Kobieta w mediach. Media o kobiecie
Ogólnopolska Konferencja Naukowa
O konferencji Nabór abstraktów
Kogo zapraszamy:
studentów i absolwentów, doktorantów, przedstawicieli biznesu i organizacji pozarządowych, reprezentantów środowiska artystycznego i naukowego oraz wszystkich zainteresowanych tematyką konferencji
Język wydarzenia: polski

O konferencji
Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych w Warszawie zaprasza do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej „Kobieta w mediach. Media o kobiecie”, która odbędzie się 6 marca 2025 r. w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Integralną częścią wydarzenia będzie panel studencki przygotowany przez Koło Naukowe [Kulturalna Klatka].
Kultura medialna, jako dyskurs wielokanałowy i wielowektorowy, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu postaw i zachowań odbiorców różnorakich mediów. Wpływa na to, jak z tych mediów korzystamy i w jaki sposób oceniamy osoby publiczne z nimi związane.
Kobiety w kulturze medialnej przedstawiane są zgodnie z jednym z dwóch opozycyjnych wzorców, które powielają utrwalone schematy wizerunków męskich i kobiecych. W modelu tradycyjnym wizerunek kobiety często sprowadza się do jej relacji z mężczyzną oraz macierzyństwa. Natomiast w modelu egalitarnym kobiety są prezentowane jako niezależne, autonomiczne i świadomie kształtujące swoją podmiotowość.
Wyzwania współczesnego świata oraz zmieniająca się rola i społeczna pozycja kobiet skłaniają do refleksji nad ich obecnością w branży mediów oraz sposobem, w jaki są przez media portretowane. Interesuje nas różnorodność medialnych wizerunków kobiecości, funkcje, jakie pełnią kobiety w mediach oraz język, jakim się posługują.
Program konferencji
-
Rejestracja uczestników
-
Otwarcie konferencji
Sala S305
prof. dr hab. Roman Cieślakrektor Uniwersytetu SWPSdr hab. Katarzyna Januszkiewicz, prof. USWPSdziekan Wydziału Nauk Społecznych w Warszawiedr hab. Mikołaj Cześnik, prof. USWPSdyrektor Instytutu Nauk Społecznych USWPSdr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPSUniwersytet SWPS | organizatorka konferencji -
Prezentacja raportu na temat kobiet w mediach
Sala S305
prof. Ewa Marciniakdyrektorka CBOS | Uniwersytet Warszawski
Panele równoległe
-
Panel ekspercki A: Głos, który kształtuje rzeczywistość
Sala S305
Prowadzący: dr Michał Chlebowski i dr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPS
Agnieszka Gozdyra, Polsat NewsBrygida Grysiak-Ciesiołkiewicz, TVN 24Magdalena Rigamonti, Onet.pl -
Panel ekspercki B: Kobiety w nauce i biznesie – między teorią a praktyką
Sala S302
Prowadzące: dr Katarzyna Bąkowicz i dr Małgorzata Bulaszewska
dr Katarzyna Brzoza-Kolorz, Uniwersytet Śląskidr Zofia LeszczyńskaAnna Potocka Domin -
Kawa czy herbata?
