Festiwal „Touching Japan”. Pielęgnacja bonsai, sztuka zakładania kimona, tworzenie ozdób do włosów i wiele więcej!
Fascynuje cię kultura Japonii? Jesteś amatorką lub amatorem japońskiej sztuki i rzemiosła? Jeśli tak, nie może cię zabraknąć na festiwalu „Touching Japan – doświadczając Japonii”. W ostatnią sobotę lutego czekają na ciebie interesujące prelekcje, warsztaty tradycyjnego rzemiosła oraz stoiska z japońskimi produktami. Zanurz się w wyrafinowanym pięknie Kraju Kwitnącej Wiśni!
Spotkanie pasjonatek i pasjonatów Japonii
Sztuka Japonii rozwijała się zupełnie inaczej od europejskiej i amerykańskiej. Japońskie malarstwo, architektura, teatr, komiks czy różnego rodzaju rzemiosło przykuwają uwagę, zachwycają swoją odmiennością i precyzją. Wiele japońskich stylów i technik było zupełnie nieznanych w Europie. Nasz festiwal daje możliwość zapoznania się z niektórymi z nich w atrakcyjnej formie.
Podczas tego unikatowego wydarzenia odbędą się wykłady poświęcone specyficznym dla Japonii elementom kultury i sztuki oraz ukrytej w nich filozofii, jak również warsztaty tradycyjnego japońskiego rzemiosła. Będzie można m.in. zgłębić tajniki pielęgnacji drzewek bonsai, nauczyć się zakładać kimono zgodnie z zasadami kitsuke, a także spróbować sił w kanzashi – tworzeniu jedwabnych ozdób w kształcie kwiatów. Ponadto na uczestników czekają stoiska z japońskimi i związanymi z Japonią produktami, na których będzie można nabyć m.in. materiały do nauki azjatyckich języków i tradycyjne japońskie rękodzieło!
Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Touching Japan Festival. Meeting Japanese Arts & Culture in Warsaw”, realizowanego w ramach grantu Japan Foundation: Local Project Support Program – Arts and Culture 2022/2023.
Udział w festiwalu jest bezpłatny, prosimy jednak o zgłoszenie chęci uczestnictwa przez formularz
Festiwal „Touching Japan – doświadczając Japonii” współorganizują Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS, Zakład Studiów Azjatyckich oraz Studenckie Koło Naukowe Studiów Azjatyckich. Patronem i fundatorem wydarzenia jest Japan Foundation – instytucja promująca japońską kulturę w międzynarodowym środowisku, prowadząca działania na rzecz wymiany i współpracy międzynarodowej.
Posłuchaj prelekcji o sztuce i rzemiośle Japonii
-
Otwarcie festiwalu
S112
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPSMarcin JacobySinolog, tłumacz, literaturoznawca, doktor habilitowany nauk humanistycznych. Zajmuje się zagadnieniami polityczno-społecznymi regionu Azji Wschodniej, szczególnie Chin i Republiki Korei. Kierownik Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS. Prowadzi zajęcia na temat literatury, sztuki i dyplomacji kulturalnej Chin i Azji Wschodniej.
drOlga BarbasiewiczPolitolożka, japonistka, lektorka języka japońskiego. Specjalizuje się w polityce pamięci i stosunkach międzynarodowych w Azji Wschodniej oraz najnowszej historii tego regionu. Laureatka stypendium dla wybitnych młodych naukowców MNiSW na lata 2018–2021.
Ambasador Japonii w PolsceAkio MiyajimaZawodowy dyplomata z ponad 40-letnim doświadczeniem. Uzyskał dyplom BA z politologii na Uniwersytecie Waseda oraz MA ze stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Yale. Sprawował funkcję ambasadora Japonii w Turcji oraz pełnił służbę w Waszyngtonie, Seulu, Nowym Jorku (ONZ) i Londynie. Do Warszawy przyjechał w listopadzie 2020 r.
-
Wystawa Światowa EXPO 2025 w Osace, Kansai – założenia organizatorów wydarzenia oraz cele polskiej obecności na wystawie
S112
Prelegentka opowie o tym, czym jest wystawa światowa (EXPO) i jakie ma walory. Przedstawi również cele i wstępne założenia polskiej obecności na EXPO 2025 w Japonii.
