Najczęściej zadawane pytania kandydatów na studia wyższe
Rekrutacja na studia wyższe
Rekrutacja trwa do 30 września lub do wyczerpania limitu miejsc.
*W przypadku kierunków objętych listą rankingową zwróć szczególną uwagę na zasady i kalendarz naborów.
Aktualną listę dokumentów wymaganych w procesie rekrutacyjnym znajdziesz tutaj
Pewne miejsce na kierunku studiów masz po dokonaniu wszystkich formalności rekrutacyjnych. W zależności od kierunku proces ten może być inny, każdy kandydat musi wypełnić formularz, dokonać opłaty rekrutacyjnej i dostarczyć oryginały dokumentów.
Po otrzymaniu informacji o przyjęciu na studia formalności na etapie rekrutacji są zakończone i nie musisz dostarczać dodatkowych dokumentów.
Jednocześnie pamiętaj o konieczności wypełnienia testu poziomującego z języka angielskiego (dotyczy kierunków w języku polskim).
O wszystkich dalszych krokach poinformujemy cię mailowo.
Oryginały dokumentów musisz dostarczyć do Biura rekrutacji po zawarciu umowy o odpłatnościach za studia. Po potwierdzeniu dostarczonych dokumentów za zgodność z oryginałem poinformujemy Cię o możliwości przyjęcia na studia.
Po wyczerpaniu limitu miejsc na kierunku zostajesz wpisany(-na) na listę rezerwową. Biuro rekrutacji skontaktuje się z Tobą w momencie zwolnienia miejsca.
Opłaty rekrutacyjnej musisz dokonać w formularzu rekrutacyjnym poprzez system PayU w zakładce „Płatności”. Opłata rekrutacyjna jest bezzwrotna, chyba że kierunek studiów, na który ubiegał się kandydat, nie został uruchomiony (z wyłączeniem sytuacji, kiedy kandydat zdecyduje się na inny kierunek studiów na Uniwersytecie SWPS).
Osoby, które już studiowały ten sam kierunek studiów, mają możliwość wnioskowania o zaliczenie niektórych kursów zaliczonych w toku dotychczasowej edukacji. Podczas wypełniania formularza konieczne jest zaznaczenie opcji „Chcę aplikować na wyższy semestr w trybie różnic programowych” oraz dołączenie skanu karty przebiegu studiów z wykazem przedmiotów, liczbą godzin zajęć i przypisanych im punktów ECTS, poświadczonej przez macierzystą uczelnię oraz – w przypadku aplikacji na psychologię oraz prawo – sylabusów do wszystkich zaliczonych przedmiotów.
Dziekan po przeprowadzonej analizie wskazuje semestr studiów, od którego kandydat może zacząć studia, a także przygotowuje plan ewentualnych różnic programowych z terminami ich uzupełnienia.
Możesz założyć aplikację w formularzu rekrutacyjnym. Na kroku uzupełniania danych musisz wówczas zaznaczyć checkbox „Nie mam jeszcze matury/dyplomu”.
Pamiętaj jednak, że przyjęcie na studia jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy wszystkie dokumenty zostaną uzupełnione w formularzu.
Po ukończeniu pierwszego roku studiów możesz zapisać się na kolejny kierunek. Za pośrednictwem Wirtualnej Uczelni będziesz mógł złożyć w tym celu podanie poprzez Strefę kontaktu.
Uczelnia
Wszelkie informacje o funkcjonowaniu uczelni, lokalizacji poszczególnych biur Centrum Spraw Studenckich, zasad dotyczących studiowania, znajdziesz na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września). Dodatkowo pełny zestaw informacji na temat funkcjonowania Uniwersytetu, Centrum Spraw Studenckich i zasad studiowania otrzymasz podczas dni adaptacyjnych, które zwykle odbywają się na kilka dni przed rozpoczęciem roku akademickiego.
- W Warszawie są dwie restauracje, które oferują szeroki wybór produktów śniadaniowych, kanapek, sałatek, dań obiadowych, napojów bezalkoholowych i deserów. Restauracja Kardamon na parterze czynna jest przez cały tydzień (w tym w soboty i niedziele). Na terenie uczelni istnieją również bary oferujące przekąski, kawę i inne napoje.
