Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Languages & Emotions – Języki i emocje, Katowice 2017

float_intro: images-old/2015/Aktualnosci/language_conference_2000_1316.jpg

Jak porozumiewać się w więcej niż jednym języku? Z czym wiąże się wielojęzyczność? Jak wychować dwujęzyczne dziecko w Polsce? Jak dobrze zdiagnozować i prowadzić terapię mutyzmu wybiórczego, autyzmu lub jąkania? Czym są emocjonalne bloki mowy (ESBS)? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukamy podczas konferencji „Languages & Emotions – Języki i emocje, Katowice 2017”, adresowanej do szerokiego grona odbiorców: nauczycieli, psychologów, terapeutów i pedagogów pracujących z dziećmi i młodzieżą.

 

 

 Konferencja , warsztaty, dyskusje

Languages & Emotions 
Języki i emocje, Katowice 2017
 

 

 

 

 

 

Organizatorami konferencji są Uniwersytet Śląski i Zespół Naukowy NPB. Partnerzy konferencji: Urząd Miasta Katowice i Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Katowicach.


Jak porozumiewać się w więcej niż jednym języku? Z czym wiąże się wielojęzyczność? Jak wychować dwujęzyczne dziecko w Polsce? Jak dobrze zdiagnozować i prowadzić terapię mutyzmu wybiórczego, autyzmu lub jąkania? Czym są emocjonalne bloki mowy (ESBS)? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukamy podczas konferencji „Languages & Emotions – Języki i emocje, Katowice 2017”, adresowanej do szerokiego grona odbiorców: nauczycieli, psychologów, terapeutów i pedagogów pracujących z dziećmi i młodzieżą. 

konferencja

kwiecień
20-22 2017

Warszawa

 

Tematyka konferencji

  • Wielojęzyczność i emocje (20 kwietnia) | Uniwersytet SWPS w Katowicach, ul. Techników 9, aula

  • Mówienia do dzieci w języku innym niż ojczysty (21 kwietnia) | Uniwersytet SWPS w Katowicach, ul. Techników 9, aula

  • Mutyzmu, jąkania i zaburzenia przetwarzania informacji słuchowej u dzieci (22 kwietnia) | Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Katowice, plac Sławika i Antalla 1

Każdy z uczestników wybiera interesujący go dzień lub sesję (poranną lub popołudniową).

Po każdym wystąpieniu uczestnicy zadają pytania prelegentom. W programie przewidziano również spotkania warsztatowe.

Wśród prelegentów są także naukowcy związani z Uniwersytetem SWPS: prof. Katarzyna Popiołek („Bliskość w praktyce”) oraz dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz („Dwujęzyczność i emocje – ujęcie praktyczne”). 

 

„Languages & Emotions, Języki i emocje, Katowice 2017” to rozmowy o wychowywaniu w więcej niż jednym języku, o wpływie emocji na nasze zachowania, o zaburzeniach mowy, których podłożem są emocje.

dr Sonia Szramek-Karcz, pomysłodawca i koordynator wydarzenia www.jezykiiemocje.eu

Program 

Dzień I – Wielojęzyczność i emocje | 20 kwietnia 2017 


12.00 – Otwarcie rejestracji czynnej przez cały dzień, sesja posterowa, stoiska księgarni i wydawnictw  specjalistycznych

13.30–14.00 – Emocje udawane a prawdziwe. Jak rozróżnić je akustycznie? – dr Ana Margarida Belém Nunes

14.00–14.30 – Komplementy i ich odbiór wśród kobiet pracujących i kupujących w lokalnych i sieciowych sklepach odzieżowych. Studium przypadku zachodnich przedmieść Aten – Evelin Nikolova, Christos Sagredos

14.30–15.00 – Wyrażanie emocji w języku pisanym – mgr Mateusz Ostalak

15.00–15.30 – Emocje i dwujęzyczność – dr Katarzyna Ożańska-Ponikwia

15.30–16.00 – Przerwa na kawę

16.00–16.30 – Od lęku do pewności – dr Ana Margarida Belém Nunes

16.30–17.00Dwujęzyczność i emocje – ujęcie praktyczne – dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz

17.00–17.15 – Przerwa na kawę

17.15–18.45 – Jak wpływać na swoje zdrowie dzięki pracy z przekonaniami? Zdrowa semantyka – mózg i ciało – mgr Justyna Rutkowska (psycholog, trener, terapeuta; firma Verso)

18.50–21.20 – Od początku... raz jeszcze. Emocje płynące z ekranu. Prelekcja i projekcja filmu pt. „Poradnik pozytywnego myślenia” – mgr Patrycja Paczyńska (www.setoci.com)

