
CICERONE:Creative Industries Cultural Economy Production Network

ekonomistka i teoretyk zarządzania w kulturze i przemysłach kreatywnych, założycielka fundacji Pro Cultura
projekt naukowy
CICERONE
Creative Industries Cultural Economy Production Network


Okres realizacji projektu: 2019 - 2023
Projekt ten otrzymał dofinansowanie z programu badań i innowacji Unii Europejskiej Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej nr 822778.
Przemysły kultury i kreatywne (CCIs) w Europie dostarczają dóbr i usług o wartości symbolicznej (kulturowej i ekonomicznej), specyficznej nie tylko dla każdego z 46 państw na kontynencie, lecz także ich poszczególnych regionów. Branże CCIs są ważnymi elementami napędowymi lokalnego rozwoju gospodarczego, wzmacniającymi tożsamości lokalne i regionalne. Celem międzynarodowego projektu CICERONE jest zrozumienie funkcjonowania przemysłów kultury i kreatywnych w Europie, badanych z perspektywy globalnych łańcuchów produkcji i wartości. W efekcie stworzone zostaną podstawy dla zmian w prowadzeniu skutecznej polityki kulturalnej. Kierownikiem polskiego zespołu badawczego realizującego projekt „CICERONE: Sieć produkcji w obszarze gospodarki kreatywnej” jest prof. dr hab. Dorota Ilczuk.
Opis projektu
Cele i metodologia
CICERONE to interdyscyplinarny, międzynarodowy program badawczy finansowany ze środków programu Horyzont 2020, którego celem jest zrozumienie funkcjonowania współczesnych przemysłów kultury i kreatywnych (CCIs). Branże badane są tu z perspektywy globalnych łańcuchów produkcji (GPN). Takie podejście badawcze pozwala na poznanie, nie tylko roli lokalnych uwarunkowań obecnych na różnych etapach produkcji i konsumpcji, ale także powiązań transgranicznych, współzależności poszczególnych faz produkcji oraz wpływu CCIs na lokalny rozwój gospodarczy i kształtowanie się tożsamości lokalnej i regionalnej. Przeprowadzone badania pozwolą środowisku akademickiemu, studentom, jak i dziennikarzom poszerzyć wiedzę związaną z globalną/europejską produkcją w obszarze przemysłów kultury i kreatywnych. Wyniki badań będą również podstawą dla zmian w polityce kulturalnej Unii Europejskiej.
Potencjał społeczny i gospodarczy
Na podstawie wyników badań zespół badawczy opracuje platformę użyteczną dla środowiska akademickiego, osób stanowiących o polityce kulturalnej, a także dziennikarzy, opatrzoną przykładami z obszaru gospodarki kreatywnej, która stanowić będzie swoiste repozytorium wiedzy o globalnych łańcuchach produkcji w obszarze CCIs. Celem platformy będzie identyfikacja strategicznych form wspólnego działania w sferze przemysłów kultury i kreatywnych. Projekt pomoże również odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób przemysły kultury i sektory kreatywne, poprzez bezpośrednie efekty ekonomiczne, zaangażowanie obywateli i wytwarzanie treści symbolicznych, mogą przyczynić się do wzmocnienia społecznej spójności i inkluzywności, a także wpływać na tożsamość poszczególnych grup społecznych. Z gospodarczego punktu widzenia wyniki badań dadzą podstawy dla większej efektywności w obszarze szeroko rozumianej produkcji w obrębie gospodarki kreatywnej, a także zmian w polityce kulturalnej Europy.
Użyteczność wyników
Zespół badawczy Uniwersytetu SWPS opracował w ramach projektu raporty badawcze:
Anna Karpińska, Dorota Ilczuk, Emilia Cholewicka, Toby Bennett, Andy Pratt (2022) – „Production networks in the cultural and creative sector: case studies from the publishing industry”
Tove Henriksson and Anna Anetta Janowska (2023) – „Production networks in the cultural and creative sector: case studies from the european music industry”
Raffaela Gmeiner, Olga Kolokytha, Katarzyna Plebańczyk (2023) – „Production networks in the cultural and creative sector: case studies from cultural heritage, archives and libraries”
Zespół badawczy


- dr Anetta Janowska
- dr Katarzyna Plebańczyk
Skład konsorcjum
- Universiteit van Amsterdam
- City University of London
- Università degli Studi di Bari Aldo Moro
- Stockholms universitet
- Universitat de Barcelona
- Uniwersytet SWPS
- Universität Wien
- Observatory of Cultural Economics
- KEA European Afairs
Więcej szczegółów na temat partnerów konsorcjum znajduje się na oficjalnej stronie projektu.
Sfinansowano przez Unię Europejską. Poglądy i opinie wyrażone są jednak wyłącznie poglądami autora(ów) i nie muszą odzwierciedlać stanowiska Unii Europejskiej ani Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych (REA). Ani Unia Europejska ani organ przyznający środki nie ponoszą za nie odpowiedzialności.