Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości
Instytut Psychologii
Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości prowadzi badania nad rozwojem struktur osobowości, zaburzeniami osobowości oraz wpływem zmian osobowości na przystosowanie człowieka do wymagań codziennego życia.
Nasza
działalność
Zespół psychologów tworzących Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości prowadzi badania nad rozwojem struktur osobowości, zaburzeniami osobowości oraz wpływem zmian osobowości na przystosowanie człowieka do wymagań codziennego życia.
Obszary badawcze
Głównym polem aktywności centrum jest prowadzenie badań naukowych. Aktualnie zespół centrum koncentruje się na zagadnieniach: roli perfekcjonizmu w przystosowaniu człowieka do wymagań codziennego życia, rozwoju tożsamości oraz osobowościowych uwarunkowaniach wypalenia rodzicielskiego i żałowania decyzji o posiadaniu dzieci. Badania prowadzone w centrum są oparte przede wszystkim na metodologii krótko- i długoterminowych ilościowych badań podłużnych.
Perfekcjonizm
Perfekcjonizm to cecha osobowości, która przejawia się posiadaniem nierealistycznych standardów oraz silnym samokrytycyzmem i lękiem przed porażką.
W Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości prowadzimy badania nad rozwojem różnych form perfekcjonizmu (np. perfekcjonizmu adaptacyjnego i dezadaptacyjnego) oraz nad wpływem perfekcjonizmu na adaptację do różnych ról społecznych, np. studenta, partnera, rodzica.
Tożsamość
Tożsamość to struktura osobowości rozwijająca się w efekcie utożsamiania się człowieka z wartościami, planami i rolami społecznymi. Dobrze ukształtowane i stabilne poczucie tożsamości pozwala człowiekowi podejmować decyzje, wspiera radzenie sobie ze stresem, stanowi bufor chroniący przed problemami natury psychicznej. Psychologowie rozwoju uznają proces budowania tożsamości za najważniejsze zadanie rozwojowe, z jakim człowiek spotyka się w życiu.
W Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości prowadzimy badania nad rozwojem poczucia tożsamości nastolatków oraz osób dorosłych. Szczególną uwagę przykładamy do badań nad rolą tożsamości rodzicielskiej w procesie przeciwdziałania wypaleniu rodzicielskiemu.
Wypalenie rodzicielskie
Posiadanie dziecka prowadzi nie tylko do pozytywnych skutków. Do najpoważniejszych trudności, jakich mogą doświadczyć rodzice, zalicza się wypalenie rodzicielskie, czyli syndrom przejawiający się w długotrwałym, skrajnym wyczerpaniu związanym z pełnieniem roli rodzica, które prowadzi do izolowania się od dziecka, zwątpienia we własne kompetencje rodzicielskie, a nawet żałowania decyzji o posiadaniu dzieci.
Badacze szacują, że od 2 do 12 proc. rodziców na świecie doświadcza silnego wypalenia rodzicielskiego, które wynika z zaburzenia równowagi między zasobami i obciążeniami w życiu rodzica. W Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości prowadzimy badania nad rolą cech osobowości rodzica w procesie wypalania się.
Aktualności
Zespół
Kierownik Centrum
psycholog rozwoju, zajmuje się rozwojem tożsamości
-
Kamil JanowiczEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoKamil JanowiczSpecjalizacjapsychologEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.DyscyplinapsychologiaMiastopoznanObszar zainteresowaniapsychologiaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Rozwojem Osobowo\u015bci","Nazwa odmieniona":""}}InstytutCentrum Badań nad Rozwojem OsobowościFunkcja w Instytucie[]Funkcja na Wydziale[]Funkcja w Katedrze[]
-
Kamza, AnnaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoAnna KamzaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastopoznanDyscyplinapsychologiaSpecjalizacjaPsycholożka, socjolożka.StanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Metodologii i Diagnozy Psychologicznej","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Rozwojem Osobowo\u015bci","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniaArrayWydziałArrayInstytutArray
-
