Badaczki z naszej uczelni laureatkami Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2021
Dr Małgorzata Wójcik oraz mgr Maria Mondry, psycholożki z Uniwersytetu SWPS w Katowicach, zostały laureatkami Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. To jedyne w Polsce wyróżnienie dla autorów i autorek prac o edukacji. Nagrodzone badaczki z naszej uczelni zajmują się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej, szukając rozwiązań, które pomogą jej zapobiec. Z prawdziwą radością informujemy również, że nagrodę w kategorii „Artykuł specjalistyczny” otrzymała absolwentka psychologii na Uniwersytecie SWPS Zofia Grudzińska. Serdecznie gratulujemy!
Zwycięstwo w kategorii „Artykuł naukowy”
Za najlepszy artykuł naukowy kapituła konkursu uznała pracę mgr Marii Mondry i dr Małgorzaty Wójcik z Uniwersytetu SWPS w Katowicach pt. “The game of bullying”: Shared beliefs and behavioral labels in bullying among middle schoolers. W artykule naukowczynie omówiły badanie, którego głównym celem było poznanie, jak uczniowie postrzegają przypadki prześladowania rówieśniczego w swoich klasach i jak interpretują kontekst, powód oraz reakcje swoje i innych uczniów. Wyniki badań wskazują na trzy aspekty prześladowania rówieśniczego, które mogą stanowić istotne wskazówki dla nauczycieli i pedagogów:
- Powiązanie między hierarchią statusu w klasie a występowaniem prześladowania oznacza, że zwiększenie równowagi siły wśród uczniów w klasie może zmniejszyć liczbę przypadków przemocy. W związku z tym wychowawcy klas od samego początku ich funkcjonowania powinni pracować nad budowaniem w nich przyjaznego klimatu, który w przyszłości będzie obniżać ryzyko występowania zachowań przemocowych.
- Spojrzenie na prześladowanie jako proces, który może rozpocząć się drobnymi, na pozór nieistotnymi incydentami, może pomóc nauczycielom wypracować sposób reagowania, zanim uczniowie zdecydują się na zachowania prowadzące do długoterminowego prześladowania.
- Należy pomagać uczniom przezwyciężyć przyjęte skrypty zachowań, stwarzając na bieżąco odpowiednie bezpieczne sytuacje i kontekst.
Nagroda im. prof. Czerneckiego jest dla nas niezwykle cenna z wielu względów. Jest docenieniem naszych naukowych działań, potwierdzeniem jakości badań i nagrodzonej publikacji. Z pewnością pomoże zwrócić uwagę na palący problem prześladowania rówieśniczego w szkołach i konieczność społeczno-psychologicznego podejścia do tego zjawiska.
Przeczytaj więcej o przemocy rówieśniczej
Wyjątkowa nagroda
Nagradzani naukowcy, praktycy i publicyści wskazują wyzwania, z którymi mierzy się edukacja, oraz – podobnie jak patron nagrody, Roman Czernecki – proponują rozwiązania, które pomagają odpowiedzieć na te problemy. Poprzez swoje publikacje przyczyniają się do pogłębienia debaty o edukacji. Konkurs docenia autorów i autorki, ale również promuje wartościowe badania i publikacje wśród opinii publicznej. Każda kolejna edycja to jeszcze więcej rzetelnych, merytorycznych i wartościowych opracowań.
Do tegorocznej, 4. edycji, zgłoszono aż 277 prac, z czego 87 publikacji zostało poddanych podwójnej recenzji przez 19 ekspertów i ekspertek. Kapituła konkursu nominowała do nagrody 27 autorów i autorek, spośród których wyłoniono zwycięzców.
Przeczytaj więcej o Nagrodzie im. prof. Romana Czerneckiego 2021
dr Małgorzata Wójcik – dr nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunkt i prodziekan na Wydziale Psychologii Uniwersytetu SWPS w Katowicach. W swojej pracy zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Zrealizowała finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekt innowacji społecznych: Interwencja edukacyjna „Bliżej" (www.blizej.org), który miał na celu opracowanie programu eliminującego zachowania wykluczające i marginalizujące wśród uczniów gimnazjum. Laureatka konkursu eNgage Fundacji na rzecz Nauki Polskiej – dzięki grantowi przeprowadziła projekt „INKLA – Promocja Badań Partycypacyjnych” (www.inkla.pl), w którym stworzyła młodzieżowe zespoły badawcze i wraz z nimi zrealizowała badania jakościowe dotyczące relacji rówieśniczych w klasach szkolnych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy szkolnej. Realizuje projekty mające na celu zapobieganie zachowaniom wykluczającym oraz przemocy rówieśniczej. Obecnie wdraża zintegrowany program monitorowania i zapobiegania przemocy rówieśniczej RESQL w szkołach podstawowych i średnich. Autorka publikacji naukowych i podręczników.
mgr Maria Mondry – magister psychologii, doktorantka na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Laureatka licznych nagród stypendialnych. Na co dzień pracuje jako pracownik dydaktyczny, prowadząc zajęcia z zakresu psychologii społecznej i klinicznej. Zachęca studentów do angażowania się w projekty naukowe poruszające ważne problemy społeczne, takie jak przemoc rówieśnicza czy stres mniejszościowy. W swojej praktyce psychologicznej wspiera klientów ośrodka pomocy społecznej, którzy doświadczyli przemocy i borykają się obecnie z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi. Tworzyła i prowadziła serie warsztatów skierowanych do młodzieży, dotyczących zagadnień depresji wśród młodych oraz przemocy w grupie rówieśniczej. Uczestniczyła w kilku projektach naukowych poświęconych tematyce przemocy rówieśniczej wśród młodzieży. Uważa, że nauka powinna służyć dobru drugiego człowieka. W dotychczasowych badaniach poruszała tematy związane nie tylko z przemocą rówieśniczą wśród dzieci i adolescentów, ale również zajęła się doświadczeniami osób dorosłych, które w dzieciństwie były narażone na przemoc w szkole. Jej działania naukowe mają przede wszystkim na celu wprowadzenie realnych zmian i skutecznych interwencji w środowisku szkolnym.