Webinarium „Wokół traumy Holokaustu”
Serdecznie zapraszamy na webinarium „Wokół traumy Holokaustu” współorganizowane przez Wydział Nauk Społecznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS oraz Muzeum Getta Warszawskiego. Zagłada będzie jedynie punktem wyjścia do szerszej dyskusji na temat traumy – pragniemy bowiem poruszyć także tematy związane z traumami wywołanymi przez inne wydarzenia, np. wojnę toczącą się dziś w Ukrainie czy traumę osób należących do tzw. trzeciego pokolenia, które same nigdy wojny nie doświadczyły. Zapraszamy nauczycieli i edukatorów z Polski oraz Izraela.
Trauma czyli rana
Szacuje się, że ok. 80 proc. ludności jest narażonych na zetknięcie z stresorem traumatycznym. Trauma (z greckiego „rana”) to silny uraz psychiczny spowodowany przez nagłe doświadczenie zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa jednostki. Do najczęstszych przyczyn traum należą: udział w wypadku lub konflikcie zbrojnym; przemoc fizyczna, psychiczna i seksualna; katastrofa lub klęska naturalna; choroba bądź śmierć bliskiej osoby.
Nie każda sytuacja tego typu poskutkuje traumą, ponieważ niektóre typy osobowości mają większe predyspozycje do doświadczania stresu pourazowego, tak samo nie tylko doświadczenia graniczne mają potencjał do wywołania traumy – decyduje o tym subiektywne, emocjonalne przeżycie zdarzenia. Osoby dotknięte traumą przejawiają rozmaite objawy somatyczne, behawioralne, poznawcze i emocjonalne, takie jak bezsenność, ataki paniki, zachowania obsesyjno-kompulsywne, dezorientacja i problemy z koncentracją, dystymia, napady agresji lub myśli samobójcze. Doświadczenie traumy może również uaktywnić choroby psychiczne – depresję, schizofrenię, chorobę afektywną dwubiegunową, nerwicę, psychozę – bądź rozwinąć u osoby nią dotkniętej zespół stresu pourazowego (PTSD).
Podczas webinarium oderwiemy pojęcie traumy od doświadczenia Zagłady. Będzie ona jedynie punktem wyjścia w dyskusji, w któtej zaproszeni goście poruszą temat traum wywołanych innymi doświadczeniami otaczającej nas polityczno-społecznej rzeczywistości.
Webinarium „Wokół traumy Holokaustu”, adresowane jest do nauczycieli i edukatorów z Polski oraz Izraela.
Szczegóły organizacyjne
Wydarzenie odbędzie się 19 listopada 2022 r. na platformie ZOOM (link do spotkania), kod dostępu to: 047442
-
Wprowadzenie do tematu: czym jest trauma?
Ala ElczewskaPsycholożka, pedagożka, psychotraumatolożka. Pracuje w Kopenhadze z uchodźcami oraz ofiarami wojny.
-
Trauma Holokaustu z perspektywy praktyki klinicznej psychoterapeuty
drJonathan BritmannDoktor nauk medycznych, psychoterapeuta, superwizor, specjalista psychologii klinicznej. Konsultant wojewódzki, prezes Polskiego Towarzystwa Psychologii Klinicznej, autor wielu artykułów z zakresu psychologii i psychiatrii, wykładowca akademicki. Od 15 lat związany ze szpitalem w Tworkach (Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza), gdzie kieruje Zespołem Leczenia Środowiskowego i koordynuje prace psychologów i psychoterapeutów.
-
The psychological sequel of trauma: The Israeli perspective
drZehava SolomonProfesor epidemiologii psychiatrycznej i pracy socjalnej na Uniwersytecie w Tel-Awiwie oraz była kierowniczka Adler Center for the Study of Child Welfie and Protection. Uzyskała tytuł licencjata (1973 r.) i magistra (1976 r.) na Uniwersytecie w Hajfie w Izraelu oraz doktorat w dziedzinie epidemiologii psychiatrycznej w University of Pittsburgh, USA (1980 r.). W 1990 r. dołączyła do Uniwersytetu w Tel-Awiwie. W latach 1994–1996 pełniła funkcję dziekana Szkoły Pracy Socjalnej im. Boba Shapella w Tel-Awiwie. Jej badania skupiają się na stresie traumatycznym, a zwłaszcza na psychologicznej kontynuacji reakcji na stres bojowy, niewoli wojennej i Holokaustu.
-
Trauma wojenna we współczesnych realiach: bieżące uwagi praktykującego psychologa
Aleksandra KvitkoPsycholożka z Kijowa. Pracuje z ofiarami wojny w ramach programu rzecznika praw obywatelskich Ukrainy.
-
Decyzje polityczne barierą w ukojeniu traumy „comfort women”
drAlicja BartuśOświęcimski Instytut Praw Człowieka
-
Podcast as a tool for Holocaust research, education and commemoration: Telling the stories of three generations in survivors’ families
Galina Lochekhina-MikulinserAbsolwentka Weiss-Livnat International Program in Holocaust Studies, University of Haifa. Autorka podcastu „The Holocaust: Three Generations”, naukowo zajmuje się tematem traumy Holokaustu i jej wpływem na różne pokolenia.
-
Korzenie totalitaryzmu XX wieku: Auschwitz – Holokaust – Ludobójstwa
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPSAdam SzpaderskiKierownik Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci, Kierownik studiów podyplomowych Korzenie totalitaryzmu XX wieku: Auschwitz – Holokaust – Ludobójstwa, Główny Konsultant Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu w Dziedzinie Strategii i Zarządzania Edukacją, Przewodniczący Rady Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy, Przewodniczący Rady Konsorcjum Sieć „Liga Pamięci Jenieckiej”.
Moderatorka spotkania:
kierownik Działu Edukacji Muzeum Getta Warszawskiego
Organizatorzy
Pielęgnujemy pamięć, ukazujemy mechanizmy zła
W tym roku Uniwersytet SWPS wraz z Międzynarodowym Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Muzeum Auschwitz uruchomił nowy kierunek 2-semestralnych studiów podyplomowych – korzenie totalitaryzmu XX wieku: Auschwitz – Holokaust – Ludobójstwa. To właśnie tematyce tych unikalnych studiów ich kierownik i pomysłodawca, prof. Adam Szpaderski, poświęci podczas webinarium krótkie wystąpienie.
Mogłoby się wydawać, że w ramach tych studiów mówimy wyłącznie o historii. Ale nie jest to prawda. Prawdziwym ich celem jest odniesienie do współczesności i pokazanie mechanizmów zła. Tu i teraz. Tak dotkliwie dotykających nas wszystkich. Te studia dają również unikalne instrumenty radzenia sobie z tymi wszystkimi zagrożeniami.
Studia dostarczą wiedzy na temat XX-wiecznych totalitaryzmów – ze szczególnym uwzględnieniem nazizmu, Holokaustu i roli, jaką odegrał w historii Zagłady obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. Wykładowcy przedstawią nowoczesne metody pracy z tym trudnym tematem. Adresatami kierunku są głównie nauczyciele (historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, religii lub etyki), edukatorzy, przewodnicy, pracownicy muzeów i miejsc pamięci. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z ofertą dydaktyczną.
Zobacz inne aktualności