21.30 – Oficjalne zakończenie I dnia konferencji

Dzień II – Dwujęzyczność zamierzona (nienatywna) i emocje | 21 kwietnia 2017 

7.30 – Otwarcie rejestracji czynnej przez cały dzień

09.00–09.15 – Oficjalne rozpoczęcie drugiego dnia

09.15–10.15Bliskość w praktyce – dr hab. Katarzyna Popiołek, prof. Uniwersytetu SWPS

10.15–10.45 – Moja historia – historie rodzin wychowujących dzieci w dwujęzyczności zamierzonej

10.45–11.00 – Przerwa na kawę

11.00–11.30 – Wyrażanie empatii słowem – dr Maria del Carme Sanahuges Escoda

11.30–12.00 – Złote zasady dwujęzyczności zamierzonej (nienatywnej) – dr Sonia Szramek-Karcz

12.30–14.00 – Przerwa, sesja posterowa, stoiska księgarni i wydawnictw  specjalistycznych, przerwa

12.45–13.45 – Dwujęzyczność zamierzona (nienatywna) w pytaniach i odpowiedziach dr Sonia Szramek-Karcz | warsztat bezpłatny

14.00–14.30 – Nie taki straszny diabeł jak go malują. Uczenie nastolatków wymowy i jego ocena przez uczniów i ich rodziców – mgr Dorota Lipińska

14.30–15.00 – Czy emocje różnią się w zależności od języka, w którym mówimy? Implikacje praktyczne – mgr Wojciech Oronowicz i mgr Sara Drężek

15.00–15.30 – Ocena rozwoju mowy dzieci wychowywanych w środowisku wielojęzycznym – mgr Dorota Wiewióra

15.30–16.00 – Przerwa na kawę

16.00–16.30 – Emocje, wielojęzyczność i brokering. Badania porównawcze młodzieży polskiej na podstawie wywiadów i mininarracji – mgr Anita Żytowicz

16.30–17.00 – Jak zainicjować proces stawania się sobą? – czyli o kształtowaniu postaw w szkole wyższej – mgr Sabina Nowak

17.00–18.30 – Mindfulness w codziennym życiu – Wojciech Eichelberger. Bezpłatny wykład w ramach Strefy Psyche

18.45–19.30 – Co należy wziąć pod uwagę wychowując dziecko w języku, który nie jest językiem natywnym rodzica – Rita Rosenback

19.00 – Oficjalne zakończenie II dnia konferencji

Dzień III – Wielojęzyczność i emocje | 22 kwietnia 2017 

7.30 – Otwarcie rejestracji

09.00–09.15 – Oficjalne rozpoczęcie

09.15–09.45 – Komunikacja utrudniona – zmagania edukacyjne dzieci z CAPD – dr hab. Irena Polewczyk

09.45–10.15 – Wygraliśmy! – historie osób, które pokonały jąkanie i/lub mutyzm

10.15–10.30 – Przerwa na kawę

10.30–11.00 – O mutyzmie selektywnym krytycznie – prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski

11.00–12.00 – Mutyzm selektywny: podejście holistyczne – Maggie Johnson

12.00–14.15 – Przerwa, sesja posterowa, stoiska księgarni i wydawnictw specjalistycznych, przerwa

12.30–14.00 – warsztat Maggie Johnson – Metoda Sliding in w pytaniach i odpowiedziach (160 PLN, konieczna uprzednia rejestracja mailowa: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), przerwa

14.15–14.45 – Nowe spojrzenie na jąkanie – prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski

14.45–15.30 – Praktyczne przykłady w pracy z dziećmi z mutyzmem – Lucy Nathanson

15.30–16.00 – Terapia behawioralna w mutyzmie selektywnym – mgr Alicja Pilch

16.00–16.30 – Przerwa na kawę

16.30–17.00 – Jakość życia osób przed terapią jąkania i po jej zakończeniu w świetle własnych doświadczeń i przeprowadzonych badań – dr Adam Depta

17.00–18.00 – Jąkanie można wyleczyć! (wstęp wolny) – logopeda dypl. mgr Bernadeta Dziekan-Standowicz, Centrum Terapii Jąkania w Szamocinie

18.00 – Oficjalne zakończenie konferencji

Wykłady

Bliskość w praktyce

Czy to prawda, że coraz więcej osób żyje w pojedynkę? Dlaczego utrzymanie bliskich relacji (miłości, przyjaźni) jest dla wielu osób tak trudne? Czy faktycznie obecnie silną relację międzyludzką zastępują niezobowiązujące znajomości?

