IO 2016 – Jak psychologia sportu pomaga zdobywać medale olimpijskie?
Dużymi krokami zbliżają się Igrzyska Olimpijskie w Rio 2016, ta wielka sportowa impreza odbywająca się co 4 lata przyciąga przed telewizory miliony kibiców. Tysiące zawodników wraz ze współpracującymi z nimi sztabami szkoleniowymi przygotowuje się przez okres olimpiady (4 lata) do wzięcia udziału w tej najbardziej prestiżowym wydarzeniu sportowym. Raz na 4 lata zawodnicy mają szansę zaprezentować się od jak najlepszej strony przed milionami kibiców i rywalizować o najbardziej upragniony przez sportowców medal olimpijski. Zanim staną jednak na starcie swoich dyscyplin i będą rywalizować z innymi zawodnikami, czeka ich okres żmudnych przygotowań poprzez tysiące przetrenowanych godzin. W jaki sposób przygotowują się zawodnicy?
Po pierwsze: plan i strategia
„Jak budować 4-letnie plany treningowe oraz idące za nimi małe i duże strategie działania? Czy dziś wygrywamy tylko ciałem czy jak dowodzi psychologia sportu strona mentalna stała się również ważną kwestią? Samo ułożenie sobie planu na 4 nadchodzące lata (a czasem jak w przypadku naszego Mistrza Olimpijskiego Roberta Korzeniowskiego nawet na 8 lat, czyli dwie olimpiady) wymaga nie lada umiejętności ze strony zawodników, trenerów oraz związków sportowych. Czymś jednym jest napisanie planów krótko, średnio i długoterminowego a zupełnie inną sprawą jest solidnie przetrenowanie 4 lat, gdzie często zawodnikom wypada około 270 dni obozowych w jednym roku” – przypomina Aleksandra Pogorzelska kierownik studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego.
Wyznaczanie celów okresowych
Zawodnicy uczą się planować długo i krótkoterminowe cele, korzystając z pomocy psychologów sportu i trenerów. Zarządzenie swoimi celami, wyznaczenie priorytetów oraz określenie konkretnych działań to umiejętności niezbędne każdemu zawodnikowi. Żeby móc widzieć swój olimpijski cel z dalekiej 4-letniej perspektywy psychologowie sportu polecają podzielić go na części i okresy, znaleźć po drodze punkty kontrolne pokazujące zawodnikowi, iż zmierza w dobrym kierunku lub powinien swoje plany lekko zweryfikować. W drodze do olimpijskiego celu, sportowcy przechodzą przez trudne wielogodzinne treningi, planują swoje życie wokół sportu i głównego celu, przechodzą przez kwalifikacje olimpijskie, by dostać miejsce na Igrzyskach, aż wreszcie stają na starcie i walczą o medale.
Start na Igrzyskach i przygotowanie psychologiczne wynikające z rywalizacji na boisku, bieżni, parkiecie czy w basenie to jedno, natomiast kolejne elementy przygotowania mentalnego związane są z aspektami poza czy okołosportowymi jak radzenie sobie z niespodziewanymi kontuzjami tuż przed imprezą główną, bezpieczeństwo podczas samych Igrzysk czy wirus Zika, o którym tak głośno i z obawą mówi się w kontekście występów w Rio.
Natalia Pawelska
Emocje, stres, presja otoczenia, czyli o przygotowaniu mentalnym sportowca
Psychologia sportu opisała i praktycznie wypracowała całą ścieżkę przygotowań do rywalizacji sportowej. Począwszy od radzenia sobie z silnymi emocjami już podczas ceremonii otwarcia Igrzysk, poprzez budowanie nastawienie z jakim zawodnicy przyjeżdżają i startują na Igrzyskach, a także w sytuacji samego startu – radzenie sobie ze stresem, z własnymi i nakładanymi przez innych presją i oczekiwaniami.
„Start na Igrzyskach i przygotowanie psychologiczne wynikające z rywalizacji na boisku, bieżni, parkiecie czy w basenie to jedno, natomiast kolejne elementy przygotowania mentalnego związane są z aspektami poza czy okołosportowymi jak radzenie sobie z niespodziewanymi kontuzjami tuż przed imprezą główną, bezpieczeństwo podczas samych Igrzysk czy wirus Zika, o którym tak głośno i z obawą mówi się w kontekście występów w Rio. Na koniec, po długich 4-letnich przygotowaniach i starcie na Igrzyskach zostaje już tylko wyciągnięcie wniosków, świętowanie zwycięstwa lub godzenie się z porażką i dla jednych kończenie kariery, a dla innych rozpoczęcie kolejnego cyklu przygotowań” – wymienia Natalia Pawelska koordynator studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego.
Okiem psychologa sportu
Przed nami ostatnie kwalifikacje olimpijskie i rywalizacja o ostatnie wolne miejsca na Igrzyska w Rio, potem zacznie się już okres bezpośrednich przygotowań do Igrzysk, wyjazd do Rio i aklimatyzacja oraz oczekiwanie na swój start na Igrzyskach.
Rozpoczynamy cykl artykułów i doniesień z Igrzysk Olimpijskich przygotowanych przez zespół psychologów sportu ze studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego. Nasi eksperci przybliżą z czym będą mierzyli się nasi sportowcy i w jaki sposób psychologia wspomaga rywalizację o najwyższe laury sportowe.
Aleksandra Pogorzelska
psycholog pracujący w sporcie i biznesie, kierownik studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego. Trener II klasy pływania. Od 19 lat startuje w zawodach triathlonowych, wielokrotna medalistka Mistrzostw Polski w Triatlonie i Duathlonie.
Natalia Pawelska
studentka Psychologii sportu i rekreacji oraz studiów podyplomowych z Psychologii Sportu Pozytywnego na Uniwersytecie SWPS. Była zawodniczka lekkoatletyki. Interesuje się efektywnymi sposobami funkcjonowania w sporcie oraz życiem po zakończeniu kariery sportowej.
Psychologia sportu na Uniwersytecie SWPS
• Psychologia sportu i aktywności fizycznej (Warszawa) - studia II stopnia
• Psychologia sportu - w nurcie Sportu Pozytywnego (Warszawa) - studia podyplomowe
• Psychologia sportu - w nurcie Sportu Pozytywnego (Sopot) - studia podyplomowe
• Psychologia w Sporcie Pozytywnym dzieci i młodzieży (Katowice) - studia podyplomowe