- W Poznaniu na poziomie -1 znajduje się bufet Dada Cafe, otwarty przez cały tydzień. W ofercie znajdziesz szeroką gamę jedzenia w sprzedaży na wagę, ponadto sałatki, koktajle, ciasta, kawa i wiele innych.
- We Wrocławiu na parterze znajduje się bar studencki Foods Enjoy Fresh, otwarty przez cały tydzień. W ofercie znajdziesz śniadania, obiady, sałatki, koktajle, ciasta, kawa i wiele innych. Na terenie uczelni istnieją również punkty oferujące przekąski, kawę i inne napoje.
- W Sopocie na poziomie -1 znajduje się bar studencki, otwarty od poniedziałku do niedzieli. W ofercie znajdziesz szeroką gamę dań na wagę, zupy, sałatki, koktajle, jogurty i wiele innych.
- W Katowicach znajduje się restauracja Smakofonia, która jest otwarta codziennie. W ofercie znajdują się śniadania, obiady, sałatki, koktajle, ciasta, kawa i wiele innych.
- Warszawa – pierwsze 15 minut parkowania jest darmowe, parkowanie do 10 godzin kosztuje 7 zł, po upływie 10 godzin za każdą kolejną rozpoczętą godzinę parkowania zapłacisz 2 zł. Koszt miesięcznego abonamentu na parkowanie to 70 zł.
- Poznań – parking mieści się za budynkiem uczelni (wjazd od ul. Na Podgórniku). Za odbiciem legitymacji koszt to 10 zł za 10 godzin.
- Wrocław – istnieje możliwość zaparkowania samochodu pod uczelnią. Miesięczna opłata wynosi 65 zł. Bilet weekendowy dla studentów to koszt 45 zł.
- Sopot – pierwsze 9 godzin parkingu to koszt 5 zł, a każda kolejna godzina jest płatna 1 zł, ale pierwsze 15 minut jest całkowicie bezpłatne. Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności po złożonym w CSS mogą otrzymać bezpłatną kartę parkingową.
- Katowice – do dyspozycji jest 80 bezpłatnych miejsc parkingowych z tyłu budynku. Dodatkowo można parkować przed budynkiem i wzdłuż całej ulicy – ok. 40 miejsc. To parking miejski, więc obowiązuje zasada pierwszeństwa.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: Uczelnia przyjazna osobom z niepełnosprawnością
Ogólne zagadnienia i warunki obecności marki oraz jej przedstawicieli w mediach społecznościowych znajdziesz tutaj
- W Warszawie pokój zlokalizowany jest w skrzydle południowym w pokoju S301 (III piętro). .
- We Wrocławiu toaleta z przewijakiem znajduje się na parterze. Na pierwszym piętrze jest również pokój, w którym można nakarmić dziecko, klucz do pobrania znajduje się w portierni.
- W Sopocie przewijak zlokalizowany jest w toalecie damskiej na III piętrze. Pokój do karmienia znajduje się na trzecim piętrze za windą.
- W Poznaniu uczelnia dysponuje przewijakami odpowiednio:
- III piętro, budynek Altum – toaleta damska i męska;
- III piętro, budynek Novum – toaleta damska i męska;
- parter, budynek Altum – toaleta damska.
- W Katowicach naprzeciwko Centrum Spraw Studenckich (parter) jest toaleta wyposażona w przewijak.
Studia
Oczywiście, wydajemy takie zaświadczenie. Aby je otrzymać, wystarczy, że zgłosisz się do Centrum Spraw Studenckich. Możesz też zgłosić się za pośrednictwem kafla Strefa kontaktu na Wirtualnej Uczelni (uprawnienia do systemu otrzymasz pod koniec września). Pamiętaj, że taki dokument możesz uzyskać dopiero od 1 października.
Legitymację studencką otrzymasz na początku października. Poinformujemy Cię o tym mailowo (wyślemy wiadomość na Twój studencki adres e-mailowy w domenie @st.swps.edu.pl) lub na stronie głównej Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września). Legitymację odbierzesz w Centrum Spraw Studenckich (Warszawa) lub w Twoim dziekanacie (filie). Na legitymacji umieszczony jest hologram z datą ważności. Przed upływem terminu jego ważności należy zgłosić się do Centrum Spraw Studenckich w celu przedłużenia ważności legitymacji.
Dzięki legitymacji studenckiej możesz skorzystać z następujących zniżek:
- na przejazdy pociągami PKP w wysokości 51% (do ukończenia 26. roku życia);
- na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego w wysokości 50%;
Ponadto w ramach działań Uniwersytetu SWPS przysługują Ci zniżki związane z:
- Ofertą edukacyjną Uniwersytetu SWPS:
- 25% zniżki na drugi kierunek (tańszy), dotyczy wszystkich studentów Uniwersytetu SWPS na studiach wyższych;
- absolwenci studiów wyższych Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej (przy rekrutacji na studia wyższe oraz studia podyplomowe);
- dzieci absolwentów studiów wyższych Uniwersytetu SWPS otrzymują zniżkę w czesnym 5%.
- Ofertą Studiów Podyplomowych Uniwersytetu SWPS:
- dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę, tj. 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł).
Zajęcia w formie niestacjonarnej odbywają się w soboty i niedziele, zazwyczaj dwa do trzech razy w miesiącu.*
*W Poznaniu wskazane są dodatkowo dwa piątki na semestr (wykorzystywane jedynie w sytuacjach braku możliwości zorganizowania zajęć w terminowych zjazdach).
Harmonogram roku akademickiego będzie dostępny na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września). Należy wybrać zakładkę ABC Studenta, następnie kafel Studia i Kalendarz roku akademickiego.
Możesz złożyć podanie o zmianę trybu studiów. Do końca września możesz złożyć je do Biura Rekrutacji, a od 1 października składając podanie do dziekana twojego wydziału za pośrednictwem kafla Strefa kontaktu na Wirtualnej Uczelni. Podanie zostanie rozpatrzone indywdualnie.
Każdy student Uniwersytetu SWPS otrzymuje konto e-mail w domenie swps.edu.pl. Następuje to na krótko przed rozpoczęciem roku akademickiego. Aby się zalogować, otwórz dowolną przeglądarkę internetową i przejdź do Gmaila, wprowadź adres e-mail studenta i hasło (są takie same jak do platformy Wirtualna Uczelnia, której dostęp otrzymasz również pod koniec września). Jest to jedyny oficjalny i akceptowalny adres e-mail. Studenci używają go do komunikacji z różnymi biurami Uniwersytetu SWPS oraz z prowadzącymi zajęcia.
Jeśli chcesz zmienić grupę, złóż podanie do dziekana twojego wydziału za pośrednictwem kafla Strefa kontaktu na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września).
Plan zajęć pojawi się na koncie Wirtualnej Uczelni tuż przed rozpoczęciem roku akademickiego – w październiku. Dostęp do systemu uzyskasz pod koniec września. Harmonogram zajęć dla studentów pierwszego roku jest stały, co oznacza, że wszystkie kursy są obowiązkowe i nie ma modułów do wyboru. Szczegółowe informacje na temat zapisów na inne zajęcia fakultatywne dostępne są na Wirtualnej Uczelni w zakładce Zapisy.
Twój szczegółowy plan zajęć pojawi się pod koniec września na Wirtualnej Uczelni. Znajdziesz go w kaflu Studia, znajdującego się w zakładce ABC Studenta (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września). Natomiast wykaz weekendów zjazdowych znajdziesz na stronie kierunku w odnośniku Terminy zjazdów (sob.–niedz.).
Na naszym Uniwersytecie SWPS obowiązuje system modułowy. Moduł może składać się z wykładu oraz ćwiczeń/seminariów/konwersatoriów/warsztatów. Szczegóły znajdziesz na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września). Warunki zaliczenia każdego modułu określa sylabus do zajęć.
Tok studiów można przyspieszyć poprzez złożenie odpowiedniego podania do dziekana wydziału za pośrednictwem kafla Strefa kontaktu na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września). Reguły dotyczące przyspieszenia studiów będą opisane w regulaminie studiów i w Zasadach studiowania (dostępne na Wirtualnej Uczelni).
W pierwszym semestrze pierwszego roku wszystkie zajęcia są przypisane do planu z góry i nie ma możliwości wyboru dodatkowych modułów. Szczegółowe informacje o zapisie na zajęcia do wyboru znajdziesz na Wirtualnej Uczelni w kaflu Zapisy (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września).
