Warsztat Akademickich Innowacji ERUA na Uniwersytecie SWPS
Wdrażanie innowacji w obszarze akademickim to jeden z głównych celów, jakie stawia sobie European Reform University Alliance (ERUA). W tym celu grupa naukowców, reprezentujących osiem uniwersytetów – członków stowarzyszenia ERUA – oraz delegacja nauczycieli akademickich z Ukrainy, biorących udział w projekcie “ER-UA Wzmocnienie współpracy z uczelniami ukraińskimi w ramach Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich” spotkały się na Uniwersytecie SWPS, podczas warsztatów dotyczących ustanowienia Laboratorium Innowacji Akademickich, które pomoże w zrealizowaniu głównego celu ERUA.
Projektowanie innowacyjnych ścieżek edukacji ERUA
Laboratorium Innowacji Akademickich jest częścią większego projektu mającego na celu stworzenie innowacyjnych ścieżki edukacji, za które odpowiada Uniwersytet SWPS. Laboratorium to interdyscyplinarny, innowacyjny projekt, który skupia nauczycieli akademickich i naukowców ze wszystkich uniwersytetów członkowskich ERUA. Członkowie zespołu pracują nad stworzeniem innowacyjnych ścieżek edukacji, które po udoskonaleniu, staną się częścią wybranych kursów oferowanych przez uniwersytety członkowskie ERUA.
Profesor Paweł Pyrka wyjaśnia jak Uniwersytet SWPS przygotowuje się do wprowadzenia innowacyjnych ścieżek edukacji:
Nasze Centrum Jakości Kształcenia i Innowacji, którego jestem członkiem, skupia się zarówno na doskonaleniu nauczania, jak również na rozwijaniu i wprowadzaniu innowacji w edukacji. Obecnie zajmujemy się wprowadzeniem większej liczby narzędzi cyfrowych, włącznie z generatywną sztuczną inteligencją, zarówno w programach nauczania jak i procesie uczenia, oraz metod i narzędzi, które inspirują i rozwijają kreatywność. Te działania obejmują wyposażenie zarówno nauczycieli, jak i studentów, w niezbędne kompetencje poprzez trening, warsztaty i praktyki. Zajmujemy się też szerszym aspektem tego zagadnienia, tzn. potencjalnymi zmianami dotyczącymi oczekiwanych efektów kształcenia w dynamicznie zmieniającym się środowisku technologicznym.
Laboratorium Innowacji Akademickich
Umożliwienie studentom i studentkom realizowanie części programów nauczania na różnych uniwersytetach (poprzez programy mobilności i kursy zdalne) wymaga wielu przygotowań. Oprócz wymogów formalnych i ewaluacji systemów oceny efektów kształcenia, uniwersytety uczestniczące w takiej wymianie muszą wzajemnie dostosować swoje systemy informatyczne i ustanowić wspólne identyfikatory dla studentów z różnych uczelni.
Profesor Eduardo Quevedo Gutiérrez z Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria w Hiszpani mówi o potrzebie stworzenia wspólnego podręcznika innowacji:
Stowarzyszenie ERUA pracuje nad stworzeniem wspólnego Akademickiego Podręcznika Innowacji, który jest opracowywany przez międzynarodowy interdyscyplinarny zespół. Obecnie przeprowadzamy inwentaryzację różnych metodologii, które są wykorzystywanie przez uniwersytety wchodzące w skład sieci ERUA, np. uczenie przez pomaganie, współpracę, rozwiązywanie problemów, pracę projektową i grywalizację. Przyglądamy się jak te metodologie są używane na różnych uniwersytetach. Tak zebrana wiedza stanie się podstawą Akademickiego Podręcznika Innowacji, który zostanie rozpowszechniony nie tylko wśród członków ERUA, lecz również będzie dostępny dla innych europejskich stowarzyszeń uniwersyteckich i konsorcjów.
O warsztacie
Warsztat “Towards the Laboratory of Academic Innovation – Identifying innovative methods and creating a common call” (W drodze do Laboratorium Innowacji Akademickich – Identyfikacja innowacyjnych metod i umożliwienie wspólnego naboru studentów) odbył się na Uniwersytecie SWPS w Warszawie, w dniach 19-21 czerwca, 2024.
W warsztacie oraz w spotkaniach przygotowawczych online uczestniczyli reprezentanci uniwersytetów członkowskich ERUA oraz delegacja nauczycieli akademickich z Ukrainy, którzy biorą udział w projekcie “ER-UA Wzmocnienie współpracy z uczelniami ukraińskimi w ramach Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich”, finansowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej.