Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Kognitywny wizerunek alkoholu (wśród młodzieży studiującej)”

float_intro: images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/alk_2000x1500_1.jpg

Z radością informujemy o najnowszej publikacji, która wzbogaca naszą bibliotekę wydawniczą. „Kognitywny wizerunek alkoholu (wśród młodzieży studiującej)” to książka, która podejmuje niezwykle aktualny temat percepcji alkoholu wśród młodych ludzi w środowisku akademickim. Publikacja jest dostępna do pobrania w wolnym dostępie. Polecamy ją każemu, kto pragnie zgłębić kwestię zwiększania świadomości na temat skutków picia wśród młodzieży i młodych dorosłych.

Nawet kształt butelki ma znaczenie

W publikacji podejmowany jest istotny temat percepcji alkoholu przez młodzież. Badania prowadzone w 2024 r. objęły grupę studentów, a ich celem było zrozumienie, jak młodzi ludzie postrzegają alkohol i jakie znaczenie mu nadają. Autorzy skupiają się zarówno na ogólnych zachowaniach związanych z konsumpcją alkoholu, jak i na specyficznych predyspozycjach dotyczących różnych napojów alkoholowych.

Książka zawiera wiele interesujących danych, w tym analizy dotyczące kognitywnego wizerunku alkoholu, funkcji społecznych związanych z jego spożywaniem, a także idei i emocji towarzyszących piciu. Przeprowadzono szczegółowe badania, które dotyczą m.in. sytuacji, w których młodzież najczęściej sięga po alkohol, oraz ich wyobrażeń związanych z różnymi rodzajami napojów. W każdym rozdziale autorzy oferują wnikliwe analizy dotyczące funkcji alkoholu w codziennym życiu młodych ludzi, jak również wpływu społeczeństwa i kultury na nawyki picia.

W dobie, gdy problem nadużywania alkoholu wśród młodzieży staje się coraz bardziej palący, taka analiza jest nie tylko cenna – jest niezbędna.

Napoje (w tym alkohole) posiadają, obok właściwości fizycznych i chemicznych, również właściwości społeczne i komunikacyjne, spełniają określone funkcje w ramach systemu społecznego i w samych komunikacjach. W systemie społecznym, rozumianym tu jako system (fizycznie mierzalnych) działań, tworzą i współtworzą składniki różnych scenariuszy działań i należą jako istotne elementy do różnych społecznych rytuałów. Niewiele jednak wiemy o ich konkretnych funkcjach, a jeszcze mniej o ich semantyce komunikacyjnej (nie leksykalnej), stąd postanowiliśmy zbadać właśnie te aspekty alkoholi – ich znaczenia komunikacyjne i profile semantyczne poszczególnych ich gatunków, rekonstruując tym wizerunki oraz funkcje, jakie spełniają w komunikacjach.

fragment wstępu

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Libron i sfinansowana ze środków Wydziału Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu. Publikacja może okazać się użyteczna dla studentów, jak i wykładowców, pracowników akademickich oraz wszystkich zainteresowanych tematyką zdrowia psychicznego i społecznego młodzieży.

Pobierz publikację

O autorach

Michael Fleischer
prof. dr hab.
Michał Fleischer
Komunikacjonista. Naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości. Szczególnie interesuje się teorią systemów, konstruktywizmem i lingwistyką kognitywną. W pracy badawczej skupia się na analizie problemów występujących w komunikacji społecznej, aktualnych trendów w designie, społecznych funkcji reklamy i designu, a także komunikacji międzykulturowej i funkcjonowania nauki w kontekście społecznym. Autor takich publikacji. jak: „Typologia komunikacji” (2012 r.), „Communication design, czyli projektowanie komunikacji” (2010 r.), „Trzy prawa komunikacji i jedna definicja design” (2009 r.). Współautor „Słownika polszczyzny rzeczywistej” (2011 r.).
Mariusz Wszołek
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Mariusz Wszołek
Komunikolog. Naukowo zajmuje się teorią i praktyką projektowania komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem inkluzyjnych, partycypacyjnych i zrównoważonych doktryn projektowych. Aktywny projektant i konsultant w zakresie strategii i polityki komunikacyjnej firm i instytucji; ator książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania.
Mariusz Wszołek
dr hab.
Anette Siemes
Adiunktka w Instytucie Dziennikarstwa i Kominikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Naukowo zajmuje się metodologią badań empirycznych, doradztwem, analizą kultury popularnej.

Zobacz inne aktualności