Profesor Adam Szpaderski zastępcą redaktora naczelnego czasopisma „Muzealnictwo”
Z dumą informujemy, że prof. Adam Szpaderski, kierownik Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci Uniwersytetu SWPS, 18 grudnia 2024 r. objął funkcję zastępcy redaktora naczelnego czasopisma „Muzealnictwo”. Rocznik „Muzealnictwo” to prestiżowe czasopismo polskiej branży muzealnej o zasięgu międzynarodowym, którego punktacja w wykazie czasopism naukowych prowadzonym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynosi 100 punktów. Wydawcą „Muzealnictwa” jest Narodowy Instytut Muzeów.
Powierzenie mi funkcji zastępcy redaktora naczelnego czasopisma „Muzealnictwo” jest dla mnie wielkim zaszczytem oraz wyrazem zaufania do moich kompetencji badawczo-organizacyjnych w zakresie wzmacniania i rozwoju sektora muzealnego w Polsce.
Czasopismo naukowe „Muzealnictwo”
„Muzealnictwo” jest polskim periodykiem muzealnym, którego pierwszy numer ukazał się w 1952 r. Czasopismo stanowi forum wymiany myśli o zasięgu międzynarodowym w zakresie praktyki, badań oraz historii muzealnictwa. Wydawcą „Muzealnictwa” jest Narodowy Instytut Muzeów. Czasopismo znajduje się w wykazie czasopism naukowych, który prowadzi Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (100 punktów). Jest ponadto indeksowane w takich bazach jak: BazHum, CEEOL (Central and Eastern European Online Library), CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), DOAJ (Directory of Open Access Journals), ERIH Plus (European Reference Index for the Humanities and Social Sciences), Google Scholar, POL-index/PBN, Scopus, Urlich’s Periodicals Directory.
Redaktorem naczelnym „Muzealnictwa” jest dr Paulina Florjanowicz, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzeów
Odwiedź stronę „Muzealnictwa”
Zobacz stronę Narodowego Instytutu Muzeów
Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci jako platforma wymiany doświadczeń
Profesor Adam Szpaderski wraz z zespołem Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci działającym w Instytucie Nauk Społecznych USWPS w Warszawie stale prowadzi badania naukowe w zakresie ekonomicznych, finansowych, zarządczych i edukacyjnych prawidłowości powstawania, zachowywania, upamiętniania i funkcjonowania muzeów martyrologicznych na świecie. Zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę i wskazówki w zakresie dobrych praktyk rośnie wraz ze wzrostem świadomości znaczenia tego typu dziedzictwa i jego roli w edukacji kolejnych pokoleń. Przekazywanie wiedzy jest jednym z głównych zadań centrum badawczego prowadzonego przez prof. Szpaderskiego.
Poznaj Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci
Ekspert w dziedzinie strategii muzeów i zarządzania pamięcią
Profesor Adam Szpaderski specjalizuje się w zarządzaniu strategicznym, prakseologii, modelach zarządzania miejscami pamięci, zastosowaniach nowych technologii jako medium transferu wartości dla odbiorów, zarządzaniu edukacją o Auschwitz, Holokauście i ludobójstwach oraz parametryzacji efektywności instytucji sektora dziedzictwa kulturowego.
Jest pełnomocnikiem dziekana i przewodniczącym komisji ds. umiędzynarodowienia oferty dydaktycznej Wydziału Nauk Społecznych w Warszawie USWPS, kierownikiem Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci, członkiem Międzynarodowej Rady Muzeów – ICOM, jak również głównym konsultantem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu w dziedzinie strategii i zarządzania edukacją, przewodniczącym Rady Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy (2020-2024), doradcą ds. strategii edukacyjnej Muzeum Stutthof w Sztutowie, głównym konsultantem ds. strategii i zarządzania edukacją Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych, przewodniczącym Rady Konsorcjum – Sieć „Liga Pamięci Jenieckiej”, kierownikiem i wykonawcą wdrożeniowych projektów badawczych, członkiem towarzystw naukowych zajmujących się ekonomią, zarządzaniem i kulturą oraz laureatem wielu nagród, w tym Medalu „Opiekun Miejsc Pamięci Narodowej”, Medalu 75 Lat Miejsca Pamięci Auschwitz-Birkenau i Medalu Muzeum Więzienia Pawiak.