Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Moduły 2” – wernisaż w Galerii Grafiki

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/moduly_2_wernisaz_2025.jpg

Wystawa prezentuje najlepsze projekty naszych studentek i studentów grafiki z obszarów komunikacji społecznej i grafiki użytkowej. To dowód na interdyscyplinarne i zaangażowane społecznie podejście do projektowania. Dołącz do nas na wernisażu!

13 czerwca 2025
19.30
Wrocław

Wystawa prac naszych studentek i studentów

Wystawa „Moduły 2” jest kolejnym przystankiem w corocznym cyklu wydarzeń organizowanych przez Katedrę Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, w ramach Main Event – święta, które łączy edukację, praktykę i wspólnotowość.

Dowiedz się więcej o Main Event

Druga w tym roku odsłona „Modułów” obejmuje najlepsze projekty studentek i studentów grafiki z obszarów komunikacji społecznej i grafiki użytkowej. Prezentowane prace stanowią świadectwo interdyscyplinarnego podejścia do projektowania – przekraczającego granice między teorią a praktyką, ideą a wdrożeniem, indywidualnym wyrazem a potrzebą wspólnego działania.

Projektowanie zaangażowane społecznie

Hasłem, które prowadzi odbiorcę przez wystawę, mogłaby być fraza: „nie ma projektowania graficznego bez komunikacji społecznej”, którą profesor Mariusz Wszołek zawarł w publikacji „Manual. Projektowanie komunikacji wizualnej”. To właśnie w splocie estetyki, funkcjonalności i troski o drugiego człowieka tkwi sens pokazywanych tutaj prac.

Wystawa stawia pytanie: jak projektować, by mówić – i być słyszanym?

Wspólnym mianownikiem prezentowanych projektów jest ich zaangażowanie w rzeczywistość społeczną i edukacyjną. Wystawa ma charakter przeglądowy, mimo to nie jest jedynie zbiorem efektów semestralnej pracy. To opowieść o projektowaniu jako procesie rozpoznawania potrzeb, stawiania pytań, szukania rozwiązań, czasem eksperymentowania, a często – współodczuwania.

Starszy mężczyzna w koszulce z napisem „Przepis na młodość…” i młoda kobieta w koszulce z napisem „Przepis na starość…”. Na obu koszulkach są identyczne rysunki przedstawiające różne aktywności
Autorzy: Weronika Baran, Nina Jędral, Maciej Urbański, Marta Zysk

Prace odnoszą się do aktualnych wyzwań społecznych i kulturowych, takich jak:

  • widzialność grup marginalizowanych (kampania dla Stowarzyszenia Kobietostan),
  • świadomość ekologiczna i współistnienie z naturą (kampania dla WWF Polska),
  • potrzeby edukacyjne i inkluzyjne (pomoce dla florystów, kampanie AI),
  • nowe modele współpracy miejskiej (materiały promocyjne dla Miejskiej Farmy).

Projektowanie staje się narzędziem zmiany, sposobem na przekładanie wartości na język wizualny, systemowy i komunikacyjny.

Plakat z rysunkiem dużego i małego niedźwiedzia oraz logotypem WWF Polska. Duży napis „Tacy sami. Niedźwiedź też ma swoją przestrzeń”
Autorzy: Julia Havrylak, Aleksandra Tobiasz

Świetne zrozumienie odbiorców i ich potrzeb

Proces twórczy we wszystkich prezentowanych projektach opierał się na trzech filarach: badaniu, współpracy i refleksji. Prace powstawały w ścisłej relacji z organizacjami społecznymi i instytucjami miejskimi, a także nauczycielami i uczniami. W wielu przypadkach studentki i studenci musieli wczuć się w sytuację odbiorców, przeprowadzić wywiady i testy użytkowników, a następnie zaprojektować narzędzia i przekazy odpowiadające ich potrzebom.

Duża różnorodność projektów

Identyfikacja wizualna Radia Wrocław. Reklamy w przestrzeni miejskiej i wizytówki
Wiktoria Kowalczyk, Alicja Tatarczyk

W projekcie zrealizowanym we współpracy ze Stowarzyszeniem Kobietostan grupa projektowa musiała opowiedzieć o działalności teatralnej z osobami osadzonymi – bez ich wizerunku i bez uproszczeń. Współpraca z organizacją i wypracowanie języka wizualnego empatii, a nie stygmatyzacji, to dowód na głęboki wymiar edukacyjny tego procesu.

Z kolei projekty kart edukacyjnych dla szkół policealnych pokazują, że projektowanie może wspierać procesy poznawcze i ułatwiać przyswajanie wiedzy. Prezentowane prace w obszarze projektowania znaków oraz systemów identyfikacji ilustrują, że projektant nie ogranicza się jedynie do kompozycji i grafiki, lecz uwzględnia szerszy kontekst procesów projektowych związanych z kulturą i komunikacją.

Logo Radia Wrocław to doskonały przykład wizualizacji kompetencji, wartości i misji tej instytucji. Podobnie identyfikacja wizualna biura nieruchomości Prospec.

Projekt opakowania szczotki dla koni jest natomiast znakomitym przykładem designu, w którym wyznacznikiem rozwiązań projektowych jest odbiorca. Funkcjonalność, ergonomia oraz interesujący i zabawny pomysł na połączenie elementów wizualnych opakowania z rzeczywistymi cechami produktu, takimi jak włosie szczotki, pokazują, że poprzez grafikę użytkową można skutecznie komunikować się z odbiorcą.

Zobacz najlepsze prace studenckie!

Wystawa „Moduły 2” zaprasza do spotkania z projektowaniem, które nie zatrzymuje się na poziomie estetyki. Forma idzie tutaj w parze z treścią, a komunikacja staje się narzędziem współodczuwania i działania. Znajdziesz tu projekty osobiste, ale też takie, które pokazują siłę zespołu. Wspólnym mianownikiem jest odpowiedzialność – za przekaz, odbiorcę i środowisko.

Warto przy tej okazji zadać sobie pytanie: czy jako projektanci i projektantki jesteśmy tylko przekaźnikami, czy może współtwórcami rzeczywistości społecznej? Może to właśnie dzięki takim wystawom jak ta możemy sprawdzić, gdzie dziś naprawdę jesteśmy – jako twórcy, społeczność i ludzie.

Reklama inicjatywy Miejska Farma – plakat ze zdjęciem warzyw i dużym napisem „Przyszłość? Miejska Farma”
Marta Olszewska, Aleksandra Tobiasz, Pola Pawlak

Kuratorki i producentki wystawy

Agnieszka Semaniszyn-Konat
 
Agnieszka Semaniszyn-Konat
Ilustratorka, projektantka, malarka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w 2005 r. obroniła dyplom z projektowania książki dla dzieci. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki w latach 2003–2004. Od 2016 r. wykładowczyni na kierunku grafika na Wydziale Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu USWPS. Zilustrowała ponad pięćdziesiąt książek dla dzieci. pracowała ponad setkę ilustracji i kolorowanek do podręczników szkolnych dla Wydawnictwa Pedagogicznego Operon, Wydawnictwa Skrzat, Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego oraz Wydawnictwa ADAMADA. Brała udział w licznych targach książki w Polsce oraz wystawach zbiorowych i indywidualnych.
Katarzyna Sowa
 
Katarzyna Sowa
Miłośniczka typografii, projektantka graficzna. Magister historii sztuki. Bada historię typografii, skład tekstu i kroje pism, projektuje publikacje. Interesuje się tym, jak typografia i decyzje projektanta wpływają na odbiór, czytelność tekstów i komfort czytania. Fascynują ją dokonania polskiej awangardy, modernizmu międzywojennego, szwajcarskiej szkoły projektowania i eksperymenty postmodernistów. Jej autorska publikacja „ABC typografii” (tekst, projekt graficzny i skład) zdobyła pierwszą nagrodę w prestiżowym konkursie „Najpiękniejsze Polskie Książki 2021”, organizowanym przez Polskich Wydawców Książek. W 2023 r. ta sama publikacja była prezentowana na Międzynarodowej Wystawie Książek w Taiwan Design Museum.

Autorki i autorzy prac

Identyfikacja wystawy:

  • Natalia Gadzinowska
  • Agnieszka Semaniszyn-Konat
  • Katarzyna Sowa

Współpraca z Departamentem Strategii i Zrównoważonego Rozwoju UMW, a także strategia komunikacji i materiały promocyjne dla Miejskiej Farmy:

  • Oliwia Gotowiecka
  • Natalia Gudzińska
  • Marta Olszewska
  • Pola Pawlak
  • Julia Pietryka
  • Aleksandra Tobiasz

Czy teatr może być narzędziem zmiany? Projekt kampanii fundraisingowej dla Stowarzyszenia Kobietostan:

  • Jakub Dudkiewicz
  • Julia Galewska
  • Natan Gądzik
  • Martyna Józefczyk
  • Cyprian Kanclerski
  • Maksymilian Kanclerski
  • Zuzanna Kownacka
  • Adrian Lamberski
  • Dominik Pietrańczyk

Projektowanie znaku:

  • Zuzanna Garbińska
  • Natalia Gadzinowska
  • Wiktor Lingo

Skład tekstu:

  • Nataliia Buchko
  • Maksym Gumeniuk
  • Wiktor Lingo

Projektowanie systemów identyfikacji wizualnej:

  • Klaudia Borowiak
  • Olha Cherevyk
  • Kamil Dobrzyński
  • Jakub Dudkiewicz
  • Wiktoria Kowalczyk
  • Martyna Józefczyk
  • Dominik Pietrańczyk
  • Wojciech Rybiński
  • Antonina Szczekot
  • Alicja Tatarczyk
  • Anna Tompol

Album we współpracy z uczniami Technikum nr 15 we Wrocławiu:

Osoby studiujące na USWPS:

  • Anton Korzhenovskyi
  • Wiktoria Kowalczyk
  • Barys Poresh
  • Jakub Mosiądz
  • Antonina Szczekot
  • Alicja Tatarczyk
  • Anna Tompol
  • Julia Hawrylak
  • Maria Mikoluk
  • Hanna Olechno
  • Julia Orzechowska

Uczniowie Technikum nr 15 we Wrocławiu:

  • Konrad Drewczyński
  • Mateusz Paszkiewicz
  • Magda Terlecka
  • Oliwia Dudycz
  • River Ślusarz
  • Alewtyna Kononowa
  • Vanessa Puch
  • Ozzie (Anastasiia) Verkhovets

Katalog krojów pism:

  • Iga Adamczak
  • Marta Alberska
  • Emma Amanowicz
  • Wiktor Baraniec
  • Julia Baraniak
  • Piotr Długosz
  • Adrian Dubowski
  • Bartosz Fiks
  • Maksymilian Ganczar
  • Hania Gluzińska
  • Julia Górska
  • Bartosz Gruca
  • Jakub Gwóźdź
  • Daryna Hrynchyk
  • Jonatan Herman
  • Gabriela Kabza
  • Dominika Kaleta
  • Bartłomiej Karczewski
  • Michał Komsa
  • Lena Korzeniowska
  • Aleks Kotowski
  • Oleksandra Kumenko
  • Anastazja Kucharczyk
  • Wojciech Milewski
  • Dawid Miłkowski
  • Michał Matuszek
  • Julia Mróz
  • Joanna Myczkowska
  • Zofia Musielak
  • Zuzanna Nędza
  • Rafał Pasieka
  • Bartosz Pakuła
  • Piotr Pękała
  • Oliwia Poźniak
  • Aleksandra Ptak
  • Miłosz Pundyk
  • Michał Słaby
  • Daria Skok
  • Paweł Skibniewski
  • Krzysztof Sokołowski
  • Natalia Strach
  • Lena Stachurska
  • Nina Sulima
  • Paweł Sułkowski
  • Oliwia Sypień
  • Emilia Szelest
  • Marta Szuwart
  • Sara Tanaś
  • Mariia Tokar
  • Zofia Tomiak
  • Jagoda Turska
  • Jagoda Ulatowska
  • Marina Vitrenko
  • Marta Włodarczyk
  • Amadeusz Żurawiecki

