Czy głosowanie jest racjonalną decyzją?
Co nas powstrzymuje przed pójściem do urn w dniu wyborów? Dlaczego niektórzy czują wewnętrzną potrzebę uczestnictwa w głosowaniu, a inni nie? Jedną z głównych bolączek współczesnych demokracji jest niechęć obywateli do uczestnictwa w wyborach, dlatego tak atrakcyjne wydają się hasła populistów. Zrozumienie przyczyn tej niechęci mogłoby pomóc w opracowaniu i wdrożeniu działań aktywizujących obywateli. Najnowsza publikacja dr Marty Żerkowskiej-Balas pt. „Czy głosowanie jest racjonalną decyzją?” prezentuje prawdziwy obraz polskiego wyborcy na tle aktualnych tendencji panujących w Europie.
Czym jest teoria racjonalnego wyboru
Książka Marty Żerkowskiej-Balas, socjolożki i politolożki, przedstawia zagadnienie spędzające sen z powiek badaczy nauk politycznych: dlaczego we współczesnych demokracjach jedni ludzie głosują, a drudzy nie?
Istnieje wiele wyjaśnień, które demaskują kwestię absencji wyborczej, autorka jednak koncentruje się na teorii racjonalnego wyboru. Wedle tej teorii ludzie nie głosują, ponieważ im się to nie opłaca. Koszty, jakie muszą ponieść, dokonując wyboru partii, której udzielą poparcie, przewyższają korzyści płynące z jej wygranej. Publikacja „Czy głosowanie jest racjonalną decyzją?” stanowi próbę empirycznego potwierdzenia tej tezy na podstawie danych dotyczących polskich wyborców.
Publikacja ukazała się nakładem Wydawnictwa Naukowego SCHOLAR przy wsparciu finansowym Uniwersytetu SWPS.
Książka na stronie wydawnictwa »
Polak, czyli racjonalny wyborca?
Marta Żerkowska-Balas analizuje Polaków w kontekście europejskich trendów, posiłkując się m.in. takimi aspektami, jak świadomość wpływu danego wyborcy na ostateczne wyniki czy ogólne zainteresowanie sprawami wagi państwowej i poczucie sprawstwa, które idzie za ideą głosowania.
Publikacja ujawnia stosunek Polaków do polityki oraz to, jak postrzegają potencjalne korzyści płynące z uczestnictwa w głosowaniu. Autorka w dalszej części publikacji zastanawia się, co zrobić, aby wpłynąć właśnie na świadomość polskiego wyborcy, zwiększenie jej bowiem może okazać się gwarantem podniesienia frekwencji wyborczej.
O autorce
dr Marta Żerkowska-Balas
Socjolożka, politolożka, iberystka, adiunkt w Instytucie Nauk Społecznych na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Zajmuje się badaniem mechanizmów kierujących decyzjami wyborców, relacjami między obywatelami a partiami politycznymi oraz zagadnieniami związanymi z praktyką i teorią demokracji.