By nie ponosić opłat z tytułu czesnego, musisz złożyć pisemną rezygnację poprzez opcję „Podania” w formularzu rekrutacyjnym najpóźniej 30 września – zostaniesz wówczas skreślony(-na) z listy studentów, umowa nie wchodzi w życie, a jedyny ponoszony wówczas koszt to opłata rekrutacyjna. Od momentu nadania Ci numeru albumu rezygnację ze studiów musisz złożyć przez portal Wirtualna Uczelnia. Po 1 października czesne zostanie naliczone zgodnie z liczbą miesięcy, w których uczęszczałeś(-łaś) na studia.
W ciągu 14 dni od przyjęcia możliwe jest odstąpienie od umowy, co powoduje automatyczną rezygnację ze studiów. Odstąpienie od umowy musisz złożyć za pośrednictwem formularza rekrutacyjnego – krok „Umowa o warunkach odpłatności za studia”.
Aby zostać członkiem Samorządu Studenckiego, należy śledzić stronę na Facebooku, z której można się dowiedzieć, kiedy będą następne wybory. Każdy kampus posiada własny Samorząd studencki. Samorząd informuje kandydatów z dużym wyprzedzeniem o planowanym naborze nowych członków. Po starcie wyborów należy zgłaszać swoje kandydatury na wskazany w poście na FB e-mail. Należy załączyć krótką biografię i zdjęcie wraz z odpowiedzią na pytanie, dlaczego powinieneś się znaleźć w Samorządzie Studentów. Kampania wyborcza zwykle trwa około tygodnia. Po wyborach wybrani kandydaci wstępują do Samorządu Studenckiego.
Aby stać się pełnoprawnym członkiem Koła Naukowego, skontaktuj się z przewodniczącym danego Koła Naukowego.
Tak, na terenie kampusów znajdują się biblioteki. Uniwersytet SWPS posiada ponad 88 tys. woluminów z zakresu psychologii, socjologii, kulturoznawstwa, politologii, filologii obcych i wielu innych dyscyplin. Masz do dyspozycji kilkaset tytułów polskich i zagranicznych czasopism w formie papierowej i elektronicznej, specjalistyczne testy psychologiczne, programy statystyczne, filmy fabularne i dokumentalne oraz kasety i płyty do nauki języków obcych.
Z biblioteki możesz korzystać po odebraniu legitymacji studenckiej (konieczne jest okazanie legitymacji pracownikowi biblioteki) oraz po zaliczeniu szkolenia bibliotecznego na platformie e-learningowej.
Tak, studenci mają możliwość wyjazdu na wymianę zagraniczną w ramach programu Erasmus Plus oraz w ramach umów dwustronnych z uczelniami partnerskimi w Europie, Chinach, Republice Korei, USA oraz w Kanadzie. Sprawdź więcej
Możesz starać się o przeniesienie do innej filii naszej uczelni. W tym celu przez strefę kontaktu w Wirtualnej uczelni złóż podanie do dziekana twojego wydziału z prośbą o wyrażenie zgody na zmianę filii. Po jej pozytywnym rozpatrzeniu podanie przekazywane jest do dziekana filii, do której chcesz się przenieść. Po uzyskaniu dwóch pozytywnych decyzji w systemie następuje zmiana w twoim planie zajęć. Każde podanie rozpatrywane jest indywidualnie na podstwie sytuacji osoby studiującej i dostępności miejsc w danej filii.
Inauguracja to uroczyste rozpoczęcie roku akademickiego, podczas której nowi studenci składają ślubowanie i są przyjmowani w poczet społeczności akademickiej. Tego dnia można wysłuchać przemówienia rektora oraz wykładu inauguracyjnego. Uroczystość uświetnia występ chóru. Ze względu na charakter wydarzenia obowiązuje elegancki strój.
Tak, od 2001 r. na naszym Uniwersytecie w kampusie warszawskim funkcjonuje chór. Uczestniczy on w różnych przedsięwzięciach muzycznych, koncertach, festiwalach, przeglądach i konkursach chóralnych: w ciągu 18 lat istnienia odbyło się przeszło 170 koncertów. Chór Uniwersytetu SWPS brał udział w ponad dwudziestu festiwalach i konkursach w kraju i za granicą. Osoby zainteresowane dołączeniem do chóru mogą napisać mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Szczegółowe informacje na temat chóru dostępne są pod linkiem: Chór Uniwersytetu SWPS.
