Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Chronię, bo potrafię

II edycja konferencji dla pracowników oświaty

O konferencji Zapisz się

Kogo zapraszamy:

nauczycieli, psychologów, pedagogów, dyrektorów szkół, osoby zainteresowane dobrostanem dzieci i młodzieży oraz systemową zmianą w edukacji

Język wydarzenia: polski

Stojący tyłem chłopiec w plecaku na korytarzu szkolnym

O konferencji

Jakie wyzwania stoją przed uczennicami i uczniami? Z czym mierzą się pracowniczki i pracownicy oświaty: pedagodzy, psychologowie szkolni oraz dyrektorzy szkół? Przed tobą wyjątkowa okazja, aby posłuchać wystąpień specjalistek i specjalistów z obszaru neuronauk, psychologii i pedagogiki, wymienić się doświadczeniami z osobami pracującymi w edukacji oraz zintegrować się ze środowiskiem oświatowym.

To już druga edycja konferencji „Chronię, bo potrafię” – kolejna szansa na przyjrzenie się problemom w szkołach i wspólne poszukanie rozwiązań.

Dowiesz się m.in.:

  • jak dorośli interpretują konsekwencje doświadczania bullyingu;
  • jaki wpływ mają nauczyciele na tworzenie niezależnych młodych umysłów;
  • jak zapewnić komfortowe warunki do nauki młodzieży podczas okresu;
  • jak obecnie wygląda sytuacja osób neuroatypowych w szkołach;
  • jak sztuczna inteligencja może być wsparciem dla młodych osób lub narzędziem do cyberprzemocy.

Oprócz prelekcji odbędą się także dwa spotkania, które dadzą przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń w gronie naukowców, praktyków edukacji i uczniów:

  • spotkanie z młodzieżą szkolną (panel Young Space: You Speak, We Listen);
  • spotkanie Klubu Interwenta RESQL.

Razem zadbajmy o to, aby szkoły stały się bezpieczne, włączające i uważne na potrzeby wszystkich uczniów.

Do zobaczenia na Uniwersytecie SWPS!

Formuła konferencji

Konferencja odbędzie się stacjonarnie w katowickiej filii Uniwersytetu SWPS. Udział jest bezpłatny.

Uwaga! Obowiązują zapisy przez formularz. Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.

Program

  1. Powitanie gości

     

  2. Co generatywna sztuczna inteligencja zmienia w mechanizmach przemocy, w które zaangażowani są młodzi ludzie?

    prelekcja online

    Generatywna sztuczna inteligencja (GenSI) to technologia, która może być wykorzystana zarówno do cyberprzemocy, jak i jako narzędzie wsparcia. Podczas prelekcji poznasz najnowsze badań jakościowych prowadzonych w ramach projektu EU Kids Online, opartych na wywiadach z nastolatkami.

    prelekcja online

    dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM
  3. Prezentacja wyników badania „Równia pochyła bullyingu – co dalej?”

    Badaczki i badacze sprawdzili, jak osoby dorosłe interpretują konsekwencje doświadczania bullyingu w swoim życiu. Ich praca stanowi uzupełnienie teorii równi pochyłej prześladowania rówieśniczego (bullyingu), którą opracował w 2021 r. zespół profesor Małgorzaty Wójcik z USWPS wraz z zespołem R. Thornberga (Wójcik i inni, 2022). Wtedy zatrzymano się na momencie ukończenia szkoły ponadpodstawowej przez ofiary bullyingu. W projekcie „Równia pochyła bullyingu – co dalej?” badacze zastanawiali się, co dzieje się z ofiarami bullyingu później – starali się określić konsekwencje występujące po ukończeniu szkoły ponadpodstwowej bezpośrednio związane z wypracowanymi strategiami radzenia sobie z bullyingiem (np. izolacja, unikanie sytuacji społecznych) oraz stosowanymi atrybucjami przyczyn zachowań uczniów w klasie (wewnętrzne, stabilne, niekontrolowane). Po zaprezentowaniu wyników badania prelegenci opowiedzą o właśnie rozpoczętym nowym projekcie naukowym „Siła Rówieśników: Wsparcie dla wychowawców w zapobieganiu bullyingowi w oddziałach integracyjnych”.

    dr hab. Małgorzata Wójcik, prof. USWPS

    Wojciech Augustyniak-Laube
  4. Young Space: You Speak, We Listen

    Projekt „You Speak, We Listen” powstał po to, aby młodzież miała swoje miejsce – przestrzeń, w której wolno mówić głośno i szczerze o tym, co dla młodych najważniejsze. To przestrzeń, gdzie ich głos naprawdę się liczy, zwłaszcza wtedy, gdy dotyczy trudnych doświadczeń i sytuacji wymagających zmiany czy wsparcia. Podczas panelu o tym samym tytule młodzi ludzie z Ukrainy podzielą się swoimi historiami o tym, jak nagle znaleźli się w nowym kraju, w obcej szkole, wśród nieznajomych twarzy. Opowiedzą, czego potrzebują, aby poczuć się bezpiecznie oraz co – z ich perspektywy – mogłoby uczynić polskie szkoły bardziej otwartymi i przyjaznymi miejscami dla uczniów w ich sytuacji.

