O konferencji
Międzynarodowa konferencja „Odporni – z kompasem pod wiatr” poświęcona będzie budowaniu odporności psychicznej dorosłych i dzieci poprzez praktykowanie uważności (mindfulness).
Obecny system edukacji często nie sprzyja zdrowiu psychicznemu, dlatego wspólnie zastanowimy się, jak z pomocą uważności możemy wspierać dzieci i młodzież szkolną, rodziców, nauczycielki i nauczycieli, jak również innych specjalistów pracujących z młodymi ludźmi, takich jak psychologowie czy logopedzi. Porozmawiamy także o tym, jak polegać na sobie w trudnych momentach.
Udowodnimy, że uważność może być kompasem, który poprowadzi nas przez życie – często pod wiatr. Jej praktykowanie pomaga radzić sobie ze stresem, regulować emocje i rozwijać życzliwość. Aby dzieci były uważne i spokojne, w ich otoczeniu muszą być uważni i spokojni dorośli. Każdą osobę należy postrzegać holistycznie, a nowoczesna szkoła powinna stać się centrum rozwoju człowieka.
W konferencji wezmą udział ekspertki i eksperci z czołowych uczelni:
- Uniwersytetu SWPS,
- Uniwersytetu Oksfordzkiego,
- Uniwersytetu Harvarda,
- Uniwersytetu Amsterdamskiego.
Ponadto głos zabiorą przedstawiciele fundacji zaangażowanych w promowanie uważności.
Wystąpią m.in.:
Konferencja obejmuje wykłady po polsku i angielsku (na miejscu i online). Te ostatnie będą tłumaczone na język polski.
Tematyka konferencji
Podczas konferencji dowiesz się, jak z powodzeniem stosować praktykę uważności w różnych obszarach życia.
Omówimy szeroki zakres tematów, m.in.:
- trudności w relacjach z dziećmi,
- przeciwdziałanie wypaleniu rodzicielskiemu,
- neuronaukę,
- badania nad medytacją uważności,
- wspieranie rodzin neuroróżnorodnych, w których są osoby w spektrum autyzmu lub z ADHD,
- trudności we wprowadzaniu treningów uważności do systemu szkolnego,
- podejścia terapeutyczne,
- rozwój po traumie i integrację współczucia wobec siebie w terapii traumy,
- problemy zdrowia psychicznego, takie jak depresja i stany lękowe,
- choroby wywołane przewlekłym stresem,
- adaptacje programów MBCT do specyficznych schorzeń,
- znaczenie kontemplacji i medytacji w prewencji i leczeniu niektórych chorób.
Formuła konferencji
Konferencja odbędzie się w formule hybrydowej.
W wydarzeniu możesz wziąć udział:
- stacjonarnie – w poznańskiej filii Uniwersytetu SWPS, będziesz mieć również możliwość obejrzenia wystąpień ekspertów łączących się online;
- online – cała konferencja ma zapewnioną transmisję online, po rejestracji otrzymasz link do transmisji na żywo.
Uwaga! Liczba miejsc stacjonarnych jest ograniczona.
Osoby ze szczególnymi potrzebami prosimy o kontakt z Magdaleną Boroń, koordynatorką wydziałową ds. zdrowia i osób z niepełnosprawnością (biuro.zon.poznań@swps.edu.pl).
Udział w konferencji jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja przez formularz.
Do zobaczenia na Uniwersytecie SWPS!
Prelegentki i prelegenci
Susan Bögels
prof.
Profesor w dziedzinie zdrowia psychicznego rodziny i roli uważności na Uniwersytecie Amsterdamskim. Psychoterapeutka i trenerka uważności dla dzieci i rodziców. Autorka programów:
Mindful Parenting (dla rodziców) oraz
MYMind (dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu lub z
ADHD).