Sala S304
Sesje równoległe
-
Sesja A: Nagłówki, narracje, narratorki – jak mówi się o kobietach, jak mówią kobiety w mediach drukowanych
Sala S309
Prowadzący: dr Michał Chlebowski
1. Koncerny Bauer Media Polska i Burda Media Polska na polskim rynku medialnym w latach 1990–2024 – prezeski, menedżerki, redaktorki, dziennikarki
dr hab. Olga Dąbrowska-Cendrowska, prof. UJK, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach2. Kobieta i jej rola społeczna w kontekście wyzwań epoki na łamach tygodnika „Gość Niedzielny” z okresu międzywojennego
ks. dr hab. Rafał Śpiewak, prof. UE, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach3. Jaka jesteś? Portret kobiety w prasie zagłębiowskiej dwudziestolecia międzywojennego
dr Dobrawa Skoneczna-Gawlik4. Kobiety w syndykacie dziennikarzy krakowskich (1912-1939)
dr Marta Woźniak, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w KrakowieDyskusja
-
Sesja B: Nagłówki, klikbajty, narracje – kobiety w świecie cyfrowych treści
Sala S302
Prowadząca: dr Małgorzata Bulaszewska
1. Płeć viceboatów – (re)produkcja schematów kulturowych
dr hab. Maria Nowina-Konopka, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie2. Smartfon w kuchni, łazience, torebce – media towarzyszące kobiecej codzienności
dr hab. Magdalena Hodalska, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie3. Media społecznościowe jako przestrzeń powstawania i rozprzestrzeniania się dezinformacji w opinii Polek
dr hab. Agnieszka Łukasik-Turecka, prof. KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski4. Wizerunek kobiety w reklamie jako pochodna womenomics i femvertisingu
dr hab. Jarosław Kończak, prof. UW, Uniwersytet Warszawski5. Empowerment czy iluzja? Jak media kształtują wizerunek kobiet w branży mody
dr Pamela Szczerbik-ChudyDyskusja
-
Sesja C: Portret kobiecy w sztuce, fotografii, polityce i religii
Sala S305
Prowadząca: dr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPS
1. Czy kostiumologia jest dobrym materiałem, by „zrobić z niej kobiecą telewizję”?
dr hab. Lucyna Maria Rotter, prof. UPJP II, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie2. „Może też być bezdomna”. Kobiety w „Chłopakach do wzięcia”
dr hab. Sławomir Czapnik, prof. UO, Uniwersytet Opolski3. Kobieta na wojnie. Medialne wizerunki Ukrainek w fotografiach po 24 lutego 2022
dr hab. Igor Borkowski, prof. USWPS, Uniwersytet SWPS4. Polityka i religia w programach Krystyny Miłotworskiej w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa
dr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPS, Uniwersytet SWPSDyskusja
-
Kawa czy herbata?
Sala S304
Sesje równoległe
-
Sesja A: Nagłówki, narracje, narratorki – jak mówi się o kobietach, jak mówią kobiety w mediach drukowanych
Sala S309
Prowadzący: dr Mateusz Zaremba
1. Emancypacja kobiet na łamach „Dziennika Bałtyckiego” w latach 1945-1956
dr Jolanta Laskowska, Uniwersytet Gdański2. Kobieta (nie)nowoczesna. Wizerunek kobiet lat 60. propagowany na łamach miesięcznika „Ty i Ja”
dr Justyna Harbanowicz, Uniwersytet Dolnośląski we Wrocławiudr Agnieszka Dytman-Stasieńko, Uniwersytet Dolnośląski we Wrocławiu3. Wyzwania kobiet w Polsce na przełomie lat. 60. i 70. XX wieku w świetle analizy czasopism „Kobieta i Życie” oraz „Przyjaciółka”
dr Ewa Bulisz, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie4. Publicystyka Janiny Katz na łamach paryskiej „Kultury” (1972-1993)
dr Ewelina Górka, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w LublinieDyskusja
-
Sesja B: Nagłówki, klikbajty, narracje – kobiety w świecie cyfrowych treści
Sala S302
Prowadzący: dr hab. Marek Kochan, prof. USWPS
