Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Wpływ narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, na pojęcie plagiatu, oryginalności i uczciwości akademickiej w ewaluacji prac na wydziałach prawa
naukowo-badawczy
realizowany

Wpływ narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, na pojęcie plagiatu, oryginalności i uczciwości akademickiej w ewaluacji prac na wydziałach prawa

Piotr Piesiewicz
kierownik projektu
dr hab., prof, Uniwersytetu SWPS
Piotr Piesiewicz

prawnik, specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej

zobacz biogram
wartość projektu: 140 707 PLN
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: nauki prawne
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2024 2025

Głównym celem projektu, którym kieruje prof. Piotr Piesiewicz, jest zbadanie, w jaki sposób AI wpływa na współczesne wyzwania akademickie. Wyniki projektu dostarczyć mogą praktycznych rekomendacji dla środowisk akademickich, umożliwiając im lepsze przygotowanie się do przyszłości, w której technologia będzie odgrywać coraz większą rolę.

Numer projektu: 2023/51/B/HS5/02884 (konkurs OPUS 26)

Założenia projektu

Obecnie dynamiczny rozwój modeli językowych sztucznej inteligencji (AI), takich jak ChatGPT, zaczyna odgrywać znaczącą rolę w edukacji. Jednym z najistotniejszych zagadnień, z którymi w pierwszej kolejności powinna się zmierzyć akademia, jest zagadnienie plagiatu i oryginalności prac studenckich, a także naukowych. Ten międzynarodowy projekt badawczy koncentruje się na wpływie, jaki narzędzia sztucznej inteligencji mają na standardy akademickie na studiach prawniczych we wskazanym wyżej zakresie, skupiając się głównie na ChatGPT.

Głównym jego celem jest ustalenie, w jaki sposób dotychczasowe rozumienie plagiatu oraz oryginalności pracy pozostaje aktualne w nowej rzeczywistości (w dwóch różnych systemach prawnych), a w konsekwencji, jak do niej powinny zaadaptować się uniwersytety. Hipoteza zakłada istnienie znaczącej różnicy w postrzeganiu tych narzędzi między studentami a kadrą akademicką, co może mieć dalekosiężne konsekwencje dla przyszłości edukacji prawniczej. Ma to o tyle znaczenie, że konsekwencje stwierdzenia plagiatu lub nieuczciwości akademickiej w pracy studenta prawa lub akademika może potencjalnie spowodować postępowanie dyscyplinarne, zatrzymanie awansu naukowego, utratę szacunku w środowisku akademickim i zawodowym, a także poważne przeszkody w dalszej karierze prawniczej czy naukowej, co podkreśla znaczenie jasnych wytycznych i standardów etycznych w stosowaniu AI w edukacji prawniczej.

W czasie dynamicznego rozwoju modeli językowych, takich jak ChatGPT, edukacja prawnicza staje przed istotnymi wyzwaniami. Uważam, że akademia musi szybko zaadaptować się do tych zmian, aby móc zachować swoją integralność i wiarygodność. W naszym przekonaniu zaproponowane badania są wyjątkowo ważne, ponieważ dotykają fundamentalnych aspektów etyki akademickiej. W szczególności, istotne jest dla mnie zrozumienie, w jaki sposób narzędzia sztucznej inteligencji wpływają na pojęcia plagiatu i oryginalności w pracy akademickiej.

Istnieje wyraźna potrzeba, aby wprowadzić nowe wytyczne, które będą chronić oryginalność pracy studenckiej, ale jednocześnie uwzględniać rosnące możliwości technologiczne, które stają się częścią codziennego życia akademickiego. Z dużym zainteresowaniem obserwujemy różnice w postrzeganiu sztucznej inteligencji między studentami a wykładowcami. Te różnice mogą w znaczący sposób kształtować przyszłość edukacji prawniczej.