    panel poprowadzi: Wojciech Augustyniak-Laube
  5. Przerwa kawowa i networking

     

  6. Szkoła memów. Statystyczny charakter wychowania i memetyczny autorytet nauczyciela

    prelekcja

    Memetyka daje interesujące spojrzenie na ewolucję kultur i edukację. Z perspektywy memetyki wychowanie jest procesem doboru kompetencji korzystnych w przyszłym życiu naszych wychowanków. Decydując o rodzaju i jakości przekazywanych treści, mamy wpływ na to, czy tworzymy umysły samodzielne, czy uzależnione od swoich opiekunów. Memetyczna perspektywa wyjaśnia także wiele cech, które wykazują nauczycielskie i rodzicielskie autorytety.

    dr Marek Kaczmarzyk, prof.
  7. Miesiączka w szkole – wyzwania i rozwiązania z perspektywy Fundacji Akcja Menstruacja

    prelekcja

    Czy szkoła jest właściwym miejscem do nauki o miesiączce? Jak zapewnić komfortowe warunki do nauki podczas okresu? Na te i inne pytania odpowie Emilia Kaczmarek – założycielka Fundacji Akcja Menstruacja. W zeszłym roku szkolnym Fundacja realizowała pilotażowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej „Doposażenie szkół w środki higieny menstruacyjnej” i wraz z organizacją More in Common Polska przeprowadziła badania na temat miesiączki w polskiej szkole.

    Emilia Kaczmarek, Fundacja Akcja Menstruacja
  8. Przerwa kawowa i networking

     

  9. Bullying – perspektywa osób neuroatypowych. Szkolne doświadczenia neuroróżnorodności

    Czy osoby neuroatypowe są bardziej narażone na bullying? Czy częściej doświadczają lęku i depresji? Czy dotyka je samotność? Prezentacja wyników największego polskiego badania sytuacji osób neuroatypowych w szkołach ponadpodstawowych.

    dr Piotr Rycielski, USWPS
  10. Od przeciążenia do równowagi – samoregulacja z perspektywy ucznia i nauczyciela

    Codzienność szkolna potrafi być pełna napięć – zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Podczas prelekcji przyjrzymy się, jak rozpoznawać momenty przeciążenia i jak korzystać z prostych strategii samoregulacji, aby odzyskać spokój oraz lepsze warunki do nauki i pracy. Otrzymasz praktyczne wskazówki, które pomogą ci budować równowagę, wspierać dobrostan i tworzyć pozytywną atmosferę w klasie.

    Nicole Nowak-Plewnia, Centrum Psychoterapii i Wsparcia Pedagogicznego Przebudzenie

    Karolina Piontek, Centrum Psychoterapii i Wsparcia Pedagogicznego Przebudzenie
  11. Zakończenie części oficjalnej

    Losowanie upominków książkowych wśród uczestników konferencji.

  12. Klub Interwenta RESQL

     

    dr hab. Małgorzata Wójcik, prof. USWPS

    dr Piotr Rycielski, USWPS

    dr Radosław Kaczan, USWPS

    Magdalena Kosowska

Prelegentki i prelegenci

Wojciech Augustyniak-Laube
 
Wojciech Augustyniak-Laube
Student psychologii na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. Specjalizuje się w psychologii dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z bullyingiem i dobrostanem psychicznym. Twórca warsztatu dla adolescentów „Gadaj do siebie czule”, trener systemu zapobiegania przemocy RESQL i współpracownik Centrum Badań nad Bullyingiem. W szkole podstawowej Edu Hub w Katowicach prowadzi zajęcia poświęcone bullyingowi i emocjom.
Radosław Kaczan
dr
Radosław Kaczan
Psycholog. Naukowo zajmuje się psychologią rozwoju człowieka, konstruowaniem narzędzi diagnostycznych do badania rozwoju dzieci i młodzieży, diagnozą kompetencji oraz wspomaganiem uczenia się przez całe życie. Prowadzi badania nad przemocą rówieśniczą w szkołach oraz wdraża programy mające jej zapobiegać. Wspiera rozwój systemu kwalifikacji zawodowych: współpracuje z biznesem, organizacjami zawodowymi i szkołami wyższymi w zakresie opisu efektów uczenia się i kwalifikacji. Był kierownikiem wdrożeniowego projektu badawczego „Monitorowanie środowiska szkolnego i zapobieganie zachowaniom ryzykownym, w tym przemocy rówieśniczej”. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z psychologii rozwoju człowieka.
Emilia Kaczmarek
 
