
Wiedza polityczna w Polsce
projekt naukowy
Wiedza polityczna w Polsce


Okres realizacji projektu: wrzesień 2014 – wrzesień 2017
Czy przeciętny Polak interesuje się polityką? Czy zna posłów ze swojego okręgu wyborczego i ministrów rządu? Czy czytał Konstytucję i czy wie jakie przepisy uchwala rząd? Zespół socjologów i politologów z Uniwersytetu SWPS, pod kierownictwem dr hab. Mikołaja Cześnika, prof. Uniwersytetu SWPS, zbada jaki jest stan wiedzy politycznej Polaków i jak ta wiedza wpływa na ich decyzje wyborcze i w konsekwencji na politykę kraju.
Opis projektu
Założenia i cele
Celem projektu jest analiza stanu wiedzy politycznej Polaków i jej znaczenia dla systemu politycznego. Naukowcy zbadają, czy Polacy są zorientowani w zagadnieniach politycznych i czy ma to znaczenie dla stanu polskiej demokracji. Badania uwzględnią hipotezy badawcze dotyczące ontologii, stanu, dynamiki oraz skutków wiedzy politycznej w Polsce.
Użyteczność wyników
Będzie to pierwsza kompleksowa i usystematyzowana analiza stanu wiedzy politycznej Polaków oraz sposobu rozumienia polityki.
W naukach politycznych funkcjonuje wiele teorii zakładających wybór polityczny jako wypadkową kalkulacji zysków i strat. Do przeprowadzenia takiego rachunku niezbędna jest wiedza na temat polityki. Kompetencje obywatelskie, czyli de facto wiedza polityczna, są również jednym z fundamentów funkcjonowania demokracji. Projekt stawia sobie za cel pierwszą kompleksową i usystematyzowaną analizę stanu wiedzy politycznej Polaków oraz sposobu rozumienia polityki.

Hipotezy badawcze
Pierwsza grupa dotyczy ontologicznego statusu wiedzy politycznej Polaków. Naukowcy zbadają czy wiedza polityczna jest uniwersalnym, względnie jednorodnym, choć syndromatycznym zjawiskiem czy też jest ona niejednorodnym, wielowymiarowym fenomenem.
Druga grupa hipotez dotyczy stanu wiedzy politycznej w Polsce. Badacze przypuszczają, że wiedza polityczna jest na dość niskim poziomie i jest zróżnicowana międzygrupowo.
Trzecia grupa hipotez dotyczy dynamiki wiedzy politycznej w Polsce. Naukowcy przypuszczają, że wiedza polityczna Polaków poszerzała się w ostatnim ćwierćwieczu, głównie ze względu na intensywną edukację, a jednocześnie pogłębiały się istniejące między grupami społecznymi różnice w zakresie wiedzy politycznej.
Czwarta grupa hipotez dotyczy skutków wiedzy politycznej w Polsce. W tym aspekcie badacze sprawdzą czy wiedza polityczna jest: a) jest silnym korelatem uczestnictwa politycznego; b) jest istotną determinantą stosunku do demokracji i zadowolenia z niej; c) jest silnym korelatem poczucia politycznego sprawstwa.
Zespół badawczy