Eliza Klonowska-SiwakAbsolwentka japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i Rocznych Podyplomowych Studiów Menedżerskich SGH. Dwukrotna stypendystka Rządu Japonii (Stypendium Ministerstwa Edukacji Japonii MEXT na studiach doktoranckich na Uniwersytecie Tokijskim oraz na studiach magisterskich na Uniwersytecie Kumamoto). Stypendystka japońskiego ministerstwa spraw zagranicznych (stypendium dla pracowników polskiej administracji rządowej). Jest związana zawodowo z Japonią od 2002 r. Dyplomatka, wieloletni radca, kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Tokio oraz dyrektor Zagranicznego Biura Handlowego w Tokio (2008–2020 r.). Organizatorka bilateralnych imprez gospodarczych i biznesowych na szczeblu rządowym: seminariów, konferencji, forów gospodarczych, Festiwalu Polskiego w Roppongi Hills (największej imprezy promocyjnej w Tokio), stoisk narodowych na imprezach targowych w Japonii, misji gospodarczych oraz innych podobnych inicjatyw na styku Polska-Japonia. Panelistka EKG 2018 w Katowicach, PAIH EXPO 2018 oraz PAIH FORM BIZNESU 2019. Prowadziła liczne szkolenia i warsztaty na temat japońskiej gospodarki i kultury biznesu oraz negocjacji w Japonii. Od stycznia 2021 r. przewodnicząca Sekcji Japonia Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja. Od stycznia 2022 r. ekspertka ds. Japonii w EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, od lipca 2022 r. menadżer projektu EXPO 2025 w Osace, Kansai w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, a od listopada 2022 r. Zastępca Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej EXPO 2025.
-
Bonsai – fascynująca forma sztuki, historia, podstawowe zasady kompozycji, formy, style i pielęgnacja drzewek
S112
Określenie „bonsai” oznacza dosłownie „roślinę w pojemniku”. Na wykładzie omówiona zostanie sztuka bonsai, która w harmonijny sposób łączy techniki ogrodnicze z dalekowschodnią estetyką. Bonsai to niekończąca się, ewoluująca w czasie kompozycja. Sztuka ta wywodzi się z chińskiego imperium i liczy ponad 2000 lat, z kolei Japończycy wnieśli do niej precyzję, dbałość o perfekcję i harmonię, a także zmienili kompozycję. Celem bonsai jest stworzenie miniaturowego, ale realistycznego obrazu natury. W postaci maleńkiego drzewka można uprawiać wiele różnych gatunków roślin. Z czasem powstały klasyfikacje bonsai m.in. ze względu na wielkość i formę drzewka, a także różne style bonsai. Wykład dostarczy nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również wielu praktycznych wskazówek, które pozwolą uniknąć rozczarowania na początku przygody z bonsai. Dowiemy się, jak dobrać szerokość i kolor doniczki oraz materiał, z którego jest wykonana. Poznamy potrzeby roślin w zakresie pielęgnacji, ochrony, wegetacji, formowania, przesadzania i nawożenia. Nauczymy się uważnie obserwować nasze drzewka i rozpoznawać subtelne sygnały, którymi komunikują swoje potrzeby.
-
Marceli Opieczyński
Coach. Już jako dziecko opiekował się drzewami, pielęgnując niwaki (drzewa ogrodowe, które można rzeźbić) i pracując w sadzie rodziców. Studiował ogrodnictwo w Norwegia Hvam Viederegaende Skole, Pennsylvania State University i Wageningen University. Pierwsze kroki ze sztuką bonsai rozpoczął bez przygotowania; była to dla niego lekcja pokory. W 2015 r. spotkał senseia Marka Gajdę, który zaprosił go na studia do Warszawskiej Szkoły Bonsai. Od tego czasu uczył się m.in. kształtowania jałowców i sosen, stylu shohin oraz artystycznego formowania martwego drewna. Tworzy własne formy drzew pod okiem mistrza. Bonsai to dla niego przestrzeń artystyczna i szkoła mindfulness. Od wielu lat trenuje sztukę walki z japońskiej wyspy Okinawa: ryū-te. Widzi w niej wiele analogii do bonsai, m.in. dążenie do harmonii i perfekcji.
