O konferencji
Dzisiejszy świat charakteryzuje szybkie tempo życia, presja na wyniki i ciągłe dążenie do sukcesu. W takich warunkach coraz częściej obserwuje się wypalenie. Prowadzi ono nie tylko do spadku efektywności i motywacji, lecz także poważnych konsekwencji zdrowotnych i psychicznych.
Podczas konferencji „Codzienność pod presją” przyjrzymy się zjawisku wypalenia w różnych obszarach życia: pracy, rodzicielstwie oraz funkcjonowaniu w środowisku szkolnym.
Omówimy problemy związane z:
- presją społeczną i zawodową,
- przeciążeniem rolami życiowymi;
- mierzeniem się z nadmiernymi oczekiwaniami;
Przedstawimy mechanizmy powstawania wypalenia, czynniki ryzyka i możliwe następstwa wypalenia, w tym skłonność do uzależnień od substancji psychoaktywnych lub zachowań kompulsywnych. Wypalenie i uzależnienia prowadzą do poważnych konsekwencji dla jednostki i społeczeństwa.
Skoordynowane działania środowisk naukowych, medycznych i biznesowych mogą się jednak przyczynić do opracowania skutecznych metod walki z tymi problemami.
Podczas konferencji ekspertki i eksperci przedstawią skuteczne metody profilaktyki i interwencji:
- dobre praktyki i rozwiązania stosowane w różnych środowiskach;
- strategie zapobiegania wypaleniu w rodzinie, pracy i szkole;
- sposoby budowania odporności psychicznej;
- narzędzia wsparcia – na poziomie jednostki i instytucji.
Przyjdź na wydarzenie i razem zastanówmy się, jak kształtować lepszą przyszłość!
Piąta konferencja z cyklu „Dziecko – Nastolatek – Dorosły”
Przeczytaj o wcześniejszych konferencjach z serii:
- Konferencja „Dziecko dla systemu czy system dla dziecka? Perspektywy środowiskowego modelu wsparcia w kryzysie psychicznym” (2021 r.) dotyczyła możliwości wspierania dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Mówiliśmy także o tym, jak można pomóc ich rodzinom oraz specjalistom zdrowia psychicznego.
- Konferencja „Przemoc wśród dzieci i przemoc wobec dzieci. Jak rozpoznać? Jak pomagać?” (2022 r.) dotyczyła źródeł przemocy wśród dzieci i młodzieży, a także metod przeciwdziałania przemocy w środowisku szkolnym i domowym.
- Podczas konferencji „Szkoła przetrwania. Jak budować odporność psychiczną w systemie edukacji?” (2023 r.) podjęliśmy refleksję nad polskim systemem szkolnictwa oraz sposobami budowania odporności psychicznej u dzieci, opiekunów, nauczycieli i specjalistów.
- Konferencja „Moje ciało – mój dom. O różnych obliczach cielesności na różnych etapach życia” (2024 r.) była poświęcona ciału i seksualności człowieka.
Posłuchaj podcastów Strefy Psyche z cyklu „Dziecko, nastolatek, dorosły”
Formuła konferencji
W konferencji możesz uczestniczyć:
- stacjonarnie – na Wydziale Psychologii i Prawa USWPS w Poznaniu, ul. Kutrzeby 10;
- online – po rejestracji otrzymasz link do transmisji.
Udział w wydarzeniu jest nieodpłatny.
Uwaga! Liczba miejsc stacjonarnych ograniczona.
Prelegentki i prelegenci
dr
Paweł Atroszko
Adiunkt w Zakładzie Psychometrii i Statystyki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Autor ponad stu prac naukowych, w tym rozdziałów w międzynarodowych podręcznikach na temat uzależnień. Kierownik międzynarodowych i krajowych projektów badawczych z obszaru uzależnień behawioralnych. Dwukrotnie wyróżniony w ogólnopolskim konkursie StRuNa w kategorii Opiekun Naukowy Roku za opiekę nad Kołem Badań Psychologicznych „Experior” (2020 r., 2023 r.). W 2018 r. jego koło uzyskało w tym konkursie pierwszą nagrodę w kategorii Koło Naukowe Roku. Laureat krajowych i międzynarodowych nagród, m.in. nagrodę za najlepszą pracę doktorską w obszarze edukacji w międzynarodowym konkursie Emerald/Higher Education Teaching and Learning Association. Stypendysta m.in. Narodowego Centrum Nauki, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Norway Grants, Research Council of Norway, European Educational Research Association. Został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania w Polsce.
