O studiach
Celem studiów jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie logopedów do pracy z dziećmi z nieprawidłowym bądź zaburzonym rozwojem mowy na skutek działania czynników istotnych dla kształtowania komunikacji językowej, od okresu noworodkowego, poprzez wiek żłobkowy, przedszkolny do wieku wczesnoszkolnego – z uwzględnieniem związku wymienionych funkcji z przyswajaniem umiejętności czytania i pisania.
Nasi słuchacze zdobywają również umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą z niepłynnością mówienia, oraz z osobami dorosłymi z zaburzeniami mowy, powstałymi na skutek chorób ośrodkowego układu nerwowego (afazją) i narządów mowy (m.in. po laryngektomii).
Ukończenie studium uprawnia do używania tytułu logopedy i wykonywania tego zawodu. Absolwenci mogą prowadzić badania i działania praktyczne w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji, profilaktyki i terapii zaburzeń artykulacyjnych (dyslalia) i fonacyjnych (mowa bezkrtaniowców, fonastenia, afonia) spowodowanych uszkodzeniem lub niedokształceniem obwodowych narządów mowy w zakresie kultury słowa. Poznają techniki mówienia, interpretacji tekstów oraz w zakresie wychowania językowego dzieci, diagnozy, profilaktyki i terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).
Absolwenci studium są przygotowani do pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy i komunikacji, występującymi od okresu noworodkowego na każdym etapie rozwoju, a także z osobami dorosłymi. Czytaj więcej
dr n. hum. Elżbieta Stecko
kierowniczka merytoryczna studiów
Program studiów opracowany bazując na wieloletnich doświadczeniach praktycznych w pracy w placówkach służby zdrowia (STOCER, CZD, IPN, SZNOZ) z dziećmi z obciążonym okresem ciążowo-okołoporodowym, zespołami genetycznymi, deficytami psycho-fizycznymi, somatycznymi itp., oraz dziećmi zdrowymi z prawidłowym rozwojem mowy (od okresu noworodkowego do ukończenia rozwoju mowy – w wieku wczesnoszkolnym).
Zdobyte doświadczenia pozwoliły na opracowanie:
- norm rozwoju mowy i jej deficytów w powiązaniu z funkcjami biologicznymi programu profilaktyki,
- wczesnej interwencji wobec dzieci zagrożonych nieprawidłowym jej rozwojem.
Program studiów obejmuje diagnozę logopedyczną dziecka od okresu noworodkowego poprzez żłobkowy, przedszkolny i szkolny w aspekcie normy i patologii – tak w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym, poprzez zajęcia profilaktyczne na oddziałach noworodkowych, żłobkowych, przedszkolnych, szkołach.
Zaburzenia mowy u dorosłych (afazja, dyzartria) w aspekcie teoretycznym i praktycznym omawiają specjaliści z Centrum Kompleksowej Rehabilitacji. Zajęcia teoretyczne (wykłady) i praktyczne prowadzą specjaliści o wysokich kwalifikacjach, szerokich zainteresowaniach i wieloletnim doświadczeniem w pracy z pacjentami z określonymi dysfunkcjami (językowymi, komunikacji mowy). Absolwenci studium są przygotowani do pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy i komunikacji od okresu noworodkowego na każdym etapie ich rozwoju, oraz z osobami dorosłymi.
kierowniczka merytoryczna studiów
Partnerzy kierunku
Czy to studia dla ciebie?
- polonistyki
- pedagogiki
- psychologii
- resocjalizacji
- pielęgniarstwa
- fizjoterapii
Dlaczego warto?
- Program spełnia wymagania stawiane logopedom w placówkach służby zdrowia i w placówkach edukacyjnych.
- Zdobędziesz uprawnienia do używania tytułu logopedy i wykonywania tego zawodu.
- Weźmiesz udział w zajęciach profilaktycznych na oddziałach noworodkowych, żłobkowych, w przedszkolach i szkołach.
- Zdobędziesz przygotowanie do pracy z dziećmi i dorosłymi z zaburzeniami mowy i komunikacji – na każdym etapie rozwoju od okresu noworodkowego.
- Zdobędziesz kompleksową wiedzę z obszarów embriologii, patologii i terapii mowy.
Sprawdź więcej powodów, dla których warto studiować
- Program spełnia wymagania stawiane logopedom w placówkach służby zdrowia i w placówkach edukacyjnych.
Program studiów powstał na bazie wieloletniego doświadczenia w pracy w placówkach służby zdrowia (STOCER, CZD, IPN, SZNOZ) z dziećmi z obciążonym okresem ciążowo-okołoporodowym, zespołami genetycznymi, deficytami psycho-fizycznymi, somatycznymi, oraz dziećmi zdrowymi z prawidłowym rozwojem mowy (od okresu noworodkowego do ukończenia rozwoju mowy – w wieku wczesnoszkolnym). - Zdobędziesz uprawnienia do używania tytułu logopedy i wykonywania tego zawodu.
Oznacza to, że absolwenci mogą prowadzić badania i działania praktycznych w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń komunikacji, profilaktyki i terapii zaburzeń artykulacyjnych (dyslalia) i fonacyjnych (mowa bezkrtaniowców, fonastenia, afonia) spowodowanych uszkodzeniem lub niedokształceniem obwodowych narządów mowy w zakresie kultury słowa: techniki mówienia, interpretacji tekstów oraz w zakresie wychowania językowego dzieci, diagnozy, profilaktyki i terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).
Program studiów
Blok tematyczny
Medyczny
zajęcia dydaktyczne (75 godz.) i praktyczne (25 godz.)
Anatomia i fizjologia układu nerwowego
Neurologia dziecięca
Anatomia i fizjologia narządów głosu, słuchu i mowy, audiologia
Foniatria
Ortodoncja
Psychiatria dziecięca
Blok tematyczny
Psychologiczny
zajęcia dydaktyczne (95 godz.) i praktyczne (25 godz.)
Rozwój komunikacji dziecka – norma
Rozwój komunikacji dziecka – patologia (autyzm)
Psychologia rozwojowa (w tym prenatalna)
Psychoterapia dziecka z zaburzeniami mowy
Psychoterapia rodziny
Deficyty neuropsychologiczne w rozwoju dziecka – mowa, funkcje poznawcze, wykonawcze i procesy emocjonalne
Neuropsychologiczny aspekt zaburzeń mowy
Zastosowanie muzyki w rozwoju dziecka
Blok tematyczny
Pedagogiczny
zajęcia dydaktyczne (40 godz.) i praktyczne (20 godz.)
Rozwój (i ocena) funkcji istotnych dla nauki czytania i pisania – od okresu noworodkowego do 6 roku życia
Trudności w czytaniu i pisaniu w wyniku zaburzeń mowy
Terapia pedagogiczna
Metody wspomagające rozwój dziecka: SI, kinezjologia edukacyjna werbo-tonalna, AAC, Weronika Sherborne, metoda KNILLA
Blok tematyczny
Lingwistyczny
zajęcia dydaktyczne (55 godz.) i praktyczne (10 godz.)
Fonetyka i fonologia – artykulacyjna, akustyczna, audytywna i wizualna
Zapis fonetyczny wymowy – prawidłowej, zaburzonej
Zapis międzynarodowy
Kultura języka polskiego
Gramatyka języka polskiego – w przebiegu rozwoju mowy, w normie, w patologii
Dialektologia
Blok tematyczny
Logopedyczny
Rozwój mowy i języka dziecka (0-7 r.ż.) – norma
Fizjologiczne uwarunkowania rozwoju mowy
Profilaktyka nieprawidłowego rozwoju mowy (w tym 5 godz. badania kartą “Sprawdź jak mówię”)
Zaburzenia mowy u dzieci
Opóźniony rozwój mowy – postacie kliniczne
Dyslalia
Palatolalia (mowa rozszczepowa)
Zaburzenia mowy uwarunkowane dysfunkcją słuchu
Zaburzenia mowy uwarunkowane dysfunkcją neuromotoryczną (MPDz.)
Oligofazja (zaburzenia mowy w zespołach genetycznych)
Zaburzenia mowy u dorosłych o podłożu neurologicznym (afazja, dysartria)
Zaburzenia mowy u dorosłych w wyniku chorób narządów mowy (dysfagia)
Niepłynność mówienia (jąkanie)
Terapia logopedyczna – metodyka
Autokorekcja i emisja głosu
Seminarium dyplomowe
Organizacja nauki
Studia trwają cztery semestry i obejmują 660 godzin dydaktycznych zajęć w formie wykładów, ćwiczeń oraz zajęć praktycznych. Zjazdy odbywają się w soboty i niedziele, maksymalnie dwa razy w miesiącu.
Zajęcia praktyczne, w całości są organizowane przez Uczelnię, będą odbywały się przeważnie w piątki i poniedziałki. Studenci mają wyjątkową możliwość wzięcia udziału w praktykach w różnorodnych placówkach, takich jak oddziały szpitalne w poradniach, czy żłobki.
Zajęcia stacjonarne odbywają się w siedzibie Uniwersytetu SWPS lub w innym budynku wynajmowanym przez uczelnię.
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Warunki zaliczenia
- Minimum 90% obecności na zajęciach
- Uzyskanie zaliczeń poszczególnych zajęć, zgodnie z kryteriami przekazanymi przez prowadzących zajęcia
- Pozytywnie oceniona praktyka
- Uzyskanie pozytywnej oceny z pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego
Dokument ukończenia studiów
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Kadra
Kadra prowadzących składa się ze wykładowców o wysokich kwalifikacjach i szerokich zainteresowaniach, którzy mają wieloletnie doświadczenie w zakresie logopedii. Zajęcia prowadzą m.in. specjaliści z Centrum Kompleksowej Rehabilitacji.
kierowniczka merytoryczna studiów
-
drMieczysław Chęciekdrposiada III stopień specjalizacji zawodowej w zakresie logopedii, specjalizację w zakresie neurologopedii
Rekrutacja
Zasady rekrutacji
O przyjęciu na studia decyduje pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
- Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
- Załącz odpowiednie dokumenty
- Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
- Weź udział w rozmowie kwalifikacyjnej
- Rozpocznij studiowanie
Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
Na studia zapisujesz się online.
Po kliknięciu przycisku „Aplikuj” zostaniesz przekierowany do formularza zgłoszeniowego.
Nasz system poprowadzi Cię przez cały proces rekrutacji.
Przygotuj:
- skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych
Załącz odpowiednie dokumenty
W trakcie wypełniania formularza załączasz skan/zdjęcie dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Pamiętaj!
- Dokumenty powinny mieć format JPG/PDF.
- Wszystkie skany/zdjęcia muszą być czytelne.
Dokonaj opłaty rekrutacyjnej
Opłatę wnosisz za pośrednictwem platformy PayU podczas wypełniania formularza rekrutacyjnego.
Uwaga!
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
Weź udział w rozmowie kwalifikacyjnej
Zapisy na konkretną godzinę, zostaną uruchomione poprzez formularz rekrutacyjny, po jego wcześniejszym wypełnieniu.
Uwaga:
- Forma i tematyka rozmowy zależą od specyfiki danego kierunku.
- O szczegóły dopytaj w Biurze CSPiS.
Rozpocznij studiowanie
Na adres mailowy podany w formularzu dostaniesz powiadomienie o statusie Twojej aplikacji. O przyjęciu na studia poinformujemy Cię w osobnym mailu, a informacje dotyczące pierwszego zjazdu wyślemy na 7 dni przed rozpoczęciem nauki.
Pamiętaj!
- Liczba miejsc jest ograniczona.
Opłaty
Opłata rekrutacyjna: 300 PLN
Studenci i absolwenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej.
UWAGA!
Cena dotyczy jednego roku nauczania. Studia trwają 2 lata.
Opłata za rok studiów (2024-2025)
Wysokość raty | Łączny koszt studiów | |
---|---|---|
Zapłać w 10 ratach | 830 PLN | 8 300 PLN |
Zapłać w 2 ratach | 3 900 PLN | 7 800 PLN |
Zapłać w 1 racie | 7 400 PLN | 7 400 PLN |
Słuchacze wpłacają czesne na na indywidualne subkonta podane w Wirtualnej Uczelni. Termin płatności 1. raty upływa 5 października dla studiów rozpoczynających się jesienią oraz 5 marca dla studiów rozpoczynających się wiosną.
Na 7 dni przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.