Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce
naukowo-badawczy
realizowany

Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce

Anzhela Popyk
kierownik projektu
Anzhela Popyk
dr

socjolożka

zobacz biogram
wartość projektu: 1 335 234 PLN
instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
dyscyplina: nauki socjologiczne
jednostka: Młodzi w Centrum Lab
lokalizacja: Warszawa
okres realizacji: 2024 2025 2026 2027 2028

Projekt ma na celu zbadanie międzynarodowych tranzycji, które obejmują przejścia z jednego kontekstu społecznego, kulturowego i edukacyjnego do innego (Pustułka i Trąbka, 2021) ukraińskiej młodzieży z doświadczeniem przymusowej migracji w Polsce w dwóch miastach (Warszawa i Lublin).

Projekt nr 2023/49/B/HS6/03795, konkurs OPUS 25

O projekcie

Celem projektu „Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce” jest zbadanie:

  • transnarodowych tranzycji (zmiana kontekstu społecznego, kulturowego i edukacyjnego) w dwóch miastach (Warszawa i Lublin),
  • przejść szkolnych (ze szkoły podstawowej do średniej) ukraińskiej młodzieży w czasach przymusowej migracji.

Zespół badawczy zamierza szczególnie mocno skupić się na przeanalizowaniu, w jaki sposób młodzi migranci (13–17 lat), którzy opuścili Ukrainę w wyniku inwazji Rosji w 2022 r., tworzą nowe modele socjalizacji w krytycznym okresie przejścia społecznego i akademickiego ze szkoły podstawowej do szkoły średniej w okresie przymusowej migracji. Zespół zamierza również przedstawić holistyczną analizę roli struktur (szkoła, rodzina, grupy rówieśnicze itp.), sprawczości oraz kultury w transnarodowych i szkolnych przemianach ukraińskiej młodzieży w Polsce.

W sercu projektu naukowego pt. „Struktura a sprawczość: transnarodowe i szkolne tranzycje przymusowych dzieci migrantów z Ukrainy w Polsce” leżą podstawowe elementy dogłębnej analizy doświadczeń nastolatków z doświadczeniem przymusowej migracji dotyczących edukacji i socjalizacji w Polsce. Ponadto celem projektu jest ewaluacja istniejących struktury, kultury i praktyk determinujących edukację dzieci cudzoziemskich w Polskich szkołach, jak również krytyczna analiza roli sprawczości młodych migrantów w Polsce. Wyniki badania nie tylko wzbogacą wiedzę i teorię, lecz także będą podstawą do tworzenia rekomendacji dla instytucji i praktyków mających do czynienia z młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym w Polsce.

  • Popyk, Anzhela kierowniczka projektu
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Imię i nazwisko
    Anzhela Popyk
    Tytuł
    dr
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-socjologiczne
    Stanowisko
    adiunkt
    Specjalizacja
    socjolożka
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja na Wydziale
    {"funkcja-na-wydziale0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Wydzia\u0142 Nauk Spo\u0142ecznych w Warszawie","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Katedrze
    {"funkcja-w-katedrze0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Katedra Socjologii","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Badawcze M\u0142odzi w\u00a0Centrum LAB","Nazwa odmieniona":""}}
    Wydział
    Array
    Instytut
    Array
    dr Anzhela Popyksocjolożka
  • Metodologia

    Zespół badawczy przyjął metodę jakościowego badania podłużnego. Wykorzysta także teorię sprawczości i struktury (Archer, 1995; Giddens, 1984) w ramach paradygmatu realizmu krytycznego (CR) do badania przejść transnarodowych i szkolnych.

    Szczegółowe pytania badawcze to:

    1. W jaki sposób dzieci ukraińskich przymusowych migrantów w Polsce doświadczają przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły średniej?
    2. W jaki sposób transnarodowe tranzycje (społeczne, kulturowe, edukacyjne itp.) wpływają na przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły średniej ukraińskich nastolatków przymusowych migrantów?
    3. Jaka jest rola organizacji rządowych i pozarządowych w tranzycjach szkolnych ukraińskiej młodzieży w Polsce?
    4. W jaki sposób struktury i sprawczość nastolatków-migrantów z Ukrainy w Polsce determinują przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły średniej?
    5. W jaki sposób sprawczość młodzieży ukraińskiej kształtuje struktury i kulturę w czasie?

    Zespół badawczy

  • Styslavska-Doliwa, Olena
    Etatowy
    Tak
    Biogram
    Tak
    Tytuł
    mgr
    Imię i nazwisko
    Olena Styslavska-Doliwa
    Miasto
    warszawa
    Dyscyplina
    nauki-socjologiczne
    Funkcja w Instytucie
    {"funkcja-w-instytucie0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Instytut Nauk Spo\u0142ecznych","Nazwa odmieniona":""}}
    Funkcja w Centrum
    {"funkcja-w-centrum0":{"Funkcja":"","Nazwa w mianowniku":"Centrum Badawcze M\u0142odzi w\u00a0Centrum LAB","Nazwa odmieniona":""}}
    Specjalizacja
    Edukatorka, stypendystka Szkoły Doktorskiej USWPS
    Instytut
    Array
    Funkcja na Wydziale
    []
    Funkcja w Katedrze
    []
    mgr Olena Styslavska-Doliwaedukatorka, stypendystka Szkoły Doktorskiej USWPS
  • Użyteczność wyników

    Wyniki projektu zostaną przedstawione w raporcie końcowym i co najmniej 5 artykułach naukowych opublikowanych w międzynarodowych czasopismach, staną się też podstawą pracy doktorskiej. Będą również stanowić punkt wyjścia do sformułowania rekomendacji:

    • dla instytucji odpowiedzialnych za edukację i socjalizację młodzieży uchodźczej w Polsce;
    • dla rodziców i praktyków w zakresie wzmocnienia przejść transnarodowych i szkolnych.

    Kontakt z kierowniczką projektu

    dr Anzhela Popyk – przejdź do biogramu