• Przejdź do menu
  • Nawiguj po głównych sekcjach
  • Przejdź do treści

Wybierz kategorię wyszukiwania

 
  • Studia
  • Badania i projekty
  • Naukowcy
  • Wydarzenia
  • Kontakty
  • Inne
  • Szybkie linki

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
dodatkowe informacje o studiach
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Szybkie linki

  • Wirtualna uczelnia
  • Mój USWPS
  • Poczta
  • Formularz rekrutacyny
  • Biuletyn Informacji Publicznej (BIP)
  • Katalog biblioteczny
  • Dostęp do baz elektronicznych (EBSCO, Legalis, LEX, etc.)

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna
  • My, Uniwersytet
    • My,
      Uniwersytet

      Czym żyjemy:

      Wspólny kierunek → Grafika → Main Event 25
      Logotyp wydarzenia Main Event wrocławskiej Katedry Grafiki

      • Kim jesteśmy
      • Misja i wizja
      • Strategia
      • Założyciel
      • Zarząd uczelni
      • Pracownicy akademiccy
      • Struktura uczelni
      • Medale i odznaczenia
      • Wirtualna Uczelnia
      • Jak działamy
      • Jakość kształcenia
      • Działalność naukowo-badawcza
      • Zaangażowanie społeczne
      • Współpraca międzynarodowa
      • Kampusy i infrastruktura
      • Sojusz europejski ERUA
      • Co się u nas dzieje
      • Aktualności
      • Konferencje i seminaria
      • Wykłady i spotkania
      • Drzwi Otwarte
      • Kurs Matura 2025
      • Co po studiach?
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Nowości wydawnicze
      • Dołącz do nas
      • Oferty pracy
      • Pion akademicki
      • Pion organizacyjny
      • HR Excellence in Research
      • Akademicki Program Stażowy
    • Wiadomości z kategorii My, Uniwersytet

      • Konferencje

        Call for papers: Nowe wyzwania psychologii w obszarze stosowania prawa

      • Konferencje

        Call for papers: Terapia wrażliwa na świat. Rześkość, więź, obecność

      • Konferencje

        Call for papers: Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych

      • Konferencje

        Green Digital Accessibility International Conference 2025

      • Konferencje

        Mentalne Horyzonty

      • Konferencje

        Studenckie prawnicze spotkania naukowe Uniwersytetu SWPS w Poznaniu

      • Wykłady i spotkania

        Wspólny kierunek → Grafika → Main Event 25

      • Konferencje

        „Psychologia w obliczu zmian”. 33 Kolokwia Psychologiczne Polskiej Akademii Nauk

      • Konferencje

        Neuro-Wyzwania. Spektrum autyzmu i ADHD osób dorosłych

      • Wykłady i spotkania

        „Wybrańcy” – charytatywny spektakl Teatru Projekcja

      • Konferencje

        Konsument jako strona postępowania cywilnego

      • Wykłady i spotkania

        Dzień z Prawem na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu – spotkajmy się!

  • Studia i szkolenia
    • Studia
      i szkolenia

      wydziały Uniwersytetu SWPS

      Jakie studia wybrać?

      Zapraszamy na Drzwi Otwarte

      Drzwi otwarte Uniwersytetu SWPS

      • Poznaj naszą ofertę
      • Studia wyższe
      • Studia podyplomowe
      • Doktoraty
      • Szkolenia
      • Kursy akademickie
      • Certyfikacje
      • Szkoła Językowa
      • Szkoła Trenerów
      • Drzwi Otwarte
      • Aplikuj bez problemu
      • Zasady rekrutacji
      • Listy rankingowe
      • Kandydaci z zagranicy
      • Studenci z innych uczelni
      • Kandydaci na studia podyplomowe
      • Dokumenty do pobrania
      • FAQ
      • Studiuj komfortowo
      • Uczelnia bez barier
      • Kampusy i infrastruktura
      • Zakwaterowanie na czas studiów
      • Biblioteki
      • Organizacje studenckie
      • Oferta Biura Karier: praktyki i staże
      • Wymiana międzynarodowa
      • Pobierz aplikację Mój USWPS
      • Zdobądź wsparcie finansowe
      • Opłaty – co obejmuje czesne
      • Studiuj za darmo – stypendia dla kandydatów
      • Stypendia dla studentów
      • Preferencyjne kredyty
      • Dofinansowanie przez pracodawcę
    • Wiadomości z kategorii Studia i szkolenia

      • Konferencje

        Call for papers: Nowe wyzwania psychologii w obszarze stosowania prawa

      • Konferencje

        Call for papers: Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych

      • Konferencje

        Green Digital Accessibility International Conference 2025

      • Konferencje

        Mentalne Horyzonty

      • Konferencje

        Studenckie prawnicze spotkania naukowe Uniwersytetu SWPS w Poznaniu

      • Wykłady i spotkania

        Dzień z Prawem na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu – spotkajmy się!

      • Wykłady i spotkania

        Photo Summit Days 2025 na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu

      • Wykłady i spotkania

        Święto Smoczych Łodzi

      • Wykłady i spotkania

        Grafika: Portfolio 7.0

      • Konferencje

        Language – Contact – Meaning – Identity

      • Konferencje

        Researching Young Lives V

      • Konferencje

        Ogólnopolski Zjazd Dziekanów Wydziałów Prawa

  • Nauka i badania
    • Nauka
      i badania

      instytuty naukowe

      Czym żyjemy:

      Łączy nas pasja do nauki

      Tu się dzieje nauka

      • Poznaj nasz potencjał
      • Działalność naukowo-badawcza
      • Pracownicy akademiccy
      • Instytuty naukowe
      • Centra badawcze
      • Infrastruktura badawcza
      • Komercjalizacja badań
      • Zaangażowanie społeczne
      • Działalność wydawnicza
      • Biblioteki
      • Zobacz realizowane projekty
      • Wszystkie projekty
      • Projekty aplikacyjne i komercyjne
      • Projekty naukowo-badawcze
      • Projekty międzynarodowe
      • Projekty społeczne
      • Projekty strategiczno-rozwojowe
      • Projekty studenckie
      • Projekty finansowane ze środków europejskich
      • Zobacz nasze działania
      • Badania i wdrożenia
      • Konferencje i seminaria
      • Nowości wydawnicze
      • Publikacje wysoko punktowane
      • Udział w badaniach
      • Strefa Designu
      • Strefa Kultur
      • Strefa Prawa
      • Strefa Psyche
      • Strefa Technologii
      • Strefa Zarządzania
      • Dołącz do nas
      • HR Excellence in Research
      • Oferty pracy
      • Pion akademicki
      • Postępowania awansowe
    • Wiadomości z kategorii Nauka i badania

      • Konferencje

        Call for papers: Nowe wyzwania psychologii w obszarze stosowania prawa

      • Konferencje

        Call for papers: Terapia wrażliwa na świat. Rześkość, więź, obecność

      • Konferencje

        Call for papers: Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych

      • Konferencje

        Call for papers: V Zjazd Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego

      • Konferencje

        Green Digital Accessibility International Conference 2025

      • Konferencje

        Mentalne Horyzonty

      • Konferencje

        Studenckie prawnicze spotkania naukowe Uniwersytetu SWPS w Poznaniu

      • Konferencje

        Neuro-Wyzwania. Spektrum autyzmu i ADHD osób dorosłych

      • Konferencje

        Konsument jako strona postępowania cywilnego

      • Konferencje

        Codzienność pod presją

      • Wykłady i spotkania

        Od pierwszej rozmowy do zmiany – o relacji w psychoterapii

      • Konferencje

        Language – Contact – Meaning – Identity

  • Współpraca i usługi
    • Współpraca
      i usługi

      Nawiąż współpracę z Uniwersytetem SWPS

      Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

      • Dla biznesu i instytucji
      • Consulting, badania, szkolenia
      • Zgłoś ofertę pracy i praktyk dla studentów
      • Wynajmij salę
      • Zrealizuj z nami usługę publiczną
      • Zrealizuj z nami projekt B+R
      • Dla mediów
      • Odwiedź Centrum Prasowe i Komunikacji z Otoczeniem
      • Znajdź eksperta
      • Dla społeczności USWPS
      • Przejdź do Wirtualnej Uczelni
      • Pobierz aplikację Mój USWPS
      • Poznaj Fundację Pro Akademika
      • Zobacz ofertę dla absolwentów
      • Dla klientów indywidualnych
      • Skorzystaj z porady prawnej
      • Skorzystaj z usługi terapeutycznej
      • Weź udział w badaniu
      • Zdobądź certyfikat kompetencji
    • Wiadomości z kategorii Współpraca i usługi

      • Wykłady i spotkania

        Autoportret – narzędzie samopoznania czy manipulacji? Wystawa i rozmowa w Muzeum Narodowym w Warszawie

      • Wykłady i spotkania

        Uniwersytet SWPS partnerem merytorycznym kongresu Impact’25

      • Aktualności

        Startup Booster for Social Impact: zapraszamy na bezpłatne szkolenia!

      • Konferencje

        Targi Pracy i Praktyk 2025 – informacje dla pracodawców

      • Aktualności

        Charytatywny spot studentów USWPS w Telewizji Polskiej

      • Konferencje

        Wypalenie zawodowe rodziców zastępczych i usamodzielnienie młodzieży – perspektywy i wyzwania

      • Aktualności

        USWPS nawiązuje współpracę z UN Global Compact Network Poland

      • Aktualności

        Współpraca Uniwersytetu SWPS z Kancelarią Prawną Sobota Jachira

      • Wykłady i spotkania

        Cykl „Otwarte głosy” w Kinotece z udziałem naukowców z USWPS – zapraszamy!

      • Aktualności

        Uniwersytet SWPS i kancelaria DZP: Legal Design z pomocą dla powodzian

      • Aktualności

        „Odpowiedzialna AI w Urzędzie m.st. Warszawy”: podsumowanie wspólnego projektu USWPS i władz stolicy

      • Aktualności

        Uniwersytet SWPS i Politechnika Wrocławska z porozumieniem o współpracy: będzie nowy kierunek studiów

  • Kontakty
    • Kontakty

      wyszukiwanie kontaktów
      • My, Uniwersytet
      • Informacja
      • Biuro Dyrektor Generalnej
      • Biura Wydziałów
      • Biuro Współpracy Międzynarodowej
      • Biuro Prawne
      • Biuro Prorektor ds. dydaktyki
      • Biuro Prorektorki ds. międzynarodowych
      • Biuro Prorektor ds. nauki
      • Biuro Rektora
      • Dział Personalny
      • Dział Administracji
      • Wirtualna Uczelnia
      • Studia i szkolenia
      • Biuro Karier
      • Biuro Rekrutacji na studia wyższe
      • Biuro Rekrutacji na studia wyższe - kandydaci z zagranicy
      • Biuro Szkoły Doktorskiej
      • Biuro Programu Seminariów Doktorskich
      • Centrum Spraw Studenckich
      • Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń
      • Centrum Wsparcia i Aktywności
      • Nauka i badania
      • Biblioteki
      • Biuro Dyrektorów Instytutów
      • Centrum Transferu Wiedzy
      • Dział Badań Naukowych
      • Koordynator ds. wydawniczych
      • Współpraca i usługi
      • Centrum Certyfikacji
      • Centrum Konferencyjne
      • Centrum Prasowe i Komunikacji z Otoczeniem
      • Klinika Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie
      • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Poznaniu
      • SWPS Innowacje
      • Szkoła Językowa
      • Szkoła Trenerów
      • Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego w Poznaniu
  • EN
    • EN

    • Wiadomości z kategorii EN

Badania i wdrożenia

Neuronauka – drzwi do przyszłości (wywiad z prof. Anetą Brzezicką i prof. Kamilą Jankowiak-Siudą)

udostępnij artykuł
14 kwietnia 2023
float_intro: images/LANDING-TU-DZIEJE-SIE-NAUKA/materialy-przyszlosci/wywiad-do-Neuro_1.jpg

O badaniach funkcji poznawczych u osób starszych, wpływie mikrobioty jelitowej na pracę mózgu, o tym, czy empatia jest dziedziczna i czy zawsze idzie w parze z wyższą wrażliwością – a także o wielu innych obszarach mapy mózgu rozmawiamy z prof. Anetą Brzezicką i prof. Kamilą Jankowiak-Siudą z Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS.

