„Dyplomy też…” 2.0 – oprowadzanie kuratorskie
Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie najlepszych prac dyplomowych absolwentów i absolwentek kierunku Grafika, które zostały obronione w 2024 r. Tegoroczne prace ukazują szerokie spektrum tematów, odzwierciedlając wyzwania, z jakimi młodzi twórcy mierzyli się podczas studiów, oraz kierunki, w których mogą rozwijać swoje kariery zawodowe. W ramach wydarzenia odbędzie się także dyskusja z prof. Czesławą Frejlich oraz dr. Agatą Korzeńską, organizatorkami Międzynarodowego Przeglądu Projektów Dyplomowych Graduation Projects.
Design jako narzędzie do rozwiązywania współczesnych problemów
Wystawa „Dyplomy też...” 2.0 to już druga edycja wystawy najlepszych prac dyplomowych absolwentów kierunku Grafika. Prace te opowiadają historie i zabierają w podróż po różnych światach: emocji, refleksji, oraz wrażliwości na ważne tematy. To światy empirycznego poznania, różnorodnych sposobów widzenia, wyrażania tożsamości, pokazywania tego, co nieznane, szukania piękna i ułatwiania codziennych spraw. Trudno uwierzyć, że te niezwykłe wyprawy są jednocześnie formalnym zamknięciem pewnego etapu zdobywania kompetencji.
Projekty z obszaru sztuki to podróże po wymagających, lecz niezwykle istotnych przestrzeniach. Podejmują one tematy zdrowia psychicznego za pomocą fotografii, ukazują problemy wykluczenia osób z zaburzeniami psychicznymi, a także eksplorują temat przebodźcowania poprzez język plakatu. Wśród nich znajdziemy instalacje obrazujące wpływ aktywności cyfrowych na środowisko. W identyfikacjach wizualnych można odkryć projekty inspirowane mitologią nordycką, ukazujące kojący charakter masażu kobido, narzędzia wspierające terapię logopedyczną dla dzieci z dyslalią, a także koncepcję „świętowania niedoskonałości w świecie presji do perfekcji”.
W projektowaniu grafiki użytkowej techniczne podejście do tworzenia symboli łączy się z refleksją nad ich odbiorem. Prace te zgłębiają relację człowieka z przedmiotami, na przykład poprzez prototypy opakowań, poruszają kwestie etyczne w modzie poprzez nadruki na tkaninach, a także ukazują kulturę Górnego Śląska za pomocą ilustrowanych kart. Rozwiązania cyfrowe obejmują m.in. aplikacje mobilne, jak ta wspierająca osoby niewidome i słabowidzące w korzystaniu z komunikacji miejskiej, oraz ebooki, które pomagają młodzieży w pierwszych krokach w dorosłość – także w kuchni.
Na trzecim roku grafiki, z lekką nutą prowokacji, pytam każdą i każdego: na jaką dziedzinę projektowania stawiasz? W czym chcesz się specjalizować? Najczęściej słyszę odpowiedzi typu „jeszcze nie wiem” lub „fascynuje mnie wiele obszarów”. A jednak, gdy przychodzi czas na projekty dyplomowe, odnoszę wrażenie, że ich autorzy i autorki dokonali tego wyboru już dawno. Obserwując ich prace, widzę, jak głęboko wnikają w wybraną dziedzinę – z jaką dociekliwością badają, analizują, jak pieczołowicie dopracowują detale i z jaką pasją doskonalą swoje rozwiązania. Dochodzę wtedy do wniosku, że moje pytanie było bardziej prowokacyjne, niż przypuszczałem. Może się bowiem okazać, że twórcy i twórczynie projektów prezentowanych na tej wystawie nie muszą podejmować tej decyzji – że ich prace mówią same za siebie.
Spotkanie z ekspertkami
W ramach wydarzenia przewidziano oprowadzanie kuratorskie, a także prelekcje oraz debatę z udziałem ekspertów z dziedziny grafiki i projektowania o godz. 18.30. Ważnym punktem programu będzie rozmowa z prof. Czesławą Frejlich i Agatą Korzeńską – organizatorkami Międzynarodowego Przeglądu Projektów Dyplomowych Graduation Projects. kspertki podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat kondycji i przyszłości studiów projektowych w Europie Środkowej oraz omówią projekty dyplomowe z zakresu grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego. Wystawa jest otwarta dla wszystkich – zarówno artystów i entuzjastów designu, jak i przedstawicieli świata nauki oraz biznesu. To przestrzeń do wymiany myśli i idei, które mogą zainspirować do powstania nowych, przełomowych pomysłów.
Prezentowane na wystawie prace stworzyli:
- Emilia Korzeniewska
- Hubert Baranowski
- Kaja Zapaśnik
- Karolina Kozłowska
- Maja Żukowska
- Marcel Dul
- Marija Samoshuk
- Monika Pluszczak
- Natalia Wałęsa
- Paweł Kołtun
- Rafał Fijałkowski
- Renata Kosiaty
- Zuzanna Zysiek
- Katarzyna Szmorąg
Gdzie?
Kampus Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, ul. Ostrowskiego 30b.
Kiedy?
- oprowadzanie kuratorskie – 21 listopada 2023 r., godz. 18.00
- dyskusja – 21 listopada 2023 r., godz. 18.30-19.30
Organizatorzy
Zapisz się na oprowadzanie kuratorskie
Gościnie, prelegentki, członkinie dyskusji – organizatorki Międzynarodowego przeglądu projektów dyplomowych Graduations Projects
Profesor zwyczajny. Prowadzi zajęcia na krakowskiej i warszawskiej Akademiach Sztuk Pięknych. Do końca lat 90. pracowała jako projektantka wzornictwa, specjalizując się w projektowaniu ergonomicznym. W kolejnych latach kuratorka wystaw i publikacji poświęconych wzornictwu. W latach 2001–2017 roku redaktor naczelna ogólnopolskiego kwartalnika „2+3D”, a od 2018 redaktorka internetowego magazynu „Formy.xyz”, którego jest także współzałożycielką.
Projektant grafik, współwłaścicielka studia projektowego Idee, członkini STGU. Absolwentka katowickiej ASP, dyplom w Pracowni Typografii obroniła w 2009 roku. Asystentka w Katedrze Projektowania Graficznego od 2009 roku. Zajmuje się grafiką edytorską i identyfikacją wizualną. Współautorka loga Policji, loga „Design Silesia”, marki „A to dobre!”, identyfikacji wizualnej sieci Drogerii Natura i projektów książek prawniczych dla Wydawnictwa Od.Nowa. Laureatka konkursu „Śląska Rzecz”, EdAwards i „Najpiękniejszej Książki Roku”. Jurorka w przeglądzie Graduation Projects 2+3D. Kuratorka Międzynarodowego Konkursu Studenckiej Grafiki Projektowej „Agrafa 2017”.
Organizator dyskusji
Prof. dr hab., wykładowca w Uniwersytecie SWPS (kierunek Grafika we Wrocławiu) oraz na Wydziale Projektowym w ASP w Katowicach. Projektant, badacz, trener, krytyk dizajnu. Zawodowo interesuje się zagadnieniami związanymi z projektowaniem doświadczenia czytania, procesem projektowym oraz walidacją projektów. Specjalizuje się w projektowaniu publikacji naukowych i popularno-naukowych. Autor książek: O typografii (2008), Solidaryca – fenomen komunikacyjny (2018),Typografia dla humanistów (współautorka dr hab. E. Repucho, 2018), Teksty nie tylko o typografii (2020), Six Lessons in Typography at RISD (współautor prof. K. Lenk, 2021); ponadto autor artykułów poświęconych typografii i komunikacji wizualnej w publikacjach naukowych i prasie specjalistycznej w Polsce i za granicą. Prowadzi warsztaty projektowe w firmach projektowych i na wyższych uczelniach polskich i zagranicznych.
Kurator i producent wystawy
Socjolog i komunikolog w wykształcenia, strateg, badacz, projektant, facylitator warsztatów z zawodu, amator gór i sportów freerideowych z pasji. Zajmuje się projektowaniem komunikacji (strategia, doradztwo) oraz badaniem i projektowaniem doświadczeń użytkownika oraz interfejsów, a także strategiami oraz zarządzaniem produktami i usługami cyfrowymi. W ostatnich latach zorienowany wokół tematu zrównoważonego rozwoju oraz zrównoważonego projektowania. Współautor studiów podyplomowych z zakresu Sustainable Digital Design.
Współorganizatorka wystawy i wydarzeń towarzyszących
Studentka III roku Grafiki na wrocławskim Uniwersytecie SWPS, eksperymentantorka, badaczka, projektantka specjalizająca się w fotografii, publikacjach i druku, laborantka w pracowni graficznej Katedry Grafiki gdzie opiekuje się aktywnością pracowni otwartej. Współtwórczyni kolektywu filmowego Lesstorie.
Dlaczego warto studiować grafikę na Uniwersytecie SWPS?
Grafikę na Wydziale Prawa i Komunikacji Społecznej we Wrocławiu wyróżnia kompleksowe podejście do projektowania. Nasze studia łączą techniczną wiedzę na temat kompozycji, layoutu, typografii, zarządzania kolorem i technik wizualizacji z pogłębioną wiedzą o komunikacji społecznej, psychologii i psychofizjologii widzenia.
Studiując grafikę na Uniwersytecie SWPS, będziesz pracować w interdyscyplinarnym zespole, zarządzać zespołem projektowym, współpracować z klientami i występować publicznie. Nabędziesz praktyczne umiejętności w połączeniu z analitycznym i syntetycznym myśleniem.
Pracujemy na najlepszym oprogramowaniu: Adobe Creative Suite Master Collection, Adobe Creative Suite Premium, 3ds MAX, Maya, Cinema4D, Softimage, MotionBuilder, Mudbox, Fontlab Studio, Sketchbook Pro. Nasi studenci dostają licencję na wybrane aplikacje Affinity.
Grafika
stacjonarne, niestacjonarneZobacz naszą ofertę studiów graficznych
Zobacz stronę Katedry Grafiki
Odbądź wirtualny spacer po pracowniach grafiki