzyć odpowiedni bazę i dać uczniom wiedzę i narzędzia, aby sami potrafili stworzyć bezpieczny, włączający zespół?

    dr hab. Małgorzata Wójcik, prof. Uniwersytetu SWPS
    prowadząca: Justyna Suchecka
  4. Przerwa
  5. W jaki sposób wspierać osoby neuroróżnorodne w różnych kontekstach i na różnych etapach życia

    panel dyskusyjny

    Podczas spotkania przyjrzymy się, w jaki sposób można tworzyć środowisko sprzyjające dobrostanowi, efektywności i inkluzywności. Zastanowimy się, jakie czynniki pełnią rolę ochronną oraz jakie konkretne działania możemy podejmować, aby każdy – niezależnie od swoich indywidualnych potrzeb i sposobu funkcjonowania – mógł czuć się komfortowo i realizować swój potencjał. Szczególną uwagę poświęcimy neuroróżnorodności i temu, jak wspierać osoby o różnych profilach poznawczych w zespołach, klasach i miejscach pracy. Perspektywę wsparcia omówimy z trzech ujęć: klinicznego, edukacyjnego oraz pracowniczego.

    Magdalena Morgaś, dyrektorka Działu Kultury Organizacyjnej, Rekrutacji i Rozwoju Pracowników UNIQA
    Agnieszka Tomasik, dyrektorka ZSO nr 8
    Marta Cieśla, psycholożka i psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, Klinika Terapii Poznawczo-Behawioralnej USWPS

    panel poprowadzi: Justyna Suchecka
  6. RESQL – jak działa system monitorowania i zapobiegania bullyingowi – prześladowaniu i dręczeniu rówieśniczemu

    Pokażemy jak działa to innowacyjne narzędzie, jakie zgłoszenia napływają od uczniów i jak skutecznie wspiera ono budowanie dobrej atmosfery w klasie. Opowiemy też o jego roli w zapobieganiu problemom rówieśniczym, zmniejszaniu poczucia samotności oraz ograniczaniu objawów somatycznych u młodzieży.

    Krzysztof Rzeńca, współtwórca systemu RESQL
  7. Wdrożenie systemu RESQL

    Opowiemy o etapach wdrożenia systemu w szkołach, wsparciu oferowanym szkołom i interwentom oraz o tym, jak RESQL buduje kulturę reagowania, wspiera profilaktykę i zwiększa poczucie bezpieczeństwa uczniów.

    Katarzyna Pasiak, zarządzająca zespołem koordynatorów oraz wdrożeniami RESQL
  8. Przerwa
  9. Wręczenie dyplomów i sesja foto

Zapisy wkrótce

Organizatorzy

  • Logotyp Uniwersytetu SWPS
  • Logo RESQL
  • Logo Fundacja UNIQUA

Komitet organizacyjny

  • Łukasz Skorupski, Uniwersytet SWPS;
  • Agnieszka Durst-Wilczyńska, prezeska Fundacji UNIQA;
  • Krzysztof Rzeńca, prezes zarządu RESQL;
  • dr hab. Małgorzata Wójcik, współautorka systemu i członkini zarządu RESQL.

Kontakt

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..