Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

„Transforming Media Accessibility in Europe”

float_intro: images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/transforming-media-accessibility-in-europe-okladka.jpg

Profesor Krzysztof Krejtz, kierownik Ośrodka Badań Okulograficznych na Uniwersytecie SWPS, jest współredaktorem książki „Transforming Media Accessibility in Europe”. Publikacja szeroko omawia sposoby projektowania i dostosowywania mediów cyfrowych, platform edukacyjnych i technologii informacyjno-komunikacyjnych wdrażanych w tzw. inteligentnych miastach (smart cities), tak aby lepiej odpowiadały na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Współautorami trzech rozdziałów są badacze z Uniwersytetu SWPS.

Dostępność w różnych obszarach

Książka „Transforming Media Accessibility in Europe” to multidyscyplinarna analiza dostępności kultury, edukacji i przestrzeni miejskich w Europie. Eksperci z różnych dziedzin – naukowcy, edukatorzy i praktycy – wskazują w niej, jak zwiększyć inkluzywność platform cyfrowych i technologii smart cities.

Autorzy podkreślają, jak ważne jest wykorzystanie wyników badań w praktyce, zwłaszcza przy tworzeniu polityk i strategii rozwoju miast. Jednym z celów publikacji jest dostarczenie rekomendacji decydentom, urbanistom i firmom z branży cyfrowej.

Książka „Transforming Media Accessibility in Europe” została opublikowana przez wydawnictwo Springer w otwartym dostępie. Można ją pobrać ze strony wydawcy

Badacze z Ośrodka Badań Okulograficznych na Uniwersytecie SWPS napisali trzy rozdziały książki, poświęcone dostępności turystyki i transportu publicznego.

Inkluzywna turystyka i dostępny transport

W rozdziale poświęconym założeniom turystyki 5.0 (opartej na koncepcji przemysłu 5.0 – skoncentrowanego na człowieku i zrównoważonym rozwoju) prof. Krzysztof Krejtz i prof. Izabela Krejtz z Uniwersytetu SWPS oraz inni autorzy analizują, jak ta nowatorska koncepcja może zwiększyć dostępność w turystyce. Omawiają, w jaki sposób można wykorzystać nowe technologie i innowacyjne rozwiązania, aby podróże stały się bardziej dostępne dla osób o różnych potrzebach i pochodzeniu.

Kolejny rozdział, dotyczący audiodeskrypcji opartej o śledzenie aktywności wzrokowej (Gaze-Led Audio Description; GLAD), autorstwa prof. Krzysztofa Krejtza i prof. Izabeli Krejtz oraz dr Darii Rutkowskiej-Siudy z Uniwersytetu Łódzkiego, porusza problem tworzenia neutralnych audiodeskrypcji, szczególnie w obszarach wymagających specjalistycznej wiedzy, jak np. sztuka czy architektura. Opisy dźwiękowe są zazwyczaj opracowywane przez ekspertów z danej dziedziny. Jednak liczne badania wykazały, że percepcja i wzorce uwagi specjalistów są inne niż u laików. Opisana w książce metoda GLAD wykorzystuje wzorce uwagi tzw. zwykłych odbiorców, co pozwala na stworzenie przystępniejszych audiodeskrypcji. Rozdział powstał w ramach projektu „Przyjazne miasto” finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

W rozdziale dotyczącym dostępności transportu publicznego zespół z Ośrodka Badań Okulograficznych analizuje różne systemy transportowe, ze szczególną uwagą przyglądając się Warszawie. Autorzy omawiają istniejące rozwiązania, identyfikują bariery i proponują ulepszenia, które mają sprawić, że transport publiczny stanie się bardziej przyjazny dla wszystkich użytkowników. Włączają się w ten sposób w szerszą dyskusję na temat inkluzywnej infrastruktury miejskiej.

Współpraca międzynarodowa na rzecz zwiększenia dostępności mediów

Książka „Transforming Media Accessibility in Europe” jest efektem prac projektu LEAD-ME (CA19142), którego liderem był dr hab. Krzysztof Krejtz, prof. USWPS. Projekt był realizowanyw ramach Europejskiego Programu Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych (ang. European Cooperation in Science and Technology, COST)

O redaktorach

Krzysztof Krejtz
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Krzysztof Krejtz
Krzysztof Krejtz is the head of the Eye Tracking Research Center at SWPS University. His research and teaching interests include inclusion and accessibility technologies, Human-Computer Interaction (HCI), usability research, visual attention and its dynamics, eye-tracking methods and statistics, and multimedia learning. Currently, he is leading the EU-funded COST Action LEAD-ME. Przeczytaj pełny biogram
Ph.D. / Associate Professor
Ann Marcus-Quinn
Kierowniczka studiów „Technical Communication and E-Learning” oraz wykładowczyni na University of Limerick w Irlandii. Współpracuje z Economic and Social Research Institute (ESRI) w Dublinie. Autorka raportów badawczych dla organizacji międzynarodowych, w tym Komisji Europejskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Europejskiego Forum Osób Niepełnosprawnych. Jej zainteresowania badawcze obejmują e-learning, otwarte zasoby edukacyjne, dostępność, użyteczność, projektowanie instrukcji oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) na poziomie ponadpodstawowym.
Ph.D. / Associate Professor
Carlos Duarte
Wykładowca na Uniwersytecie Lizbońskim oraz badacz w tamtejszym centrum badawczym LASIGE, gdzie zajmuje się dostępnością technologii w obszarze interakcji człowiek-komputer (HCI). W swojej pracy badawczej koncentruje się przede wszystkim na zwiększaniu dostępności inteligentnych interfejsów użytkownika (IUI) dla różnych grup, takich jak osoby starsze lub niewidome. Pracował m.in. nad technikami automatyzacji oceny dostępności stron internetowych, co pozwoliło na udoskonalenie narzędzia QualWeb, darmowego programu do oceny dostępności stron internetowych. Od niedawna bada, jak można zwiększyć inkluzywność agentów konwersacyjnych (inaczej chatbotów) oraz jak duże modele językowe mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności cyfrowej.

Zobacz inne aktualności