Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Nauka & Społeczeństwo – bilateralna inicjatywa w zakresie nauk społecznych, sztuki i nauk humanistycznych
międzynarodowy
naukowo-badawczy
realizowany

Nauka & Społeczeństwobilateralna inicjatywa w zakresie nauk społecznych, sztuki i nauk humanistycznych

Malwina Puchalska-Kamińska
kierownik projektu
dr
Malwina Puchalska-Kamińska

psycholożka, trenerka biznesu

zobacz biogram
wartość projektu: 4 311 082 PLN (1 003 000 EUR)
budżet Uniwersytetu SWPS: 104 248 PLN (24 301 EUR)
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: nauki socjologiczne
lokalizacja: projekt ogólnouczelniany
okres realizacji: 2024 2025

Celem międzynarodowego projektu kierowanego po stronie USWPS przez dr Malwinę Puchalską-Kamińską jest opracowanie działań (szkolenia i materiały) służących nauczycielom szkół podstawowych i średnich do tego, by w atrakcyjny i angażujący sposób mogli kształtować postawy prospołeczne oraz model spełniającego, aktywnego życia wśród dorastającej młodzieży.

Numer projektu: UMO-2024/43/7/HS6/00002 – projekt finansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (50,85 proc.) oraz Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 (49,15 proc.).

Projekt realizuje następujące cele zrównoważonego rozwoju: 3 (dobre zdrowie i jakość życia) oraz 4 (dobra jakość edukacji).

Założenia projektu

Celem niniejszego projektu jest przekazanie nauczycielom i uczniom szkół podstawowych oraz średnich wiedzy naukowej dotyczącej dobrostanu i społeczeństwa obywatelskiego. Ta inicjatywa stanowi kontynuację promocji wyników badań z dwustronnej norwesko-polskiej współpracy naukowej.

W dzisiejszym świecie, który często promuje ulotne i powierzchowne definicje szczęścia, idea dobrego życia nabiera szczególnego znaczenia. Coraz częściej dostrzegamy, że dobrostan to nie tylko chwilowa radość, ale również poczucie sensu, wewnętrzna harmonia i zaangażowanie w życie społeczne. To właśnie wartości, które powinniśmy wzmacniać – zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy dopiero kształtują swoje podejście do świata i samych siebie.

Aby skutecznie wspierać rozwój młodzieży w tym kierunku, kluczowe jest opracowywanie dobrych praktyk edukacyjnych opartych na rzetelnej wiedzy naukowej. Nauka dostarcza nam cennych wskazówek dotyczących mechanizmów, które sprzyjają długofalowemu dobrostanowi i zaangażowaniu społecznemu. Jednak równie istotne jest to, aby w proces ten włączać nauczycieli – osoby, które mają bezpośredni kontakt z młodzieżą, znają jej potrzeby i wyzwania, z jakimi się mierzy. To właśnie nauczyciele mogą pomóc w skutecznym wdrażaniu praktyk, które nie tylko będą zgodne z aktualnym stanem wiedzy, ale także realnie odpowiedzą na codzienne doświadczenia uczniów.

Tworząc narzędzia edukacyjne i materiały dydaktyczne w oparciu o współpracę między naukowcami a praktykami, mamy szansę nie tylko wzbogacić system edukacji, lecz także wpłynąć na przyszłość młodych ludzi. Dzięki temu mogą oni lepiej zrozumieć, czym jest dobre życie i jak świadomie budować je w oparciu o wartości takie jak sens, relacje społeczne czy odpowiedzialność za siebie i innych.

Dlatego tak ważne jest, aby idea dobrego życia i zaangażowania społecznego nie pozostała jedynie teoretycznym postulatem, ale stała się integralną częścią edukacji – zarówno poprzez inspirujące treści, jak i praktyczne działania realizowane wspólnie z nauczycielami i uczniami.

  • Puchalska-Kamińska, Malwina kierowniczka projektu
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Specjalizacja
    Psycholożka, trenerka biznesu
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Malwina Puchalska-Kamińska
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii w Sopocie","Nazwa odmieniona":""}}
    Miasto
    sopot
    Dyscyplina
    psychologia
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Organizacji i Marketingu","Nazwa odmieniona":""}}
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    Array
    Wydział
    Array
    Instytut
    Instytut Psychologii
    Funkcja w Centrum
    []
    dr Malwina Puchalska-Kamińskapsycholożka, trenerka biznesu
  • Metodologia

    1. Zorganizowanie i przeprowadzenie co najmniej 6 warsztatów, na które zaproszonych zostanie po 10 nauczycieli (w różnych lokalizacjach w Polsce – m.in. w Poznaniu, Kaliszu, Miliczu, Bydgoszczy, Gdańsku). Podczas warsztatów nauczyciele zostaną zapoznani z wybranymi wynikami poslko-orweskich badań. Następnie opracują pomysły na działania i ćwiczenia, które można wdrożyć z uczniami w celu poprawy ich dobrostanu oraz kształtowania postaw otwartości, ciekawości i zaangażowania społecznego;
    2. Przeprowadzenie warsztatów z młodzieżą szkolną w celu zebrania feedbacku pomysłów nauczycieli i wysłuchania propozycji ulepszeń;
    3. Opracowanie e-booka, a docelowo również podręcznika zawierającego różnorodne, praktyczne ćwiczenia dostosowane do potrzeb uczniów.

    Zespół

    dr Anna Hildebrandt-Mrozek
    edukatorka, twórczyni projektu „Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole”
    Magdalena Dziubińska-Jurczak
    edukatorka, absolwentka studiów podyplomowych z psychologii pozytywnej na USWPS

    Skład konsorcjum badawczego

    • Uniwersytet Jagielloński,
    • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
    • Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy,
    • Fundacja Miłośników i Znawców Ekonomii FAME,
    • Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk,
    • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
    • Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja Polskiej Akademii Nauk,
    • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
    • Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN,
    • Politechnika Poznańska,
    • Uniwersytet SWPS,
    • Uniwersytet w Białymstoku,
    • Uniwersytet Śląski w Katowicach,
    • Uniwersytet Warszawski,
    • Uniwersytet Arktyczny w Tromsø, UiT (Norwegia),
    • Fafo – Instytut Badań nad Pracą i Społeczeństwem,
    • Stiftelsen NILU,
    • NORCE – Norweskie Centrum Badawcze,
    • Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii w Trondheim, NTNU,
    • Metropolitalny Uniwersytet w Oslo, OsloMet,
    • Centrum Badań Ekonomicznych im. Ragnara Frischa.

    Użyteczność wyników

    1. Przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, przyczyni się do rozwoju wiedzy i kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystywania danych naukowych.
    2. Opracowanie e-booka, a docelowo również podręcznika zawierającego różnorodne, praktyczne ćwiczenia dostosowane do potrzeb uczniów, pozwoli na podniesienie atrakcyjności edukacji oraz kształtowanie proobywatelskich postaw młodych ludzi.