Rzeczywistość jest coraz bardziej płynna, zmienna. Młodzi ludzie nie mają pewności, co będą robić, gdzie mieszkać czy pracować za kilka lat. Brak im poczucia bezpieczeństwa – mówi prof. Katarzyna Popiołek. – Małżeństwo zaczyna budzić lęk jako ten rodzaj stabilizacji, który zamyka inne drogi życiowe, odbiera wolność. Dlatego młodzi ludzie coraz częściej wybierają luźniejsze rodzaje związków, które nie łączą się z poczuciem, że to decyzja raz na zawsze – dodaje. Serdecznie zapraszamy na inspirujący wykład.

258 katarzyna popiolek

dr hab. Katarzyna Popiołek, prof. Uniwersytet SWPS

Psycholog społeczny. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki relacji międzyludzkich, sposobów udzielania pomocy i wsparcia, uwarunkowań funkcjonowania w bliskich związkach – jak zmienia je czas, model kariery, odczuwany konflikt roli zawodowej i rodzinnej, specyficzne charakterystyki i doświadczenia partnerów. Prowadzi także badania nad percepcją czasu i jej konsekwencjami. Wiele uwagi poświęca zachowaniom człowieka w sytuacjach kryzysowych. Wiedzę naukową przekłada na działania praktyczne. Angażuje się w rozwiązywanie trudnych spraw Śląska i jego mieszkańców, za co została nagrodzona w roku 2012 „Platynowym laurem Pro Publico Bono”. W Plebiscycie na najbardziej wpływową kobietę regionu w roku 2016 ulokowała się w pierwszej dziesiątce. Jest współzałożycielką Fundacji Pomocy „Gniazdo”, Instytutu Współczesnego Miasta i Stowarzyszenia Zrównoważonego Rozwoju Śląska LIBRA, a także członkiem zarządu Fundacji Gieche. Na katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu etyki zawodu psychologa oraz seminaria magisterskie.

Polka – matka na emigracji w obliczu decyzji o edukacji językowej dziecka

Osoby, które zdecydowały się na stały pobyt za granicą często stają wobec dylematów: w jakim języku edukować dziecko? Jak nowa formuła komunikacji wpłynie na budowanie jego poczucia tożsamości i własnej wartości? Kondycja psychiczna i umiejętności edukacyjne małych dzieci związane są nie tylko z kwestią zmieniającego się otoczenia (nowy kraj, inny język rówieśników), lecz także w istotnym stopniu z kondycją wewnątrz systemu rodzinnego, zwłaszcza – jak pokazują badania (Zalewska-Łunkiewicz i in., 2016) – z aktywnością matki. Dlatego też stawanie w obliczu decyzji o sposobie realizacji obowiązku kształcenia dzieci w innym niż rodzimy języku może sprawić, że rodzice będą bardziej wnikliwie i świadomie angażować się w proces akulturacji i przyjmowania kontekstu kulturowego kraju aktualnego pobytu.

Próba przybliżenia tego jak radzą sobie polskie emigrantki z decyzją o edukacji językowej dziecka zostanie zobrazowana fragmentami wywiadów z Polkami (matkami) przebywającymi na emigracji, uzyskanymi w ramach pilotażu aktualnie realizowanego projektu badawczego nad psychologiczno-socjologicznymi uwarunkowaniami samorozwoju kobiet na emigracji.

 

258 zalewska lunkiewicz

dr Karolina Zalewska-Łunkiewicz

Psycholog, zajmuje się psychologią kliniczną dorosłych i młodzieży, psychoterapią oraz psychologią zjawisk społecznych, w tym związanych z płcią. Powoływana jako biegły psycholog w sprawach karnych osób dorosłych i młodzieży. Interesuje się psychospołecznymi uwarunkowaniami zaburzeń psychicznych, kliniczną diagnozą psychologiczną i jej zastosowaniem w sądownictwie oraz psychoterapią psychodynamiczną. W katowickim wydziale Uniwersytetu SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii klinicznej: diagnozy, psychopatologii i terapii jednostki, problematyki rodziny a także z zakresu psychologii płci i psychologii społecznej.

 

Organizatorzy

Uniwersytet Śląski: Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Wydziału Filologicznego oraz Wydział Pedagogiki i Psychologii

logo uniwersytet slaski 1

logonew

Partnerzy

katowice logo pion kolor

logo katowice

Termin i miejsce

2021 kwietnia  Uniwersytet SWPS w Katowicach, ul. Techników 9, Aula

22 kwietnia 2017 r. – Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Katowice, plac Sławika i Antalla 1

Kontakt

Tel. kontaktowy: 504 173 610
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mgr Bernadeta Dziekan-Standowicz