Urszula Korman-Hollanek: Termin „neuronauka” został użyty po raz pierwszy w latach 60. To ponad pół wieku temu, w kontekście nauki – ogromny dystans. Czym był ten obszar nauki wtedy, a czym jest dziś?

Prof. Aneta Brzezicka: Zmiany w rozumieniu tego pojęcia są zasadnicze i nie trzeba się cofać tak daleko, by je zauważyć; jeszcze 20 lat temu neuronauka była tzw. dyscypliną twardą, czyli zamkniętą na wiedzę płynącą z takich obszarów jak psychologia czy filozofia, choć każda z tych dyscyplin od dłuższego czasu dobijała się do „drzwi neuro”. Psychologowie coraz bardziej interesowali się narzędziami i metodami wykorzystywanymi przez neurofizjologów także dlatego, że te metody stawały się coraz mniej inwazyjne i coraz bardziej dostępne, także tańsze; zaczęto używać np. kompaktowych aparatów EEG z mniejszą liczbą kanałów, która w zupełności wystarczała psychologom do potwierdzania ich hipotez. Metodologia neuro przeniknęła do psychologii, co znajduje swoje odbicie już w procesie edukacji. Moje pokolenie podczas studiów psychologicznych oczywiście także uczyło się o funkcjach i anatomii mózgu, ale nie mieliśmy tak łatwego dostępu do skanera MRI czy urządzeń EEG. Dziś w świat wchodzą całe pokolenia psychologów wyposażonych w zaplecze wiedzy dotyczącej metod i narzędzi neuronauki, integrujące te metody z perspektywą psychologiczną.

Czy to znaczy, że wkrótce nastąpi przegrupowanie i powstanie jedna wspólna multidyscyplina znosząca podział na psychologię i nauki neuro?

Niekoniecznie, pewne obszary psychologii nie wymagają perspektywy neuronaukowej, a także wiele kwestii z obszaru działania układu nerwowego bada się bez potrzeby angażowania perspektywy psychologicznej. Istnieje także wiele kwestii z pogranicza psychologii i neuronauki, które pozostają nierozwiązane. Choćby – definicja pewnych pojęć psychologicznych, które chcemy badać z użyciem narzędzi neuronaukowych.

Jakie to pojęcia?

Na przykład pamięć. Czym ona właściwie jest? Tu rozpoczyna się dyskusja z włączeniem wątków filozoficznych: jak ją zdefiniować, jak zmierzyć i co właściwie zmierzyliśmy z użyciem np. skanera MRI? I najważniejsze pytanie – jeśli wynik badania MRI wskaże, że jakaś struktura mózgu jest bardziej zaangażowana w wykonywanie precyzyjnie zdefiniowanego zadania, to w jaki sposób efekty tych pomiarów przekładają się na rozumienie funkcji pamięci?

A jaka jest Pani perspektywa – czy neuronaukowa wzmacnia Panią jako psychologa?

Uważam, że zrozumienie fizjologicznych i neuroanatomicznych korelatów (red. podstaw) funkcji czy zaburzeń psychicznych może przyczynić się do opracowania skutecznej strategii nie tylko farmakologicznej, ale też psychologicznej interwencji. Świetnym tego przykładem są badania z zakresu neurofizjologii, dotyczące tzw. procesu rekonsolidacji pamięci. A dokładniej, eksperymenty przeprowadzone na szczurach, z których wynikało, że po podaniu odpowiedniej substancji farmakologicznej, szczury eliminują z pamięci traumatyczne wspomnienia. Później podobną próbę przeprowadzono na ludziach, podając im substancję z grupy betablokerów wyciszającą działanie układu nerwowego. Okazało się to bardzo skuteczne w odniesieniu do osób, które przeżywały stres pourazowy. I właśnie opisanie mechanizmu tego procesu i jego przyczyn doprowadziło do powstania terapii behawioralnej.

Celem takiej terapii jest wsparcie działania substancji farmakologicznej czy całkowite jej zastąpienie?

Sukces tego eksperymentu polegał właśnie na tym, że dzięki terapii udało się wywołać analogiczny wpływ na komórki mózgu jak po podaniu substancji chemicznej, ale bez jej udziału. Wcześniej dzięki działaniu substancji chemicznej udało się zaobserwować co się dzieje w mózgu, jak wygląda proces rekonsolidacji śladów pamięciowych i wywołać odpowiednie reakcje już bez udziału środków chemicznych. Miało to kolosalny wpływ na osoby z PTSD (red. z syndromem stresu pourazowego).

Zrozumieliśmy w jaki sposób trauma działa na poziomie neuronalnym i że jesteśmy w stanie wygasić negatywne wspomnienia na poziomie emocjonalnym. Terapia oparta na tych zasadach okazała się bardziej skuteczna i szybsza niż wcześniejsze strategie pomocowe.

Na czym konkretnie polega ta nowa terapia wzmocniona o wiedzę neuronalną?

Osoba znajdująca się w bezpiecznym środowisku, w którym czuje się zrozumiana, przypomina sobie traumatyczne przeżycia, ucząc się jednocześnie lokowania ich w tym bezpiecznym otoczeniu. Dlatego kolejne wspomnienia traumy są już mnie bolesne, bo osadzone w bezpiecznej, dobrej przestrzeni, a przez to z każdym wspomnieniem – słabsze. W ten sposób terapia wpływała na te same obszary mózgu, na które wcześniej wpływały środki farmakologiczne, wygaszające negatywną reakcję układu nerwowego. Czyli stworzono celowane podejście behawioralne i to jest najlepszy przykład połączenia neuro z praktyką psychologiczną; neuronalny mechanizm danego zjawiska umożliwił opracowanie skutecznej terapii.

Ważne miejsce w Pani pracy naukowej prowadzonej w ramach Instytutu Psychologii zajmują badania pamięci. PTSD, o którym mówiłyśmy przed chwilą, to przecież także zapis pamięciowy. Co wiemy na temat pamięci z perspektywy dzisiejszej nauki i jak to się zmieniło?

Pamięć z perspektywy neuronalnej bardzo ewoluowała. Zmieniła się choćby wiedza na temat tego jakie struktury mózgu zaangażowane są w tworzenie śladów pamięciowych, choć to, w jaki sposób mózg przechowuje wspomnienia jest nadal żywą materią badawczą. Kiedyś pamięć postrzegano głównie w kontekście struktury mózgu – wiedzieliśmy np., że istnieje hipokamp odpowiedzialny za przechowywanie śladów pamięciowych. Dzisiaj już żaden naukowiec tak by tego nie określił, bo wiadomo, że ślad pamięciowy jest tam przechowywany tylko przez jakiś czas, a później lokuje się w korze mózgowej w ramach konfiguracji komórek nerwowych. Trudno byłoby więc wskazać jedną strukturę mózgu odpowiedzialną za pamięć; to raczej sieć komórek położonych w różnych częściach kory mózgowej. Krótko mówiąc, to bardzo złożony konstrukt, który wciąż stanowi wyzwanie dla naukowców.

Wobec tego ograniczmy się do strony praktycznej – co powoduje, że jedni uczą się i zapamiętują szybciej, a inni wolniej? Możemy mieć na to jakiś wpływ, można pamięć wytrenować? Naukowcy Uniwersytetu SWPS badali ten aspekt.

Nad usprawnieniem kodowania informacji zdecydowanie możemy pracować i da się to wytrenować. Badaliśmy te procesy w ramach kilku grantów z Narodowego Centrum Nauki. Niektóre z tych projektów poświęcone były badaniu efektywności treningu poznawczego z użyciem zadania angażującego specjalny rodzaj pamięci – pamięć roboczą. Niestety, wbrew początkowym założeniom okazało się, że trening pamięci roboczej wprawdzie usprawnia działanie tej pamięci, ale nie przekłada się na lepsze funkcjonowanie np. procesów rozumowania. Bardziej obiecujące efekty zaobserwowaliśmy wtedy, gdy do treningu użyliśmy gry komputerowej. Tylko jedna ważna uwaga – mówimy o sprawnym mózgu bez cech neurodegeneracji.

Czy to znaczy, że mówimy wyłącznie o ludziach młodych? Bo przecież zamiany neurodegeneracyjne pojawiają się z wiekiem u każdego?

Część takich zmian rzeczywiście pojawia się z wiekiem, ale miałam na myśli raczej choroby neurodegeneracyjne i patologiczne starzenie się mózgu, gdy dochodzi np. do odkładania się nieprawidłowych białek w mózgu lub uszkodzenia naczyń krwionośnych, w wyniku którego mamy do czynienia z różnymi formami demencji. Tym bardziej, że tylko nad niektórymi z nich jesteśmy w stanie zapanować farmakologicznie. Natomiast osoby posiadające tzw. zdrowy mózg mogłyby nauczyć się np. mnemotechnik, czyli technik szybkiego zapamiętywania nowych informacji. To są naprawdę bardzo skuteczne metody kodowania informacji.

Jak mózg reaguje na taki trening, co się w nim wtedy dzieje?

Dzięki mnemotechnice uczymy się „obsługi” nowego materiału w taki sposób, że jesteśmy w stanie zakodować go w pamięci na tyle głęboko, by pamiętać przekazane informacje nie tylko w momencie, gdy mamy z nimi kontakt, czyli np. gdy patrzymy na zapisane zdanie. A dzieje się to poprzez serię skojarzeń, którym towarzyszy tworzenie się nowych połączeń nerwowych; ta nowa informacja zostanie powiązana sieciowo z wieloma innymi w naszym mózgu, nie zaś tylko z jedną podstawową, jak dzieje się przy tradycyjnej percepcji informacji.

A czy ta sieć nowych połączeń-skojarzeń jest trwała?

Takie właśnie jest cel, by określone informacje zapadły nam głęboko w pamięć. Ale (i o tym trzeba pamiętać) to nie są łatwe strategie, należy się ich najpierw nauczyć, a potem wytrenować. Dlatego badacze zajmujący się usprawnianiem procesów poznawczych cały czas poszukują metod, które wiązałyby się z mniejszym wysiłkiem, choć na razie niestety przełomu w tej kwestii nie widać. Jeden z nurtów badawczych opierał się na założeniu, że należałoby wytrenować przede wszystkim pamięć roboczą, ponieważ jej sprawność determinuje sprawność wielu innych procesów poznawczych, przekładając się m.in. na poziom inteligencji, na to czy osiągamy sukces zawodowy, jak gramy w brydża, a nawet jaka będzie skuteczność psychoterapii w naszym przypadku; część naukowców skupiła się badawczo na trenowaniu tego rodzaju pamięci w nadziei, że przełoży się to na lepsze funkcjonowanie badanych osób w wymienionych obszarach życia i w wielu innych. Niestety, nie zaobserwowano takich efektów. Wytrenowanie pamięci roboczej nie przełożyło się na sprawniejsze wykonywanie, innych niż trenowane, złożonych zadań.

Czy warto trenować pamięć przez całe życie, czy też jest jakaś granica wiekowa, powyżej której wszelkie ćwiczenia stają się nieskuteczne. Wiem, że w ramach Centrum, prowadziła Pani badania na ten temat.

Zdecydowanie tak, jestem orędowniczką aktywnego uczenia się przez całe życie, budowania tzw. rezerwy poznawczej.

Czyli?

Na poziomie neuro – to tworzenie nowych połączeń nerwowych między neuronami, a na poziomie psychologicznym – budowanie większego repertuaru umiejętności i wiedzy co powoduje nie tylko, że lepiej się starzejemy i degradacja naszego stanu poznawczego postępuje wolniej, ale także (co naukowo udowodniono) mózgi posiadające większą rezerwę poznawczą szybciej się regenerują, gdy dojdzie np. do udaru czy urazu.

W jaki sposób zbudować rezerwę poznawczą?

Każda forma nauki czegoś nowego jest budowaniem takiej rezerwy, to nie musi być wyższa matematyka, wystarczy nauczyć się nowego tańca, nowej gry, zapisać się na kurs robienia zdjęć albo edytowania filmów. Ważne, żeby była to aktywność atrakcyjna dla osoby, która się jej uczy, bo wtedy jest większa szansa, że w tej nauce wytrwa.

Amerykańska badaczka Rachel Wu, przeprowadziła bardzo interesujący eksperyment, a mianowicie postanowiła stworzyć dla grupy starszych ludzi środowisko charakterystyczne dla ludzi młodych pod względem wymagań, bodźców i aktywności. Zrekrutowała kilka zdeterminowanych osób, które zgodziły się na całkowitą zmianę stylu życia na jakiś czas. Poprosiła badanych, by każdy z nich zapisał się na 5 wybranych, nowych aktywności; uczestnicy badania zaczęli więc uczyć się nowych języków, obsługi nowych urządzeń elektronicznych i wielu innych rzeczy. Po kilku miesiącach takiego życia okazało się, że wszystkie funkcje poznawcze u tych ludzi (a zakres jej badań był naprawdę szeroki) wyrównały się z poziomem osób młodych. To badanie pokazało niesamowitą plastyczność ludzkiego mózgu. Tylko co ważne, wszystkie osoby biorące udział w badaniu, choć starsze, były dobrze funkcjonujące wcześniej i mocno zdeterminowane.

Motywacja okazała się kluczowa?

Rachel Wu podkreślała we wnioskach z badań, że chęć ciągłego rozwoju jest bardzo ważnym czynnikiem dobrego starzenia się. Oczywiście nie bez znaczenia jest też „wyposażanie” genetyczne z jakim przychodzimy na świat, u jednych mózg będzie przyswajał informacje szybciej, u innych wolniej, ale każdy mózg ma tę rezerwę, margines w ramach którego można usprawnić jego działanie.

Rozmawiamy o treningach poznawczych, ale nie wolno zapominać, że dla sprawnego funkcjonowania mózgu bardzo ważna jest też aktywność fizyczna. Ogromna liczba badań potwierdza, że umiarkowana aktywność fizyczna (wcale nie ta superintensywna, to nie musi być maraton, wystarczy raźny spacer) przekłada się na lepsze funkcjonowanie poznawcze. Wysiłek fizyczny stymuluje procesy neuroplastyczności.

Pani Profesor, jako biolog molekularmy i neuropsycholog jeszcze mocniej interpretuje Pani ludzkie reakcje i odczucia poprzez „mapę mózgu”. Naukowo zajmuje się Pani mi.in. neurobiologicznymi podstawami empatii; co powoduje, że jedni współodczuwają, empatyzują, a inni nie? I czy mamy na to jakiś wpływ? Krótko mówiąc – czy możemy empatyzowanie osłabić lub wzmocnić?

Prof. Kamila Jankowiak-Siuda: Oprócz najczęściej wskazywanych, mózgowych mechanizmów empatyzowania, pewne znaczenie mają też uwarunkowania genetyczne.

Czyli zdolność do odczuwania empatii jest dziedziczna?

Szacuje się, że odziedziczalność empatii wynosi ok. 30%. Wskazuje to na duży wpływ środowiska na zmienność empatii. A jeszcze bardziej interesująca wydaje się interakcja między genami a środowiskiem. Przykładowo wśród grupy genów biorących udział w empatyzowaniu (ok. 25 genów, w tym 37 polimorfizmów) zwraca się uwagę na te geny, które są ściśle związane z regulacją ekspresji genów i bezpośrednio wpływają na plastyczność układu nerwowego (nawiązując do tego, o czym mówiła Aneta). To może mieć bezpośredni związek z rozwojem empatii nie tylko w pierwszych etapach życia, lecz przede wszystkim z oddziaływaniem środowiska mającym na celu modelowanie empatycznych zachowań. Ale mówiąc o empatii należałoby wyjść poza obszar stanów afektywnych (poziom emocjonalny) i uwzględnić aspekt poznawczy, czyli przyjęcie perspektywy drugiego człowieka, zrozumienia jego emocji. Jak pokazują badania, jeden i drugi obszar jest modelowany, czyli na postawę dziecka ma wpływ nie tylko to, w jaki sposób rezonują emocjonalnie jego rodzice, ale także w jaki sposób uczą go rozpoznawania i reagowania na emocje innych.

Przy czym obszary te nie rozwijają się u młodego człowieka w równym tempie; o ile obszary mózgowe odpowiedzialne za emocje kształtują się dynamicznie, to już na dojrzałość w tym drugim aspekcie – poznawczym trzeba czekać dłużej. Czyli perspektywę poznawczą innych, młody człowiek będzie w stanie przyjąć później. A już na połączenie tych dwóch szlaków (emocjonalnego i poznawczego) czekamy zwykle do momentu ukończenia magicznych 30 lat, choć oczywiście jest to granica umowna.

Jeśli odziedziczalność empatii szacuje się na 30 proc., to znaczy, że pozostaje ogromne pole do wykształcenia empatii.

Nie bagatelizowałabym w odniesieniu do tych kwestii czynników genetycznych – osoby bez odpowiednich predyspozycji wrodzonych będą miały bardzo utrudnione odczuwanie empatii nawet jeśli trafią na odpowiedni grunt środowiskowy, na odpowiednie wzmocnienia. Trudności w empatyzowaniu będą też mieć osoby charakteryzujące się tzw. atypowym rozwojem, np. będące w spektrum autyzmu. Problem pojawi się także u osób z zaburzeniami psychopatycznymi – badania pokazują, że takie osoby silnie empatyzują tylko wtedy, gdy poprosi się je o przyjęcie perspektywy własnej, czyli jak gdyby same były ofiarami – odczuwają wówczas osobistą przykrość i przejawiają troskę względem samych siebie. Przyjęcie perspektywy innych w tym przypadku jest utrudnione. A gdy taka identyfikacja z różnych względów jest niemożliwa, nie ma też mowy od odczuwaniu empatii, a w dalszej kolejności – współczucia. Co więcej, czasami zadawanie bólu innym może wywoływać u takich osób satysfakcję, prowadzącą do aktywności układu nagrody. Biologicznie może to mieć związek z nieprawidłowo działającymi sieciami neuronalnymi zaangażowanymi w reakcję empatyczną. W tym szczególnie z „siecią istotności”, nazywaną tak ze względu na funkcję jaką pełni. Dzięki niej bowiem prawidłowo kierujemy uwagę na istotne bodźce pochodzące ze środowiska zewnętrznego lub wewnętrznego. Podobnie w przypadku jednostek narcystycznych, czyli ludzi, którzy najmocniej kierują uwagę na siebie. Te osoby, z kolei, będą miały problem z przełączeniem uwagi na zewnątrz, tak by dostrzec osobę potrzebującą pomocy. Na widok osoby cierpiącej człowiek o osobowości narcystycznej skoncentruje się raczej na własnym cierpieniu związanym z faktem, że widzi osobę cierpiącą.

Czy na drugim biegunie znajdują się osoby wysoko wrażliwe, które nadmiernie reagują na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne? Wiem, że prowadziliście Państwo badania na ten temat.

Tu sytuacja nie jest jednoznaczna. Przebadaliśmy w sumie kilkaset osób z tej grupy i muszę przyznać, że część przyjętych założeń nam się po prostu nie potwierdziła. A założenie oparte na istniejącym konstrukcie naukowym było takie, że osoby wysoce wrażliwe w przetwarzaniu bodźców będą też bardzo wysoko empatyczne. Badania potwierdzają rzeczywiście silne rezonowanie emocjonalne i odczuwanie osobistej przykrości w zetknięciu z cierpieniem innych, ale już jeśli chodzi o aspekt dojrzałej empatii, za którą idzie kierowanie troski względem osoby potrzebującej, czy adekwatne reagowanie i niesienie pomocy, to już funkcjonowało to słabiej. Badania z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego pokazały, że obszary mózgowe związane z empatią wcale nie są bardziej aktywne, mocniej aktywizują się jedynie te, które prowadzą do silniejszego współprzeżywania bólu. Nie zauważyliśmy też wyjątkowej aktywności „sieci istotności”, czego spodziewaliśmy się przystępując do badania.

Czy ta mniej dojrzała empatia, czyli nadmierne współodczuwanie, może być destrukcyjne?

Brak mechanizmu regulacji emocji, zanurzanie się w emocjach drugiej osoby i współodczuwanie w sposób niedojrzały (choć nie chciałabym tu umniejszać siły samego współodczuwania) może utrudnić funkcjonowanie. Zresztą takie osoby generalnie narażone są bardziej na obniżony nastrój choćby ze względu na ciągłe przetwarzanie emocjonalne tego co przeżyły, na „przewijanie” bolesnych obrazów zapisanych w pamięci i wynikające z tego obciążenia psychicznie oraz nadmierne rezonowanie z innymi.

A czy to ma także inne konsekwencje dla ich mózgu, czyli czy takie osoby są np. bardziej narażone na kłopoty z koncentracją, pamięcią, mają większe problemy z przetwarzaniem informacji czy przyswajaniem wiedzy w związku z natężeniem bodźców, z którymi muszą się mierzyć?

Musimy oddzielić tu osoby wysoko empatyzujące od osób wysoko wrażliwych. To są jednak odrębne konstrukty. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że np. osoby HSP (ang. Highly Sensitive Person) generalnie gorzej radzą sobie w życiu; robiliśmy badania w czasie pandemii COVID-19 i pokazały one jednoznacznie, że niektóre osoby wysoko wrażliwe świetnie sobie w tej sytuacji radziły o ile jednocześnie charakteryzowały się wysoką elastycznością psychologiczną, czyli były świadomie obecne w tamtym życiowym doświadczeniu, nie unikały go. Poza tym pamiętajmy, że człowieka nie możemy definiować jedynie przez pryzmat jego wysokiej wrażliwości, to nie jedyne kryterium, do głosu dochodzą także inne charakterystyczne dla niego cechy i mechanizmy psychologiczne.

Czym różni się współodczuwanie od współczucia?

Nie są to pojęcia tożsame, ale nawet wybitne autorytety naukowe mają kłopot z jasnym zdefiniowaniem tych różnic. Jedna z teorii empatii wg Marka Davisa, wsparta modelem empatii z zakresu neuronauki wg Jeana Decetego i Clausa Lamma, odwołuje się do wspomnianej przeze mnie wcześniej empatii emocjonalnej i poznawczej. W ramach emocjonalnej wyróżnia dwa konstrukty – jeden to osobista przykrość, a drugi to empatyczna troska; gdy widzę, że ktoś cierpi, przeżywam niepokój, jest mi nieprzyjemnie, ale jeśli jestem już człowiekiem z pewnym doświadczeniem życiowym, to wiem że pozostanie w takim stanie nie będzie dobre ani dla mnie ani dla tej drugiej osoby i wtedy zaczynam przejawiać empatyczną troskę. Jest to mechanizm, który hamuje też moje przeżywanie, silne rezonowanie emocjonalne. Naukowcy przekonują, że empatyczna troska jest najbliższa współczuciu, bo okazując ją przekazujemy też pewien rodzaj wsparcia, niesiemy adekwatną emocję, która w dalszej konsekwencji może prowadzić do przejawiania zachowań prospołecznych czy pomocowych.

Czy tego mechanizmu wyhamowywania emocji można się nauczyć?

Odczuwanie osobistej przykrości jest wprawdzie w dużym stopniu predyspozycja dziedziczną, ale z drugiej strony – środowisko zewnętrzne reguluje te emocje, hamuje je, pokazuje, że można je wyciszyć. Generalnie empatyczna troska nie byłaby możliwa, gdybyśmy nie potrafili oddzielić własnej perspektywy od cudzej.

W jaki sposób zdolność do empatyzowania zmienia się z wiekiem? Słabnie w miarę zdobywania życiowych doświadczeń czy wręcz przeciwnie?

Wkracza proces starzenia naszego mózgu, więc słabnie empatia poznawcza, czyli coraz trudniej nam przyjąć cudzą perspektywę.

Słabnie reakcja na bodźce?

Mnogość bodźców to jedno, ale utrzymanie w świadomości i pamięci takiego bagażu staje się coraz trudniejsze. To jest także mechanizm adaptacyjny, ewolucyjny, który ma nas chronić.

A co badania mówią na temat współodczuwania fizycznego bólu w efekcie empatyzowania?

To z kolei jest bardzo mocno zależne od mechanizmu hamowania emocji. Ktoś, kto nie potrafi tego strumienia wyregulować staje się bardziej podatny na „zarażenie” emocjonalne, a w skrajnych przypadkach może dochodzić nawet do synestezji bólowej. Badania zarejestrowały np. tak silnie współodczuwanie bólu na widok osoby, która ma atak serca, że fizycznie może dochodzić do takiego ataku u osoby obserwującej.

Jako społeczeństwo, niedawno wykazaliśmy się wysokim poziomem empatii wobec uchodźców z Ukrainy. Potrafiliśmy okazać wsparcie i pomoc w momencie, który nie był łatwy także dla nas, nie uporaliśmy się przecież jeszcze z psychicznymi i ekonomicznymi skutkami pandemii. Jak Pani sądzi, z czego to wynikało?

Proszę pamiętać, że ja zajmuję się perspektywą mózgową. Czasem nawet mi żal, że kwestie tak wzniosłe jak np. miłość muszę sprowadzić do poziomu neuroprzekaźników, opisując, że najpierw wydziela się fenyloetyloamina potem dopamina itd. I nagle pojęcie „miłość” staje się takie jakieś niepasujące do romantycznych uniesień.

Miłość w probówce?

Ciekawa na pewno dla określonej grupy naukowców, ale już dla przyszłych psychologów – mniej. I teraz wracając do zrywu pomocowego, gdybym miała go przeanalizować pod kątem neuro, musiałabym powiedzieć, że jak pokazują badania, w momencie gdy pomagamy – dajemy, a okazując troskę aktywizujemy obszary mózgowe związane z siecią nagrody, a dokładnie – całym układem nagrody. I to jest niebagatelny czynnik motywujący.

Czy to znaczy, że czysty altruizm nie istnieje?

Trudno o nim mówić z perspektywy biologicznej, bo układ nagrody jest zawsze aktywizowany w trakcie okazywania pomocy. Zupełnie inny, dużo mniej spektakularny wymiar ma historia pomocowa opowiedziana z tej perspektywy, prawda?

Czyli sprowadzając sprawę do absurdu można by powiedzieć, że altruizm to forma egocentryzmu.

Z perspektywy neuro może to tak działać, ale absolutnie nie chciałabym w ten sposób umniejszać znaczenia pomagania i ujmować człowiekowi człowieczeństwa, w które głęboko wierzę. Badania pokazują też, że niedaleka jest droga od empatii do agresji, bo gdy stale podlegamy rosnącym oczekiwaniom, by dawać, by się dzielić, a nasz potencjał pomocowy jest na wyczerpaniu, to współodczuwanie może ustąpić pola negatywnym emocjom. U podłoża agresji bardzo często leży też strach.

To jeszcze pytanie, które zadaję zawsze w ramach tej serii – jakie są cele jednostek badawczych, w ramach których Panie działają i marzenia badaczy, zakładając, że istnieją nieograniczone środki na ich realizację?

Prof. Kamila Jankowiak-Siuda: Marzy mi się zdobycie funduszy na otwarcie w ramach naszego Centrum choć małego laboratorium neurogenetycznego, w ramach którego wspólnie z zespołem byłoby możliwe zbadanie wpływu genów na organizację sieci neuronalnej w trakcie rozwoju czy reakcję empatyczną na ból. Chciałabym także poświęcić czas na badanie mózgowych mechanizmów u osób przewlekle cierpiących bólowo, jak osoby z migreną czy fibromialgią.

Prof. Aneta Brzezicka: Myślę, że mamy też wspólne marzenie – żeby powstał instytut neuronaukowy z prawdziwego zdarzenia, posiadający własny budynek i naukowców dedykowanych konkretnym obszarom, którzy mogliby pozostać przy danym projekcie na dłużej niż 3 lata wynikające z jednego grantu. Dziś niestety przepisy uniemożliwiają kontynuowanie takiej współpracy np. w ramach grantów pozyskiwanych z NCN, więc stworzenie zaangażowanego, trwałego zespołu jest bardzo trudne. Z grantu na grant, z projektu na projekt, zmuszeni jesteśmy szukać kolejnych naukowców-współpracowników, co nie służy nikomu, ani nam, ani im, ani – nauce. Oczywiście, ważne jest przyjmowanie nowych osób do zespołu badawczego, ale brakuje w tej chwili mechanizmów, dzięki którym najbardziej wartościowi, wykształceni członkowie zespołu mogliby w nim pozostać. Marzą mi się więc warunki, w ramach których można byłoby realizować cele naukowe na światowym poziomie. Godziwe etaty dla najlepszych doktorantów i możliwość zaoferowania im atrakcyjnej pracy po doktoracie. Natomiast na dziś, mając większe pieniądze chciałabym z większym rozmachem, na większą skalę móc zrealizować projekt, który prowadzę teraz, a który dotyczy mikrobioty jelitowej i korelatów lepszego funkcjonowania poznawczego w starszym wieku.

Mówi się, że jelita to drugi mózg, czy to prawda?

Badania naukowe, także nasze, potwierdzają, że to co jemy przekłada się na stan naszej mikrobioty, czyli na to jakie bakterie przeważają w jelitach, co z kolei wpływa na stan mózgu i funkcje poznawcze.

Odpowiednia mikrobiota wpływa pozytywnie na stan całego organizmu, m.in. mózgu, czy też z mózgiem ma jakieś szczególne połączenie?

Udowodniono, że istnieje oś jelita – mózg, dzięki, której jelita rzeczywiście komunikują się z mózgiem; bakterie jelitowe wysyłają komunikaty odbierane przez mózg i w ten sposób wpływają np. na to, co nam się chce jeść. Udowodniono też związek między rodzajem bakterii zasiedlających jelita a nastrojem, a nawet – florą bakteryjną jelit a depresją i zaburzeniami lękowymi.

W jaki sposób sprawdzano to naukowo?

Na przykład w badaniach, w których najpierw przeszczepiano mikrobiotę pobraną od osób chorych na depresję do organizmu zwierząt i zaobserwowano u nich symptomy chorobowe. Z kolei mikrobiotę pobraną od ludzi zdrowych przeszczepiano osobom z depresją i po jakimś czasie zaobserwowano wyraźną poprawę ich stanu. Naukowcy testowali także tzw. efekty probiotyczne na osobach cierpiących na zaburzenia lękowe czy obniżenie nastroju lub depresję, podawano im odpowiednio dobrane probiotyki i sprawdzano efekt. Tu już niestety wyniki badań okazały się niespójne – u części badanych odnotowano poprawę, a u części nie. Wydaje się, że może być to związane z rodzajem przyjmowanych bakterii.

Mniej jest natomiast badań odnoszących się do wpływu mikrobioty jelitowej na funkcjonowanie poznawcze, a to jest obszar, który mnie szczególnie interesuje. Rozpoczynamy właśnie projekt dotyczący tego aspektu. Istnieją przesłanki, które wskazują, że pewne bakterie w jelitach mogą doprowadzać do stanu zapalnego w obrębie hipokampu, który to stan zapalny przekłada się na gorsze wykonywanie zadań zależnych od tej części mózgu, czyli np. na pamięć epizodyczną czy zdolności przestrzenne. Badania na zwierzętach pozwoliły nawet na zidentyfikowanie bakterii, która przyczyniała się do gorszego funkcjonowania mózgu. Te same badania pokazały również, że „złych” bakterii jest więcej, gdy zwierzęta są na diecie wysokocukrowej. Jest to bardzo ciekawy wątek badawczy, choćby dlatego, że jego wyniki mogą mieć niemal natychmiastowe przełożenie na zalecenia prozdrowotne.

Co nas czeka w przyszłości jeśli chodzi o choroby neurodegeneracyjne?

Ostatnio pojawiły obiecujące doniesienia dotyczące choroby Alzheimera; od wielu lat naukowcy szukali sposobu na usunięcie złogów amyloidowych z mózgu (to są właśnie te białka, które wywołują gorsze funkcjonowanie w chorobie Alzheimera); z najnowszych badań wynika, że jeśli poda się odpowiednie substancje chemiczne odpowiednio wcześnie, jest szansa na usunięcie złogów i zahamowanie postępu choroby. Na razie terapia ta jest skuteczna jedynie w przypadku bardzo wczesnych stadiów choroby, praktycznie przed wystąpieniem objawów, co stanowi pewien jej mankament. Ale jeśli pyta mnie pani o przyszłość, to wydaje mi się, że czeka nas przełom we wczesnej diagnostyce chorób neurodegeneracyjnych, co mam nadzieję, radykalnie zmieni sposób interwencji i leczenia tych chorób.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Urszula Korman-Hollanek

Cytowane badania

Więcej o badaniach wspomnianych w wywiadzie przeczytacie w następujących publikacjach naukowych:

  • Association between real-time strategy video game learning outcomes and pre-training brain white matter structure: preliminary study, badaczka: Aneta Brzezicka.
  • The Role of Psychobiotics to Ensure Mental Health during the COVID-19 Pandemic — A Current State of Knowledge, badaczka: Aneta Brzezicka.
  • Neuroanatomical predictors of complex skill acquisition during video game training, badaczka: Aneta Brzezicka.
  • Age-Related Cognitive Decline May Be Moderated by Frequency of Specific Food Products Consumption, badaczka: Aneta Brzezicka.
  • Genetic basis of affective and cognitive empathy, badaczka: Kamila Jankowiak-Siuda.
  • The role of the salience network in cognitive and affective deficits, badaczka: Kamila Jankowiak-Siuda.
  • Dynamics of Empathic Reaction for Pain. The Effect of Sensory Processing Sensitivity and Pain Intensity – EMG Study, badaczka: Kamila Jankowiak-Siuda.
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Aneta Brzezicka
Psycholog. Zajmuje się badaniem szeroko rozumianych zmian neuroplastycznych w populacjach osób wystawionych na działanie zmiennych modyfikujących zachowanie bądź ważne funkcje poznawcze (przede wszystkim pamięć roboczą). Kieruje Centrum Badań Neuropoznawczych, w którym prowadzi m.in. badania nad interakcjami między mózgiem, mikrobiotą jelitową i funkcjonowaniem poznawczym. Stara się zrozumieć elektrofizjologiczne podłoże zjawisk pamięciowych, analizując dane pochodzące z rejestracji wewnątrzczaszkowych u pacjentów wykonujących zadania angażujące pamięć krótkotrwałą i roboczą.
Przejdź do biogramu
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Kamila Jankowiak-Siuda
Biolog molekularny, neuropsycholog. W ramach pracy naukowej szuka odpowiedzi na pytanie, jakie są neurobiologiczne (emocjonalne i poznawcze) podstawy empatii. Naukowo koncentruje się na pokazaniu, jak cechy osoby, z którą się empatyzujemy (np. płeć, atrakcyjność, intensywność emocji, uczciwość), cechy empatyzatora (lęk, wrażliwość sensoryczna, płeć) oraz kontekst sytuacyjny mogą wpływać na poziom empatii bólu. Interesuje się wpływem genów na funkcjonowanie empatycznego mózgu w normie i patologii oraz reakcjami mózgu na ból.
Przejdź do biogramu

Zobacz inne aktualności

Call for papers: Nowe wyzwania psychologii w obszarze stosowania prawa

Zapraszamy na I Ogólnopolska Konferencję Psychologii Sądowej i Kryminalnej „Nowe wyzwania psychologii w obszarze stosowania prawa”. Wydarzenie odbędzie się na Uniwersytecie SWPS w Katowicach w dniach 6–7 listopada 2025 r.

6 listopada 2025

Call for papers: Terapia wrażliwa na świat. Rześkość, więź, obecność

Czy terapia może wyjść poza ramy gabinetu, dotykając globalnych i lokalnych wyzwań? Czy bliskość i uważność mogą stać się fundamentem terapii w czasach niepewności?

19 września 2025

Call for papers: Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych

Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS oraz Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego zapraszają do udziału w konferencji naukowo-dydaktycznej, która odbędzie się w dniach 15–17 września 2025 r. w siedzibie wydziału.

17 września 2025

Call for papers: V Zjazd Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego

Wydarzenie stanowi okazję dla polskiego środowiska kulturoznawczego, aby spotkać się i w formie dyskusji, paneli oraz wykładów przedyskutować status kulturoznawstwa, odpowiedzieć na istotne pytania oraz podjąć próbę naszkicowania perspektyw rozwoju...

11 września 2025

Green Digital Accessibility International Conference 2025

Konferencję GDA 2025 odbędzie się w dniach 8–9 września na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Wydarzenie będzie poświęcone wyzwaniom związanym z tworzeniem zrównoważonej i dostępnej cyfrowej przyszłości. Konferencja odbędzie się w języku angielskim.

9 września 2025

Mentalne Horyzonty

Konferencja obejmuje siedem warsztatów psychologicznych, na których nauczysz się dbać o swoje zdrowie psychiczne i dobrostan. Omówimy tematy bliskie każdemu z nas: granice, emocje, wartości, relacje, komunikację, stres, lęk i zdrowie.

17 czerwca 2025

Studenckie prawnicze spotkania naukowe Uniwersytetu SWPS w Poznaniu

Podczas konferencji studentki i studenci prawa zaprezentują wyniki własnych badań naukowych. Wysłuchamy 15 referatów opartych na artykułach opublikowanych w monografii „Studenckie prawnicze spotkania naukowe Uniwersytetu SWPS w Poznaniu”.

17 czerwca 2025

Wspólny kierunek → Grafika → Main Event 25

Katedra Grafiki Uniwersytetu SWPS zaprasza wszystkich zainteresowanych uczeniem (się) zmiany przez projektowanie do współdziałania w ramach nadchodzącego Main Eventu.

13 czerwca 2025

„Psychologia w obliczu zmian”. 33 Kolokwia Psychologiczne Polskiej Akademii Nauk

Kolokwia Psychologiczne są coroczną konferencją organizowaną przez Komitet Psychologii PAN. Uczestniczą w niej aktualni członkowie Komitetu Psychologii, a także naukowcy z różnych ośrodków akademickich.

11 czerwca 2025

Psychologia II stopnia – postaw na rozwój i kwalifikacje

Jesteś po licencjacie z psychologii? Myślisz o kontynuowaniu tej ścieżki? Chcesz zdobyć uprawnienia zawodowe? Zapisz się na webinar,...

10 czerwca 2025

Zarządzanie II stopnia – myśl kreatywnie, zarządzaj nowocześnie

Myślisz o studiach magisterskich? Zastanawiasz się nad zarządzaniem, ale nie wiesz, jaką ścieżkę dla siebie wybrać? Dołącz do naszego...

10 czerwca 2025

Komunikacja i media – studia dla kreatywnych

Dlaczego nasza studentka Aleksandra wybrała kierunek komunikacja i media? Jakie projekty realizuje na studiach? Co było dla niej...

9 czerwca 2025

Kulturoznawstwo II stopnia: zostań humanistą przyszłości

Jesteś po licencjacie i zastanawiasz się nad studiami II stopnia? Myślisz o studiach kulturoznawczych? Chcesz dowiedzieć się, co wyróżnia...

9 czerwca 2025

Neuro-Wyzwania. Spektrum autyzmu i ADHD osób dorosłych

Konferencja jest forum wymiany specjalistów zajmujących się diagnozą i terapią osób neuroróżnorodnych. Z różnych perspektyw omówiona będzie tematyka Spektrum Autyzmu i ADHD.

7 czerwca 2025

„Wybrańcy” – charytatywny spektakl Teatru Projekcja

Dołącz do nas i zanurz się w refleksji nad potrzebą przynależności, poszukiwaniem sensu oraz alternatywami wobec znanych nam schematów! Dochód z biletów wesprze rozwój Fundacji OK, pomagającej młodzieży w trudnej sytuacji życiowej.

6 czerwca 2025

Konsument jako strona postępowania cywilnego

Celem konferencji jest przybliżenie uczestnikom i uczestniczkom ich uprawnień jako konsumentów w obrocie gospodarczym.

3 czerwca 2025

Dzień z Prawem na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu – spotkajmy się!

Przyjdź 2 czerwca na spotkanie z gośćmi i wykładowcami Wydziału Prawa i Komununikacji Społecznej we Wrocławiu Uniwersytetu SWPS. Posłuchasz ciekawych wystąpień i poznasz różne aspekty wykonywania zawodów prawniczych. Dowiesz się m.in. jak wzajemnie...

2 czerwca 2025

Photo Summit Days 2025 na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu

Uniwersytet SWPS oraz Concordia Design zapraszają do Wrocławia na wyjątkowy festiwal fotograficzny, który potrwa od 30 do 31 maja. W programie warsztaty fotograficzne, wystawy, przeglądy portfolio oraz inspirujące prelekcje i dyskusje.

31 maja 2025

Święto Smoczych Łodzi

Daj się porwać atmosferze chińskiego święta – odkryj jego historię oraz weź udział w warsztatach, wspólnym gotowaniu i degustacji potraw, koncertach i tradycyjnych zabawach. To także okazja do poznania naszych chińskich studentek i studentów.

30 maja 2025

Codzienność pod presją

Podczas piątej konferencji z cyklu „Dziecko – Nastolatek – Dorosły” przyjrzymy się zjawisku wypalenia w różnych obszarach życia: pracy, rodzicielstwie oraz szkolnej rzeczywistości. Porozmawiamy o problemach i wspólnie poszukamy rozwiązań!

30 maja 2025

Po maturze? Czas na studia!

Jesteś po maturze i zastanawiasz się nad wyborem studiów? Chcesz dowiedzieć się, jak wygląda typowy dzień na naszej uczelni? Zobacz bezpłatny webinar, dzięki któremu przekonasz się, dlaczego warto studiować na Uniwersytecie SWPS!

29 maja 2025

Grafika: Portfolio 7.0

Weź udział w przeglądzie prac studentów ostatniego roku grafiki na Uniwersytecie SWPS. Spotykamy się 29 maja w Concordia Design we Wrocławiu.

29 maja 2025

Od pierwszej rozmowy do zmiany – o relacji w psychoterapii

Zapraszamy na spotkanie poświęcone najważniejszemu elementowi procesu terapeutycznego – relacji między terapeutą a pacjentem.

29 maja 2025

Międzynarodowe Seminarium Augsburskie

Zapraszamy na Międzynarodowe Seminarium Augsburskie pt. „Prawo i prawnicy a polityka: doświadczenia kohabitacji prawa i polityki od starożytnego Rzymu do dnia dzisiejszego”. Wydarzenie odbędzie się w języku angielskim.

29 maja 2025

Language – Contact – Meaning – Identity

Weź udział w anglojęzycznej studenckiej konferencji poświęconej językowi, tożsamości i znaczeniu w kontekstach wielojęzycznych. Zapraszamy 29 maja 2025 r. na Uniwersytet SWPS w Warszawie.

29 maja 2025

Researching Young Lives V

Zapraszamy na piątą edycję wydarzenia mającego na celu na celu prezentację najnowszych wyników badań nad młodymi osobami oraz integrację środowiska naukowców prowadzących badania w tym obszarze.

29 maja 2025

Autoportret – narzędzie samopoznania czy manipulacji? Wystawa i rozmowa w Muzeum Narodowym w Warszawie

Zapraszamy do wysłuchania inspirującej dyskusji z udziałem naukowców i historyków sztuki. Wydarzenie towarzyszy wystawie czasowej „Autoportrety”, którą można oglądać w Muzeum Narodowym do 20 lipca 2025 r.

29 maja 2025

Tygiel Psychosomatyki – wykłady, warsztaty, zajęcia

Przyjdź na Tygiel Psychosomatyki – wydarzenie łączące w sobie wykłady, warsztaty, sesje relaksacyjne oraz praktyki uważności. Dołącz do nas, jeśli szukasz przestrzeni do rozwoju i odprężenia.

23 maja 2025

Rektor Uniwersytetu SWPS na Copernicus Festival w Krakowie. Rozmowa o traumie i wypaleniu

Jednym z gości tegorocznej edycji Copernicus Festival w Krakowie będzie prof. dr hab. Roman Cieślak – rektor Uniwersytetu SWPS, psycholog od lat zajmujący się sposobami radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym.

23 maja 2025

„Media a polityka w Europie od XIX do XXI wieku” – panel dyskusyjny

Zastanawiasz się, jak zmieniał się sposób mówienia o polityce w mediach? Przyjdź na spotkanie z redaktorką książki „Media a polityka w Europie od XIX do XXI wieku”, profesor Eveliną Kristanovą.

22 maja 2025

Psychoonkologia w praktyce

Celem konferencji jest popularyzacja wiedzy z zakresu profesjonalnej pomocy psychoonkologicznej.

22 maja 2025

Jak stworzyć portfolio? Warsztaty dla kandydatów na grafikę na Uniwersytecie SWPS 2025

Podczas warsztatów dowiesz się, jak przygotować dobre portfolio, będziesz też mieć okazję do zadania pytań i podzielenia się wątpliwościami związanymi z przygotowaniem się do tego etapu rekrutacji.

20 maja 2025

Doktorantka USWPS wyróżniona przez Instytut Książki

Projekt „Rita i koń” zwyciężył w konkursie na koncepcję książki dziecięcej Instytutu Książki. Autorką tekstu i ilustracji będzie doktorantka USWPS, Marta Kopyt. Książka zostanie wydana w nakładzie 50 tys. egzemplarzy.

15 maja 2025

Raport FUTUREPROOF 2.0. – zarządzanie niepewnością w biznesie, czyli jak tworzyć wpływ w świecie ciągłych zmian

Uniwersytet SWPS prezentuje raport „FUTUREPROOF 2.0. Navigating Uncertainty. Creating Impact”, w którym badacze i eksperci analizują siły i zjawiska, które determinować będą przyszłość polskiego biznesu.

15 maja 2025

Ojciec, syn i wirtualny świat. Spotkanie z Anną Hebenstreit-Maruszewską w ramach 22. festiwalu Millennium Docs Against Gravity

Punktem wyjścia do rozmowy z Anną Hebenstreit-Maruszewską będzie pokaz filmu „Portret zdezorientowanego ojca” (reżyseria: Gunnar Hall Jensen).

14 maja 2025

Co dwie (ruszające się) głowy to nie jedna

Wydział Psychologii w Sopocie Uniwersytetu SWPS ponownie został partnerem Hack4Change, wydarzenia technologiczno-ekologicznego, której celem jest znalezienie innowacyjnych rozwiązań dla globalnych problemów.

14 maja 2025

Wydział Psychologii USWPS w Sopocie partnerem Hack4Change 2025

Wydział Psychologii w Sopocie Uniwersytetu SWPS ponownie został partnerem Hack4Change, wydarzenia technologiczno-ekologicznego, której celem jest znalezienie innowacyjnych rozwiązań dla globalnych problemów.

14 maja 2025

Uniwersytet SWPS partnerem merytorycznym kongresu Impact’25

Uniwersytet SWPS i Klinika Terapii Poznawczo-Behawioralnej zostały partnerami merytorycznymi Impact’25 – najważniejszego w Polsce i tej części Europy kongresu gospodarczo-technologicznego.

14 maja 2025

„Moduły 1: Multimedia i sztuki wizualne” – wernisaż w Galerii Grafiki – WYDARZENIE PRZEŁOŻONE

Odkryj różnorodne podejścia do tworzenia obrazu! Weź udział w wernisażu, zobacz prace naszych studentek i studentów grafiki oraz posłuchaj inspirującej rozmowy artystek i artystów o obrazie jako przestrzeni dialogu.

13 maja 2025

Poznaj „21 kluczy do twórczego życia dziecka”

Książka odpowiada na pytania, które nurtują wielu rodziców i nauczycieli: Jak wspierać dzieci w poszukiwaniu pasji, zamiast je tresować? Jak kochać dziecko, nie rezygnując z własnych potrzeb?

13 maja 2025

„Podróże psychologiczne przez kultury świata. Wydanie II" – spotkanie autorskie

Dołącz do spotkania online poświęconego drugiemu wydaniu książki „Podróże psychologiczne przez kultury świata”. To dobra okazja do rozmowy o psychologii międzykulturowej, różnorodności ludzkich doświadczeń i badaniach prowadzonych na całym świecie.

12 maja 2025

Wyrazy współczucia i solidarności dla Społeczności Uniwersytetu Warszawskiego

Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o brutalnym akcie przemocy, do którego doszło 7 maja 2025 r. na terenie kampusu Uniwersytetu Warszawskiego.

8 maja 2025

„Twórcy czy ofiary? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski”

Każda firma może stać się celem dezinformacji – albo sama ją wykorzystywać. W obu przypadkach stawką są nie tylko pieniądze, ale też reputacja. Chcesz lepiej zrozumieć dezinformację w świecie biznesu? Sięgnij po najnowszą książkę dr Katarzyny...

7 maja 2025

Doktor Konrad Maj z nagrodą im. Stefana Szumana

Doktor Konrad Maj z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS otrzymał nagrodę im. Stefana Szumana. Naukowiec został wyróżniony za pracę zbiorową poświęconą interakcjom między dziećmi a robotami.

7 maja 2025

Żegnamy Profesor Teresę Gardocką

Z głębokim smutkiem żegnamy Profesor Teresę Gardocką, wybitną prawniczkę, specjalistkę w zakresie prawa i postępowania karnego, wspaniałą...

5 maja 2025

Twoja praca. Jak osiągnąć dobrostan i uniknąć wypalenia zawodowego

Czy praca marzeń, która daje nam radość, sens życia, rozwój to nierealistyczna wizja poza Twoim zasięgiem? W książce „Twoja praca. Jak osiągnąć dobrostan i uniknąć wypalenia zawodowego” autorstwa Alicji Kotłowskiej, ekspertki ds. zarządzania z...

5 maja 2025

Profesor Agnieszka Popiel wybrana do programu Global CBT Ambassador

Profesor Agnieszka Popiel z Uniwersytetu SWPS została wybrana na funkcję Global CBT Ambassador na rok 2025. Ten prestiżowy program ambasadorski jest realizowany przez World Confederation of Cognitive and Behavioural Therapies (WCCBT).

28 kwietnia 2025

Zarządzanie w Krakowie – zostań liderem przyszłości

Czym wyróżnia się nasz program studiów na zarządzaniu? Jakie kompetencje zdobywają nasi studenci? I w jaki sposób przygotowujemy ich do pracy...

23 kwietnia 2025

Skandynawistyka w Krakowie: zdobądź unikatowe umiejętności

Co fascynuje naszą studentkę Ninę w Skandynawii? Jakiego języka uczy się na skandynawistyce? Co było dla niej największym wyzwaniem na...

23 kwietnia 2025

Skandynawistyka w Warszawie: znajomość języków otwiera wiele drzwi

Jakiego języka uczy się nasza studentka Lisa na skandynawistyce? Dlaczego wybrała ten kierunek? Co było dla niej największym wyzwaniem na...

17 kwietnia 2025

Życie publiczne – studia dla zaangażowanych

Chcesz zmieniać świat i działać na rzecz innych? Interesujesz się psychologią i socjologią? Zapraszamy na kierunek życie publiczne na Uniwersytecie SWPS!

17 kwietnia 2025

Game Design: od pasji do kariery

Jakie gry projektuje nasza studentka Małgorzata na kierunku Game Design? Jakie emocje chce wywoływać u graczy swoimi projektami? Czego mogą...

17 kwietnia 2025

Start rekrutacji na USWPS! Jak aplikować krok po kroku

Chcesz studiować na Uniwersytecie SWPS, ale nie wiesz, jak aplikować na nasze studia? Zobacz webinar, dzięki któremu zdobędziesz garść...

16 kwietnia 2025

Informatyka na USWPS – solidna wiedza, praktyczne umiejętności

Czego uczy się nasz student Jędrzej na studiach informatycznych? Czemu wybrał akurat ten kierunek? Jakie ma plany na przyszłość? I czemu...

15 kwietnia 2025

Iberystyka: znajomość języków otwiera wiele drzwi

Co fascynuje naszą studentkę Olę w języku hiszpańskim? Dlaczego wybrała iberystykę z rozszerzonym angielskim? Jakie przedmioty lubi...

15 kwietnia 2025

Sztuka cyfrowa – gdy kreatywność łączy się z technologią

Czym jest sztuka cyfrowa i dlaczego nasza studentka Ola wybrała właśnie ten kierunek? Jakie ma plany po zakończeniu studiów? I które zajęcia...

15 kwietnia 2025

Startup Booster for Social Impact: zapraszamy na bezpłatne szkolenia!

Zapraszamy do udziału w naszym programie akceleracyjnym, w którym można otrzymać nawet do 400 tys. zł na półroczną akcelerację i wsparcie szkoleniowo-mentoringowe!

14 kwietnia 2025

Profesor Marek Jeziński opowiada o polityce i muzyce w „Głosach Humanistyki”

Z trzynastego odcinka „Głosów Humanistyki” dowiesz się, w jaki sposób muzyka staje się komentarzem politycznym, a polityka znajduje odzwierciedlenie w dźwiękach.

10 kwietnia 2025

Uniwersytet SWPS z nagrodami Stowarzyszenia „PRom”

>Uniwersytet SWPS znalazł się w zaszczytnym gronie laureatów Konkursu Nagrody Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”. W rywalizacji najlepszych projektów komunikacyjnych, informacyjnych i promocyjnych prowadzonych przez polskie...

10 kwietnia 2025

Profesor Krzysztof Abriszewski porządkuje świat w „Głosach Humanistyki”

W dwunastym odcinku „Głosów Humanistyki” rozmawiamy z profesorem Krzysztofem Abriszewskim o filmach fantastycznych, filozofii i wiedzy naukowej.

8 kwietnia 2025

Studenci USWPS na 43. Konkursie Krasomówczym Języka Japońskiego

Studenci kierunku studia azjatyckie reprezentowali Uniwersytet SWPS na Konkursie Krasomówczym Języka Japońskiego w Ambasadzie Japonii. Zadaniem uczestników konkursu było wygłoszenie wystąpienia w języku japońskim.

8 kwietnia 2025

Charytatywny spot studentów USWPS w Telewizji Polskiej

Studentki i studenci Uniwersytetu SWPS stworzyli spot reklamowy dla Fundacji Mam Marzenie, która pomaga spełniać marzenia dzieci cierpiących na poważne choroby. Klip będzie emitowany w TVP oraz na billboardach wideo w Warszawie.

7 kwietnia 2025

„Kognitywny wizerunek alkoholu (wśród młodzieży studiującej)”

To książka, która podejmuje niezwykle aktualny temat percepcji alkoholu wśród młodych ludzi w środowisku akademickim.

7 kwietnia 2025

„Podręcznik o dobrym życiu” – proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole

Zachęcamy do lektury e-booka dla nauczycieli, zawierającego praktyczne i inspirujące ćwiczenia wspierające dobre życie uczniów w szkołach. Ta wyjątkowa publikacja powstała dzięki pracy warsztatowej nauczycieli z sześciu szkół – podstawowych i...

4 kwietnia 2025

Profesor Adam Szpaderski członkiem Rady Naukowej czasopisma „Niepodległość i Pamięć”

Z dumą informujemy, że prof. Adam Szpaderski, kierownik Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci Uniwersytetu SWPS, został członkiem Rady...

2 kwietnia 2025

UKSBM Outstanding Investigator Award dla dr Aleksandry Borek

Dr Aleksandra Borek z USWPS otrzymała nagrodę UK Society for Behavioural Medicine w kategorii Outstanding Innovator. To wyróżnienie przyznawane jest badaczom za znaczące osiągnięcia w dziedzinie medycyny behawioralnej.

28 marca 2025

Stypendia Ministra Nauki dla studentów z Wydziału Psychologii we Wrocławiu

Studenci z Wydziału Psychologii we Wrocławiu USWPS otrzymali stypendia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Stypendia te przyznawane są studentom za wybitne osiągnięcia naukowe, sportowe lub artystyczne. Gratulujemy!

25 marca 2025

USWPS nawiązuje współpracę z UN Global Compact Network Poland

Z przyjemnością informujemy, że Uniwersytet SWPS podpisał porozumienie o współpracy z UN Global Compact Network Poland – instytucją wspierającą polskie firmy i organizacje w dążeniu do osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

25 marca 2025

„Media a polityka w Europie od XIX do XXI wieku”

Książka pod redakcją Eveliny Kristanovej, medioznawczyni z USWPS, pokazuje, jak media kształtowały opinię publiczną w Europie na przestrzeni wieków. Odkryj, jak zmieniał się sposób mówienia o polityce – w prasie, radiu, telewizji i internecie!

24 marca 2025

HT NEST – nowoczesne apartamenty dla studentów już wkrótce w Poznaniu

Potrzebujesz wygodnej przestrzeni do życia, nauki i pracy? Chcesz mieszkać w dobrej lokalizacji? Lubisz spędzać czas z innymi, ale cenisz też prywatność? Poznański HT NEST to idealne miejsce dla ciebie!

20 marca 2025

Komunikat dotyczący realizacji projektu „Poprawa efektywności energetycznej zabytkowego budynku Uniwersytetu SWPS w Krakowie przy Alei Adama Mickiewicza 3”

W związku z realizacją przez Uniwersytet SWPS projektu pt. „Poprawa efektywności energetycznej zabytkowego budynku Uniwersytetu SWPS w Krakowie przy Alei Mickiewicza 3” nr FENX.01.01-IW.01-0079/24 informujemy, że istnieje możliwość zgłaszania...

20 marca 2025

Współpraca Uniwersytetu SWPS z Kancelarią Prawną Sobota Jachira

Uniwersytet SWPS nawiązał współpracę naukowo-dydaktyczną z Kancelarią Prawną Sobota Jachira. To wyjątkowa szansa na rozwój dla osób studiujących prawo na USWPS.

18 marca 2025

Piekło to inni, czyli jak zmienia się hejt w internecie? Pobierz raport z badania

37 proc. internautów przyznaje, że zdarzyło im się wyrazić krytyczną opinię w sieci. Ofiarami hejtu są najczęściej mniejszości seksualne, osoby z nadwagą i celebryci. Kto i dlaczego publikuje obraźliwe komentarze? Jak zmieniło się to w ciągu...

17 marca 2025

Wspólna wizja ERUA – spotkanie Komitetu Zarządzającego w Brukseli

Komitet Zarządzający European Reform University Alliance (ERUA) spotkał się w Brukseli, aby omówić kluczowe aspekty zarządzania sojuszem oraz...

13 marca 2025

Tytuł profesora dla dr. hab. Tomasza Grzyba z USWPS

Z dumą informujemy, że dr hab. Tomasz Grzyb z Wydziału Psychologii we Wrocławiu USWPS otrzymał tytuł profesora nauk społecznych w dziedzinie psychologii. Serdecznie gratulujemy!

12 marca 2025

Wielka Powtórka Maturalna z Uniwersytetem SWPS – zapraszamy!

Wielka Powtórka to ostatni krok do zdanej matury! Zapisz się na zajęcia, dzięki którym w krótkim czasie opanujesz zagadnienia wymagane na egazminie maturalnym 2025 z wybranych przedmiotów.

11 marca 2025

Kolejny sukces Uniwersytetu SWPS w konkursie Genius Universitatis 2025

Z radością informujemy, że nasza uczelnia po raz kolejny została doceniona przez jury konkursu Genius Universitatis. W edycji 2025 zdobyliśmy nagrody w trzech kategoriach: Genius Hero, Genius AD (za niestandardowe działania marketingowe) oraz event.

10 marca 2025

Anna Nowokuńska-Maksymiuk laureatką German Design Award 2025

Wykładowczyni School of Form Uniwersytetu SWPS Anna Nowokuńska-Maksymiuk otrzymała prestiżową nagrodę German Design Award. Jury nagrodziło zaprojektowany przez nią system nawigacji przestrzennej dla muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel.

6 marca 2025

„Narcyzm grupowy. Kultura narcyzmu – nacjonalizm – agresja”

W swojej najnowszej publikacji prof. Agnieszki Golec de Zavala z Uniwersytetu Londyńskiego skupia się na fenomenie narcyzmu grupowego, oferując nowe spojrzenie na współczesne zjawiska społeczne i ich konsekwencje.

3 marca 2025

Gala Nauki Polskiej. Naukowcy z USWPS z trzema nagrodami MNiSW

Profesora Dariusza Dolińskiego uhonorowano za całokształt dorobku, profesor Monikę Formanowicz – za wybitne osiągnięcia naukowe, a zespół Food Trails – za innowacyjne wdrożenia.

19 lutego 2025

Doktor Marzena Cypryańska-Nezlek w Zespole ds. Edukacji Klimatycznej

Z radością informujemy, że dr Marzena Cypryańska-Nezlek z Wydziału Psychologii w Warszawie USWPS została nominowana do Zespołu ds. Edukacji Klimatycznej w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

11 lutego 2025

Profesor Hubert Izdebski w składzie Rady Naukowej Biblioteki Narodowej

Z przyjemnością informujemy, że prof. Hubert Izdebski z Wydziału Prawa w Warszawie Uniwersytetu SWPS został powołany w skład Rady Naukowej Biblioteki Narodowej.

5 lutego 2025

Uczestnik Leadership LAB Project twórcą platformy SalesPatriot

Maciej Szymczyk, wieloletni uczestnik projektu rozwojowo-badawczego Leadership LAB afiliowanego przy Katedrze Zarządzania, założył startup SalesPatriot.

29 stycznia 2025

Psychologia na USWPS druga w Polsce w rankingu THE by Subject 2025

Uniwersytet SWPS ponownie znalazł się w czołówce polskich uczelni oferujących studia psychologiczne. W prestiżowym rankingu Times Higher Education (THE) World University Rankings dla poszczególnych dyscyplin zajęliśmy drugie miejsce w kraju.

27 stycznia 2025

„Ważne słowa na P. O pieniądzach, psychoterapii i psychiatrii w Polsce”. Pobierz raport Pomagam.pl i SWPS Innowacje

Raport to efekt współpracy ekspertów i ekspertek Fundacji Pomagam.pl oraz Uniwersytetu SWPS. To pierwsza tego typu publikacja, która analizuje finansowanie psychiatrii i psychoterapii w Polsce.

23 stycznia 2025

„Splątane pamięci. Masowe mordy z 1965 roku w pamięci Indonezyjczyków”

Książka „Splątane pamięci” autorstwa dr Katarzyny M. Głąb, związanej z Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci USWPS, podejmuje tematykę...

13 grudnia 2024

„Komentarz do Konstytucji RP art. 34, 36, 55”

W kolejnym tomie z serii komentarzy do Konstytucji RP naukowcy z Instytutu Prawa Uniwersytetu SWPS – prof. Teresa Gardocka oraz prof. Dariusz...

28 listopada 2024

„Innowacje społeczne w teorii i praktyce”

Monografia pod redakcją prof. Katarzyny Januszkiewicz (dziekan Wydziału Nauk Społecznych w Warszawie USWPS) oraz dr. Mikołaja Rogińskiego z...

25 listopada 2024

„Obowiązki informacyjne w prawie. Wybrane zagadnienia w ujęciu legal design”

Książka pod redakcją profesor Iwony Sierpowskiej z USWPS oferuje świeże spojrzenie na to, jak sprawić, aby teksty prawne stały się bardziej przystępne dzięki wykorzystaniu środków wizualnych.

8 listopada 2024

„Instrumenty finansowe Unii Europejskiej w polskim systemie prawnym”

Najnowsza publikacja dr. Dariusza Kowalskiego pt. „Instrumenty finansowe Unii Europejskiej w polskim systemie prawnym” to szczegółowe opracowanie adresowane do wszystkich zainteresowanych tematyką funduszy unijnych. Fragment książki można pobrać...

30 października 2024

„Transforming Media Accessibility in Europe”

Profesor Krzysztof Krejtz, kierownik Ośrodka Badań Okulograficznych na Uniwersytecie SWPS, jest współredaktorem publikacji dotyczącej inkluzywnego projektowania i dostępności mediów w Europie. Książkę można pobrać bezpłatnie ze strony wydawcy.

29 października 2024

Policzone i policzeni 2024 – pobierz raport dotyczący środowiska artystycznego w Polsce

Zachęcamy do lektury unikatowego zbioru interdyscyplinarnych esejów i opinii, stworzonego przez ekspertów reprezentujących różne dziedziny świata biznesu, nauki i technologii.

21 października 2024

„Mistrzostwo umysłu”

W sporcie liczy się nie tylko sprawność fizyczna, ale i siła psychiczna. Jak ją rozwijać poprzez trening mentalny? Przeczytaj debiutancką książkę Mateusza Breli – absolwenta Uniwersytetu SWPS, psychologa sportu i byłego piłkarza.

11 października 2024

Budujemy wspólną opowieść. Wywiad z prof. Adamem Szpaderskim

Z profesorem Adamem Szpaderskim, kierownikiem Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci USWPS, autorem książki „Model zarządzania siecią miejsc pamięci”, która otwiera nowe możliwości badania, integrowania, promowania i organizowania rozproszonego...

9 października 2024

„Komentarz do Konstytucji RP. Art. 188, 190, 191, 194”

Jak Konstytucja reguluje skład i działalność Trybunału Konstytucyjnego? Jakie są propozycje zmian w tym obszarze? Odpowiedzi znajdziesz w publikacji, której autorami są profesorowie Kazimierz Michał Ujazdowski z UŁ oraz Hubert Izdebski z USWPS.

7 października 2024

„Pieniądze albo życie. Jak pieniądze wpływają na nasze zachowanie, emocje i relacje”

O postawach wobec pieniędzy, o tym jak wpływają one na naszą samoocenę i funkcje poznawcze, kto chętniej się nimi dzieli, prof. Agata Gąsiorowska wspólnie z redaktor Katarzyną Sroczyńską piszą w książce „Pieniądze albo życie. Jak pieniądze wpływają...

26 września 2024

„Zarządzanie innowacją: tech ethics w działaniach ESG” – pobierz raport SWPS Innowacje

Zachęcamy do lektury unikatowego zbioru interdyscyplinarnych esejów i opinii, stworzonego przez ekspertów reprezentujących różne dziedziny świata biznesu, nauki i technologii.

18 września 2024

Laureaci programu „Zmieniam Świat” 2024 – studia na USWPS za darmo

Laureaci tegorocznej edycji programu stypendialnego „Zmieniam Świat” rozpoczną darmowe studia na Uniwersytecie SWPS w Krakowie, Katowicach i Poznaniu. Co roku uczelnia wspiera najbardziej utalentowanych maturzystów, przyznając im stypendia...

1 sierpnia 2024

Laureatki programu „Głowa się rusza” 2024 – darmowe studia na grafice czekają

Stawka w konkursie graficznym „Głowa się rusza” jest wysoka. Kandydaci na studia walczą o indeks na grafikę Uniwersytetu SWPS oraz nagrodę pieniężną, która stanowi równowartość czesnego za naukę na pierwszym roku studiów.

1 sierpnia 2024

Laureaci programu „Mistrzowski Start” 2024 będą studiować na USWPS za darmo

Studia na USWPS za darmo? To możliwe! Tegoroczni laureaci konkursu „Mistrzowski Start” rozpoczną na naszej uczelni darmowe studia. Co roku wspieramy najzdolniejszych i najbardziej utalentowanych maturzystów, przyznając im stypendia pokrywające...

30 lipca 2024

Od „Matrixa” do „Westworld” – jakie wizje AI kreuje popkultura? Przeczytaj raport

Zapraszamy do lektury wyjątkowego przeglądu narracji na temat sztucznej inteligencji w filmach i serialach z gatunku science fiction.

18 czerwca 2024

„Potrzeby biznesu w świecie zmian” – raport SWPS Innowacje

Raport „Futureproof – potrzeby biznesu w świecie zmian”, opracowany przez interdyscyplinarny zespół naukowców z Uniwersytetu SWPS, oferuje praktyczne wskazówki, jak dostosować się do szybko zmieniających się realiów rynkowych, a nawet je...

17 maja 2024

Jak kształci się psychologów w Polsce? Raport Uniwersytetu SWPS i Uniwersytetu Jagiellońskiego

W ostatnich kilkunastu latach w Polsce znacząco wzrosło zapotrzebowanie na usługi psychologiczne, w tym szczególnie z zakresu psychoterapii. Czy obecny sposób kształcenia psychologów pozwala mieć pewność, że są oni przygotowani do pełnienia tej...

22 kwietnia 2024

Jakie są polskie Zetki? Raport ekspercki o młodej generacji

Zapraszamy do lektury raportu badawczego przygotowanego przez agencję they.pl oraz osoby studiujące na Uniwersytecie SWPS. Dokument stanowi wyczerpujące opracowanie na temat specyfiki pokolenia ludzi urodzonych po 1997 r., wchodzących obecnie na...

12 kwietnia 2024

Mechanizmy funkcjonowania sektora muzyki w Polsce – pobierz raport

Przedstawiamy raport „Who's smilig? Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce” przygotowany przez zespół Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną we współpracy z SWPS Innowacje na zlecenie Music Export Poland. W dokumencie tym szczegółowo omówione...

30 stycznia 2024

Co Polacy myślą o robotach? Wspólny raport centrum HumanTech i IDEAS NCBR

Zachęcamy do lektury wspólnego raportu Centrum Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech oraz IDEAS NCBR – ośrodka badawczo-rozwojowego działającego w obszarze sztucznej inteligencji.

20 grudnia 2023

Polki na rynku pracy. Karolina Wójcik współautorką raportu Pracodawców RP

Kobiety w Polsce są coraz aktywniejsze zawodowo, jednak wciąż mniej niż mężczyźni. Raport Pracodawców RP rzuca nowe światło na przyczyny nierówności i proponuje środki zaradcze. W tworzeniu opracowania uczestniczyła Karolina Wójcik z SWPS Innowacje.

15 grudnia 2023

We władzach polskich spółek giełdowych wciąż za mało kobiet. Raport Fundacji Liderek Biznesu komentuje prorektorka ds. nauki USWPS

Profesor Aleksandra Cisłak-Wójcik, psycholożka, prorektorka ds. nauki Uniwersytetu SWPS, komentuje raport „Kobiety w spółkach giełdowych. Indeks Fundacji Liderek Biznesu”.

15 listopada 2023

Laureatki programu „Głowa się rusza” 2023 – na kogo czekają darmowe studia na grafice

„No more war!” – tak brzmiało hasło tegorocznego konkursu graficznego „Głowa się rusza”. Kandydaci na studia walczyli o indeks na grafikę Uniwersytetu SWPS i nagrodę pieniężną, która stanowi równowartość czesnego za naukę na pierwszym roku studiów.

4 sierpnia 2023

Laureaci programu „Mistrzowski Start” 2023 – 11 osób będzie studiować za darmo

Wiemy już, kim są tegoroczni laureaci programu stypendialnego „Mistrzowski Start”. Warto było walczyć – 11 wyróżnionych kandydatów rozpocznie na naszej uczelni darmowe studia. Uniwersytet SWPS co roku wspiera najzdolniejszych i najbardziej...

4 sierpnia 2023

Laureaci programu „Zakodowani” 2023 – kto będzie studiować informatykę za darmo

Znamy laureatów programu stypendialnego „Zakodowani”. Już od października trzech wyróżnionych kandydatów rozpocznie darmowe studia na kierunku informatyka. Uniwersytet SWPS co roku wspiera zdolnych i utalentowanych maturzystów, przyznając im...

4 sierpnia 2023

Laureatki programu „Zmieniam Świat” 2023 – kto wygrał studia za darmo

Znamy już nazwiska laureatek tegorocznej edycji programu stypendialnego „Zmieniam Świat”. Trzy najzdolniejsze kandydatki rozpoczną darmowe studia na Uniwersytecie SWPS w Krakowie, Sopocie i Poznaniu. Co roku uczelnia wspiera najbardziej...

4 sierpnia 2023

Promocja marki i produktu w Internecie bez tajemnic: content marketing na Uniwersytecie SWPS

Komunikacji za pomocą nowoczesnych środków przekazu oraz projektowania kampanii online można nauczyć się od podstaw. Uniwersytet SWPS zaprasza na roczne studia podyplomowe Content Marketing, czyli jak budować markę w Internecie.

6 lipca 2023

Projektujemy prawo zrozumiałe dla wszystkich. Wyjątkowe studia podyplomowe

Na naszej uczelni Legal design thinking można studiować we Wrocławiu oraz w Warszawie. Te wyjątkowe, pierwsze tego typu w kraju studia podyplomowe, w ramach których poprzez kreatywne działania rozwijamy wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie...

4 lipca 2023

Czy kraj pochodzenia wpływa na jakość życia w chorobie ALS?

Badaliśmy czynniki wpływające na jakość życia u pacjentów cierpiących na chorobę ALS w porównaniu ze zdrową grupą kontrolną w Polsce, Niemczech i Szwecji.

14 czerwca 2023

Niełatwo jest być mężczyzną żyjącym w pojedynkę

Badaliśmy doświadczenie życia w pojedynkę wśród mężczyzn.

19 maja 2023

Kobieca seksualność a atrybucja winy w sytuacjach przemocy w związkach intymnych

Badaliśmy rolę kobiecej seksualności i płci obserwatora w przypisywaniu winy ofierze lub sprawcy w przypadkach przemocy w związkach intymnych.

4 kwietnia 2023

Jak ciąża wpływa na funkcje poznawcze kobiet?

Badaliśmy dlaczego u kobiet ciężarnych często obserwuje się lekkie pogorszenie funkcji poznawczych.

27 lutego 2023

Bank Millennium partnerem dydaktycznym kierunku psychologia i informatyka na Uniwersytecie SWPS

Nowym partnerem dydaktycznym kierunku, odpowiedzialnym za część programu związaną zaawansowanymi badaniami UX, został Bank Millennium – jeden z pierwszych polskich banków komercyjnych.

27 lutego 2023

Podsumowanie Dnia z Psychologią na Uniwersytecie SWPS w Katowicach

16 lutego 2023 r. w katowickiej siedzibie Uniwersytetu SWPS gościliśmy 190 uczniów z pięciu śląskich szkół. Przeprowadziliśmy serię ciekawych zajęć teoretycznych oraz warsztatowych.

27 lutego 2023

Nie ma jak u mamy?

Pandemia COVID-19 wstrząsnęła naszym życiem na wielu poziomach. Badaczki Uniwersytetu SWPS sprawdzały jaki wpływ miała na sytuację mieszkaniową młodych ludzi.

24 lutego 2023

Jak głosują emigranci z Europy Środkowo-Wschodniej w swoich ojczystych krajach po rozszerzeniu UE?

Badaliśmy, jak głosują emigranci z Europy Środkowo-Wschodniej w swoich krajach pochodzenia i jaki to ma wpływ na politykę ich krajów macierzystych.

27 stycznia 2023

Wybuch wojny na Ukrainie a nasilenie objawów chorób psychicznych

Inwazja Rosji na Ukrainę z lutego 2022r. wzmogła objawy u części pacjentów leczących się psychiatrycznie.

24 stycznia 2023

Mimikra, czyli – podobieństwa łączą

Czy stany emocjonalne widoczne na twarzach podobnych do naszych, sprawiają że naśladujemy wyrażone emocje?

18 stycznia 2023

Regulacja emocji przy zaburzeniach lękowych i depresyjnych

Od czego zależy zdolność regulacji emocji i w jaki sposób jest ona powiązana z określonymi zaburzeniami osobowości?

18 stycznia 2023

Facebook a zdolność do samokontroli

Czy uzależnienie od jednego z najpopularniejszych serwisów społecznościowych ma związek z niższą samokontrolą? Kto jest najbardziej podatny na wpływy Facebooka i jakie to ma konsekwencje?

13 stycznia 2023

Dobro versus zło, czyli jak wybieramy polityków

Czym się kierujemy wybierając kandydatów na polityków? Czy potrafimy ocenić ich właściwie? A może tylko nam się tak wydaje? Nad problemem pochyliła się grupa naukowców z Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS.

16 listopada 2022

Media elektroniczne – wsparcie czy przeszkoda w wychowaniu dziecka?

Czy kontakt z mediami elektronicznymi może mieć pozytywny wpływ na rozwój i wychowanie dziecka? Jeśli tak, to w jaki sposób najlepiej je wykorzystać?

16 listopada 2022

Substytut mięsa – wyzwania, wady i korzyści

Naukowcy od dawna pracują nad alternatywą spożywczą dla produktów odzwierzęcych. Czy jednak rzeczywiście wprowadzenie substytutu mięsa byłoby pozbawione wad? Z jakimi jeszcze wyzwaniami musi zmierzyć się świat nauki w tej kwestii?

24 października 2022

Czy optymiści szczepią się chętniej? Zaufanie do szczepień antycovidowych a wiara w utarty porządek świat

Kto i dlaczego miał większe zaufanie do polityki promującej szczepienia przeciw COVID-19?

22 października 2022

Wypalenie zawodowe psychoterapeutów podczas pandemii COVID-19

Psychoterapeuci w wielu krajach zmagają się z wypaleniem zawodowym na skutek pandemii koronawirusa.

22 października 2022

Studiuj grafikę na Uniwersytecie SWPS

O tym, czego w okresie postpandemicznym potrzeba nauczycielom i uczniom, rozmawiamy ze Sławomirem Prusakowskim – jednym z ekspertów Uniwersytetu SWPS zaangażowanym w projekt „Edukacja na czasie”.

10 października 2022

Kurs Matura 2023 – przygotuj się do egzaminu dojrzałości

To pierwszy krok do utworzenia kampusu naszej uczelni w Krakowie.

8 września 2022

Pokazujemy mechanizmy zła. Współpraca Uniwersytetu SWPS i Muzeum Auschwitz-Birkenau

Uniwersytet SWPS i Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu realizują porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju badań nad ekonomiką...

4 września 2022

Laureaci programu „Mistrzowski Start” 2022

Wiemy już, kim są tegoroczni laureaci programu stypendialnego „Mistrzowski Start”. Warto było walczyć – 10 wyróżnionych kandydatów rozpocznie na...

8 sierpnia 2022

Uniwersytet SWPS - Strona główna Strona informacyjna o HR Excellence in Research

adres:

ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa

tel. 22 517 96 00, [email protected]

Znajdź nas w mediach społecznościowych:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
  • TikTok

© 2021 Uniwersytet SWPS

  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Biuletyn Informacji Publicznej