Beata Basińska
Psycholożka pracy i organizacji, psycholożka kliniczna, profesorka na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Autorka publikacji z zakresu psychologii zdrowia w pracy, w tym dobrostanu pracowników i mobbingu oraz pozytywnych zachowań organizacyjnych. Kieruje projektami badawczymi Narodowego Centrum Nauki, w których analizuje mechanizmy rozwoju wypalenia zawodowego w kontekście codziennych objawów i długoterminowych zmian, a także skutecznego motywowania pracowników. Angażuje się w prace międzynarodowych stowarzyszeń takich jak European Association of Work and Organizational Psychology oraz European Health Psychology Society. Pełni funkcję redaktorki w czasopiśmie „Medycyna Pracy. Workers’ Health and Safety”. Wspiera zdrowie i rozwój pracowników oraz pomaga osobom zarządzającym tworzyć zdrowsze miejsca pracy.
dr
Katarzyna Brzuszkiewicz
Doktor nauk społecznych w dyscyplinie psychologia, psycholog pracy, doradca zawodowy, trener biznesu. Bada podmiotowe i ekonomiczne uwarunkowania poznawczego i emocjonalnego wymiaru zadowolenia z życia i pracy oraz rolę zadowolenia w kształtowaniu wysokiej skuteczności finansowej. Posiada doświadczenie w diagnozowaniu potencjału zawodowego pracowników, projektowaniu ścieżek rozwoju kariery zawodowej, a także projektowaniu i realizowaniu warsztatów, treningów i szkoleń dla pracowników z sześciu sektorów gospodarki. Dotychczas przeprowadziła blisko 5,5 tys. godzin warsztatów motywacyjnych i treningów interpersonalnych. Jej dotychczasowe działania zostały nagrodzone i wyróżnione m.in. przez prezesa zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, dyrektora Centrum Integracji Społecznej im. Jacka Kuronia w Bydgoszczy, dziekan Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS, rektora Uniwersytetu Merito (Poznań) oraz dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
dr
Agnieszka Czerw
Psycholożka pracy i organizacji. Interesuje się naukowo jakością życia człowieka dorosłego w kontekście pracy zawodowej. W swoich badaniach łączy perspektywę psychologii pracy i organizacji oraz psychologii pozytywnej. Zajmuje się zagadnieniami dobrostanu pracownika, wartością i sensem pracy w życiu człowieka. Prowadzi diagnozy organizacji oraz konsultuje wprowadzanie i doskonalenie procesów zarządzania zasobami ludzkimi. Jest autorką książek: „Optymizm. Perspektywa psychologiczna”, „Satysfakcja z pracy w zawodach z misją społeczną” (współautorka), „Psychologiczny model dobrostanu w pracy. Wartość i sens pracy” oraz licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych. Założycielka i członkini Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej, a także wieloletnia przewodnicząca tego towarzystwa.
dr
Aleksandra Dopierała
Pełnomocnik dziekana ds. jakości kształcenia na Wydziale Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS. Doktor nauk społecznych w dyscyplinie psychologia, nauczycielka dyplomowana. Naukowo zajmuje się psychologią rozwoju człowieka, psychologią edukacji oraz rozwojem kompetencji społecznych i emocjonalnych. Pełni funkcję wicedyrektorki Szkoły Podstawowej i Liceum
Spark Academy w Poznaniu, pracuje też jako psycholog szkolna. Należy do grupy robiczej
REstorative School Working Group w ramach międzynarodowego stowarzyszenia
European Forum for Restorative Justice. Współautorka publikacji dotyczących m.in. odczuwania empatii (publikowała we „
Frontiers in Psychology” oraz „
Polish Psychological Bulletin”), współautorka monografii „Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem” (Wydawnictwo Naukowe
UAM, 2023 r.). Koordynatorka specjalności psychologia wspierania rozwoju.
Marcel Kawczyński
Biogram wkrótce.
dr
Angelika Kleszczewska-Albińska
Doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii, certyfikowana terapeutka poznawczo-behawioralna. Posiada uprawnienia pedagogiczne. Ma doświadczenie w pracy psychologa przedszkolnego. Prowadzi psychoterapię i poradnictwo psychologiczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, pracuje też w obszarach psychologii klinicznej, różnic indywidualnych oraz psychologii emocji. Specjalizuje się w badaniu tłumienia i uwrażliwienia bodźców emocjonalnych, dobrostanu osób pracujących w zawodach pomocowych oraz zróżnicowanych aspektów wypalenia szkolnego. Autorka licznych publikacji dotyczących dobrostanu i zdrowia psychicznego.
dr n. hum.
Agnieszka Mościcka-Teske
Psycholożka, interwentka kryzysowa, terapeutka Gestalt i
EMDR, trenerka umiejętności psychospołecznych. Kierowniczka
Zakładu Psychologii Klinicznej i Zdrowia przy Wydziale Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS, doradczyni dydaktyczna na Uniwersytecie SWPS. Konsultantka i trenerka w tematyce przeciwdziałania stresowi w pracy, wypaleniu zawodowemu, agresji, mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu. Twórczyni i realizatorka programów prewencji zagrożeń psychospołecznych, autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych na temat diagnozy oraz promocji zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Sławomir Prusakowski
Psycholog, trener, pracownik dydaktyczny Uniwersytetu SWPS, doradca. Od 2003 r. edukator w różnych obszarach rozwoju ludzi. Prowadzi wykłady, które inspirują oraz poszerzają wiedzę i świadomość. Pracuje przy ewaluacji projektów metodami naukowymi. Autor artykułów na temat psychologii praktycznej do czasopism branżowych, a także wykładów dostępnych w
Strefie Psyche i na platformach z nagraniami. W centrum jego zainteresowań znajduje się człowiek i jego funkcjonowanie w świecie.
