Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

MIKO+ – biżuteria, która zdobi i łagodzi ból

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/25-lat-miko.jpg

Kto z nas nie zna bólu nadgarstka towarzyszącego wielogodzinnej pracy przy komputerze? Pogorszenie sprawności manualnej, drętwienie palców, silne bóle rąk, które promieniują do innych części ciała to objawy charakterystyczne dla zespołu cieśni nadgarstka. Skutki tego typu schorzeń możemy złagodzić poprzez masaż, ucisk czy usztywnienie dłoni. W taki sposób działa MIKO+, biżuteria z funkcją terapeutyczną, stworzona przez Ewę Dulcet i Martynę Świerczyńską, absolwentki School of Form Uniwersytetu SWPS.

Problem

Ból dłoni i nadgarstka

Coraz więcej osób skarży się na dolegliwości wywołane pracą manualną. Zespół zwężającego się kanału nadgarstka jest jedną z najczęściej spotykanych chorób i objawia się obniżeniem sprawności pracy rąk, uczuciem drętwienia w trzech palcach czy promieniowaniem bólu do innych części ciała, m.in. do barku. Bardzo często pacjenci ignorują ból, póki jest znośny, rezygnując z konsultacji ze specjalistą. Problemem jest również niechęć do noszenia ortezy, która jest jedną z metod wspomagania pracy nadgarstka. Przyczyną tego jest głównie estetyka – orteza kojarzy się z niesprawnością i chorobami ciała, wywołując poczucie wstydu i dyskomfortu, zwłaszcza u kobiet.

Czy jest alternatywa dla noszenia ortez? Jak inaczej można łagodzić bóle nadgarstka i dłoni? Czy istnieje sposób, który będzie zarówno efektywny, jak i estetyczny wizualnie, i z którego będziemy chętnie korzystali profilaktycznie?

Rozwiązanie

Terapeutyczna biżuteria MIKO+

Projekt MIKO+ w czasie obrony pracy dyplomowej jego autorek – Ewy Dulcet i Martyny Świerczyńskiej, absolwentek School of Form Uniwersytetu SWPS – składał się z siedmiu obiektów biżuteryjnych wykonanych tradycyjną techniką złotniczą z mosiądzu złoconego na różowo oraz z kompozytu mineralno-akrylowego. Obiekty z założenia pełnią funkcję terapeutyczną – zdobiąc ciało, pozwalają jednocześnie na autoterapię, która ma ogromne znaczenie w radzeniu sobie z przeciążeniami mięśni nadgarstka.

Każdy obiekt biżuteryjny MIKO+ działa trochę inaczej, ale wszystkie opierają się na tym samych założeniach. Trzy pierścionki przeznaczone są do rozmasowywania mięśni dłoni, dwa z nich wykorzystują ruchome elementy, sprawiając, że masaż staje się bardzo płynny i przyjemny. Jeden z pierścionków uciska odpowiednio struktury mięśniowe. Bransoletki służą do usztywniania bądź wymuszania ruchu – istotnym elementem jest zapewnienie odpowiedniego kąta zgięcia nadgarstka w czasie pracy przy komputerze.

Projekt MIKO+ przez cały okres powstawania wymagał konsultacji z dziedziny fizjoterapii. Współpraca z fizjoterapeutką dr n. med. Martą Jokiel pozwoliła na zrozumienie struktur nadgarstka i na przełożenie ruchów, jakie wykonuje fizjoterapeuta w czasie pracy z pacjentem, na formalny język biżuterii.

Projektantki podkreślają, że ich biżuteria nie zastępuje leczenia czy ortezy, lecz stanowi dodatkową pomoc przy schorzeniach nadgarstka. Połączenie estetyki i funkcjonalności pozwala na zwrócenie uwagi na codzienne przeciążenia mięśni dłoni, z jakimi mierzymy się w czasie pracy. Skuteczność sprawdzanych obiektów została potwierdzona podczas badań (m.in. badania EMG – elektromiografii) w Katedrze i Klinice Traumatologii, Ortopedii i Chirurgii Ręki Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Dlaczego?

Jesteśmy otwarci na potrzeby innych

Absolwentki School of Form projektując biżuterię terapeutyczną, wykazały się niezwykłą empatią i otwartością. Projekt MIKO+ powstał przede wszystkim z myślą o użytkowniku i jego emocjach. Biżuteria nie tylko dekoruje, lecz także przynosi ulgę w chorobie i pozwala przezwyciężyć związane z nią problemy emocjonalne. Nic dziwnego, że inicjatywa ta otrzymała nagrodę główną Progress Prize na Global Grad Show w Dubaju w 2017 r.

Od czasu obrony pracy dyplomowej projektantki pracują nad wdrożeniem biżuterii do produkcji. Projekt został rozwinięty technicznie, a zdobyte doświadczenie umożliwiło wykonanie nowych prototypów w ulepszonej formie. Efekty pracy będzie można zobaczyć jesienią 2021 r.

 

Ewa Dulcet i Martna Świerczyńska
 
Ewa Dulcet i Martyna Świerczyńska

Poznały się w School of Form w 2014 r. i od tego czasu pracują razem. Przed studiami projektowymi Ewa ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, a Martyna Architekturę i Urbanistykę na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Są założycielkami studia @itemprojekt, w którym skupiają się na projektowaniu obiektów użytkowych i przestrzeni. Estetyka ich prac to wypadkowa autorskiego procesu produkcji oraz funkcji przedmiotu, którą definiują na podstawie inkluzywności oraz praktyczności. Nie boją się przy tym eksperymentować z wzorami, kolorem i materiałami. Zdobyły I miejsce w konkursie Kreacje z Natury na projekt deski barlineckiej (2018 r.). Ich projekt dyplomowy „MIKO+ biżuteria terapeutyczna” zdobył nagrodę główną Progress Prize podczas Global Grad Show w ramach Dubai Design Week (2017 r.). Współpracowały m.in. z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie (projekt i realizacja scenografii Festiwalu Przemiany), Uniwersytetem SWPS w Warszawie, Concordia Design w Poznaniu oraz z projektantem Pawłem Grobelnym, współtworząc wystawę organizowaną w ramach Poznań Design Festiwal: „Nowe Scenariusze Miasta – Projektowanie dla miasta w procesie zrównoważonego rozwoju” (2018 r.).

Zobacz inne aktualności