Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Manual 4 – legal design

float_intro: images-old/legal.jpg

„Manual 4 – legal design” Mariusza WszołkaDoroty PłuchowskiejGrafiki Uniwersytetu SWPS to pierwsza monografia w języku polskim, która porusza zagadnienia czytelności, dostępności i klarowności przepisów prawa. Jak piszą jej twórcy, „każdy produkt czy usługa prawna zostały zaprojektowane. W tym ujęciu każdy prawnik, co zresztą wynika z monopolu na specyficzną wiedzę zawodową, jest projektantem w zakresie prawa”, a „użytkownikowi końcowemu powinniśmy zapewnić przepisy prawa nie tylko dobrze skonstruowane, lecz także zaprezentowane w odpowiedniej formie”. 

Zmiana przez legal design?

Głównym celem książki jest pokazanie, czym jest legal design, z jakich teorii można czerpać na jego temat inspiracje i w jaki sposób można go wykorzystać w praktyce projektowej/rynkowej.

Jak piszą autorzy, „Legal design, legal service design, legal product design, legal design thinking to seria nowych pojęć, które w ostatnich kilku latach dołączyły – obok wielu innych, takich jak legal tech, law tech, agile lawyer – do zakresu legal project management, wprowadzając z niemałym impetem perspektywę legal innowacji do sektora nieuchodzącego (w postrzeganiu społecznym) za prekursora unowocześnień”.

Legal design należy rozpatrywać zaś „jako syntezę information designu ze społecznie zorientowanymi doktrynami projektowania: human centered design, universal design i participatory design w celach inkluzyjnych w różnych obszarach prawa. To przeciwdziałanie wykluczeniu ze względu na skomplikowany system prawa i jego językową – równie trudną – reprezentację. Innymi słowy, legal design stanowi konsekwencję operatywnych deficytów systemu prawa, przejawiających się trudnością w dostarczeniu użytkownikowi końcowemu nie tylko dobrze skonstruowanych przepisów, lecz także formy, w jakiej są one prezentowane”.

Książka jest rozpowszechiona w otwartym dostępie, zapraszamy do zapoznania się z nią.

pdf icoPobierz ze strony wydawnictwa: „Manual 4 – legal design”

 

„Wszyscy widzimy, że zalewa nas ogromna ilość regulacji prawnych, w których coraz trudniej znaleźć poszukiwaną treść. Pora się zatrzymać i zastanowić. Musimy myśleć nie tylko o tym, jak tworzone jest prawo, czyli jak przeprowadzany jest sam proces legislacyjny, lecz także o tym, czy dobrze wykorzystano prawo jako narzędzie do rozstrzygnięcia określonego problemu. Aby wypracować rozwiązania i zmienić zachowanie ludzi za pomocą prawa, w trakcie jego tworzenia trzeba zastosować odpowiednią metodę projektową i przejść przez cały proces z użyciem właściwych narzędzi – od ustalenia, co jest rzeczywistym problemem, do wdrożenia rozwiązania, które zostało wcześniej sprawdzone przez użytkowników. Jednak do tego potrzebna jest nie tylko wiedza projektanta, ale też otwartość i uważność wszystkich uczestników procesu, w tym prawników”.

dr hab. Monika Lewandowicz-Machnikowska, prof. Uniwersytetu SWPS

legal designKsiążka ukazała się nakładem Wydawnictwa Libron przy wsparciu i pod patronatem Uniwersytetu SWPS i jest rozpowszechniana również w otwartym dostępie na stronie wydawnictwa.

 

O autorach

258 Mariusz Wszołek

dr Mariusz Wszołek – komunikolog. Zajmuje się głównie algorytmizacją procesów projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem communication design i design thinking. Na co dzień pracuje w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS i w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor serii wydawniczej Communication Design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Zainteresowania naukowe w głównej mierze dotyczą zrównoważonego projektowania (transformation design), designu opakowań i communication design. Ostatnio poświęca się zagadnieniom związanym z legal design.

dr Dorota Płuchowska

dr Dorota Płuchowska – politolog, socjolog, z wyboru komunikolog. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi zajęcia z zakresu teorii systemów społecznych, praktyki procesów grupowych i projektowych oraz doradztwa communication design. Interesuje się koncepcjami społeczeństwa i zmiany społecznej. Zajmuje się projektowaniem komunikacji grup, zespołów i organizacji, w paradygmacie systemowym i według koncepcji turkusowej zmiany. Specjalizuje się w metodologiach pracy projektowej, ich optymalizacji przez algorytmizację procesów diagnostycznych, systemowe i zrównoważone myślenie projektowe, zarządzanie wiedzą, interdyscyplinarnością, interkulturowością. Autorka licznych warsztatów interdyscyplinarnych i interkulturowych.