Weronika Chmielewska
Certyfikowana nauczycielka uważności (
Mindfulness Association, Mindful Compassionate Parenting, MyMind Program). Współzałożycielka i prezeska Fundacji
EduMind Uważność w Edukacji, promującej i wdrażającej uważność w polskich szkołach. Właścicielka
My Mindful Way Nika Chmielewska. Wspiera rodziców w zakresie świadomego rodzicielstwa (
The Conscious Coaching Institute™ dr Shefali Tsabary, Nowy Jork). Z wykształcenia ekonomistka, na co dzień broker ubezpieczeniowy. Prywatnie żona i mama w domu pełnym specjalnych potrzeb.
Kogen Czarnik
Nauczyciel uważności. Rozpoczął praktykę medytacji w 2003 r. w Poznaniu. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu wyjechał do Japonii, gdzie został wyświęcony na mnicha w tradycji zen sōtō. Spędził 15 lat w klasztorach, świątyniach i ośrodkach medytacji, w tym łącznie ponad trzy lata na medytacyjnych odosobnieniach, zgłębiając naturę świadomości oraz praktyki umożliwiające jej eksplorację. Swoim doświadczeniem dzieli się w Polsce i Stanach Zjednoczonych.
Kevin Hawkins
Przez ponad 40 lat pracował z nastolatkami i młodymi ludźmi – jako nauczyciel, dyrektor szkoły i pracownik socjalny w Wielkiej Brytanii, Afryce i Europie. Przez 10 lat był dyrektorem gimnazjum w International School of Prague. Trenował uważność w Europie i USA. Od 2008 r. uczy uważności uczniów, nauczycieli i rodziców. W 2012 r. został współzałożycielem MindWell, która wspiera społeczności edukacyjne na całym świecie w rozwijaniu dobrostanu poprzez uważność i uczenie się społeczno-emocjonalne. Był starszym trenerem prowadzącym w ramach projektu Mindfulness in Schools (Wielka Brytania). Jest facylitatorem opartego na badaniach programu CARE (Cultivating Awareness and Resilience in Educators). Regularnie pisze i wygłasza prelekcje na temat dobrego samopoczucia, przywództwa, uważności oraz społecznego i emocjonalnego uczenia się w edukacji. Autor książki „Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning” (2017, wkrótce polskie tłumaczenie) oraz współautor książki „The Mindful Teacher's Toolkit: Awareness-based wellbeing in school” (2021, wspólnie z Amy Burke).
Ewa Sanko Orłowska
Ekspertka w wykorzystywaniu uważności w edukacji, wykładowczyni. Doświadczona nauczycielka medytacji oraz kursów uważności i współczucia dla dorosłych, rodziców i młodzieży. Superwizorka treningów mindfulness i compassion w Mindfulness Association, współzałożycielka Fundacji Edumind Uważność w Edukacji. Autorka materiałów edukacyjnych i kursów: „8 lekcji uważności – 8 tygodniowy kurs dla nauczycieli”, „Uważność z Klasą – jak praktykować uważność podczas zajęć w klasie” (wspólnie z dr Martą Znaniecką) oraz „Uważna Komunikacja” (wspólnie z dr. Davidem McMurtrym). Certyfikowana trenerka Nonviolent Communication (NVC), szkoleniowiec, była nauczycielka, była dyrektorka szkoły prywatnej, konsultantka w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Rozwija wizję szkoły, w której panują warunki sprzyjające dobrostanowi uczniów, nauczycieli i rodziców.
Konrad Piotrowski
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Psycholog rozwoju. Dyrektor
Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu SWPS, zastępca dyrektora
Instytutu Psychologii USWPS, kierownik
Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości USWPS. W pracy naukowej zajmuje się tematyką rodzicielstwa, perfekcjonizmu i rozwoju tożsamości. Interesują go zmiany zachodzące w okresie dorastania i wczesnej dorosłości, zagadnienie wypalenia rodzicielskiego oraz żałowania decyzji o posiadaniu dzieci. Członek Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka,
European Association for Developmental Psychology oraz
International Society for Research on Identity. Wyniki swoich badań regularnie prezentuje na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych. Jest autorem wielu prac naukowych o zasięgu międzynarodowym.
