Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
MIMY: EMpowerment through liquid Integration of Migrant Youth in vulnerable conditions
międzynarodowy
finansowany ze środków europejskich
naukowo-badawczy
zakończony

MIMY:Empowerment through liquid integration of migrant youth in vulnerable conditions

Agnieszka Trąbka
kierownik projektu
dr
Agnieszka Trąbka

zajmuje się socjologią i psychologią migracji, zwłaszcza migracjami poakcesyjnymi, procesami tożsamościowymi, problematyką socjologii przestrzeni/miejsca

wartość projektu: 12 795 894 PLN (2 999 998 EUR)
budżet Uniwersytetu SWPS: 858 391 PLN (201 205 EUR)
instytucja finansująca: Unia Europejska
dyscyplina: nauki socjologiczne
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2020 2021 2022 2023

Projekt naukowy

MIMY

Empowerment through liquid integration of migrant youth in vulnerable conditions

 

 

 

Partnerlogo swps white
12 795 894 PLN / 2 999 998 EURWartość projektu858 391 PLN / 201 205 EURBudżet Uniwersytetu SWPS
Jednostka finansującakomisja europejska

Okres realizacji projektu:  2020 –  2023

Projekt ten otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej nr 870700.

W ciągu kilku ostatnich dekad Europa była świadkiem wielkich fal migracji z krajów spoza Unii Europejskiej, jak również z innych kontynentów. Młodzi ludzie opuszczają swoje rodzinne strony w poszukiwaniu lepszego życia, ale nie zawsze udaje im się osiągnąć sukces w nowym miejscu. Czasami dzieje się tak z powodu braku umiejętności lub braku polityk wspierających integrację migrantów ze społeczeństwami krajów przyjmujących. Projekt MIMY, finansowany z programu Horizon 2020, pozwoli przeprowadzić interdyscyplinarne badania porównawcze polityk integracyjnych w różnych krajach Europy.

Liderem projektu jest Uniwersytet Luksemburski, partnerem – Uniwersytet SWPS.

Opis projektu

Celem projektu MIMY jest poprawa sytuacji młodych migrantów w Europie poprzez wielopoziomową analizę procesów integracyjnych. Zbierając ilościowe i jakościowe dane oraz studiując konkretne przypadki, interdyscyplinarne konsorcjum przeanalizuje społeczne i gospodarcze efekty (pomyślne i niepomyślne) integracji, aby sformułować oparte na danych rekomendacje do stworzenia odpowiednich polityk. Przez kolejne 3 lata 12 europejskich partnerów otrzyma dofinansowanie w wysokości 3 milionów euro z europejskiego funduszu Horizon 2020 Framework Programme.

Po 2015 r. fale migracyjne napływające do Europy skłoniły państwa członkowskie UE do przyjęcia różnych strategii narodowych dotyczących prób integracji. W kontekście starzejących się społeczeństw i zapotrzebowania na niektóre profesjonalne kompetencje migranci mają ważny wkład gospodarczy w tych krajach. Młodzi ludzie stanowią ogromną grupę wśród migrantów, dlatego społeczeństwa muszą znaleźć nowe sposoby na zmierzenie się z wyzwaniami, jakie prezentuje integracja młodych obywateli krajów trzecich, a także metody na uniknięcie wykluczenia społecznego.

Projekt MIMY skoncentruje się na:

  1. Synergii z innymi projektami UE dotyczącymi integracji migrantów.
  2. Użyteczności badań.
  3. Wpływie społecznym badań.

Aktualności związane z projektem można śledzić na Twitterze »

Metodologia

Badania interdyscyplinarne

Rozpoczęty w lutym 2020 r. projekt MIMY, finansowany z funduszy UE, pozwoli przeprowadzić interdyscyplinarne badania porównawcze polityk integracyjnych w różnych krajach Europy. 12 partnerów reprezentujących 11 dyscyplin, takich jak: socjologia, kulturoznawstwo i politologia, ekonomia i psychologia, skupi się na dynamicznym, otwartym procesie integracji w ujęciu makro (polityki migracyjne UE), mezo (regionalne systemy gospodarcze i społeczne), oraz mikro (pojedyncze praktyki). Mając za cel dostosowane do potrzeb oraz możliwe do wprowadzenia rekomendacje polityk, to wielometodyczne podejście zapewni:

  • pogłębioną analizę dalekosiężnych społeczno-ekonomicznych skutków udanych i nieudanych procesów integracji
  • analizę czynników sprzyjających lub utrudniających procesy integracyjne młodych migrantów
  • sprawdzenie, jak różne podmioty społeczne i instytucje wspierają młodych migrantów i aktywizują ich do czynnego udziału w życiu społecznym kraju, do którego emigrowali
  • zbadanie procesów integracyjnych z perspektywy interdyscyplinarnej
  • opracowanie spisu dobrych praktyk w celu ulepszenia polityk integracyjnych

Narzędzia badawcze:

  • wywiady narracyjne z migrantami z krajów trzecich, z udziałem tzw. peer-researchers o tym samym pochodzeniu etnicznym, co migranci
  • zogniskowane wywiady grupowe (FGI) z interesariuszami
  • indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z młodymi migrantami z krajów trzecich
  • badanie metodą delficką z interesariuszami i ekspertami

Uczestnictwo młodzieży

Doświadczenia młodych migrantów, jakie w poprzednich badaniach były często nieuwzględniane, będą w centrum projektu MIMY.

– Biorąc pod uwagę ich potrzeby i oczekiwania, chcemy przyczynić się do upodmiotowienia tej wystawionej na trudne warunki grupy, umożliwiając im stanie się aktywnymi obywatelami inkluzywnego społeczeństwa – mówi kierujący projektem prof. Birte Nienaber z Uniwersytetu Luksemburskiego. – Poprzez zaangażowanie młodych migrantów jako naszych współpracowników, a także przez badania partycypacyjne chcemy, by ich głosy były naprawdę dostrzeżone przez osoby tworzące polityki integracyjne.

Konsorcjum

W skład konsorcjum MIMY wchodzi 12 partnerów ̶ europejskich instytucji ̶ z Belgii, Luksemburga, Niemiec, Norwegii, Polski, Rumunii, Szwecji, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.

  • Uniwersytet Luksemburski
  • Academia de Studii Economice din Bucuresti, Rumunia
  • Europese Confederatie Van Organisaties Voor Jeugdcentra ECYC Vereniging, Belgia
  • EURICE – European Research and Project Office GmbH, Niemcy
  • HAWK Hochschule für Angewandte Wissenschaft und Kunst Fachhochschule Hildesheim/Holzminden/Göttingen, Niemcy
  • ILS – Institut für Landes- und Stadtentwicklungsforschung gGmbH, Niemcy
  • Kozep-Europai Egyetem, Węgry
  • Malmö Universitet, Szwecja
  • Uniwersytet SWPS, Polska
  • The University of Sheffield, Wielka Brytania
  • Universitá Cattolica del Sacro Cuore, Włochy
  • Uniwersytet Luksemburski, Luksemburg
  • Universitetet I Bergen, Norwegia

Więcej szczegółów na temat partnerów konsorcjum znajduje się na oficjalnej stronie projektu.

Użyteczność wyników

Zespół badawczy Uniwersytetu SWPS opracował

artykuły naukowe:

raporty badawcze:

Zespół badawczy

  • Blachnicka-Ciacek, Dominika
    Etatowy
    Nie
    Biogram
    Nie
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Dominika Blachnicka-Ciacek
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-socjologiczne
    Specjalizacja
    Socjolożka
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    socjologia
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    dr Dominika Blachnicka-Ciaceksocjolożka
  • Łużniak-Piecha, Magdalena
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    dr
    Imię i nazwisko
    Magdalena Łużniak-Piecha
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-o-zarzadzaniu-i-jakosci
    Specjalizacja
    Psycholog
    Stanowisko
    adiunkt
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Zarz\u0105dzania","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}
    Obszar zainteresowania
    psychologia-biznesu
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Magdalena Łużniak-Piechapsycholog, zajmuje się badaniami z obszaru zarządzania, przywództwa, komunikacji i kultury organizacyjnej
  • Winogrodzka, Dominika
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Imię i nazwisko
    Dominika Winogrodzka
    Tytuł
    mgr
    Specjalizacja
    socjolożka, badaczka społeczna
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-socjologiczne
    Stanowisko
    asystent
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"M\u0142odzi w Centrum Lab","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Instytucie
    []
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    mgr Dominika Winogrodzkasocjolożka, badaczka społeczna
  • Marta Pietrusińska
    dr Marta Pietrusińska

    Sfinansowano przez Unię Europejską. Poglądy i opinie wyrażone są jednak wyłącznie poglądami autora(ów) i nie muszą odzwierciedlać stanowiska Unii Europejskiej ani Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Ani Unia Europejska ani organ przyznający środki nie ponoszą za nie odpowiedzialności.