Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Friends ON, Bullying OFF – Relacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych, a dobrostan młodzieży
międzynarodowy
studencki
aplikacyjny
naukowo-badawczy
realizowany

Friends ON, Bullying OFFRelacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych, a dobrostan młodzieży

Małgorzata Wójcik
kierownik projektu
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Małgorzata Wójcik

psycholog, zajmuje się psychologią społeczności, zagadnieniami przemocy szkolnej i prześladowania w grupie rówieśniczej

zobacz biogram
wartość projektu: 10 000 PLN
instytucja finansująca: Uniwersytet SWPS
dyscyplina: psychologia
jednostka: Uniwersytet SWPS
lokalizacja: Katowice
okres realizacji: 2024 2025

Celem niniejszego projektu jest zbadanie postrzegania relacji przyjacielskich uczniów i uczennic, którzy doświadczają prześladowania w szkole. Projektem kieruje dr Małgorzata Wójcik, ekspertka w temacie szkolnego bullyingu, współtwórczyni systemu RESQL. Projekt realizują członkowie i członkinie Koła Naukowego Young Space.

Założenia projektu

Bullying jest zjawiskiem o ogromnym zasięgu i poważnych konsekwencjach zarówno dla zdrowia psychicznego, jak i funkcjonowania społecznego. Zespół badawczy projektu „Friends ON, Bullying OFF – Relacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych, a dobrostan młodzieży” planuje przeanalizowanie wpływu przyjaźni pozaszkolnych na przeżywanie doświadczenia bullyingu. Planuje także zbadać:

  • w jaki sposób osoby będące ofiarami bullyingu postrzegają siebie w szkole,
  • jaki wpływ ma przynależność do pozaszkolnej grupy rówieśniczej na postrzeganie siebie i funkcjonowanie w grupie.

Badanie będzie prowadzone równolegle na Uniwersytecie SWPS oraz na University of Gothenburg w Szwecji, co pozwoli na przeprowadzenie wspólnej analizy zebranych danych oraz porównanie wyników pod kątem charakterystyk kultury.

Numer projektu: 1-MGN-23/24

Badania obszaru grup rówieśniczych pokazują, że przyjaźń i wsparcie przyjaciół jest czynnikiem chroniącym przed negatywnymi zjawiskami, takimi jak bullying i wiktymizacja. Przyjaciele dają poczucie bezpieczeństwa, sprawstwa i kontroli. Stanowią pewnego rodzaju tarczę ochronną. Jednak w ograniczonym i kontrolowanym środowisku szkolnym nie wszyscy uczniowie i uczennice mogą nawiązać satysfakcjonujące relację. Chcemy zatem sprawdzić, czy przyjaźnie nawiązywane poza szkołą w alternatywnych grupach rówieśniczych mogą spełniać podobną funkcję. Czy dają poczucie bezpieczeństwa i sprawstwa? Czy polepszają umiejętności nawigowania w skomplikowanej szkolnej rzeczywistości społecznej?

  • Wójcik, Małgorzata kierowniczka projektu
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
    Imię i nazwisko
    Małgorzata Wójcik
    Miasto
    katowice
    Dyscyplina
    psychologia
    Specjalizacja
    Psycholog
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"prodziekan ds. studenckich","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Katowicach","Nazwa odmieniona":"Wydzia\u0142u Psychologii w Katowicach"}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Og\u00f3lnej, Spo\u0142ecznej i Organizacji","Nazwa odmieniona":""}}
    Stanowisko
    profesor uczelni
    Obszar zainteresowania
    psychologia
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Małgorzata Wójcikpsycholog, zajmuje się psychologią społeczności, zagadnieniami przemocy szkolnej i prześladowania w grupie rówieśniczej
  • Metodologia

    Badanie zostanie przeprowadzone za pomocą metodologii Teorii Ugruntowanej (Thornberg, Keane, Wójcik, 2023). Planowane jest przeprowadzenie 20 wywiadów pogłębionych częściowo ustrukturyzowanych z uczniami szkół ponadpodstawowych, którzy doświadczyli lub doświadczają bullyingu, a jednocześnie uczestniczą w jakiejś formie zajęć pozalekcyjnych (klub sportowy, harcerstwo, zajęcia teatralne, filmowe itp.).

    Wypełnij kwestionariusz

    Poniżej link z kwestionariuszem skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych w wieku od 14 do 19 lat. Wypełnienie kwestionariusza jest pierwszym krokiem do wzięcia udziału w badaniu:

    Relacje w pozaszkolnych grupach rówieśniczych a dobrostan młodzieży

    Zespół

    W projekt zaangażowani są studenci i studentki Uniwersytetu SWPS:

    • Wojciech Augustyniak-Laube (koordynator projektu),
    • Magdalena Auguścik,
    • Weronika Białczak,
    • Aleksandra Jung,
    • Aśka Kuźma,
    • Patryk Pastuszek.

    Bezpośredni kontakt z zespołem badawczym: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Użyteczność wyników

    Analiza zebranego materiału jakościowego może pozwolić na znalezienie czynników, mających potencjał wpływu na dobrostan uczniów, polepszenie relacji w grupie klasowej, a także zmniejszenie tendencji do wtórnej izolacji czy atrybucji wrogiej.