W imieniu Organizacji Studenckiej Społecznej Innowacji (OSSI) serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu poświęconemu wspieraniu bliskich osób. Uczestnicy dowiedzą się, jak pomóc bliskiemu w trudnej sytuacji i jak rozmawiać na tematy tabu. Specjaliści poruszą wiele ważnych tematów, takich jak doświadczenie przemocy seksualnej, schizofrenia i łączenie nieheteronormatywnej orientacji seksualnej z rozwojem duchowym. Odbędą się warsztaty z zarządzania stresem oraz wspierania ofiar przemocy seksualnej. Na wykłady jest wstęp wolny, natomiast na warsztaty obowiązują zapisy.
19 i 20 listopada 2022
12.00
Stacjonarnie (Warszawa)
Jak wspierać najbliższych w trudnej sytuacji?
Gdy ktoś bliski opowiada o swoich życiowych kłopotach, często czujemy się niezręcznie. Jednak problemów nie powinno się zamiatać pod dywan, a już szczególnie wtedy, gdy dotyczą ważnej dla nas osoby – warto o nich rozmawiać! Dzięki spotkaniom z ekspertami i ekspertkami dowiesz się, jak podejmować trudne, rzadko poruszane tematy. Specjaliści opowiedzą m.in. o duchowości i religijności osób ze społeczności LGBTQ+, zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży w polskich szkołach, a także faktach i mitach na temat schizofrenii. Odbędą się praktyczne warsztaty z radzenia sobie ze stresem i odpowiedniego traktowania ofiar przemocy seksualnej. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę psychologiczną, a przede wszystkim nauczyć się udzielać skutecznej pomocy bliskim i rozmawiać z nimi o problemach, których sami nie doświadczyli.
Spotkania odbędą się w weekend 19–20 listopada 2022 r. w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Warszawie (ul. Chodakowska 19/31). Na wykłady (saula S306) jest wstęp wolny, natomiast na warsztaty (sala S309) obowiązują zapisy.
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w polskich szkołach
Środowisko edukacyjne jest miejscem o szczególnym potencjale prozdrowotnym. Zgodnie z europejskimi wytycznymi edukacja szkolna daleko wykracza poza naukę faktów. Powinna przyczyniać się do zwiększania poziomu zdrowia i dobrego samopoczucia dzieci i nastolatków, jednak w Polsce jest o to trudno, ponieważ nie istnieje standard zadań psychologa pracującego w środowisku edukacyjnym. Wykład porusza kwestie teoretyczne i praktyczne, przekazuje aktualną wiedzę o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży w polskiej przestrzeni edukacyjnej i pokazuje praktyczne możliwości wykorzystania tej wiedzy w praktyce psychologa szkolnego.
Tomasz Kuźmicz
Psycholog. Wykładowca przedmiotów psychologicznych na Uniwersytecie SWPS oraz w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Wieloletni pracownik Akademickiego Centrum Psychoterapii i Rozwoju przy Uniwersytecie SWPS. Specjalizuje się w zakresie psychologii rozwoju, edukacji i zdrowia. Pracuje jako psycholog w szkole podstawowej.
Czy to nasza wina? Rola reakcji społecznych w procesie zdrowienia po doświadczeniu przemocy seksualnej
Warsztaty dotyczą roli reakcji społecznych w procesie dochodzenia do siebie po doświadczeniu przemocy seksualnej. Przedstawione zostanie na nich interdyscyplinarne podejście do przemocy seksualnej oraz przegląd zjawisk społecznych charakterystycznych dla tego doświadczenia. Uczestnicy poznają definicję przemocy i świadomej zgody, fakty i mity o przemocy seksualnej. Jak interweniować, gdy do niej doszło? Jak wspierać osoby poszkodowane? Prowadząca będzie korzystać z materiałów ze swojej pracy, fragmentów filmów oraz tekstów naukowych i popularnonaukowych. Ze względu na tematykę w każdej chwili można opuścić salę.
