Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Szukasz studiów? Wybierz tematykę:

Szukasz studiów?

Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną

Instytut Nauk Humanistycznych

Centrum łączy praktyków i teoretyków działających w obszarze gospodarki kreatywnej. Analizuje rozwój gospodarki kreatywnej, a także pobudza jej rozwój w Polsce i Europie. W tym celu współpracuje z indywidualnymi osobami oraz instytucjami sektora publicznego, prywatnego, komercyjnego oraz non profit.

Gospodarka/Branże kreatywne/Kreatywność to ciągły dialog – jesteśmy po to, by go umożliwiać.

centrum badan nad gospodarka kreatywna uniwersytet swps

Cele badawcze

Budujemy silną platformę porozumienia i współpracy na rzecz rozwoju gospodarki kreatywnej rozpoznawalną w Polsce oraz na świecie. Naszym celem jest połączenie praktyków i teoretyków działających w dziedzinie kultury oraz gospodarki kreatywnej. Umożliwi to wspólną realizację inicjatyw badawczych oraz wdrożeniowych.

Czym jest gospodarka kreatywna?

W 2001 roku John Howkins wydał pracę zatytułowaną „The Creative Economy. How People make Money from Ideas”. Wykazał w nowatorski sposób jak łączą się ze sobą i przenikają wzajemnie gospodarka, kultura, technologie (w szczególności te najnowsze) oraz ludzka kreatywność.

cbgk mem

Kilka lat później, w 2008 roku, wyspecjalizowana agenda ONZ ds. handlu i rozwoju (UNCTAD) wydała raport pod tytułem „Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assesing the Creative Economy: Toward Informed Policy – making”.

Wtedy właśnie do międzynarodowego obiegu naukowego trafiło pojęcie „gospodarki kreatywnej”, łączące w całość różne idee:

  • klasy kreatywnej
  • miast kreatywnych
  • przemysłów kultury
  • sektora kreatywnego
  • oraz różnych rodzajów kreatywności.

Znaczenie gospodarki kreatywnej stale rośnie, przy czym podkreśla się, że obok funkcji sprzyjających społecznej inkluzywności, zróżnicowaniu kulturowemu i rozwojowi człowieka ma ona także ogromny potencjał warunkujący rozwój gospodarczy.

Według jednego z ostatnich raportów przygotowanych na zlecenie Komisji Europejskiej, sektory kreatywne stanowią 11,2% wszystkich prywatnych przedsiębiorstw oraz zatrudniają 7,5% wszystkich zatrudnionych, tworząc przy tym 5,3% wartości dodanej UE.

Chcemy łączyć ze sobą wszystkich
kreatywnych teoretyków i praktyków

cbgk logo

Pojęcie gospodarki kreatywnej i sektorów kreatywnych w literaturze naukowej jest stosunkowo świeże, podobnie jak uznanie tego obszaru gospodarki za odrębną, specyficzną sferę. Badania – szczególnie w Polsce – są wciąż nieliczne. Te zaś, które zostały zrealizowane, wymagają zdecydowanego pogłębienia w odniesieniu do wielu aspektów problemowego obszaru.

Dlatego Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną dąży do tego, aby być liderem w obszarze badań nad gospodarką kreatywną oraz ważnym partnerem naukowym na arenie polskiej i międzynarodowej.

Nie interesuje nas jednak tylko ujęcie teoretyczne. Chcemy nie tylko analizować rozwój gospodarki kreatywnej, ale także pobudzać jej rozwój w Polsce i Europie. Kreatywność to ciągły dialog - jesteśmy po to by był jak najbardziej efektywny. Chcemy łączyć ze sobą wszystkich kreatywnych i – wykorzystując efekt synergii – wypracowywać pozytywne rozwiązania. W tym celu współpracujemy z indywidualnymi osobami, oraz instytucjami zarówno sektora publicznego jak i prywatnego, komercyjnego oraz non-profit.

Jeśli działasz w tym sektorze i masz pomysł na innowację wdrożeniową albo na badania w tej dziedzinie, a nie wiesz, jak je zrealizować – skontaktuj się z nami. Otrzymasz konkretne wsparcie.