1. Kopalnia porad czy źródło luksusu? Spostrzeżenia o zawartości polskich portali kobiecych i obecnych w nich gatunkach dziennikarskich
dr Marta Jarosz, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie2. Dezinformacja i mowa nienawiści w mediach społecznościowych wobec zawodniczek sportów walki
dr Maciej Saskowski, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie3. Współczesna dezinformacja na temat kobiet w mediach
Kinga Dagmara Siedlak, Fundacja Aktywna Demokracja „FAD”4. Kobieta, która przeszkadza graczom. Analiza dyskursu internetowego wokół postaci Ciri w trailerze do gry „Wiedźmin 4”
dr Bartosz Kicior, Uniwersytet SWPSDyskusja
-
Sesja C: Portret kobiecy w sztuce, fotografii, kulturze i biznesie
Sala S305
Prowadzący: dr hab. Adam Szpaderski, prof. USWPS
1. „Różowe” decyzje w „niebieskim” biznesie, czyli o decyzyjności kobiet i mężczyzn w działalności gospodarczej
dr hab. Anna Prusak, prof. UE, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie2. Wulgaryzacja języka kobiet odzwierciedleniem zmian społecznych w Polsce
dr Katarzyna Forst, Uniwersytet Śląski3. Od korporacji do niezależności. Nowe narracje kobiet w świecie mediów i biznesu oraz redefinicja sukcesu
Agnieszka Kos-Podalska, Be Boutique Agency4. Medialne wizerunki kobiet w rolach pacjentek oraz w rolach nieformalnych opiekunek niedomagających domowników
dr hab. Edyta Zierkiewicz, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski5. Historie Agnieszki Przepiórskiej. Ocalone w przekazach medialnych
dr hab. Katarzyna Flader-Rzeszowska, prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w WarszawieDyskusja
-
Przerwa obiadowa i networking
Sala S304
Sesje równoległe
-
Sesja A: Nagłówki, narracje, narratorki – jak mówi się o kobietach, jak mówią kobiety w mediach drukowanych
Sala S309
Prowadzący: dr Bartosz Kicior
1. Jerzy Giedroyc i dziennikarki – wstęp do badań
dr Justyna Maguś, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie2. Z krwi i kości demokrata. Postać Lidii Ciołkoszowej na łamach periodyków Jerzego Giedroycia: „Kultury” i „Zeszytów Historycznych”
dr Agata Fijuth-Dudek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie3. Medialny obraz kobiety-polityka na łamach „Kobiety i Życia” w latach 1989-1992
dr Anna Szwed-Walczak, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie4. Obrazy medialne polityczek w kontekście teorii zagrożenia stereotypem
dr Katarzyna Brzoza-Kolarz, Uniwersytet Śląski w Katowicach4. (Nie)adekwatny obraz świata. Nierówności płci w mediach a koncepcja społecznej odpowiedzialności prasy
dr Michał Chlebowski, Uniwersytet SWPSDyskusja
-
Sesja B: Nagłówki, klikbajty, narracje – kobiety w świecie cyfrowych treści
Sala S302
Prowadząca: dr Katarzyna Bąkowicz
1. Feminizm, antyfeminizm czy postfeminizm? Taylor Swift jako tekst kultury
dr hab. Karina Stasiuk-Krajewska, prof. USWPS, Uniwersytet SWPS2. Być jak „that girl” – analiza reakcji na model kobiety idealnej w polskiej vlogosferze
dr Urszula Sawicka, Uniwersytet Opolski3. Wizerunek kobiety jako osoby publicznej – celebrytki-influencerki w mediach społecznościowych w Polsce. Stereotypy i uwarunkowania kulturowe
dr Irena Kamińska-Radomska, The Protocol School of Poland4. Kolory kobiecości: jak media kształtują wizerunek kobiet przez barwy
dr Małgorzata Bulaszewska, Uniwersytet SWPS5. Problematyka płci w projektowaniu oferty kanałów tematycznych
Monika Pieczyńska-Modrzejewska, Uniwersytet SWPSDyskusja
-
Sesja C: Portret kobiecy w sztuce, publicystyce i kulturze
Sala S305
Prowadzący: dr Marcin Zaborski
1. Kobieta w przekazie ołtarza mariackiego i jego reminescencjach prasowych w XIX, XX i XXI wieku
ks. dr hab. Dariusz Raś, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie2. Nieobecne czy nieproszone? Udział kobiet w polskich programach publicystycznych w świetle wyników raportu Instytutu Zamenhofa
dr Milena Drzewiecka, Uniwersytet SWPS | Instytut ZamenhofaPaweł Prus, Instytut Zamenhofa3. Wizerunek wpływowych kobiet w przekazach medialnych
dr Emilia Zakrzewska, Uniwersytet Warszawski4. „Grzeczna, miła” – przykład etykietowania w przestrzeni publicznej przy zastosowaniu określeń dodatnio wartościujących
dr Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Uniwersytet WarszawskiDyskusja
-
Zakończenie konferencji
Sala S305
dr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPSUniwersytet SWPS | organizatorka konferencji
-
Rejestracja uczestników
-
Otwarcie konferencji
Sala S305
prof. dr hab. Roman Cieślakrektor Uniwersytetu SWPSdr hab. Katarzyna Januszkiewicz, prof. USWPSdziekan Wydziału Nauk Społecznych w Warszawiedr hab. Mikołaj Cześnik, prof. USWPSdyrektor Instytutu Nauk Społecznych USWPSdr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPSUniwersytet SWPS | organizatorka konferencji -
Prezentacja raportu na temat kobiet w mediach
Sala S305
prof. Ewa Marciniakdyrektorka CBOS | Uniwersytet Warszawski
Panele równoległe
-
Panel ekspercki A: Głos, który kształtuje rzeczywistość
Sala S305
Prowadzący: dr Michał Chlebowski i dr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPS
Agnieszka Gozdyra, Polsat NewsBrygida Grysiak-Ciesiołkiewicz, TVN 24Magdalena Rigamonti, Onet.pl -
Panel ekspercki B: Kobiety w nauce i biznesie – między teorią a praktyką
Sala S302
Prowadzące: dr Katarzyna Bąkowicz i dr Małgorzata Bulaszewska
dr Katarzyna Brzoza-Kolorz, Uniwersytet Śląskidr Zofia LeszczyńskaAnna Potocka Domin -
Kawa czy herbata?
Sala S304
Sesje równoległe
-
Sesja D: Kobiecość – stereotypy i wyzwnia współczesności
Sala S307
Prowadząca: Victoria Klein
1. Nikt nie woła? Głos kobiet z niepełnosprawnościami w polskiej kinematografii
dr Anna Drabarz, Uniwersytet w Białymstoku2. „Kopciuszek i szklany sufit”, czyli retelling jako próba odczarowania kobiecych stereotypów kontra przeszkody rzucane przez najnowsze media
Anastazja Muciek, Uniwersytet Warszawski3. Postrzeganie kobiecego ciała. Analiza narracji medialnych i ich skutków u kobiet
Sonia Gulina, Uniwersytet SWPS4. Kobieta w reklamie medialnej – prawne aspekty i ich ewolucja
Maciej Pleban, Uniwersytet SWPS4. Wizerunek kobiet biznesu w przekazach medialnych
Weronika Wolak-Libuszowska, Uniwersytet Ekonomiczny w KrakowieDyskusja
-
Sesja D: Kobiecość – stereotypy i wyzwnia współczesności
Sala S308
Prowadzący: Marcel Demko
1. UchwycONA – kobieta biznesu w mediach
Magdalena Klimczyk, Uniwersytet Jagielloński2. Media jako architekt tożsamości. Budowanie i dekonstrukcja wizerunku Anny Delvey w miniserialu Netflixa „Kim jest Anna?”
Agata Chrobot, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach3. Konstruowanie kobiecości w okresie wchodzenia w dorosłość w filmach amerykańskich w erze #MeToo
Karolina Wilk, Uniwersytet Jagielloński4. Od słów do autorytetu: retoryczny etos w wypowiedziach prawniczek
Natalia Bieniek, Uniwersytet Warszawski5. Dwie strony femvertisingu: jak reklamy kształtują wizerunek kobiet?
Natalia LewandowskaDyskusja
-
Kawa czy herbata?
Sala S304
Sesje równoległe
-
Sesja D: Kobiecość – stereotypy i wyzwnia współczesności
Sala S307
Prowadząca: Urszula Hryciuk
1. Cisgender gaze: reprezentacja kobiet transseksualnych w nagradzanych filmach i serialach
Marcin Kesler, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie2. Kobiety w Formule 1: analiza medialnych narracji i rola F1 Academy
Małgorzata Harbanowicz, Uniwersytet Wrocławski3. Od influencerek po Miss AI: jak technologia redefiniuje kobiecy wizerunek?
Joanna Świadek, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w ToruniuMateusz Szudra, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu4. Wizerunek Heleny Rubinstein w polonijnych mediach nowojorskich w latach 40. XX wieku
Kinga Banasik, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w KrakowieDyskusja
-
Sesja D: Kobiecość – stereotypy i wyzwnia współczesności
Sala S308
Prowadząca: Victoria Klein
1. Lublin okiem Elizy Kwaśniewskiej – fotoreporterki „Sztandaru Ludu”
Piotr Jarecki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie2. Wizerunek Anny Bryłki na oficjalnym kanale Konfederacji w serwisie YouTube (2019–2023)
Kamil Wroński, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie3. Wizerunek wiejskich kobiet w najnowszym polskim kinie fabularnym
Joanna Najbor, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie4. Kobiety w PRL-u. Obraz we współczesnych filmach o PRL
Patrycja Winiarczyk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie5. Matki, kochanki i czarne charaktery. Medialne obrazy członkiń brytyjskiej rodziny królewskiej
Marta Maziarz, Uniwersytet WrocławskiDyskusja
-
Przerwa obiadowa i networking
Sala S304
Sesje równoległe
-
Sesja D: Kobiecość – stereotypy i wyzwania współczesności
Sala S307
Prowadzący: Marcel Demko
1. Cool Girl – pożądany czy wyobrażony ideał kobiety?
Oliwia Chomontowska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie2. Kobiece bohaterki literackie – analiza opinii czytelników w social mediach
Maja Krzyworzeka, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie3. Kobieta – zawsze matka i opiekunka? Obraz kobiety w oczach dziecka w młodszym wieku szkolnym na podstawie treści prezentowanych w czasopismach i podręcznikach
Oliwia Bryś, Uniwersytet SWPS w Warszawie4. Wizerunki kobiet na okładkach magazynu „Press” (1996-2024)
Monika Wiśniowska4. Kobiety w kulturze gamingowej: analiza reakcji fandomu na zapowiedź nowej gry „Wiedźmin”
Iga Szymańska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w WarszawieDyskusja
-
Sesja D: Kobiecość – stereotypy i wyzwania współczesności
Sala S308
Prowadząca: Urszula Hryciuk
1. Sekret sukcesu ruchu #tradwife. Analiza medialnej kreacji wizerunku tradycyjnych żon
Kamila Wojtunik, Uniwersytet WarszawskiMuzyka jako nośnik niewyrażonych uczuć bohaterki filmu „Trzy kolory: Niebieski”
Natalia Zburzyńska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie3. Kobieta w filmie reklamowym w Internecie – między stereotypem a nowoczesnością
Michalina Strobiń, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu4. Instrumentalizacja kobiet w ideologii Czerwonej Pigułki
Justyna Rogula, Uniwersytet SWPSDyskusja
-
Zakończenie konferencji
S305
dr hab. Evelina Kristanova, prof. USWPSUniwersytet SWPS | organizatorka konferencji
Opłaty
Osoby, których referaty zostały zakwalifikowane do prezentacji, zobowiązane są do uiszczenia opłaty konferencyjnej w wysokości:
- 450 zł – członkowie i członkinie PTKS
- 500 zł – pozostali uczestnicy
Opłatę konferencyjną należy wnieść do 20 lutego na konto BNP Paribas Bank Polska S.A. 30 1750 1019 0000 0000 3625 3541
W tytule przelewu należy wpisać imię i nazwisko uczestnika oraz skrót nazwy konferencji: KONF.KOBIETA.
Uczestnicy panelu studenckiego są zwolnieni z opłaty.
Organizatorzy
Patroni
Organizator panelu studenckiego
Rada naukowa










Komitet organizacyjny





Miejsce
Uniwersytet SWPS w Warszawie, ul. Chodakowska 19/31, sale: S304 i S305 oraz S302 i S307 (panel studencki)