Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo
Żony Lota. Kobiece formy pamiętania, zaświadczania i patrzenia na przeszłość
naukowo-badawczy
realizowany

Żony Lota. Kobiece formy pamiętania, zaświadczania i patrzenia na przeszłość

Katarzyna Bojarska
kierownik projektu
dr
Katarzyna Bojarska

kulturoznawczyni

zobacz biogram
wartość projektu: 114 471 PLN
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: historia, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2021 2022 2023

projekt naukowy

Żony Lota. Kobiece formy pamiętania, zaświadczania i patrzenia na przeszłość

Jednostka realizująca swps wroclaw white
Kwota dofinansowania 114 471 PLN
Jednostka finansująca NCN

Okres realizacji projektu: grudzień 2021–grudzień 2023

Projekt oferuje wyjątkowo wielowymiarową analizę wizualnych i literackich powojennych prac artystycznych autorstwa kobiet, które w swoim akcie twórczym „patrzą za siebie” i konfrontują się z przeszłością lub zwracają do niej oraz projektów, które przedstawiają kobiece postaci w akcie patrzenia za siebie. Do najbardziej wymownych przykładów należą: „Żona Lota” Kiki Smith (1996, Detroit Institute of Arts Museum), „Notatki z domu wariatów” Chrisitne Lavant, obrazy artystki z Południowej Afryki – Marlene Dumas, filmy Chantal Akerman czy Ruch Odrodzenia Żydowskiego w Polsce Yael Bartany, by wymienić tylko kilka.

O projekcie

Pomysł, by spojrzeć w przeszłość, która determinuje naszą teraźniejszość i sposób, w jaki wyobrażamy sobie i kształtujemy naszą przyszłość, jest wyzwaniem, ale budzi nadzieję, ponieważ stara się zakwestionować obowiązujące dziedzictwo poprzez otwarcie przeszłości na alternatywne interpretacje, zakłócające zbiorową narrację i oferujące inne obrazy tego, co było.

Zakłócenie to jest możliwe dzięki przywołaniu i analizie biblijnej przypowieści o żonie Lota. Kim ona była ta kobieta? Dlaczego spojrzała wstecz, w przeciwieństwie do reszty swojej uciekającej rodziny? Dlaczego została zamieniona w słup soli, a nie unicestwiona? Czym różni się dzisiejsza świecka lektura tej historii od religijnej i jakie są właściwie religijne interpretacje? Jeśli można by ją uznać za zbyt ciekawską, zbyt przywiązaną do swojego prozaicznego życia, zbyt głupią, by zrozumieć moc objawienia – jak powiadali niektórzy, interesujące nas pytanie brzmi: czy jej ciekawskość, przywiązanie i odmowa zrozumienia (i zaakceptowania) mogą być dzisiaj traktowane jako wymowny akt sprzeciwu wobec władzy, przemocy i patriarchatu? Jakie są korzyści z takiego myślenia? Czy żona Lota może być uważana za matkę tego, co można by nazwać pamięcią feministyczną? Czy można o niej myśleć jako o paradygmatycznym świadku, osobie, która chce widzieć mimo wszystko (i wbrew zakazowi patrzenia), a kiedy uderza ją siła obrazu przemocy i zniszczenia (Sodomy i Gomory), zastyga, kamienieje, ale nie znika. Zamiast tego zostaje zamieniona w pomnik własnego gestu, gestu świadczenia, a jednocześnie lamentacji i żałoby (bazuję na prostym skojarzeniu soli i łez).

Mój projekt oferuje współczesne odczytanie bardzo starej opowieści i bohaterki (żony Lota), stawia też pytanie, dlaczego tak istotna postać była dotąd nieobecna lub słabo obecna w krytycznej refleksji nad pamięcią, kobiecością i traumą. Rozwijany na polu kultury wizualnej i badań nad pamięcią projekt koncentruje się na spojrzeniu wstecz (ruchu fizycznym i metaforycznym) jako najbardziej wyrazistym wizualnym znaku sięgania do przeszłości, tego, co jest za nami, ale także ciekawości, przywiązania czy tęsknoty. Aby lepiej zrozumieć działanie pamięci kulturowej i konceptualizację upłciowionej historyczności, projekt przygląda się innym postaciom ważnym dla historii kultury i myśli filozoficznej w odniesieniu do takich kwestii, jak: władza, historia, pamięć, śmierć, zniszczenie i ocalenie (Antygona, Eurydyka i Anioł Historii). Oferując tę perspektywę, projekt ma dostarczyć nową teorię praktyk pamięci czy wręcz koncepcję historii, która łączy refleksję teoretyczną z krytyczną analizą dzieł sztuki i literatury.

Bojarska, Katarzyna kierowniczka projektu
Etatowy
Tak
Biogram
Tak
Tytuł
dr
Imię i nazwisko
Katarzyna Bojarska
Miasto
warszawa
Dyscyplina
nauki-o-kulturze-i-religii
Stanowisko
adiunkt
Funkcja w Instytucie
{"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Humanistycznych","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja na Wydziale
{"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Humanistycznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
Funkcja w Katedrze
{"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Kultury i Medi\u00f3w","Nazwa odmieniona":""}}
Specjalizacja
kulturoznawczyni
Obszar zainteresowania
kulturoznawstwo
Funkcja w Centrum
{"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"kierownik","Nazwa w mianowniku":"Centrum Por\u00f3wnawczych Bada\u0144 Kultur Pami\u0119ci","Nazwa odmieniona":"Centrum Por\u00f3wnawczych Bada\u0144 Kultur Pami\u0119ci"}}
Wydział
Array
Instytut
Array
dr Katarzyna Bojarskakulturoznawczyni

Te ostatnie służą tutaj jako akty spoglądania za siebie, czyli artystycznego świadectwa, które znajduje swoją nową konceptualizację w zaproponowanych przez badaczkę ramach. Projekt inspirowany jest pracami Arielli Azoulay, Susan Buck-Morss, Marianne Hirsch i Mieke Bal, Ewy Domańskiej, poświęconymi z jednej strony badaniu obrazów i kultury wizualnej, a z drugiej – pamięci publicznej i kulturowej, a nawet przepisywaniu historii. Wierzy i ma nadzieję wnieść swój wkład w zaangażowaną, samorefleksyjną pracę w dziedzinie nauk humanistycznych w środowisku akademickim i poza nim.

Skontaktuj się
z nami

Dział Badań Naukowych

Dane teleadresowe

ul. Chodakowska 19/31, pokoje 408, 409, 410
03-815 Warszawa

[email protected]

22 517 99 21


Godziny pracy

poniedziałek – piątek: 9.00–16.00


Zespół

Dyrektor
Piotr Matejek

[email protected]