Spirala szkolnej przemocy
Czy można mówić o powtarzającym się schemacie rozwoju przemocy rówieśniczej? Jak zapobiegać nękaniu jednych uczniów przez innych? Badaniem tego problemu zajęło się grono naukowców, a wśród nich – dr Małgorzata Wójcik z Uniwersytetu SWPS.
#profilaktyka antyprzemocowa #przemoc rówieśnicza #nękanie #badania naukowe
Co badaliśmy?
- W jaki sposób osoby będące ofiarami nękania w wieku szkolnym postrzegają to doświadczenie z perspektywy młodych dorosłych. I dlaczego niektórzy uczniowie częściej doświadczają przemocy rówieśniczej niż inni.
W jaki sposób?
- Badacze przeprowadzili serię rozmów z młodymi dorosłymi, którzy doświadczyli wieloletniej przemocy szkolnej w postaci dokuczania, poniżania i wyśmiewania. Podążając za narracją uczestników badania, naukowcy prześledzili ten mechanizm od pierwszych ataków do momentu ukończenia szkoły, doceniając możliwość wysłuchania retrospektywnych interpretacji. Niniejsze badanie jest częścią większej analizy, dotyczącej wiktymizacji osób dorosłych, które doświadczyły nękania w przeszłości.
Wnioski z pracy badawczej
- Nękanie szkolne to zestaw współzależnych, wieloetapowych procesów psychospołecznych, które wiązać sie może z konsekwencjami psychicznymi w wieku dorosłym. Na podstawie analizy wspomnień badanych osób, eksperci wskazali schemat rozwijającej się spirali przemocy oraz potencjalne rozwiązania mogące przeciwdziałać prześladowaniu rówieśniczemu.