Empatia i wizualne przyjmowanie perspektywy
psycholog, zajmuje się psychologią rozwoju, w szczególności rozwoju moralnego oraz psychologią pracy i organizacji
projekt naukowy
Empatia i wizualne przyjmowanie perspektywy
Okres realizacji projektu: czerwiec 2014 - czerwiec 2015
Pojęcie empatii pojawia się równie często w kontekście potocznym, co w dyskursie psychologicznym – jest to bowiem jedna z kluczowych umiejętności społecznych. Nie znaczy to jednak, że empatia to zjawisko dogłębnie poznane i jednoznacznie zdefiniowane – wręcz przeciwnie. Składa się na nią wiele czynników i procesów, których wzajemne relacje nie są jednoznacznie ustalone. Potocznie rozumiana empatia, czyli współczucie jest prawdopodobnie wynikiem bardziej podstawowych procesów.
W niniejszym badaniu zespół psychologów pod kierownictwem dr Łukasza Tanasia sprawdzał zależność pomiędzy poziomem tzw. responsywności, czyli tendencją do przejmowania uczuć innych ludzi (tzw. zarażanie emocjonalne lub empatia emocjonalna), a umiejętnością wyobrażenia sobie cudzej perspektywy.
Opis badania
Wyobrażenie sobie cudzej perspektywy
Zdolność do wyobrażenia sobie cudzej perspektywy to proces, który polega na częściowym zrezygnowaniu z własnej perspektywy na rzecz wyobrażenia sobie cudzej. Zjawisko to na podstawowym poziomie może odnosić się do perspektywy wzrokowej czyli wyobrażenia sobie jak dany obiekt wygląda z perspektywy osoby stojącej w innym miejscu. Dzieci do czwartego roku życia nie potrafią różnicować perspektyw, sądząc , że inni ludzie widzą, to samo co one, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Na bardziej zaawansowanym poziomie zjawisko to można odnosić do procesów poznawczych, a więc wyobrażenia sobie myśli i motywów działania innej osoby. Mamy wtedy do czynienia z poznawczym przyjmowaniem perspektywy.
Metodologia
Umiejętność wyobrażenia sobie perspektyw mierzyliśmy za pomocą specjalnej gry komputerowej: na ekranie wyświetlona jest wizualizacja szafy z 16-stoma otwartymi półkami, na których znajdują się różne przedmioty. Osoba badana siedzi przed komputerem i ma za zadanie przesuwanie obiektów pomiędzy półkami zgodnie z instrukcjami wydawanymi przez wirtualnego partnera, który stoi po drugiej stronie szafy. Niektóre półki są z tyłu zaślepione, a więc są niewidoczne dla wirtualnego partnera. Żeby zatem poprawnie wykonać to zadanie, trzeba postawić się na miejscu osoby wydającej instrukcję - innymi słowy: przyjąć jej perspektywę.
Wyniki
Wyniki wskazują na ciekawą zależność. Tendencja do empatycznego współodczuwania (czyli zarażania się uczuciami innych) negatywnie wpływa na poprawność wykonania w zadaniach wymagających przyjęcia perspektywy innej osoby, jednak zależność ta się odwraca, kiedy poprawne wykonanie zadania nie wymaga przyjęcia cudzej perspektywy (półka nie jest zaślepiona) - wtedy empatyczne współodczuwanie sprzyja lepszemu wykonaniu.
Zespół badawczy
Publikacja
- Attachment and Empathy as Predictors of Perspective-Taking Efficiency
Braga, Conference: XVII European Conference on Developmental Psychology Proceedings, Publisher: Medimond, pp.163-172.
>