Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Fenomen przedsiębiorczości pokolenia sieci

float_intro: images-old/pokolenie-sieci.jpg

Co decyduje o tym, że pewne osoby dostrzegają szanse w swoim otoczeniu, a inne nie? Dlaczego niektórzy rozpoznają okazje na biznes, inni zaś, obok tych samych okazji przechodzą obojętnie? Jednym z kluczowych czynników rozwoju przedsiębiorczości jest dynamiczny rozwój technologii. O cyfrowych rekinach wypływających na błękitne oceany mówi Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS.

Gwałtownemu rozwojowi technologii i wzrostowi ich społecznej roli towarzyszy krystalizowanie się nowego pokolenia. To generacja, którą charakteryzuje wysoki poziom kompetencji cyfrowych, stanowiących dla jej przedstawicieli środek do osiągnięcia celów w różnych obszarach aktywności. Dotyczy to także działalności biznesowej. 

Pokolenie sieci przeprowadza na naszych oczach cyfrową rewolucję, na którą świat biznesu nie może nie zareagować, bo przedstawiciele tej cyfrowej generacji odważnie w ten świat biznesu wkraczają. W organizacjach pojawia się nowa grupa liderów. W grze o tron coraz częściej udział biorą przedstawiciele tego pokolenia. To, jak myślą i działają, przekłada się naturalnie na to, jak funkcjonować będą organizacje. Jako przedsiębiorcy tworzą zaś zupełnie nową przestrzeń rynkową, opracowując nowatorskie modele biznesowe i wypływając na "błękitne oceany".

Cyfrowe rekiny i błękitne oceany

Pokolenie sieci staje się siłą napędową zmian rynkowych przenosząc znaczną część biznesu w świat wirtualny i oferując nową jakość na nieznanych dotychczas obszarach. Z uwagi na ich potrzeby zyskuje na popularności idea sharing economy. To oni biorą udział w tworzeniu takich innowacyjnych mechanizmów tworzenia wartości jak crowdfunding. Cyfrowe rekiny doskonale orientują się w świecie nowych technologii. Internet uznają za naturalne środowisko działań – przestrzeń wymiany danych, ale także poglądów.

Twórcy koncepcji Blue Ocean Strategy, Kim i Mauborgne[1], wśród kluczowych zasad strategii błękitnego oceanu wyróżniają rekonstrukcję granic rynku, koncentrację na szerokiej wizji i sięganie poza granice istniejącego popytu. Tworzeniu innowacyjnych modeli biznesowych w oparciu o zasady strategii błękitnego oceanu, sprzyja między innymi wysoki poziom kompetencji cyfrowych pokolenia sieci. Rekonstruują oni granice rynkowe, wkraczając w nieznane dotąd obszary działań. Powstanie i rozwój tak wielu nowych modeli biznesowych, których autorami są przedstawiciele generacji sieci, wynika między innymi z tego, że swoje otoczenie interpretują przede wszystkim w kategoriach możliwości.

Nasze otoczenie, czyli morze możliwości

Osoby przedsiębiorcze to ludzie z panoramiczną percepcją, pozostający w kontakcie i łączności z otoczeniem. Potrafią działać w warunkach szybkich zmian i skanować swoje otoczenie w celu wychwytywania szans. Nieustannie czytają rzeczywistość, identyfikując i generując w ten sposób źródła pomysłów na biznes. Zgodnie z inspirującym stwierdzeniem Kirznera, osoby określane jako przedsiębiorcze charakteryzuje „twórczy niepokój”, który wynika z różnicy między tym jak jest a tym jak mogłoby być. Takie osoby mają odwagę swoimi śmiałymi koncepcjami zaburzać status quo, dzięki czemu są zdolne do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Jak wynika z badań McClellanda, wyrażają przy tym potrzebę osiągnięcia czegoś znaczącego. W bardziej współczesnym ujęciu, można określić ich mianem ludzi niepowszednich, którzy wykorzystują pojawiające się w codziennym życiu okazje. Internet jest obecnie targowiskiem takich okazji. To cyfrowa przestrzeń, w której można identyfikować, generować i realizować szanse biznesowe.

Od pasji do biznesu

Shane, Locke i Collins wśród motywów charakterystycznych dla osób przedsiębiorczych wyróżniają pasję – opisywaną jako chęć zaspokojenia potrzeby tworzenia, utożsamianą z dążeniem do wykonywania pracy w ramach własnej działalności. Pokolenie sieci ze swoich marzeń i pasji buduje strategie biznesowe, czego przejawem jest między innymi prężny rozwój sektora sportowego oraz sektorów kreatywnych, w tym imponujący rozwój branży niezależnej mody i dizajnu. Postęp ten określany jest w kategoriach fenomenu ostatnich lat.

Nowe pokolenie stawia znak równania między swoją pasją i pracą. Czymś niewiarygodnym jest dla nich to, że przedstawiciele poprzednich generacji w swojej pracy czuli się jak kwadratowe kołki powbijane w okrągłe otwory. Czy przedsiębiorczość, w ramach której z marzeń i pasji buduje się biznes, to kwadratura koła? Przedstawiciele tego pokolenia - pasjonaci i idealiści pokazują, że nie. Mają apetyt na to, by robić coś nadzwyczajnie zwyczajnego - chcą zmieniać świat, porządkując go tak, by żyło się lepiej. Skoro cyfrowe rekiny tak odważnie inicjują zmiany dotychczasowych reguł w otaczającej ich rzeczywistości, mają ogromne predyspozycje do tego, aby stać się także inicjatorami prawdziwych zmian w biznesie, tworząc firmy – idee, w których bardziej niż bezrefleksyjne maksymalizowanie zysku, liczą się pasja, ideały i wartości.

cp logo   Źródło: www.centrumprasowe.swps.pl

258 magdalena kubow

O autorce

Magdalena Kubów – ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Jej zainteresowania skupiają się wokół problematyki przedsiębiorczości, a w szczególności kulturowego i społecznego kontekstu tworzenia przedsiębiorstw. Fascynuje ją tematyka przedsiębiorczości pasjonatów i pokolenia sieci.
Jako ekspert włącza się w inicjatywy promujące przedsiębiorczość młodych: została zaproszona do Jury międzynarodowego konkursu European Youth Award 2017. Angażuje się w działania promujące edukację w obszarze przedsiębiorczości w międzynarodowym projekcie GET INSPIRED!. Ekspert merytoryczny w projekcie Przedsiębiorczość w sektorach kreatywnych.

 

Przypis

[1] C. W. Kim, R. Mauborgne, Strategia Błękitnego Oceanu. Jak stworzyć wolna przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, Warszawa, MT Biznes 2005.