Projektowanie publikacji:

  • Alina Berdnyk
  • Julia Galewska
  • Alicja Glazik
  • Cyprian Kanclerski
  • Aneta Koperkiewicz
  • Wiktoria Kowalczyk
  • Marta Olszewska
  • Julia Orzechowska
  • Kacper Pawlik
  • Pola Pawlak
  • Kamila Pietrzycka
  • Barys Poresh
  • Jakub Rogala
  • Maja Rybka

Projektowanie opakowań:

  • Natalia Angier
  • Jadwiga Bentkowska
  • Vitaliy Bilyi
  • Barbara Dziopa
  • Aneta Koperkiewicz
  • Michał Kużdżał
  • Jakub Misiek
  • Konrad Sowa
  • Amelia Sękowska
  • Alicja Tatarczyk
  • Amelia Żołnierska

Zmiana przez (legal) design. Projekt kampanii na rzecz osób starszych dla Amnesty International:

  • Weronika Baran
  • Julia Figołuszka
  • Maksym Gumeniuk
  • Nina Jędral Julia Najwer
  • Alina Ostrowska
  • Kinga Piątkowska
  • Maciej Urbański
  • Marta Zysk

„Na tropie niedźwiedzia”. Projekt kampanii społecznej z WWF Polska:

  • Zuzanna Garbińska
  • Natalia Gadzinowska
  • Wiktor Lingo

Teoria i praktyka designu. Pomoce naukowe dla szkoły policealnej:

  • Zuzanna Garbińska
  • Natalia Gadzinowska
  • Wiktor Lingo

Teoria i praktyka designu. Pomoce naukowe dla przedszkola:

  • Zuzanna Garbińska
  • Natalia Gadzinowska
  • Wiktor Lingo

Myślenie wizualne:

  • Emilia Szelest
  • Hanna Gluzińska

Zapisz się na wernisaż!

Zapisy już wkrótce.

Gdzie

Galeria Grafiki, Uniwersytet SWPS
ul. Ostrowskiego 30b, Wrocław

Kiedy

  • Wystawa: 13 czerwca 2025 r. – 13 września 2025 r.
  • Wernisaż: 13 czerwca 2025 r., godz. 19.30

Organizatorzy

  • Logo: Uniwersytet SWPS
  • Logo: Katedra Grafiki
  • Logo: Galeria Grafiki

Kontakt

Masz pytania? Napisz!

Agnieszka Semaniszyn-Konat: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Studiuj grafikę na Uniwersytecie SWPS!

Grafika na Uniwersytecie SWPS to jedyny kierunek w Polsce, który w takim stopniu łączy społeczny kontekst projektowania (komunikację społeczną) z warsztatem projektowym. Pozwoli ci zrozumieć współczesne problemy i oferować rozwiązania użyteczne dla świata i człowieka.

Kierunek

Grafika

stacjonarne, niestacjonarne
Wrocław I stopnia poznaj szczegóły

Wybierz jedną z dwóch specjalności

Nasze studia to coś więcej niż tylko projektowanie graficzne. Nie tylko przygotujesz się do zawodu projektanta, lecz także zdobędziesz kompleksową wiedzę z obszaru sztuk wizualnych, komunikacji społecznej, multimediów i nowych technologii.

Specjalność

Grafika użytkowa

stacjonarne, niestacjonarne
Wrocław I stopnia poznaj szczegóły
Specjalność

Digital Product Design

stacjonarne, niestacjonarne
Wrocław I stopnia poznaj szczegóły

Zobacz inne aktualności