I Poznańska Konferencja ACT
Na czym polega terapia akceptacji i zaangażowania? Czy jest skuteczna? Dlaczego nazywana jest „trzecią falą”? Skąd bierze się jej rosnąca popularność na świecie? Czy terapia ACT jest skutecznym narzędziem pracy z osobami z zaburzeniami? Czy może mieć również zastosowanie we wspieraniu rozwoju osobistego? Na te i inne pytania będzie można uzyskać odpowiedź podczas I Poznańskiej Konferencji ACT.
I PoznańskA konferencja
ACT
Organizator konferencji – Młodzi w Centrum Lab. Partnerem wydarzenia jest Uniwersytet SWPS.
Na czym polega terapia akceptacji i zaangażowania? Czy jest skuteczna? Dlaczego nazywana jest „trzecią falą”? Skąd bierze się jej rosnąca popularność na świecie? Czy terapia ACT jest skutecznym narzędziem pracy z osobami z zaburzeniami? Czy może mieć również zastosowanie we wspieraniu rozwoju osobistego? Na te i inne pytania będzie można uzyskać odpowiedź podczas I Poznańskiej Konferencji ACT.
konferencja
maj
20 2016
Poznań
I Poznańska Konferencja ACT jest pierwszą polską konferencją w pełni poświęconą terapii akceptacji i zaangażowania (acceptance & commitment therapy) – nowoczesnej, opartej na dowodach metodzie psychoterapii i coachingu, która zdobywa coraz większą popularność na całym świecie – oraz teorii ram relacyjnych (relational frame theory), teorii języka wyjaśniającej pochodzenie ludzkiego cierpienia i wskazującej na drogi wyjścia z niego.
Odpowiadając na rosnące zainteresowanie ACT w naszym kraju zapraszamy studentów, jak i profesjonalistów na dzień pełen wykładów, współorganizowany przez praktyków ACT oraz studentów stawiających tu pierwsze kroki i chcących zachęcić innych.
Specjalnym gościem konferencji będzie prof. Steven Hayes, twórca ACT, który specjalnie dla nas nagrał krótki wykład otwierający konferencję.
Program
09:00 – Start konferencji
BLOK 1. STUDENCI STUDENTOM: WPROWADZENIE DO ACT
09:05 – Zachęta i rady dla początkujących terapeutów i naukowców ACT, prof. Steven Hayes (nagrane specjalnie z okazji I Poznańskiej Konferencji ACT)
09:15 – Elastyczność psychologiczna, Tomasz Zięciak
09:35 – Akceptacja, Agnieszka Pawłowska
09:55 – Defuzja, Maciej Jankowski
10:15 – Uważność, Aleksandra Krajczewska
10:35-10:45 – Przerwa
10:45 – Ja jako kontekst, Klaudia Mirek
11:05 – Wartości, Martyna Dziekan
11:25 – Zaangażowane działanie, Marcin Kiedrowski
11:45 – Jak miłość zmienia ból w powołanie, prof. Steven Hayes (wykład TEDx z napisami)
12:05-12:15 – przerwa
BLOK 2. TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE POWIĄZANIA ACT Z RFT
12:20 – RFT w laboratorium psychologicznym, mgr Magdalena Hyla i mgr Lidia Baran
13:10 – RFT w gabinecie psychoterapii, mgr Bartosz Kleszcz
13:40-14:10 – Przerwa
BLOK 3. ACT W PRAKTYCE
14:10 – Portlandzki model treningu rówieśniczego – założenia i praktyka, Jakub Szymański
14:30 – „Czy mogę ci towarzyszyć w dorastaniu?” Wykorzystanie modelu elastyczności psychologicznej w pracy z nastolatkami, mgr Hubert Czupała
15:00 – Zastosowanie terapii ACT na oddziale psychiatrycznym, mgr Bartosz Śmieciuszewski
15:30-15:40 – Przerwa
15:40 – Wszyscy jesteśmy behawiorystami – terapia systemowa a ACT, mgr Anna Cwojdzińska
16:10 – ACT i seksualność, mgr Agnieszka Wroczyńska
16:40 – Dyskusja panelowa „Pomysły na ACT w Polsce”, Lidia Baran, Hubert Czupała, Bartosz Kleszcz, Bartosz Śmieciuszewski
Prelegenci
Naukowcy
Agnieszka Wroczyńska – absolwentka filozofii i psychologii, certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, ukończyła studia seksuologiczne. Pracuje m. in. z parami zmagającymi się z konfliktami i trudnościami w sferze seksualnej. Fascynuje ją ACT, który świetnie się sprawdza w terapii par.
Magdalena Hyla – pracuje w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, gdzie prowadzi badania naukowe, między innymi z zakresu Teorii Ram Relacyjnych oraz Terapii Akceptacji i Zaangażowania. Pasjonuje się wszelkimi działaniami mającymi na celu polepszanie jakości życia człowieka, w tym propagowaniem terapii ACT. Lubi prowadzić zajęcia ze studentami, grać na komputerze, jogę i swojego psa.
Bartosz Śmieciuszewski – psycholog, certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny oraz certyfikowany terapeuta dialogu motywującego. Od kilkunastu lat pracuje na oddziale psychiatrycznym i w poradni zdrowia psychicznego. Aktualnie w swojej pracy używa głównie terapii akceptacji i zaangażowania, starając się elastycznie dostosować ją do potrzeb szerokiego spektrum pacjentów.
