Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo
PrzeSŁUCHANIE – projekt narzędzia do oceny poziomu funkcjonowania dziecka (NOPF)
naukowo-badawczy
realizowany

PrzeSŁUCHANIEprojekt narzędzia do oceny poziomu funkcjonowania dziecka (NOPF)

Małgorzata Wójcik
kierownik projektu
dr
Małgorzata Wójcik

psycholog, zajmuje się psychologią społeczności, zagadnieniami przemocy szkolnej i prześladowania w grupie rówieśniczej

zobacz biogram
wartość projektu: 22 685 PLN
instytucja finansująca: Ministerstwo Edukacji i Nauki
dyscyplina: psychologia
lokalizacja: Katowice
okres realizacji: 2022 2023

 

 

Badane zjawisko

W Polsce w 2020 roku policja odnotowała 765 408 przestępstw, w tym – przeciwko rodzinie i opiece aż 57 654 (GUS, 2020). Trudno jednak oszacować dokładną liczbę małoletnich, których dotyczyć może udział w czynnościach procesowych w ramach różnych kategorii przestępstw. Pośrednio sytuacja ta pociąga za sobą skutki formalne, czyli udział osób poniżej 15 roku życia w czynnościach procesowych, jakimi są przesłuchania. Jako naukowcy dostrzegamy zaskakujący brak praktycznych narzędzi usprawniających przesłuchiwanie małoletnich, zwłaszcza w odniesieniu do osób prowadzących czynności, które nie mają wykształcenia psychologicznego. Jednocześnie warto wspomnieć, że metody prowadzenia przesłuchania w Polsce i na świecie nie są jednolite. Przykładowo metaanaliza Meissnera i współpracowników (2017) wskazała aż sześć głównych typów przesłuchiwania w Stanach Zjednoczonych, z czego każdy z typów posiada od 8 do 17 technik. W Polsce osoby poniżej 15 r.ż. należą do jednej kategorii świadków szczególnych i na ogół przesłuchiwane są w obecności psychologa. Zdarzają się jednak sytuacje, w których przesłuchanie prowadzi jedynie funkcjonariusz. Chcemy zwrócić szczególną uwagę na te właśnie okoliczności, czyli na sytuacje, w których funkcjonariusz policji (straży granicznej, innych służb), niebędący psychologiem, ma za zadanie przeprowadzenie czynności niezbędnych dla wymiaru sprawiedliwości.

Literatura cytowana:
Główny Urząd Statystyczny. (2020). Przestępstwa stwierdzone przez Policję w zakończonych postępowaniach przygotowawczych.

Mazur O. (2011). Przesłuchanie podejrzanego w opinii prokuratorów i policjantów. Prawo i prokuratura nr 2/2011, s. 121-144.

Meissner, C. A., Surmon-Böhr, F., Oleszkiewicz, S., & Alison, L. J. (2017). Developing an evidence-based perspective on interrogation: A review of the U.S. government’s high-value detainee interrogation group research program. Psychology, Public Policy, and Law, 23(4), 438–457.

Cel projektu

Projekt ma na celu skonstruowanie narzędzia wspierającego pracę praktyków (policjantów, prokuratorów etc.) w ocenie poziomu funkcjonowania społecznego dziecka w fazie wstępnej przesłuchania (w skrócie: NOPF). Narzędzie ma za zadanie zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w nowej i stresującej sytuacji (przesłuchania).

Wyniki projektu

W projekcie Koła Naukowego Psychologii Kryminalistycznej „Corpus Delicti” na Wydziale Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS „PrzeSŁUCHANIE – projekt narzędzia do oceny poziomu funkcjonowania dziecka (NOPF)” dofinansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w obrębie programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” uczestniczyło 13 placówek oświaty, 7 szkół podstawowych i 6 szkół średnich. Przebadano łącznie 536 uczniów, w tym 304 kobiet i 231 mężczyzn wieku od 10 do 15 lat, zamieszkałych w 5 województwach.

NOPF – narzędzie oceny poziomu funkcjonowania dziecka w sytuacjach społecznych ma za zadanie zapewnić szansę na dyskusję pomiędzy dzieckiem, małoletnim a „praktykiem” (funkcjonariuszem policji, prokuratorem, pracownikiem socjalnym etc.), która ma dwa zasadnicze cele. Pierwszym jest zapewnienie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery poprzez wspólne rozwiązywanie zadań o neutralnej treści. Do drugie, wyniki NOPF dają podstawową informacje, co do funkcjonowania społecznego dziecka w zależności od jego wieku.

NOPF składa się więc z dwóch części. Pierwsza zawiera materiał audiowizualny i opracowany do niego specjalny kwestionariusz NOPF cz. I. Dziecko ogląda z „praktykiem” sceny odbywające się w szkole a następnie wzajemnie o nich rozmawiają z pomocą kwestionariusza. Druga część zawiera opisy sytuacji z życia codziennego. Wyniki NOPF są wskazówką, jaki jest poziom społecznego funkcjonowania dziecka, biorąc pod uwagę jego sprawność percepcyjną, teorię umysłu i wiedzę społeczną. Dają „praktykowi” informacje o tym, czy warto wezwać specjalistę z zakresu funkcjonowania dzieci i młodzieży (psychologa czy pedagoga specjalnego).

Zespół badawczy

Dukała, Karolina
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Tytuł
dr
Imię i nazwisko
Karolina Dukała
Miasto
katowice
Dyscyplina
psychologia
Specjalizacja
Psycholog sądowy
Stanowisko
adiunkt
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Katowicach","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii S\u0105dowej","Nazwa odmieniona":""}}
Instytut
Instytut Psychologii
Obszar zainteresowania
psychologia-sadowa
Wydział
Array
Funkcja w Centrum
[]
dr Karolina Dukałapsycholog sądowy, zajmuje się psychologią zeznań świadków, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki skuteczności przesłuchań i metod wykrywania kłamstw; drugim obszarem zainteresowań jest zaangażowanie w pracę w STEM

Koordynatorzy projektu

 
mgr Andrea Podkańska
Psycholog, na co dzień pracująca w szpitalu rehabilitacyjnym z pacjentami z oddziału rehabilitacji neurologicznej, onkologicznej i kardiologicznej. Specjalista readaptacji osób opuszczających zakłady karne. Główny koordynator projektu.
mgr Kamil Wójcik
Psycholog,specjalista readaptacji osób opuszczających jednostki penitencjarne. Na co dzień pracujący w Społecznym Ośrodku Readaptacji Społecznej w Zabrzu. Nauczyciel przedmiotu psychokryminalistyka w liceum profilowanym. Wykładowca Uniwersytetu SWPS.

Studenci zaangażowani w projekt

 
Laura Kobiela
Laura Kobiela
Studentka trzeciego roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Katowicach
Alicja Cent
Alicja Cent
Studentka trzeciego roku psychokryminalistyki na Uniwersytecie SWPS w Katowicach
Agata Pauba
Agata Pauba
Studentka trzeciego roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie
Dorota Spyra
Dorota Spyra
Studentka drugiego roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Katowicach

Skontaktuj się
z nami

Dział Badań Naukowych

Dane teleadresowe

ul. Chodakowska 19/31, pokoje 408, 409, 410
03-815 Warszawa

[email protected]

22 517 99 21


Godziny pracy

poniedziałek – piątek: 9.00–16.00


Zespół

Dyrektor
Piotr Matejek

[email protected]

Kontakt

[email protected]