Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Jak pisać prace dyplomowe z psychologii?

float_intro: images-old/2015/Nowosci-wydawnicze/jakpisac.jpg

Jak przedstawić wyniki swoich badań, w jaki sposób pracować nad pracą dyplomową, zacząć przygodę z pisaniem i pisać przystępnie dla czytelnika? W swojej najnowszej książce na te pytania odpowiadają renomowani psychologowie i wykładowcy z Uniwersytetu SWPS – prof. Wojciech Kulesza i prof. Dariusz Doliński. „Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Poradnik nie tylko dla psychologów to pierwsza tego typu pozycja w Polsce skierowana do studentów i przyszłych naukowców, w której autorzy, jak stwierdził ceniony polski psycholog prof. Wiesław Łukaszewski, „Bez żadnej łopatologii – mądrze, cierpliwie i dowcipnie podsuwają przyszłym autorom prac magisterskich świetne pomysły”. 

Książka ukaże się 23 listopada 2020 r. nakładem wydawnictwa Smak Słowa.  

Poradnik na dobry start

– Napisaliśmy poradnik, który kiedyś, na początku naszej drogi, sami chcielibyśmy przeczytać. I podpowiadamy w nim, jak zacząć swoją przygodę z pisaniem. Ufamy, że dzięki niemu droga od „kiedyś” do „dzisiaj” nie zajmie Czytelnikowi tyle czasu, co nam: kilkanaście czy kilkadziesiąt lat – piszą autorzy książki. 

Prof. Wojciech Kuleszaprof. Dariusz Doliński to wybitne postacie polskiej psychologii – badacze, praktycy, wykładowcy, autorzy książek i artykułów. Jak wspominają, kiedy kończyli pracę nad poradnikiem, cztery ich artykuły znajdowały się w recenzji (w zachodnich czasopismach: psychologicznych, medycznych, marketingowych), cztery kolejne powstawały, przygotowywali trzy granty, prowadzili międzynarodowe badania stanowiące podstawę kilku następnych prac, a kilka szkiców opartych na już policzonych danych czekało na dokończenie. – Kiedy zaczynaliśmy przygodę z pisaniem, takie tempo było nie do wyobrażenia, gdyż przygotowanie nawet polskiego tekstu wymagało co najmniej 12 miesięcy – zauważają. 

Jak osiągnąć taką wprawę w pisaniu i tworzeniu prac naukowych? Jak poradzić sobie ze swoją pierwszą pracą – licencjacką lub magisterską? Czego wymaga przedstawianie zagadnień i badań z dziedziny psychologii? Dlaczego „trudno jest pisać łatwo”? Na te pytania studenci, doktoranci i młodzi naukowcy będą mogli znaleźć odpowiedź w premierowej książce „Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Poradnik nie tylko dla psychologów”.

Praca dyplomowa powinna być zrozumiała nie tylko dla autora, lecz także – i przede wszystkim – dla czytelnika. Wojciech Kulesza i Dariusz Doliński piszą, w jaki sposób pracować nad pisaniem pracy dyplomowej, aby to osiągnąć. Jak zauważają: „Łatwo jest pisać trudno. Trudno jest pisać łatwo”. I pokazują, jak pisać tekst łatwy dla czytelnika.

prof. Bogdan Wojciszke, psycholog społeczny

O trudnej nauce pisania. Ze Wstępu książki

Pisanie to proces trudny, często bolesny i zawsze czasochłonny. Natomiast nauka pisania to działanie, którego nie da się zakończyć, ponieważ trwa bez końca. Książka, którą oddajemy do rąk czytelnika, ma tę trudną drogę odrobinę skrócić, sugerując rozwiązania, które – jak nam się wydaje – mogą ułatwić pisanie prac dyplomowych naszym magistrantom i doktorantom. Być może niektóre z rad tu przedstawionych znajdą też zastosowanie w szerszym gronie adeptów psychologii i nauk pokrewnych.

Niektórzy czytelnicy mogą zauważyć, że być może jedni ludzie mają większy dar pisania niż inni. Nikt jednak nie rodzi się z umiejętnością pisania. Każdy z nas wielokrotnie mierzył się z własnymi ograniczeniami. I choć jednym pisanie przychodzi łatwiej, a innym trudniej, wszyscy musimy się tego uczyć. Ta trudna nauka jest również drogą autorów tych słów. Obaj szliśmy nią długo i nadal z mozołem maszerujemy. Mamy nadzieję, że nasze opracowanie pomoże ową naukę przyśpieszyć tym, którzy czytają te słowa.

Pisanie tekstów naukowych to retoryka, marketing i sprzedaż idei, przy czym sprzedaż nie oznacza obrotu gotówki, lecz zaszczepienie w czytelniku wiedzy i zainteresowania. Retoryka zaś nie oznacza (jak sądzą niektórzy) manipulacji, ale konstrukcję wypowiedzi. Zachęcając do retoryki, marketingu i sprzedaży, chcielibyśmy wraz z niniejszym opracowaniem wyposażyć czytelników w kilka narzędzi ułatwiających opakowanie idei tekstem, który przeistoczy ową ideę w pracę dyplomową.

 

jak pisac poradnikKsiążka ukaże się w wydawnictwie Smak Słowa przy wsparciu Uniwersytetu SWPS.

 

O autorach

258 wojciech kulesza

dr hab. Wojciech Kulesza, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog społeczny. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskiem mimikry, czyli naśladownictwa zachowań, gestów i mowy ludzi. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się także na zagadnieniach psychologii miłości. Jest autorem wielu publikacji dotyczących efektu kameleona, m.in. książki pt. „Efekt kameleona. Psychologia naśladownictwa” (2016), w której skupił się na analizie naśladownictwa i zysków oraz strat, jakie niesie to zjawisko. Publikuje w naukowych czasopismach krajowych i zagranicznych. Autor publikacji popularnonaukowych (których napisał kilkadziesiąt, m.in. dla tygodnika „Polityka” czy „Gazety Wyborczej”). Stara się również stosować wiedzę z zakresu psychologii społecznej w praktyce. Stypendysta tygodnika „Polityka”. Był przewodniczącym i członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw działalności upowszechniającej naukę powołanym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbarę Kudrycką. W latach 2012–2013 stypendysta na Florida Atlantic University w USA.

258 dolinski

prof. dr hab. Dariusz Doliński – jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce, wykładowca Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych, psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego, mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych i teorii z zakresu psychologii społecznej, szczególnie zachowań konsumenckich oraz weryfikacji technik używanych przez ludzi do tego, aby efektywnie wpływać na innych. Redaktor naczelny „Polish Psychological Bulletin”, autor i współautor około 200 publikacji. Jest członkiem-korespondentem Polskiej Akademii Nauk, członkiem Komitetu Psychologii PAN oraz prezesem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej.