Filmy do zjedzenia
Co by było, gdyby Vito Corleone prowadził restaurację? Kim jest Julia Child? Jakie znaczenie mają sceny kulinarne w filmach gangsterskich? Zarówno kino, jak i jedzenie stanowią ważne elementy kultury amerykańskiej, zapewne dlatego wiele wątków kulinarnych napotykamy na srebrnym ekranie. Dr Aleksandra Drzał-Sierocka w swojej książce „Filmy do zjedzenia. Obrazy jedzenia w kinie amerykańskim” pisze nie tylko o tym, czym jest food film i jaka jest jego historia, lecz także o tym, jak filmowe posiłki definiują relacje międzyludzkie, o tym, że rodzinny obiad może stać się preludium awantury, ale i o tym, że posiłek może być metaforą kryzysu związku.
Filmy do zjedzenia. Obrazy jedzenia w kinie amerykańskim
Książka Aleksandry Drzał-Sierockiej, specjalistki w dziedzinie food studies, w sposób panoramiczny prezentuje zagadnienie ekranizacji jedzenia w kinie amerykańskim, które ma długą historię, jednak prawdziwym zainteresowaniem zaczęło się cieszyć w latach od lat 80. XX wieku.
Autorka dogłębnie analizuje temat zaczynając od wczesnych filmów o tematyce kulinarnej, które w większości były komediami, przez opisanie roli jedzenia w filmach gangsterskich, początek mody na programy o gotowaniu i kończąc na zagadnieniu jedzenia w sali kinowej czyli krótkiej historii popcornu.
Lektura książki daje pełen przegląd obrazów jedzenia w kinie amerykańskim. Analizując kultowe filmy takie jak m.in. Pulp Fiction, Milczenie Owiec, Hannibal czy Gorączka sobotniej nocy, autorka omawia zaganienie jedzenia w kontekście przemocy, kanibalizmu, rasizmu czy dobrobytu i niedostatków nowoczeności.
Autorka dowodzi, że amerykańskie filmy pełne są wątków poświęconych jedzeniu, a filmowe reprezentacje jedzenia stały się integralną częścią amerykańskiej kultury. Kino i jedzenie łączą się, tworząc kompatybilną całość.
Z recenzji prof. Mariusza Czubaja
Szczególne uznanie budzi panoramiczność ujęcia zaproponowanego przez Autorkę, którą zajmuje perspektywa food films we wczesnym kinie amerykańskim, klasycznych filmach Chaplina (gdzie niebagatelną rolę odgrywa motyw głodu), obrazach gatunkowych (film gangsterski), osobliwie żarłocznych konsumentach, jakimi są zombie, by tylko na tym wyliczankę – niepełną – zakończyć. Siłą rzeczy prezentowana monografia jest więc też po trosze historią kina amerykańskiego opowiedzianą, chciałoby się rzec, od kuchni.
O autorce
dr Aleksandra Drzał-Sierocka
kulturoznawczyni. Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS, współkierownik podyplomowych Food Studies (USWPS). Naukowo zajmuje się przede wszystkim historią kina (także dokumentalnego) oraz społeczno-kulturowymi kontekstami kulinariów. W rodzinnym Olsztynie współtworzy Fundację Inicjatyw Filmowych TU SIĘ MOVIE.