
Nauka & Społeczeństwobilateralna inicjatywa w zakresie nauk społecznych, sztuki i nauk humanistycznych
Celem międzynarodowego projektu kierowanego po stronie USWPS przez dr Malwinę Puchalską-Kamińską jest opracowanie działań (szkolenia i materiały) służących nauczycielom szkół podstawowych i średnich do tego, by w atrakcyjny i angażujący sposób mogli kształtować postawy prospołeczne oraz model spełniającego, aktywnego życia wśród dorastającej młodzieży.
Numer projektu: UMO-2024/43/7/HS6/00002 – projekt finansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 (50,85 proc.) oraz Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 (49,15 proc.).
Projekt realizuje następujące cele zrównoważonego rozwoju: 3 (dobre zdrowie i jakość życia) oraz 4 (dobra jakość edukacji).
Założenia projektu
Celem niniejszego projektu jest przekazanie nauczycielom i uczniom szkół podstawowych oraz średnich wiedzy naukowej dotyczącej dobrostanu i społeczeństwa obywatelskiego. Ta inicjatywa stanowi kontynuację promocji wyników badań z dwustronnej norwesko-polskiej współpracy naukowej.
W dzisiejszym świecie, który często promuje ulotne i powierzchowne definicje szczęścia, idea dobrego życia nabiera szczególnego znaczenia. Coraz częściej dostrzegamy, że dobrostan to nie tylko chwilowa radość, ale również poczucie sensu, wewnętrzna harmonia i zaangażowanie w życie społeczne. To właśnie wartości, które powinniśmy wzmacniać – zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy dopiero kształtują swoje podejście do świata i samych siebie.
Aby skutecznie wspierać rozwój młodzieży w tym kierunku, kluczowe jest opracowywanie dobrych praktyk edukacyjnych opartych na rzetelnej wiedzy naukowej. Nauka dostarcza nam cennych wskazówek dotyczących mechanizmów, które sprzyjają długofalowemu dobrostanowi i zaangażowaniu społecznemu. Jednak równie istotne jest to, aby w proces ten włączać nauczycieli – osoby, które mają bezpośredni kontakt z młodzieżą, znają jej potrzeby i wyzwania, z jakimi się mierzy. To właśnie nauczyciele mogą pomóc w skutecznym wdrażaniu praktyk, które nie tylko będą zgodne z aktualnym stanem wiedzy, ale także realnie odpowiedzą na codzienne doświadczenia uczniów.
Tworząc narzędzia edukacyjne i materiały dydaktyczne w oparciu o współpracę między naukowcami a praktykami, mamy szansę nie tylko wzbogacić system edukacji, lecz także wpłynąć na przyszłość młodych ludzi. Dzięki temu mogą oni lepiej zrozumieć, czym jest dobre życie i jak świadomie budować je w oparciu o wartości takie jak sens, relacje społeczne czy odpowiedzialność za siebie i innych.
Dlatego tak ważne jest, aby idea dobrego życia i zaangażowania społecznego nie pozostała jedynie teoretycznym postulatem, ale stała się integralną częścią edukacji – zarówno poprzez inspirujące treści, jak i praktyczne działania realizowane wspólnie z nauczycielami i uczniami.

Metodologia
- Zorganizowanie i przeprowadzenie co najmniej 6 warsztatów, na które zaproszonych zostanie po 10 nauczycieli (w różnych lokalizacjach w Polsce – m.in. w Poznaniu, Kaliszu, Miliczu, Bydgoszczy, Gdańsku). Podczas warsztatów nauczyciele zostaną zapoznani z wybranymi wynikami poslko-orweskich badań. Następnie opracują pomysły na działania i ćwiczenia, które można wdrożyć z uczniami w celu poprawy ich dobrostanu oraz kształtowania postaw otwartości, ciekawości i zaangażowania społecznego;
- Przeprowadzenie warsztatów z młodzieżą szkolną w celu zebrania feedbacku pomysłów nauczycieli i wysłuchania propozycji ulepszeń;
- Opracowanie e-booka, a docelowo również podręcznika zawierającego różnorodne, praktyczne ćwiczenia dostosowane do potrzeb uczniów.
Zespół
Skład konsorcjum badawczego
- Uniwersytet Jagielloński,
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
- Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy,
- Fundacja Miłośników i Znawców Ekonomii FAME,
- Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk,
- Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie,
- Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja Polskiej Akademii Nauk,
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
- Instytut Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN,
- Politechnika Poznańska,
- Uniwersytet SWPS,
- Uniwersytet w Białymstoku,
- Uniwersytet Śląski w Katowicach,
- Uniwersytet Warszawski,
- Uniwersytet Arktyczny w Tromsø, UiT (Norwegia),
- Fafo – Instytut Badań nad Pracą i Społeczeństwem,
- Stiftelsen NILU,
- NORCE – Norweskie Centrum Badawcze,
- Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii w Trondheim, NTNU,
- Metropolitalny Uniwersytet w Oslo, OsloMet,
- Centrum Badań Ekonomicznych im. Ragnara Frischa.
Użyteczność wyników
- Przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, przyczyni się do rozwoju wiedzy i kompetencji nauczycieli w zakresie wykorzystywania danych naukowych.
- Opracowanie e-booka, a docelowo również podręcznika zawierającego różnorodne, praktyczne ćwiczenia dostosowane do potrzeb uczniów, pozwoli na podniesienie atrakcyjności edukacji oraz kształtowanie proobywatelskich postaw młodych ludzi.