Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Projekt „SORRY” Joanny Rajkowskiej jedzie do Frankfurtu

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/Bckgr2021_SORRY_Joanna_Rajkowska_01.jpg

Monumentalna rzeźba „SORRY” Joanny Rajkowskiej, którą od września 2022 r. do czerwca 2023 r. można było oglądać na dziedzińcu warszawskiego kampusu Uniwersytetu SWPS, wyrusza w drogę do Frankfurtu nad Odrą, gdzie stanie na lokalnych bulwarach. To pierwsza wizyta „SORRY” u naszych zachodnich sąsiadów. Ekspozycji towarzyszyć będzie wernisaż, sympozjum dotyczące sztuki zaangażowanej społecznie, dyskusja dotycząca sytuacji w ogarniętej wojną Ukrainie, a także spotkanie z projektantką. Zaprezentowanie „SORRY” w Niemczech było możliwe dzięki zaangażowaniu Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie oraz Europejskiego Centrum Ekumenicznego we Frankfurcie.

Antypomnik Joanny Rajkowskiej po raz pierwszy w Niemczech

Według artystki, rzeźba „SORRY” obnaża postępowanie bogatych zachodnich społeczeństw, generujących światowe kryzysy: ekonomiczne, klimatyczne, migracyjne. „SORRY” to artystyczny komentarz dotyczący krzywdy wyrządzonej migrantom poprzez postawienie muru na granicy polsko-białoruskiej. Dotyka również generowania i pogłębiania nierówności społecznych rozumianych o wiele szerzej.

Po raz pierwszy „SORRY” zostało zaprezentowane w polskiej przestrzeni miejskiej na rondzie Kaponiera w Poznaniu. Projekt powstał na zamówienia Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we współpracy z Fundacją VOX Artis. Uniwersytet SWPS był partnerem wystawy, zaś od połowy września 2022 r. gościł rzeźbę na dziedzińcu warszawskiego kampusu. Odsłonięcie „SORRY” oraz rozmowa z Joanną Rajkowską otworzyły ubiegłoroczny Festiwal Nauki na naszej uczelni. Teraz przyszedł czas na to, by antypomnik Rajkowskiej pojechał w dalszą drogę. Na swojej trasie, oprócz Frankfurtu, ma również m.in. Berlin i Wrocław.

Zobacz program ekspozycji we Frankfurcie  

SORRY za niesprawiedliwość

Projekt „SORRY” narodził się z przeczucia, że od czasów Holokaustu nie przeżywaliśmy jako wspólnota trudniejszego momentu testującego naszą dojrzałość, odpowiedzialność i solidarność. Uchodźcy zostali podzieleni na lepszych i gorszych, bardziej i mniej zasługujących na współczucie i pomoc. Nieodmiennie, według rasistowskiego klucza. (…) Karma śmierci, nieszczęścia i pogardy dla życia jest potężna i nie zostanie zniweczona nawet autentycznym zrywem serca milionów osób, które pomocy udzieliły innym uchodźcom w tym samym czasie. W „SORRY” udało mi się zrealizować jedno z marzeń i stworzyć antypomnik. Nie bardzo wiem, dlaczego nie stawiamy antypomników przeróżnym wstydliwym zaułkom ludzkiej historii, zbiorowym pomyłkom, kolektywnej głupocie. Zakłopotanie to potężna siła.

Joanna Rajkowska
twórczyni projektu „SORRY”
Projekt Joanny Rajkowskiej z lotu ptaka na poznańskim rondzie Caponiera
Projekt Joanny Rajkowskiej powstał na zamówienia Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we współpracy z Fundacją VOX Artis.
Projekt Joanny Rajkowskiej widziany z boku
„Czy SORRY naprawdę przeprasza? To zależy od punktu widzenia: niezrozumiały dla zwykłego przechodnia ukryty sens rzeźby można odczytać jedynie z okien wysokich budynków lub z drona, z pozycji wiedzy i władzy” – czytamy w informacji prasowej dotyczącej projektu.

Dowiedz się więcej o projekcie

Twórczyni projektu

Joanna Rajkowska
 
Joanna Rajkowska

Wszechstronna artystka, najbardziej znana ze swoich projektów publicznych. Aby je zbudować, wykorzystuje realnie istniejące miejsca, energie, organizmy i materiały. Używa przy tym różnorodnych elementów, takich jak rośliny, budynki, obiekty znalezione, woda, dym czy dźwięk. Wynikiem jej pracy są zarówno osie urbanistyczne i projekty architektoniczne, geologiczne fantazje, odkrywki archeologiczne, jak i rzeźby podwodne. Większość jej prac powstaje, żyje i starzeje się w otwartej przestrzeni. Twórczyni produkuje też filmy, fotografie i modele. W przekonaniu, że ludzie, jako gatunek, nie byli w stanie utworzyć żywotnej, zrównoważonej kultury, artystka często zestawia ze sobą (ludzkie) konteksty historyczne i socjopolityczne z życiem innych gatunków. Często pokazuje i kwestionuje dychotomię natury i kultury.

Zobacz inne aktualności