Christina Surawy
dr
Psycholożka kliniczna i akredytowana terapeutka
CBT. Posiada duże doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, superwizji i badań programu
MBCT (terapii poznawczej opartej na uważności) w
Oxford Mindfulness Foundation, w ramach trwającej od 2008 r. współpracy z
Oxford Mindfulness Center. W pracy naukowej bada adaptacje programu
MBCT. Interesuje się rozwijaniem kursu
MBCT dla schorzeń takich jak hipochondria czy zespół jelita drażliwego. Była dyrektorką studiów magisterskich
MBCT na Uniwersytecie Oksfordzkim. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność nauczycielską i szkoleniową: rozwija i oferuje szkolenia
MBCT m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce i Hongkongu. Jest superwizorką dla osób z różnych środowisk. Prowadzi otwarte kursy uważności. Ostatnio zaczęła nauczać nowego kursu „
Deeper Mindfulness: exploring feeling tone frame by frame”, opracowanego przez prof. Marka Williamsa.
Chris Willard
dr
Psycholog kliniczny, autor i konsultant. Przemawiał w trzydziestu krajach, m.in. na dwóch wydarzeniach TEDx. Jest autorem dwudziestu książek, w tym „Alfabetoddechy” (2019), „Rosnę z uważnością” (2016) i „
How We Grow Through What We Go Through” (2022). Jego prace na temat zdrowia psychicznego pojawiły się w „
The New York Times” i „
The Washington Post” oraz na stronach
mindful.org i
cnn.com. Wykłada w
Harvard Medical School.
Joanna Wojsiat (wcześniej: Joanna Podgórska)
dr
Doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biochemia (ze specjalnością neurochemia) Instytutu Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Konsultantka naukowa. Autorka publikacji naukowych, popularno-naukowych, monografii i materiałów edukacyjnych o tematyce neuronaukowej. Absolwentka psychosomatyki i somatopsychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, dietetyki sportowej w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie oraz studiów podyplomowych na kierunku prowadzenie i monitorowanie badań klinicznych w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Wykładowczyni akademicka na Uniwersytecie SWPS. Członkini Rady Naukowej Polskiego Towarzystwa Psychodelicznego, przewodnicząca Rady Programowej Fundacji Wise Future, członkini Rady Polskiego Instytutu Mindfulness, edukatorka oraz członkini Fundacji Małgosi Braunek „Bądź”. Popularyzuje naukę w audycji „Podgórska ogólnie” w Newonce Radio. Prowadzi profil na Instagramie @joanpodgorska oraz bloga
joanpodgorska.com, na których dzieli się doniesieniami naukowymi i rozważaniami. Jest autorką książki popularnonaukowej „Tak działa mózg. Jak mądrze zadbać o jego funkcjonowanie”. Edukuje w kwestiach związanych z neuronauką, neurobiologią i medycyną stylu życia.
Masz do wyboru udział online lub stacjonarny. Ze względu na wyczerpanie limitu miejsc zapisy stacjonarne są obecnie możliwe tylko na listę rezerwową.
Organizatorzy
Patroni honorowi
Patronat nad konferencją objęła również krajowa konsultant w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dr n. med. Aleksandra Lewandowska.
Pozostali patroni i partnerzy
Komitet organizacyjny
- dr hab. Jarosław Michałowski, prof. USWPS
- dr hab. Konrad Piotrowski, prof. USWPS
- Aleksandra Gutkowska-Maciejuk
- Ewa Orłowska
- Weronika Chmielewska
- Agnieszka Jankowska-Figaj
Miejsce
Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii i Prawa w Poznaniu
ul. Kutrzeby 10, Poznań
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.