-
Kintsugi – tradycyjny upcycling
S112
Kintsugi (nazywane też kintsukuroi lub yobitsugi) to tchnienie nowego życia w zniszczone, rozbite na kawałki czarki do herbaty lub inne ceramiczne naczynia. W codziennym pośpiechu rzadko znajdujemy czas na naprawianie uszkodzonych rzeczy. Na ogół je wyrzucamy i kupujemy nowe, nie oszczędzając natury. Kintsugi to dla Japończyków warsztat pracy nad sobą, lekcja pokory, cierpliwości i skupienia. Rzemiosło to narodziło się w XV w., za panowania sioguna Yoshimasy Ashikagi, który zapragnął naprawić ulubioną czarkę. W tym czasie rozpowszechniła się również sztuka ceremonialnego przygotowywania herbaty sadō oraz filozofia wabi-sabi, zgodnie z którą piękno jest równoznaczne z prostotą kształtów i pewną dozą niedoskonałości. Kintsugi po japońsku oznacza dosłownie „łączenie złotem” (jap. kin – złoto, tsugu – łączyć). Faktycznie jednak jako spoiwa używa się laki, czyli żywicy z sumaka lakowego. Ostateczne wykończenie stanowi zazwyczaj naprószony na taki podkład złoty pył. Stosowane są również inne metale szlachetne, np. srebro lub platyna. Wykład będzie połączony z pokazem.
Joanna Koryciarz-KitamikadoZ zawodu i zamiłowania historyk i konserwator dzieł sztuki. Propagatorka kultury i sztuki japońskiej, szczególnie laki i ceramiki. Uwielbia rzeczy wykonane ręcznie, w których zaklęta jest dusza artysty-rzemieślnika.
-
Kanzashi – tworzenie ozdób do włosów
S112
Wisteria Gardens zaprasza na podróż w czasie i przestrzeni, podczas której poznamy wspaniałą tradycję rękodzielniczą Japonii – tsumami zaiku. Sztuka ta liczy ponad 300 lat i jest w Polsce niemal nieznana w oryginalnej formie. Przypomina nieco origami. Polega na składaniu jedwabiu w piękne kwiaty, które stosuje się jako ozdoby do włosów: elementy szpil, grzebieni, spinek czy frotek. Tradycyjnie każdemu miesiącowi przypisane są inne kwiaty.
Kinga OwczarskaZ wykształcenia magister anglistyki, z zawodu nauczycielka języka angielskiego. Stoi za marką Wisteria Gardens. Jej przygoda z tsumami zaiku zaczęła się w 2008 r., gdy jako jedna z pierwszych osób w Europie zainteresowała się tą mało znaną, czasochłonną techniką. Stopniowo odkrywała jej tajniki, a także miejsce, jakie zajmuje w historii i kulturze Japonii. Obecnie jest jedyną w Polsce osobą zajmującą się tsumami zaiku w tradycyjnym wydaniu. Wystawy prac z warsztatu Wisteria Gardens można było oglądać w Wydziale Informacji i Kultury Ambasady Japonii w Warszawie, na Dniach Japonii Uniwersytetu Łódzkiego, w Muzeum Manggha w Krakowie, w Poznaniu oraz na Japan Expo w Bułgarii.
-
Serfenta. Co cennego w polskim rzemiośle widzi Japonia? Polski produkt rzemieślniczy na rynku japońskim. Innowacyjne podejście do rzemiosła i sprzedaży na rynek zagraniczny
S112
Prelegentka opowie o działalności Stowarzyszenia Serfenta: międzynarodowej promocji plecionkarstwa. Przedstawi innowacyjne podejście do rzemiosła i sprzedaży na rynek zagraniczny. Skoncentruje się na na nawiązywaniu i budowaniu relacji z japońskimi partnerami przez Serfentę oraz na wartościach, jakie w polskim rzemiośle widzi Japonia.
Paulina AdamskaAntropolożka, instruktorka rękodzieła artystycznego, autorka projektów badawczych. Założycielka Stowarzyszenia Serfenta, które prowadzi od 15 lat, łącząc rzemiosło z ludzkimi potrzebami i biznesem. Ekspertka z zakresu plecionkarstwa, kontaktów zagranicznych, pozyskiwania środków zewnętrznych i sprzedaży produktów rzemieślniczych w Polsce i za granicą. Prowadziła badania rzemiosła plecionkarskiego w Polsce. Reprezentuje niematerialne dziedzictwo kultury w UNESCO i na świecie. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016 r.). Technik wyplatania ze słomy, wikliny, rattanu i innych naturalnych materiałów uczyła się od najlepszych plecionkarzy w Polsce i za granicą (m.in. w Danii, Hiszpanii, Japonii). Uwielbia prowadzić warsztaty.
Weź udział w warsztatach i opanuj nową umiejętność
-
Warsztaty kanzashi
S107
Prosta w teorii, ale wymagająca wielu lat praktyki, aby osiągnąć mistrzostwo – taka jest sztuka tsumami zaiku, znana również pod nazwą kanzashi. Polega na tworzeniu kwiecistych ozdób do włosów poprzez składanie kwadracików jedwabiu. Zapraszamy dorosłych i młodzież od 14 roku życia na warsztaty, na których będzie można zgłębić tę liczącą ponad 300 lat japońską tradycję!
Kinga Owczarska -
Warsztaty bonsai
S107
Kształtowanie drzewek bonsai obejmuje regularne przycinanie i drutowanie, ale także bardziej zaawansowane techniki, takie jak formowanie martwego drewna. Podczas warsztatów poznamy podstawowe narzędzia, techniki i metody pracy wystarczące do rozpoczęcia fantastycznej przygody z bonsai, do której wszystkich serdecznie zapraszamy.
Marceli Opieczyński -
Warsztaty tworzenia lalek z papieru
S110
Washi ningyō to stworzone z papieru laleczki, którymi bawiły się dziewczynki w historycznej Japonii. Historia tych prostych zabawek sięga prawdopodobnie XVIII w. Dzisiaj są małym dziełem sztuki pozbawionym wartości użytkowej. Z tradycyjną japońską starannością spróbujemy je złożyć z papieru washi.
Marcelina LiszewskaStudentka studiów azjatyckich z językiem japońskim na Uniwersytecie SWPS. Całe życie zajmuje się sztuką, malarstwem, projektowaniem graficznym. Uczęszczała na różnorodne zajęcia artystyczne. Interesuje się historią sztuki, w szczególności sztuką starożytną i japońską. Pracowała jako sztukatorka przy konserwacji zabytków.
-
Warsztaty śpiewu japońskiego
S107
Uczestniczki i uczestnicy warsztatów będą mogli zapoznać się z kulturą Japonii poprzez śpiewanie japońskich piosenek! W repertuarze piosenki z anime i produkcji studia Ghibli, a także japońskie piosenki ludowe.
Yurika MatsumotoMagister sztuki, pianistka. W latach 2014–2018 studiowała na Tokijskim Uniwersytecie Muzycznym, a w latach 2018–2020 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa fortepianu, wykładowca: Janusz Olejniczak). Jako studentka organizowała i wykonywała liczne koncerty. Obecnie występuje jako pianistka. Gra nie tylko muzykę klasyczną, ale także filmową i popową, prowadzi też zajęcia z gry na fortepianie. Od października 2021 r. uczy języka japońskiego na Uniwersytecie SWPS.
-
Warsztaty kitsuke – naucz się zakładać kimono
S110
Kitsuke to sztuka nakładania i noszenia tradycyjnych japońskich strojów (kimon i yukat) oraz wiązania bogato zdobionych pasów obi.
