EMPOWERAktywizacja zmiany: Wzmacnianie zaangażowania obywatelskiego ukraińskiej młodzieży uchodźczej i wewnętrznie przesiedlonej w Polsce i w Ukrainie
socjolożka
Katedra Pedagogiki, Psychologii i Zarządzania Oświatowego w Zakarpackim Instytucie Edukacji Podyplomowej
Projekt kierowany przez dr Anzhelę Popyk z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS w Warszawie oraz dr Marynę Marko z Katedry Pedagogiki, Psychologii i Zarządzania Oświatowego w Zakarpackim Instytucie Edukacji Podyplomowej stawia sobie za cel zbadanie dynamiki zaangażowania obywatelskiego młodzieży ukraińskiej (w przedziale wiekowym 15–18 lat) dotkniętej migracją w Polsce i/lub koniecznością przemieszczania się wewnątrz Ukrainy.
Numer projektu: PL-UA/2024/1, IV konkurs DLA UKRAINY Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej
Założenia projektu
Naukowczynie zaangażowane w projekt będą analizować uczestnictwo badanej młodzieży w życiu społecznym (w tym w szkole i społecznościach lokalnych), starając się zrozumieć, jak młodzi ludzie radzą sobie z trudnościami, jak wchodzą w interakcje ze strukturami społecznymi i jak wykorzystują możliwości zaangażowania w działania obywatelskie i prospołeczne.
W obliczu współczesnych wyzwań migracyjnych i społecznych rola młodzieży jako aktywnych uczestników życia społecznego nabiera szczególnego znaczenia. Nasz projekt EMPOWER powstał z przekonania, że młodzi ludzie – nawet w obliczu przymusowej migracji i przesiedleń – posiadają ogromny potencjał do kształtowania swojego otoczenia i budowania demokratycznych, inkluzywnych społeczności.
Metodologia
Badania jakościowe (wywiady pogłębione oraz grupy fokusowe) będą realizowane w czterech lokalizacjach w Polsce (Warszawa, Siedlce, Rzeszów i Tarnobrzeg) oraz w Ukrainie (Lviv, Truskavets, Uzhhorod i Mukachevo).
Zespół
Konsorcjum badawcze
Konsorcjum badawcze tworzą:
- UNIWERSYTET SWPS (Polska) – koordynator projektu,
- ZAKARPACKI INSTYTUT EDUKACJI PODYPLOMOWEJ (Ukraina)
Użyteczność wyników
Wyniki badań prowadzonych równolegle w Polscei i Ukrainie nie tylko przyczynią się do pogłębionego zrozumienia dynamicznie zachodzących zjawisk społecznych, lecz także mogą stanowić solidny fundament do kształtowania polityk informacyjnych oraz edukacyjnych w przyszłości.