dr
Malwina Puchalska-Kamińska
Psycholożka, wykładowczyni na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, założycielka
Job Crafting Polska, członkini Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Pozytywnej. Prowadzi szkolenia dla liderów i pracowników
HR w temacie budowania kultury zaangażowania w organizacji. Zajmuje się popularyzowaniem wiedzy naukowej dotyczącej zdrowia psychicznego i dobrostanu pracowników. Pracuje w obszarze profilaktyki wypalenia zawodowego z różnorodnymi grupami zawodowymi, m.in. sędziami, nauczycielami, medykami oraz pracownikami
NGO.
dr
Dorota Szczygieł
Psycholog, kierownik
Zakładu Podstaw Psychologii. Zajmuje się psychologią emocji. W swoich badaniach koncentruje się na roli inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Jest członkiem międzynarodowego konsorcjum badawczego
International Investigation of Parental Burnout Consortium, prowadzącego badania nad kulturowymi uwarunkowaniami i konsekwencjami wypalenia rodzicielskiego. Należy do
Stress and Anxiety Research Society oraz
European Academy of Occupational Health Psychology. Na Wydziale Psychologii w Sopocie USWPS prowadzi zajęcia z psychologii różnic indywidualnych i diagnozy psychologicznej. Na studiach podyplomowych realizuje kursy dotyczące psychologii emocji, inteligencji emocjonalnej oraz stresu zawodowego.
dr hab., prof. USWPS
Konrad Piotrowski
Dyrektor
Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu SWPS, zastępca dyrektora
Instytutu Psychologii, kierownik
Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości. Psycholog rozwoju, zainteresowany zmianami zachodzącymi w okresie dorastania i wczesnej dorosłości. W pracy naukowej zajmuje się tematyką rodzicielstwa, perfekcjonizmu i rozwoju tożsamości. Ostatnio szczególnie interesuje go zagadnienie wypalenia rodzicielskiego oraz żałowania decyzji o posiadaniu dzieci. Członek Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka,
European Association for Developmental Psychology oraz
International Society for Research on Identity. Wyniki swoich badań regularnie prezentuje na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych, jest także autorem wielu prac naukowych o zasięgu międzynarodowym.
dr n. med.
Beata Szramka
Psycholożka, aktywna psychoterapeutka w trakcie certyfikacji oraz wykładowczyni akademicka na Wydziale Psychologii i Prawa USWPS w Poznaniu. Ukończyła kursy z zakresu terapii systemowej na poziomie podstawowym i zaawansowanym organizowane przez Wielkopolskie Towarzystwo Terapii Systemowej. Przeprowadza terapię indywidualną, par i rodzin, a także diagnozę psychologiczną. Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując z osobami chorymi psychicznie w Szpitalu Neuropsychiatrycznym, w Poradni Zdrowia Psychicznego, a także pracując z osobami cierpiącymi na schorzenia somatyczne i ich rodzinami. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu psychopatologii, zdrowia psychicznego, pomocy psychologicznej i psychoterapii systemowej. Jej zainteresowania naukowe obejmują psychologię kliniczną i wypalenie rodzicielskie.
dr n. med. i n. o zdr.
Katarzyna Wiecheć
Psycholożka i certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stopień doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskała na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Stypendystka i pracowniczka licznych grantów badawczych w dziedzinie psychologii, nauczycielka akademicka. Adiunktka na stanowisku naukowo-badawczym w poznańskiej filii Uniwersytetu SWPS. Jako badaczka współpracuje z
Centrum Badań nad Traumą i Kryzysami Życiowymi. Doświadczenie kliniczne zdobyła w Środowiskowym Centrum Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży oraz w ramach prywatnej praktyki gabinetowej. Członkini Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB). Interesuje się zawodowo terapiami trzeciej fali (terapia schematu oraz
ACT), zaburzeniami neurorozwojowymi, a także diagnozą i terapią osób po traumach, doświadczających
PTSD oraz
cPTSD. Autorka licznych publikacji oraz wystąpień konferencyjnych z zakresu psychologii klinicznej.
dr, prof. USWPS
Anna Ziółkowska
Psycholog, dziekan Wydziału Psychologii i Prawa w Poznaniu USWPS, kierownik
Centrum Doskonałości i Innowacji w Dydaktyce. Absolwentka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się historią myśli psychologicznej, problematyką pamięci i uczenia się oraz psychologią behawioralną.
Zapisy wkrótce.
Organizator
Patronat honorowy
Patronat medialny
Partnerzy
Komitet organizacyjny
- dr Aleksandra Dopierała
- dr Agnieszka Mościcka-Teske
- Agnieszka Lewicka
- Agnieszka Osiak
Kontakt
Masz pytania? Napisz!
Agnieszka Osiak, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zadbaj o dobrostan!
konferencje, webinary, kursy, artykuły – poznaj wiedzę ekspertów USWPS
Zainspiruj się