Olga Mirosława MazurkiewiczZ wykształcenia dyplomatka, pedagożka i pedagożka specjalna. Niegdyś mikroprzedsiębiorca w branży administracyjno-biurowej, obecnie nauczycielka wspomagająca dzieci ze spektrum autyzmu, wychowawczyni, kierowniczka obozowo-kolonijna, kierowniczka wycieczek szkolnych, pilot wycieczek zagranicznych. Założycielka Yorokobi no kōen (obecnie Ynk Atelier OMM) i festiwalu Tanabata na Pradze. Prowadzi wykłady i warsztaty dotyczące zwyczajowych strojów japońskich, kitsuke, origami, ekologicznych chust furoshiki oraz rysowania postaci mangowych, a także autorskie zajęcia kreatywne z użyciem tradycyjnych technik i materiałów japońskich. Zainteresowała się Japonią pod wpływem wykładów prof. Henryka Lipszyca, byłego Ambasadora RP w Japonii. Od 2002 r. uczy się japońskiego. W 2002 r. zorganizowała Dni Japonii w Collegium Civitas. Napisała dwie prace dyplomowe związane z Japonią: o współpracy wywiadów Polski i Japonii w czasie II wojny światowej oraz o dyplomacji japońskiej wobec Polski po 1989 r. Trenowała samoobronę dla kobiet, karate, aikido, judo i ju-jitsu. W 2007 r. zdobyła 3 kyu w ju-jitsu.
Odwiedź stoiska i spraw sobie coś japońskiego
Festiwal „Touching Japan” to nie tylko wykłady i warsztaty. To również możliwość doświadczenia Japonii wszystkimi zmysłami. Zobaczysz, powąchasz, posłuchasz i dotkniesz Kraju Wschodzącego Słońca, porozmawiasz z właścicielami stoisk i dowiesz się więcej o ich działalności. Może zainteresują cię prowadzone przez nich zajęcia, wyposażysz się w pierwsze materiały do nauki japońskiego lub kupisz pamiątkę? Przyjdź i się przekonaj!
Pamiątkowe zdjęcie w yukacie
Trudno sobie wyobrazić japońskie festiwale bez osób we wzorzystych yukatach. Jeśli chcesz jeszcze bardziej wczuć się w japoński klimat, przyjdź między 11.15 a 14.00 do sali S110, w której założysz yukatę i zapozujesz do zdjęcia! Zobacz profil fotografki na Instagramie
Studentka 2. roku fotografii w mediach w Wyższej Szkole Biznesu, Mediów i Reklamy w Warszawie. Karierę zaczęła jako social media manager w Fundacji Orszak Trzech Króli. Od niedawna współpracuje z Klubem Szermierzy Warszawianka, wykonując zdjęcia na różnych zawodach. Oprócz fotografii interesuje się także innymi kreatywnymi zajęciami, m.in. projektowaniem graficznym, animacją 2D i 3D oraz rysunkiem.
Termin
25 lutego 2023 r., godz. 11.00–16.15
Miejsce
Warszawa, Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31
Wykłady: S112
Warsztaty: S107, S110
Fotografie: S110
Stoiska: korytarz
Formularz zgłoszeniowy
Organizatorzy
Komitet organizacyjny
- dr Olga Barbasiewicz
- Wiktoria Cecot
- Justyna Zielony
- Zuzanna Zielińska
Patron i fundator
Partnerzy
Kontakt
Wiktoria Cecot
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Interesujesz się Japonią? Studiuj na Uniwersytecie SWPS!
Na Uniwersytecie SWPS pokażemy ci, jak przekuć swoją pasję w pierwsze zawodowe sukcesy. Azja Wschodnia odgrywa coraz ważniejszą rolę na arenie międzynarodowej. Znajomość języka, kultury, polityki i gospodarki tego regionu daje wiele możliwości rozwoju kariery zawodowej w Polsce i za granicą. Nasi wykładowcy to naukowcy, dyplomaci i przedstawiciele świata biznesu, którzy już od 1998 r. dzielą się wiedzą o Azji Wschodniej i zarażają pasją do tamtejszej kultury kolejne roczniki studentów.
Jeśli chcesz poznać współczesną Azję Wschodnią, jej ekonomię i politykę, a także nauczyć się poruszać w azjatyckim świecie dyplomacji i biznesu, wybierz studia azjatyckie z językiem japońskim, chińskim lub koreańskim.
Studia azjatyckie. Chiny i Azja Wschodnia
z językiem chińskim, koreańskim lub japońskim
stacjonarneJeśli zależy ci na intensywnej nauce języka japońskiego – jednego z najbardziej pożądanych języków na rynku pracy – zdecyduj się na filologię angielską z rozszerzonym językiem japońskim.
Filologia angielska
z rozszerzonym językiem japońskim
stacjonarne