Praktyki i staże
Tak, jeśli chcesz porozmawiać o swoim rozwoju zawodowym, skontaktuj się z Biurem Karier. Możesz też dołączyć do grupy Biura Karier w danym kampusie na Facebooku.
Zależy to od kierunku studiów, a zwłaszcza od specjalizacji. Na niektórych kierunkach konieczne jest odbycie praktyk zawodowych, które są realizowane w różnych formach. Informacje o szczegółowych warunkach dla danego kierunku studiów będą dostępne na Wirtualnej Uczelni w zakładce ABC Studenta, kaflu Studia, a następnie Praktyki (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września).
Biuro Karier pozyskuje oferty pracy, praktyk, staży i wolontariatu w różnych miejscach.
Publikujemy je głównie: na stronie Biura Karier oraz na grupach Biura Karier na Facebooku:
oraz plakatach wiszących blisko naszych biur.
Zawsze warto zapukać do biura i zapytać o najświeższe oferty czy planowane spotkania z pracodawcami, które organizujemy.
Uczelnia oferuje szkolenia i zajęcia m.in. w ramach projektów unijnych. Szczegółowe informacje otrzymasz w Biurze Karier.
Jeżeli znajdziesz firmę, w której chcesz odbyć nieobowiązkowe praktyki zawodowe, możesz zwrócić się do niej z prośbą o przyjęcie na praktyki. Z Centrum Spraw Studenckich otrzymasz zaświadczenie o byciu studentem, które jest honorowane przez pracodawców. Nieobowiązkowe praktyki nie muszą być zatwierdzane przez uczelnię.
Stypendia i opłaty
Informacje o stypendiach znajdziesz na:
oraz w zakładce Stypendia na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września).
Tak, możesz otrzymać fakturę za opłatę rekrutacyjną oraz czesne. Aby uzyskać fakturę za opłatę rekrutacyjną musisz zaznaczyć w formularzu rekrutacyjnym checkbox „Potrzebuję faktury VAT".
Fakturę za czesne możesz wygenerować samodzielnie na Wirtualnej Uczelni, przechodząc w Opłaty, a następnie:
- z listy wybrać płatność, za którą chcesz wygenerować fakturę (np. czesne rata [1z2]), używając przycisku „Generuj fakturę" po prawej stronie tabeli,
- sprawdzić poprawność danych do faktury (nabywca/płatnik/informacje o płatności, w przypadku gdy płatnikiem jest firma, uzupełnić dane firmy),
- potwierdzić zgodność danych,
- po potwierdzeniu zgodności danych kliknąć w przycisk „Generuj".
Jeśli na fakturze dane firmy powinny widnieć w polu „Nabywca i płatnik", konieczne jest zawarcie umowy trójstronnej pomiędzy uczelnią, firmą i studentem. Umowę należy złożyć w trzech egzemplarzach w Biurze Rekrutacji (w przypadku faktury za opłatę rekrutacyjną) i w Dziekanacie/Centrum Spraw Studenckich (w przypadku faktury za czesne).
Wygenerowanie faktury VAT możliwe jest:
- po dokonaniu płatności za naliczoną w systemie WU,
- przed dokonaniem płatności w terminie nie wcześniejszym niż 30 dni od terminu płatności określonego w umowie.
Pierwszą ratę czesnego, niezależnie od wybranego systemu ratalnego, musisz uregulować do 5 października. W przypadku płatności w dwóch ratach, drugą z nich wpłacasz do 5 marca. Przy miesięcznej formie płatności raty płatne są do piątego dnia każdego miesiąca (od października do lipca). W przypadku osób przyjętych na studia po 1 października pierwsza płatność z tytułu czesnego powinna zostać dokonana w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostałeś(-łaś) przyjęty(-ta) na studia.
Numer konta do dokonania płatności znajdziesz w Wirtualnej Uczelni (kafelek Opłaty), do której dostęp otrzymasz w połowie września.
Indywidualny numer rachunku bankowego znajdziesz w kaflu Płatności na Wirtualnej Uczelni (po uzyskaniu dostępu do systemu pod koniec września).