Friends ON, Bullying OFFRelacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych, a dobrostan młodzieży
psycholog, zajmuje się psychologią społeczności, zagadnieniami przemocy szkolnej i prześladowania w grupie rówieśniczej
Celem niniejszego projektu jest zbadanie postrzegania relacji przyjacielskich uczniów i uczennic, którzy doświadczają prześladowania w szkole. Projektem kieruje dr Małgorzata Wójcik, ekspertka w temacie szkolnego bullyingu, współtwórczyni systemu RESQL. Projekt realizują członkowie i członkinie Koła Naukowego Young Space.
Założenia projektu
Bullying jest zjawiskiem o ogromnym zasięgu i poważnych konsekwencjach zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i funkcjonowania społecznego. Zespół badawczy projektu „Friends ON, Bullying OFF – Relacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych, a dobrostan młodzieży” planuje przeanalizowanie wpływu przyjaźni pozaszkolnych na przeżywanie doświadczenia bullyingu. Planuje także zbadać:
- w jaki sposób osoby będące ofiarami bullyingu postrzegają siebie w szkole,
- jaki wpływ ma przynależność do pozaszkolnej grupy rówieśniczej na postrzeganie siebie i funkcjonowanie w grupie.
Badanie będzie prowadzone równolegle na Uniwersytecie SWPS oraz na University of Gothenburg w Szwecji, co pozwoli na przeprowadzenie wspólnej analizy zebranych danych oraz porównanie wyników pod kątem charakterystyk kultury.
Numer projektu: 1-MGN-23/24
Badania obszaru grup rówieśniczych pokazują, że przyjaźń i wsparcie przyjaciół jest czynnikiem chroniącym przed negatywnymi zjawiskami, takimi jak bullying i wiktymizacja. Przyjaciele dają poczucie bezpieczeństwa, sprawstwa i kontroli. Stanowią pewnego rodzaju tarczę ochronną. Jednak w ograniczonym i kontrolowanym środowisku szkolnym nie wszyscy uczniowie i uczennice mogą nawiązać satysfakcjonujące relację. Chcemy zatem sprawdzić, czy przyjaźnie nawiązywane poza szkołą w alternatywnych grupach rówieśniczych mogą spełniać podobną funkcję. Czy dają poczucie bezpieczeństwa i sprawstwa? Czy polepszają umiejętności nawigowania w skomplikowanej szkolnej rzeczywistości społecznej?
Metodologia
Badanie zostanie przeprowadzone za pomocą metodologii Teorii Ugruntowanej (Thornberg, Keane, Wójcik, 2023). Planowane jest przeprowadzenie 20 wywiadów pogłębionych częściowo ustrukturyzowanych z uczniami szkół ponadpodstawowych, którzy doświadczyli lub doświadczają bullyingu, a jednocześnie uczestniczą w jakiejś formie zajęć pozalekcyjnych (klub sportowy, harcerstwo, zajęcia teatralne, filmowe itp.).
Wypełnij kwestionariusz
Poniżej link z kwestionariuszem skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych w wieku od 14 do 19 lat. Wypełnienie kwestionariusza jest pierwszym krokiem do wzięcia udziału w badaniu:
Relacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych a dobrostan młodzieży
Zespół
W projekt zaangażowani są studenci i studentki Uniwersytetu SWPS:
- Wojciech Augustyniak-Laube (koordynator projektu),
- Magdalena Auguścik,
- Weronika Białczak,
- Aleksandra Jung,
- Aśka Kuźma,
- Patryk Pastuszek.
Bezpośredni kontakt z zespołem badawczym: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Użyteczność wyników
Analiza zebranego materiału jakościowego może pozwolić na znalezienie czynników, mających potencjał wpływu na dobrostan uczniów, polepszenie relacji w grupie klasowej, a także zmniejszenie tendencji do wtórnej izolacji czy atrybucji wrogiej.