Psycholog. Obecnie przygotowuje pracę doktorską na Uniwersytecie SWPS. Interesuje się społecznymi aspektami psychologii klinicznej w wymiarze rozumienia konsekwencji zdarzeń traumatycznych na poziomie społecznym, stresem i jego konsekwencjami, seksuologią kliniczną, dobrostanem i psychopatologią, rolą zasobów w pracy terapeutycznej oraz rolą reakcji społecznych na opowieść o doświadczeniu traumatycznym w procesie zdrowienia. Współpracuje z Fundacją Feminoteka i Centrum Praw Kobiet.
Ze stresem na co dzień
20 listopada 2022 (niedziela), godz. 12.00–13.30, S309
Warsztaty są poświęcone stresowi i towarzyszącym mu emocjom. Co mówić, kiedy widzisz, że ktoś się stresuje? Co robić, gdy bliska osoba drży ze stresu i nie może się skupić? Jak ją wesprzeć? Porozmawiamy o funkcjach i obliczach stresu, jego wpływie na ciało i umysł. Przećwiczymy techniki uspokojania oddechu i koncentracji na byciu „tu i teraz”. Omówione zostaną zasady pomagania osobom przestraszonym i zestresowanym. Dzięki warsztatom uczestnicy będą mogli lepiej poznać stres i oswoić się z nim.
Absolwentka psychologii ze specjalizacją sport i aktywność fizyczna na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. W trakcie studiów należała do Koła Naukowego Psychologii Sportu. Prowadzi warsztaty psychologiczne i konsultacje indywidualne na obozach piłkarskich Polish Soccer Skills, gdzie współpracuje z młodymi piłkarzami, piłkarkami i e-sportowcami. Prowadziła autorskie warsztaty o stresie dla osób zdających egzamin na prawo jazdy w dwóch warszawskich szkołach jazdy, a także dla biegaczy narciarskich i tancerzy.
Schizofrenia bez tajemnic. Jak wspierać osoby chore i wypierać związane ze schizofrenią mity?
20 listopada 2022 (niedziela), godz. 13.45–15.15, S306
Prelegentka opowie o obrazie społecznym osoby chorej na schizofrenię. Przedstawi mity na temat tej choroby funkcjonujące w naszej kulturze i zestawi je z faktami. Słuchacze i słuchaczki otrzymają konkretne wskazówki, jak rozmawiać z chorymi na schizofrenię, jak ich wspierać i jak budować wiarygodny obraz schizofrenii w naszym społeczeństwie.
dr Magdalena Nowicka
Psycholożka, adiunktka na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Autorka programów badawczych z dziedziny psychopatologii, emocji i regulacji emocji. Pracuje naukowo i praktycznie. Jest czynną psychoterapeutką poznawczo-behawioralną i superwizorką. Pracuje jako interwent kryzysowy i coach umiejętności wychowawczych. Uczy psychoterapii młodych adeptów psychologii. Prowadzi programy psychoedukacyjne promujące zdrowie psychiczne i zdrowy parenting.
Duchowość i religijność osób LGBTQ – specyfika potrzeb
20 listopada 2022 (niedziela), godz. 16.00–17.30, S306
Omówione zostaną wyniki badań nad duchowością i religijnością osób ze społeczności LGBTQ z uwzględnieniem autorskiego badania Szymona Niemca, które sprawdzało, jak ważne są duchowość i religijność dla dobrostanu osób transpłciowych. W badaniu mierzono trzy wskaźniki duchowości (duchowość religijną, wrażliwość etyczną i harmonię) oraz pięć wskaźników religijności (zainteresowanie tematyką religijną, przekonania, modlitwę, doświadczenie i kult), natomiast szczęście zdefiniowano poprzez trzy wskaźniki (pozytywne emocje, optymalne doświadczenia i sens życia). W badaniu wzięło udział 141 transpłciowych Polaków (90 transmężczyzn i 51 transkobiet). Wykazano m.in., że duchowość silnie wiąże się z odczuwanym szczęściem, a religijność – słabo.
Szymon Niemiec
Psycholog i psychoterapeuta. Od 1996 r. zajmuje się wspieraniem ludzi w rozwoju osobistym. Pracuje nad przywracaniem dobrostanu psychicznego i emocjonalnego. Był instruktorem teatralnym, działaczem społecznym, coachem metody TROP, trenerem. Ma doświadczenie w obszarze organizacji pozarządowych. Wspiera osoby w kryzysie.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Justyna Godusławska – organizatorka e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.