Lidia Baran – asystentka w Zakładzie Psychologii Ogólnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz członek Association for Contextual Behavioral Science (ACBS). Jej zainteresowania naukowe skupiają się na problematyce psychologii osobowości, analizie postaw jawnych i utajonych, uwarunkowaniach nieetycznych zachowań oraz zastosowaniu Teorii Ram Relacyjnych w badaniu psychologicznego funkcjonowania człowieka. Obecnie prowadzi badania poświęcone psychologicznym uwarunkowaniom nieuczciwości akademickiej, postawom wobec talentu oraz adaptacji kulturowej metod wykorzystywanych w terapii ACT.
Bartosz Kleszcz – psycholog i psychoterapeuta ACT, studiował psychologię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Technische Universitat Dresden, członek Association for Contextual Behavioral Science. Prowadzi badania naukowe nad walidacją kwestionariuszy mierzących procesy ACT. Poprowadził kilkanaście szkoleń ACT dla psychologów i psychoterapeutów w Polsce i zagranicą, prowadzi także serwis Zacznij Żyć Tu i Teraz z prawie 200 artykułami na temat różnych aspektów elastyczności psychologicznej.
Hubert Czupała – jest absolwentem psychologii oraz Kolegium Języków Obcych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Jana Gutenberga w Moguncji). Doświadczenie zawodowe zdobywał między innymi w Klinice Psychiatrii Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji, Szpitalu Powiatowym w Śremie, kierował również Oddziałem Dziennym Psychiatrycznym Rehabilitacyjnym w Śremie. Obecnie pracuje w zespole psychoterapeutów prywatnego Ośrodka Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Poznaniu. W pracy klinicznej specjalizuje się w nowych formach psychoterapii zwanych trzecią falą terapii poznawczo behawioralnej. Swoją wiedzę i umiejętności przekazuje studentom jako wykładowca akademicki na Uniwersytecie SWPS.
Anna Cwojdzińska – psycholog, terapeuta. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, obecnie doktorantka Uniwersytetu SWPS. Ukończyła długoterminowe szkolenie z zakresu psychoterapii w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej w Poznaniu, w tym Kurs Zaawansowany Psychoterapii Systemowej Indywidualnej, Par, Rodzinnej i Grupowej. Jej praktyka zawodowa koncentruje się wokół pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Aktualnie zajmuje się głównie prowadzeniem psychoterapii oraz szkoleń i warsztatów, a od 2013 roku realizuje zajęcia dla studentów Wydziału Zamiejscowego Uniwersytetu SWPS w Poznaniu.
Studenci
Klaudia Mirek – studentka piątego roku psychologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz Studium Podyplomowego Seksuologia Kliniczna – Opiniowanie, Edukacja, Terapia. Jej zainteresowania naukowe i zawodowe koncentrują się wokół zagadnień seksuologicznych oraz psychoterapeutycznych, również angażujących pracę z ciałem. Zwolenniczka holistycznego myślenia o człowieku. Feministka, lubi dobrą literaturę i zdrowe, pyszne jedzenie.
Maciej Jankowski – student trzeciego roku psychologii na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Jego zainteresowania skupiają się głównie wokół sztuki uważności oraz jej wpływu na codzienne funkcjonowanie. Chętnie zgłębia także psychologię społeczną oraz rozwojową. Prywatnie biegacz i górski backpacker.
Aleksandra Krajczewska – studentka ostatniego roku psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się głównie wokół psychoterapii poznawczo-behawioralnej, psychologii pozytywnej, a od niedawna – mindfulness. Od kiedy miała okazję obserwować wpływ treningu uważności na poprawę jakości życia pacjentów Oddziału Dziennego Leczenia Zaburzeń Nerwicowych, sama stara się żyć uważnie. Uwielbia spacery z psem i książki biograficzne.
Marcin Kiedrowski – student psychologii w specjalności kliniczna oraz zarządzania. Oprócz tego coach, optymista, pasjonat psychologii pozytywnej oraz zaangażowanego działania.
Tomasz Zięciak – student piątego roku psychologii specjalność kliniczna na Uniwersytecie SWPS. Uzyskał także licencjat z archeologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i ukończył studia podyplomowe z psychosomatyki i somatopsychologii na Uniwersytecie SWPS. Ulubione zagadnienia: psychosomatyka i nurty w psychoterapii (szczególnie psychodynamiczna, humanistyczna i trzecia fala terapii poznawczej).
Martyna Dziekan – studentka piątego roku psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz słuchaczka Studiów Podyplomowych z zakresu seksuologii klinicznej. Zajmuje się pracą badawczą, a oprócz ACT interesuje się społecznym postrzeganiem płci kulturowej, problematyką preferencyjnych sprawców przestępstw seksualnych oraz literaturą, kulturą i językami bałkańskimi.
Agnieszka Pawłowska – psycholog i ekonomistka, trener uważności z certyfikatem nauczyciela MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction). Aktywnie działa w Kole Naukowym TU I TERAZ na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Współtworzy Centrum Psychologiczno-Coachingowe Inspeerio oraz portal wiedzy psychologicznej www.inspeerio.pl. Jestem autorką pierwszych w Polsce książeczek o uważności dla dzieci: „Kraina Uważności”.
Komitet organizacyjny
- mgr Bartosz Kleszcz
- mgr Hubert Czupała
- mgr Anna Cwojdzińska
oraz członkowie Koła Naukowego Psychologii Klinicznej
- Aleksandra Patela
- Joanna Mikołajczyk
- Magdalena Krzesińska
- Tomasz Zięciak
Zgłoszenia
Chętnych do udziału w konferencji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Lokalizacja
Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Poznaniu
ul gen. T. Kutrzeby 10, 61-719 Poznań