  • Piesiewicz, Piotr kierownik projektu
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr hab., prof, Uniwersytetu SWPS
    Imię i nazwisko
    Piotr Piesiewicz
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-prawne
    Specjalizacja
    Prawnik, adwokat
    Stanowisko
    profesor uczelni
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Prawa Prywatnego","Nazwa odmieniona":""},"funkcja-w-katedrze1":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Centrum Nauczania Prawa","Nazwa odmieniona":"Centrum Nauczania Prawa"}}
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Prawa","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Prawa w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Instytut
    Instytut Prawa
    Obszar zainteresowania
    prawo-wlasnosci-intelektualnej
    Wydział
    Array
    Funkcja w Centrum
    []
    dr hab., prof, Uniwersytetu SWPS Piotr Piesiewiczprawnik, specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej
  • Metodologia

    Projekt rozpoczyna się od przeglądu literatury dotyczącej wykorzystania narzędzi AI w edukacji, jak i tej odnoszącej się do problematyki plagiatu i oryginalności. Analizie poddane zostaną polityki edukacyjne uniwersytetów w Polsce i Anglii, co pozwoli na uchwycenie różnic kulturowych i systemowych w podejściu do tych zagadnień. Kraje te reprezentują bowiem dwa odrębne systemy prawa, zaś wyzwanie, które postawiły przed akademią różnorodne narzędzia AI, jest tożsame. Następnie, poprzez przeprowadzenie badań ankietowych wśród studentów i wykładowców, badacze podejmą się ustalenia, czy i jakie są różnice w sposobie korzystania z narzędzi AI, podejściu do możliwości korzystania z nich oraz ich wpływu na prace tworzone przez społeczność akademicką. Kluczową częścią projektu są badania na grupach fokusowych, które mają na celu zgłębienie indywidualnych doświadczeń i opinii uczestników w korzystaniu z dostępnych narzędzi AI, które umożliwiają wsparcie (lub wyręczenie) korzystającego z samodzielnego napisania tekstu. O ile badania ankietowe pozwolą na ustalenie, co osoby badane deklarują i jakie są ich odczucia w związku z korzystaniem z narzędzi AI, jak i ich wpływu na oryginalność prac, to badania w grupach focusowych pozwolą na ustalenie zgodności tych deklaracji z rzeczywistym zachowaniem uczestników. Dodatkowo ich celem jest pokazanie, w jaki sposób badani (z różnych grup) korzystają z narzędzi AI mogących służyć jako „wsparcie” dla pisania prac.

    Zespół

  • Piaskowska, Olga
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
    Imię i nazwisko
    Olga Piaskowska
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-prawne
    Specjalizacja
    Prawnik, adwokat
    Stanowisko
    profesor uczelni
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Prawa w Warszawie","Nazwa odmieniona":"Wydzia\u0142u Prawa w Warszawie"}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Prawa Prywatnego","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Prawa","Nazwa odmieniona":""}}
    Instytut
    Instytut Prawa
    Funkcja na uczelni
    Rzecznik Akademicki Uniwersytetu SWPS
    Obszar zainteresowania
    prawo-cywilne
    Wydział
    Array
    Funkcja w Centrum
    []
    dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS Olga Piaskowskaprawnik, adwokat
  • Rezultatem projektu będzie zdiagnozowanie obecnego stanu rzeczy, tj. przede wszystkim, w jaki sposób narzędzia AI wpłynęły na zmianę pojęcia oryginalności pracy oraz sformułowanie praktycznych rekomendacji dla prawniczych środowisk akademickich. Projekt stanowić będzie wsparcie dla wyzwań związanych z rosnącą obecnością AI w edukacji. Osiągnięty rezultat umożliwi znalezienie równowagi między entuzjastami nowych technologii a ich krytykami, oferując zrównoważony pogląd na rolę narzędzi AI w kształtowaniu przyszłości edukacji prawniczej, a także dostarczy wskazówek dla innych niż prawo dyscyplin.