Emilia Kaczmarek
Socjolożka, nauczycielka WOS-u. Laureatka konkursu „25 przed 25” magazynu „Forbes” w kategorii „Wspieranie różnorodności”, stypendystka Fundacji ProAkademika. Od siedmiu lat tworzy i wspiera projekty społeczne w Polsce. Założycielka Fundacji Akcja Menstruacja – pierwszej polskiej organizacji zajmującej się walką z ubóstwem menstruacyjnym. Wraz z zespołem została wyróżniona na liście 50 śmiałych kobiet 2020 „Wysokich Obcasów”.
Marek Kaczmarzyk
prof.
Marek Kaczmarzyk
Biolog, neurodydaktyk, memetyk, nauczyciel i wykładowca. Autor artykułów i książek o biologicznych i memetycznych kontekstach kształcenia. Specjalista w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania.
Magdalena Kosowska
 
Magdalena Kosowska
Psycholożka. Współpracownik dydaktyczny Wydziału Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. Opiekunka merytoryczna trenerów RESQL – systemu wspierającego szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej. Koordynatorka Klubów Interwenta RESQL. Absolwentka Wydziału Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS oraz studiów podyplomowych „Coaching i mentoring” w katowickiej filii Uniwersytetu SWPS. Edukatorka Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców i Nauczycieli w Przedszkolu. Współorganizatorka Dni OLWEUSA – cyklicznej międzynarodowej konferencji poświęconej przemocy rówieśniczej i bullyingowi. Przewodnicząca komitetu organizacyjnego międzynarodowej konferencji ACT 2024 Katowice.
Nicole Nowak-Plewnia
 
Nicole Nowak-Plewnia
Psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie certyfikacji. Wykłada na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. Doświadczenie zdobywała m.in. na oddziale psychiatrycznym w Nepalu. Specjalizuje się w pomocy dzieciom i rodzinom w sytuacjach trudnych emocjonalnie: od zaburzeń nastroju, lęków i depresji po problemy w relacjach.
Karolina Piontek
 
Karolina Piontek
Psycholog, trenerka TUS, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna w trakcie szkolenia. Specjalizuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą w obszarze rozwoju funkcji poznawczych i umiejętności społecznych. Prowadzi konsultacje psychologiczne, interwencje kryzysowe i warsztaty psychoedukacyjne, łącząc wiedzę akademicką z praktycznym doświadczeniem. Chce stworzyć bezpieczną przestrzeń, w której młodzi ludzie będą mogli rozwijać odporność psychiczną i skutecznie radzić sobie z wyzwaniami współczesnej szkoły.
Jacek Pyżalski
dr hab., prof. UAM
Jacek Pyżalski
Pedagog. Profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca ponad sześćdziesięciu krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, w tym European Cyberbullying Intervention Project (ECIP), EU Kids Online, ySkills (Horyzont 2020) i Lights4Violence (Horyzont 2020). Reprezentant Polski w pięciu akcjach COST Europejskiej Fundacji Nauki. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Rady Centrum Edukacji Obywatelskiej, rady programowej Fundacji Orange, Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, a także Zespołu ds. Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym w Krajowym Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. Był wielokrotnie nagradzany za działalność naukową. Czterokrotnie znalazł się na liście 100 osób, które przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowej w Polsce (obecnie jest na liście honorowej). Otrzymał Nagrodę Specjalną im. Aliny Margolis-Edelman za wybitne działania na rzecz dzieci. Autor licznych publikacji.
Piotr Rycielski
dr
Piotr Rycielski
Doktor psychologii, współtwórca systemów RESQL i Signalink, adiunkt na Wydziale Projektowania w Warszawie Uniwersytetu SWPS. Wykładowca akademicki, autor i współautor licznych badań naukowych i publikacji z zakresu psychologii edukacji. Zajmuje się m.in. badaniami edukacyjnymi i szkolnymi oraz przemocą rówieśniczą.
Małgorzata Wójcik
dr hab., prof. USWPS
Małgorzata Wójcik
Profesor na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS. Bada powody i przejawy przemocy szkolnej oraz dynamikę grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy szkolnej. Realizuje projekty, które mają na celu zapobiec zachowaniom wykluczającym oraz bullyingowi. Obecnie wdraża zintegrowany program monitorowania i zapobiegania przemocy rówieśniczej RESQL w szkołach podstawowych i średnich. Kierowniczka Centrum Badań nad Bullyingiem. Autorka publikacji naukowych i podręczników.

Zapisz się!

Organizatorzy

  • Logotyp Uniwersytetu SWPS
  • Logotyp Young Space

Partner biznesowy

  • Logotyp RESQL

Partner

  • Logotyp ENE Edukacja

Miejsce

Wydział Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS
ul. Techników 9, 40-326 Katowice

Kontakt

Masz pytania? Napisz!

Wojciech Augustyniak-Laube, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.