Kubiak, AnnaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoAnna KubiakEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastopoznanDyscyplinapsychologiaSpecjalizacjaPsychologStanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Klinicznej i Zdrowia","Nazwa odmieniona":""}}Obszar zainteresowaniapsychologiaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Rozwojem Osobowo\u015bci","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Instytucie{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Psychologii","Nazwa odmieniona":""}}WydziałArrayInstytutArray
-
Sanna, KatarzynaEtatowyTakBiogramTakTytułdrImię i nazwiskoKatarzyna SannaEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.MiastopoznanDyscyplinapsychologiaSpecjalizacjaPsycholog, psychoterapeuta, psychoonkologStanowiskoadiunktFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Klinicznej i Zdrowia","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Bada\u0144 nad Rozwojem Osobowo\u015bci","Nazwa odmieniona":""}}InstytutCentrum Badań nad Rozwojem OsobowościWydziałArrayFunkcja w Instytucie[]
-
Szramka-Pawlak, BeataSpecjalizacjapsycholog, psychoterapeutka, jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii klinicznej, zaburzeń psychosomatycznych i psychodermatologiiEtatowyTakBiogramNieTytułdrImię i nazwiskoBeata Szramka-PawlakFunkcja na Wydziale{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Psychologii i Prawa w Poznaniu","Nazwa odmieniona":""}}Funkcja w Katedrze{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Klinicznej i Zdrowia","Nazwa odmieniona":""}}MiastopoznanStanowiskoadiunktEmailTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.DyscyplinapsychologiaFunkcja w Centrum{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Zak\u0142ad Psychologii Klinicznej i Zdrowia","Nazwa odmieniona":""}}InstytutCentrum Badań nad Rozwojem OsobowościWydziałArrayFunkcja w Instytucie[]
Współpracownicy
Professor
Luzelle Naudé
University of the Free State, Bloemfontein, RPA
psycholożka, zajmuje się badaniami tożsamości społeczności w Afryce
Doktorantki
mgr
Michalina Dzielińska
Psycholożka, pedagożka specjalna. Doktorantka. Koncentruje się na zagadnieniach tożsamości rodzicielskiej i wypalenia rodzicielskiego.
mgr
Marta Lasota
Psycholożka i doktorantka. Jej badania koncentrują się na tożsamości i płci w kontekście dynamiki rodziny. W swojej pracy wykorzystuje technologie oparte o sztuczną inteligencję.
Stażystki i stażyści
mgr
Aleksandra Mencel
Magister psychologii, psycholożka szkolna i nauczycielka akademicka. Interesuje się zależnościami między perfekcjonizmem a wypaleniem szkolnym oraz akademickim, mechanizmami kształtowania się perfekcjonizmu w środowisku szkolnym, a także jego wpływem na procesy uczenia się i motywację uczniów.
Jakub Duras
Student IV roku psychologii. Jego zainteresowania i aktywność naukowa koncentrują się wokół rozwoju tożsamości, w tym szczególnie tożsamości choroby i niepełnosprawności. Angażuje się także w badania związane z tożsamością i wypaleniem rodzicielskim.
Nina Jasiek
Studentka III roku psychologii, której zainteresowania koncentrują się wokół rozwoju tożsamości, zwłaszcza tożsamości choroby.
Aleksandra Juchacz
Studentka IV roku psychologii, kulturoznawczyni, przewodnicząca Badawczego Koła Naukowego USWPS w Poznaniu. Interesuje się zagadnieniami związanymi z neuroróżnorodnością, w szczególności spektrum autyzmu.
Bartosz Horoszkiewicz
Angażuje się w badania dotyczące rozwoju tożsamości.
Projekty
naukowe
Obecnie koncentrujemy się na publikacji i popularyzacji wyników z następujących obszarów: rola perfekcjonizmu w przystosowaniu człowieka do wymagań codziennego życia, rozwój poczucia tożsamości nastolatków i osób dorosłych oraz osobowościowe uwarunkowania wypalenia rodzicielskiego.
Maternal gatekeeping a tożsamość rodzicielska. Adaptacja narzędzi i badanie pilotażowe
Podstawowym oczekiwanym rezultatem projektu jest stworzenie polskojęzycznych wersji kwestionariuszy służących do pomiaru zjawiska maternal gatekeeping a także dostosowanie tych narzędzi do badania także ojców. Dostęp do profesjonalnego narzędzia badawczego znacznie zwiększy możliwość prowadzenia badań w tym obszarze przez innych badaczy i badaczki w Polsce.
Wejdź na stronę projektu
Wypalenie rodzicielskie w pierwszych latach realizowania roli rodzica. Od czego zależy, jak się rozwija i jakie ma konsekwencje?
Celem projektu realizowanego pod kierunkiem dr hab. Konrada Piotrowskiego, prof. USWPS jest poszerzenie wiedzy na temat wypalenia rodzicielskiego poprzez dokładne zbadanie jego źródeł w pierwszych miesiącach i latach rodzicielstwa. Badanie trwa 3 lata i obejmuje dwa szerokie badania podłużne. Projekt ma na celu wskazanie jakie mogą być ryzyka wśród oczekujących matek i ojców, które związane są z nasileniem wypalenia rodzicielskiego, a także jakie trajektorie powstawania i rozwoju wypalenia rodzicielskiego można zaobserwować w pierwszych latach po urodzeniu dziecka. Podczas badania weryfikowane będą także związki między wypaleniem rodzicielskim a osobowością rodziców, jakością życia, psychopatologią i stosowanymi przez nich metodami wychowawczymi. Wyniki prowadzonych badań mogą pomóc w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy takie wydarzenia w życiu rodziców jak powrót do aktywności zawodowej po urlopie macierzyńskim/wychowawczym oraz rozpoczęcie przez dziecko nauki w przedszkolu wywołują zmiany w poziomie wypalenia rodzicielskiego? Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Wejdź na stronę projektu
Rodzicielskie funkcjonowanie refleksyjne a wypalenie rodzicielskie u matek dzieci w wieku 0-5 lat: mediująca rola stresu rodzicielskiego w badaniu podłużnym
Celem projektu realizowanego pod kierunkiem dr Anny Kamzy jest weryfikacja związków między matczynym funkcjonowaniem refleksyjnym (mentalizacja) i wypaleniem rodzicielskim u matek dzieci w wieku do 5 lat. Jednym z celów badania jest także weryfikacja mediacyjnej roli stresu rodzicielskiego w relacji pomiędzy funkcjonowaniem refleksyjnym i wypaleniem rodzicielskim.
Weryfikacja procedury nadprogowej aktywacji systemu przywiązania w dorosłości: badanie pilotażowe
Celem projektu kierowanego przez dr Annę Kamzę jest eksperymentalna weryfikacja skuteczności procedury mającej na celu nadprogową aktywację systemu przywiązania u osób dorosłych. Badanie było prowadzone w paradygmacie pomiaru korelatów poznawczych. Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu Miniatura 5.
Wejdź na stronę projektu
Długofalowe skutki pandemii COVID-19 dla zdrowia psychicznego młodzieży
Celem projektu kierowanego przez dr Beatę Szramkę-Pawlak jest przyjrzenie się długofalowymi skutkom pandemii COVID-19 w obszarze zdrowia psychicznego młodzieży. Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu Miniatura.
Wejdź na stronę projektu
Retrospektywnie postrzegana akceptacja rodzicielska a kompetencje samoopiekuńcze u rodzica i perfekcjonizm zorientowany na dziecko
Celem projektu kierowanego przez dr Annę Kubiak jest ocena związku retrospektywnie postrzeganej akceptacji rodzicielskiej z perfekcjonizmem zorientowanym dla dziecko i kompetencjami samo opiekuńczymi.
Studia w dobie pandemii: Rola perfekcjonizmu w procesie adaptacji do studiów wyższych
Badanie pozwoli na ocenę związku między perfekcjonizmem osób rozpoczynających studia wyższe a zmianami w zakresie ich przystosowania do środowiska akademickiego. Dzięki temu będziemy mogli odpowiedzieć na pytanie, czy poziom perfekcjonizmu istotnie różnicuje rozwój studentów w okresie studiów przypadających na okres pandemii koronawirusa.
Charakterystyki z różnych poziomów organizacji osobowości w procesie wypalenia rodzicielskiego: Mediacyjna rola poczucia tożsamości rodzicielskiej
Projekt ma na celu ocenę znaczenia podstawowych i specyficznych cech osobowości w procesie zmian nasilenia wypalenia rodzicielskiego. Chcemy odpowiedzieć na pytanie, czy stabilne poczucie tożsamości rodzicielskiej chroni rodziców przed wypaleniem rodzicielskim.
Dlaczego niektórzy rodzice żałują posiadania dzieci? Badanie pilotażowe z zastosowaniem metodologii mieszanej
Celem projektu pod kierunkiem dr hab. Konrada Piotrowskiego, prof. USWPS jest zidentyfikowanie najważniejszych czynników, jakie sprawiają, że niektórzy rodzice zaczynają żałować decyzji o posiadaniu dzieci. Projekt finansowany jest ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Wypalenie rodzicielskie i tożsamość rodzicielska a samouszkodzenia bez intencji samobójczej: Podłużne badanie matek w okresie wyłaniającej się i wczesnej dorosłości
Badanie ma na celu określenie, czy stopień wypalenia rodzicielskiego oraz kryzys tożsamości rodzicielskiej młodych matek (do 30.-35. roku życia) związany jest z podejmowaniem przez nie samouszkodzeń bez intencji samobójczej. W projekcie określimy, czy zmiany w nasileniu samouszkodzeń można wyjaśnić fluktuacjami w zakresie wypalenia rodzicielskiego i kryzysu tożsamości rodzicielskiej.
Publikacje
naukowe