Ślad węglowy USWPS – jak wypadamy w pierwszym raporcie

Żeby mądrze ograniczać emisje gazów cieplarnianych, trzeba wiedzieć, skąd się biorą. Pomiar pozwoli ustalić priorytety dekarbonizacyjne, zaplanować konkretne działania uczelni i transparentnie informować społeczność o postępach.
Znamy ślad węglowy Uniwersytetu SWPS
W 2024 r. po raz pierwszy zmierzono ślad węglowy naszej uczelni dla zakresów 1 i 2:
- Zakres 1 to emisje wynikające bezpośrednio z naszej działalności, np. spalanie gazu do ogrzewania czy zużycie paliwa w pojazdach uczelni.
- Zakres 2 to emisje pośrednie związane z kupowaną przez nas energią: prądem i ciepłem sieciowym.
Zebranie danych, przeprowadzenie obliczeń, przygotowanie raportu i wyciągnięcie wniosków na przyszłość wpisują się w realizację 5. celu strategicznego Strategii Uniwersytetu SWPS na lata 2024-2029, który dotyczy działań na rzecz ochrony środowiska:
W 2029 roku jesteśmy uczelnią zieloną, przeciwdziałającą zmianom klimatycznym oraz wspierającą adaptację do ich skutków.
Czym jest ślad węglowy
Ślad węglowy to suma wszystkich emisji gazów cieplarnianych wywołanych – bezpośrednio lub pośrednio – przez określoną osobę, organizację, wydarzenie lub produkt. Obejmuje to emisje dwutlenku węgla oraz innych gazów cieplarnianych, takich jak metan czy podtlenek azotu. Ślad węglowy wyraża się w CO₂e – ekwiwalencie CO₂.
Najważniejsze wyniki
- Ślad węglowy Uniwersytetu SWPS w 2024 r. wyniósł 1653 tony CO₂e.
- Prawie 93 proc. emisji pochodzi z zakresu 2.
- Ok. 90 proc. całego śladu generuje kupowane ciepło – to tu mamy największe możliwości redukcji.
- Emisje z energii elektrycznej są niskie – dzięki temu, że kupujemy zieloną energię z gwarancją pochodzenia.
- Najwięcej emisji pochodzi oczywiście z naszych największych kampusów – Warszawy i Wrocławia.

Dane zostały zebrane dla okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. Pracowniczki i pracownicy biur operacyjnych wprowadzili je do narzędzia Plan Be Eco, a obliczenia wykonano zgodnie ze standardami GHG Protocol i ISO 14064-1.
1653 tony CO₂e – ile to właściwie jest?
Trudno to sobie wyobrazić, dlatego porównaliśmy ten wynik do różnych aktywności. To równowartość na przykład:
- emisji z 1495 lotów z Warszawy do Londynu;
- emisji z 4132 podróży samochodem diesel z Warszawy do Lizbony i z powrotem;
- rocznych emisji 236 osób mieszkających w Polsce.
Jakie będą kolejne kroki
W tym roku będziemy kontynuować zbieranie danych dla zakresów 1 i 2.
Zaczynamy także przygotowania do rozszerzenia analizy o zakres 3. To bardziej złożony obszar, który obejmuje emisje pośrednie takie jak:
- dojazdy studentów i pracowników,
- podróże służbowe,
- zakupy sprzętu i usług,
- korzystanie z usług cyfrowych (np. chmury).
Żeby to dobrze policzyć, potrzebna będzie współpraca wielu osób i działów – od prostych ankiet po zbieranie danych o wyjazdach czy zamówieniach. Zaangażowanie całej społeczności pozwoli nam stworzyć rzetelny i całościowy obraz naszego wpływu na klimat.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu.
Masz pytania? Napisz!
Biuro Zrównoważonego Rozwoju: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zobacz inne aktualności





















































