Partnerzy zewnętrzni

Wśród partnerów zewnętrznych Centrum Badań nad Gospodarką znajdują się m.in.: European Parliament of Culture, Association of Cultural Economics International (Boston), ERICarts, University of Barcelona, Rotterdam University, Firma Platige Image, Millward-Brown, Radio TOK FM, Planeta-Junior, Orange Polska, PKO BP, Zachodnia Izba Gospodarcza we Wrocławiu, KAYAX.

Gruszka-Dobrzyńska, Ewa skrzypaczka i ekonomistka kultury
Specjalizacja
skrzypaczka i ekonomistka kultury
Etatowy
Nie
Biogram
Tak
Imię i nazwisko
Ewa Gruszka-Dobrzyńska
Tytuł
mgr
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105","Nazwa odmieniona":""}}
Miasto
warszawa
Instytut
Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
Funkcja w Instytucie
[]
Funkcja na Wydziale
[]
Funkcja w Katedrze
[]
mgr Ewa Gruszka-Dobrzyńskaskrzypaczka i ekonomistka kultury
Karpińska, Anna kulturoznawczyni, koordynatorka projektów, absolwentka podyplomowych studiów menedżerów kultury w SGH
Etatowy
Tak
Specjalizacja
kulturoznawczyni
Biogram
Nie
Imię i nazwisko
Anna Karpińska
Dyscyplina
nauki-o-kulturze-i-religii
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105","Nazwa odmieniona":""}}
Tytuł
mgr
Stanowisko
asystent
Instytut
Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
Funkcja w Instytucie
[]
Funkcja na Wydziale
[]
Funkcja w Katedrze
[]
mgr Anna Karpińskakulturoznawczyni, koordynatorka projektów, absolwentka podyplomowych studiów menedżerów kultury w SGH
Kozieł, Maciej doktorant, koordynator Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
Etatowy
Nie
Specjalizacja
kulturoznawca
Biogram
Nie
Imię i nazwisko
Maciej Kozieł
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"koordynator","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105","Nazwa odmieniona":"Centrum Bada\u0144 nad Gospodark\u0105 Kreatywn\u0105"}}
Miasto
warszawa
Dyscyplina
nauki-o-kulturze-i-religii
Instytut
Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną
Tytuł
mgr
Funkcja w Instytucie
[]
mgr Maciej KoziełAbsolwent kulturoznawstwa ze specjalnością projektowanie innowacji (School of Ideas), student kulturoznawstwa ze specjalnością Manager – Agent –Producent na Uniwersytecie SWPS.
Trzciński, Stanisław kulturoznawca i ekonomista, kreator kultury, promotor koncertowy i dziennikarz muzyczny
Specjalizacja
kulturoznawca i ekonomista, kreator kultury, promotor koncertowy i dziennikarz muzyczny
Etatowy
Nie
Biogram
Nie
Imię i nazwisko
Stanisław Trzciński
Tytuł
dr
dr Stanisław Trzcińskikulturoznawca i ekonomista, kreator kultury, promotor koncertowy i dziennikarz muzyczny

Do naszej społeczności należą także:

Bielecki, Maksymilian
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Tytuł
dr
Imię i nazwisko
Maksymilian Bielecki
Miasto
warszawa
Dyscyplina
psychologia
Specjalizacja
Psycholog, neurokognitywista
Stanowisko
adiunkt
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Projektowania w Warszawie","Nazwa odmieniona":""},"funkcja-na-wydziale1":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Otwarta pracownia sztucznej inteligencji","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Innowacji Spo\u0142ecznych i Ekonomicznych HumanTech","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Informatyki","Nazwa odmieniona":""}}
Obszar zainteresowania
Array
Wydział
Array
Instytut
Array
dr Maksymilian Bieleckipsycholog, neurokognitywista
Wójcik, Karolina
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Imię i nazwisko
Karolina Wójcik
Specjalizacja
Psycholożka, badaczka, trenerka biznesu
Tytuł
mgr
Numer telefonu
1
Funkcja na uczelni
Dyrektor Zarządzająca SWPS Innowacje
mgr Karolina WójcikPsycholożka, badaczka, trenerka biznesu
  • Szymon Chudy (muzyk)
  • dr Aneta Duda (Centrum Nauki Kopernik)
  • dr Teresa Dudzik (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
  • Selena Dudzińska (specjalista marketingu)
  • Izabela Fila
  • dr hab. Łukasz Gaweł (Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego)
  • Bogumiła Gręda (kulturoznawczyni)
  • dr Anna Janowska (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
  • Kamil Jędra
  • Piotr Kabaj (ekspert rynku muzycznego, Tłocznia Takt)
  • Tamara Kamińska (doktorantka, Music Export Poland)
  • Izabela Knyżewska (SWPS Innowacje)
  • Mikołaj Ławnicki (grafik)
  • Monika Makuch (Zróbmy Badanie)
  • dr Katarzyna Plebańczyk (Uniwersytet Jagielloński)
  • dr Paweł Płoski (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, dyrektor Muzeum Karykatury)
  • Michał Ulidis (Publicon)
  • Antoni Rosochacki (prawnik, student psychologii na Uniwersytecie SWPS)
  • Agnieszka Skruczaj-Olejnik (statystyczka, psycholożka)
  • dr Ziemowit Socha (Instytut Badań Edukacyjnych)
  • Kacper Świtalski (reżyser)
  • Marek Woźniak
  • dr hab. Kamil Zawadzki, prof. UMK (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
  • Kamila Ziemba

Aktualności

Badania i wdrożenia21-10-2024

Policzone i policzeni 2024 – pobierz raport dotyczący środowiska artystycznego w Polsce

Czytaj więcej
Badania i wdrożenia30-01-2024

Mechanizmy funkcjonowania sektora muzyki w Polsce – pobierz raport

Czytaj więcej
Aktualności9-11-2023

Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS na Forum Kreatywności

Czytaj więcej

Projekty
naukowe

Nasze obszary działania to sztuki performatywne, sztuki wizualne, dziedzictwo kulturowe, gry video, media, design, architektura, reklama, rynek książki, rynek muzyki oraz kinematografia.

Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce (2024)

Celem badania było ustalenie liczby osób aktywnie pracujących artystycznie, twórczo i wykonawczo w Polsce w roku 2024. Jest ono także diagnozą aktualnej sytuacji środowiska artystycznego, która pozwoliła na doprecyzowanie i domknięcie procesu wprowadzenia ustawy o zawodzie artysty.

Okładka raportu Policzone i policzeni 2024

Pobierz raport „Policzone i policzeni 2024”

Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce (2021)

Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badań „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”, w którym wykazano liczebność zawodowo czynnego środowiska artystycznego.

To pionierskie przedsięwzięcie badawcze, którego uprzednio nie podjęto w takim zakresie w żadnym ośrodku naukowym bądź statystycznym, połączono z jednoczesnym rozpoznaniem sytuacji zawodowej i opinii tej grupy społecznej. Prace przeprowadził kierowany przez prof. Dorotę Ilczuk zespół młodych badaczy skupionych przy Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS. Te badania wynikały nie tylko z potrzeby eksploracji teoretycznej, lecz przede wszystkim z realnego zapotrzebowania – bez znajomości tych danych niemożliwe jest obliczenie kosztów projektowanego systemu wsparcia dla artystów, a tym samym wprowadzenie zmian systemowych w polityce kulturalnej w Polsce.

Badania powstały w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Kultury organizowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i zostały zrealizowane na zlecenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, koordynującego prace nad systemem uprawnień zawodowych artystów.

książka

Pobierz raport „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”

„Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce”

Przedstawiamy raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce” przygotowany przez zespół Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną we współpracy z SWPS Innowacje na zlecenie Music Export Poland. W dokumencie tym szczegółowo omówione zostały najważniejsze aspekty sieciowych powiązań i relacji między różnymi podmiotami, a także koncept tworzenia łańcucha i przepływów wartości dodanej w różnych fazach procesu produkcji. Raport stanowi podsumowanie obszernego, interdyscyplinarnego badania, przeprowadzonego przez kilkunastoosobowy zespół badawczy pod kierunkiem prof. Doroty Ilczuk. W badaniu wzięli udział eksperci – cenieni polscy muzycy, tacy jak m.in. Muniek Staszczyk czy Ralph Kamiński.

Okładka raportu Whos smiling

Przeczytaj raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce”