System sztucznej inteligencji M.A.I.A. – pomoc w planowaniu kariery i rekrutacji
Projekt MatchBeta to odpowiedź na jedno z największych wyzwań współczesnego świata – to pierwszy program nastawiony na doradztwo kariery, który wykorzystuje sztuczną inteligencję. Pomaga pracodawcom znaleźć idealnego kandydata, a młodym ludziom wejść na ścieżkę kariery. Odpowiada także na główne problemy współczesnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi. Sercem MatchBeta jest system sztucznej inteligencji o nazwie M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant) – efekt współpracy ekspertów Data Analytics w PricewaterhouseCoopers oraz HumanTech – Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych Uniwersytetu SWPS.
Problem
Sposoby rekrutacji nieskuteczne z perspektywy pracodawców i kandydatów
Młodzi ludzie wkraczający w dorosłość rzadko kiedy mają pełny obraz własnych możliwości zawodowych. Na etapie poszukiwania pracy najczęściej napotykają na brak atrakcyjnych ofert pracy, niskie zarobki i niejasną treść ogłoszeń. Z drugiej strony są oni niekiedy o wiele bardziej wymagający w stosunku do rodzaju i formy zatrudnienia niż ich starsi koledzy. To powody nieporozumień w zatrudnieniu, które powodują dużą rotację. Pracodawcy z kolei mają nie tylko problemy ze znalezieniem osób z odpowiednimi kompetencjami, lecz także z dotarciem do młodego pokolenia. Wszystko to wymusza na firmach dostosowanie się do nowych reguł gry, ponieważ dotychczasowe metody rekrutacji okazują się coraz mniej efektywne.
Co może pomóc pracodawcom w dotarciu do kandydatów odpowiadających ich wymaganiom? Jak pomóc odnaleźć potencjalnym pracownikom swoje mocne strony i zawodową przystań? W jaki sposób wpłynąć na większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków wśród pracowników?
Rozwiązanie
Projekt MatchBeta z systemem sztucznej inteligencji M.A.I.A.
Projekt MatchBeta stworzony przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers (PwC) i działający w latach 2016–2018 to odpowiedź na rosnącą potrzebę zbliżenia pracodawców i potencjalnych pracowników przez dopasowanie ich kompetencji i oczekiwań już na pierwszym etapie rekrutacji. Intuicja i doświadczenie rekruterów są wspierane precyzyjnym systemem sztucznej inteligencji. W późniejszym etapie dla młodych pracowników oznacza to przede wszystkim większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków już po zatrudnieniu i łatwiejsze odnalezienie się w firmie. Pracodawcom z kolei daje zmotywowanych pracowników, którzy dobrze czują się w swoim miejscu pracy, odpowiadającym ich oczekiwaniom.
Projekt bazował na systemie sztucznej inteligencji o nazwie M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant), stworzonym przez ekspertów z HumanTech – Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych Uniwersytetu SWPS (dawniej: Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS). Dzięki testom, które wypełniają pracownicy czy kandydaci, system M.A.I.A. tworzy precyzyjne profile behawioralno-zawodowe i podpowiada, do jakiego zawodu dana osoba ma największe predyspozycje. Z drugiej strony – na podstawie testów wypełnionych przez pracodawców – aplikacja może od razu zaproponować firmie pracownika najbardziej „dopasowanego” do stanowiska i kultury organizacyjnej firmy.
Dlaczego?
Z odwagą tworzymy cyfrowe rozwiązania dające wiele nowych możliwości
Współczesny rynek pracy wciąż ulega dynamicznym przemianom. Stanowi odpowiedź na postępującą automatyzację i digitalizację świata, w którym niebawem do lamusa przejdą niektóre zawody, by zrobić miejsce następnym, jeszcze nieznanym. Powoli odchodzimy od kanonu technik rekrutacyjnych, które zastępowane są nowymi formami naboru pracowników. Program MatchBeta, którego elementem jest M.A.I.A., to połączenie psychologii i preferencji zawodowych określonych w sposób analityczny, przez dane. Sztuczna inteligencja automatycznie uczy się i wyciąga wnioski. M.A.I.A. nie tylko sugeruje kandydatom odpowiedni dla nich zawód, lecz także pomaga profesjonalistom planować dalsze kroki kariery. Dokonuje także preselekcji kandydatów, usprawniając pracę rekruterów.
Główny ekspert w projekcie MatchBeta, psycholog. W pracy naukowej zajmuje się zagadnieniem przedsiębiorczości i traumy. Interesują ją pomiary psychologiczne – konstruuje testy i kwestionariusze psychologiczne. Bada także podejmowanie wyzwań, np. zakładanie własnej firmy.