Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Czy nasze myśli naprawdę mogą zmienić to, jak się czujemy?

dr Katarzyna Wiechęć z książką "Gdzie poniosą mnie słowa?", fot. Sabina Mejer/Uniwersytet SWPS
float_intro: images/ZDJECIA/nowosci-wydawnicze/gdzie-poniosa-mnie-slowa-katarzyna-wiechec.jpg

Czy to możliwe, że nasze samopoczucie – zarówno dzieci, jak i dorosłych – nie zależy wyłącznie od tego, co nas spotyka, lecz przede wszystkim od tego, jak o tym myślimy? Psychoterapeutka dr Katarzyna Wiecheć w książce „Gdzie poniosą mnie słowa?” udowadnia, że tak właśnie jest i wyjaśnia zarówno młodszym jak i starszym czytelnikom, dlaczego nasze myśli mają ogromną moc, jak wpływają na emocje i zachowania i... na nasze codzienne życie.

W treści pełnej metafor i psychologicznych mądrości, znajdziecie odpowiedzi na fundamentalne pytania:

  • Skąd biorą się słowa i myśli?
  • Czy naprawdę musimy wierzyć we wszystko, co o sobie słyszymy i myślimy?
  • Jak odróżnić konstruktywną krytykę od tej, która jedynie nas rani?

Myśl nie musi być faktem, a jedynie interpretacją

Znasz sytuację, kiedy ktoś cię skrytykuje, a ty przez resztę dnia nie możesz się pozbierać? Może pojawiają się u ciebie myśli typu „nie nadaję się do tego” albo „jestem do niczego”? Jak się wtedy czujesz? A teraz wyobraź sobie, że w tej samej sytuacji ktoś inny myśli: „Niech mówi, co chce. Ja znam swoją wartość”. Dwie osoby, ten sam bodziec, zupełnie inne emocje. Dlaczego? Odpowiedź znajduje się w klasycznym modelu ABC Alberta Ellisa, na którym opiera się psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT). Sytuacja (A) inicjuje pojawienie myśli automatycznych (B) i to dopiero one wpływają na pojawienie się emocji (C). To myśl nadaje znaczenie temu, co się wydarzyło i to od niej zależy, czy poczujemy złość, smutek czy spokój.

SYTUACJA (A) MYŚL AUTOMATYCZNA (B) EMOCJA (C)
Ania (6 lat) próbuje złożyć budowlę z klocków lego. Nagle ześlizguje jej się ręka i cała budowla się rozsypuje „Jestem beznadziejna”, „Nie nadaję się do tego”, „Nigdy się tego nie nauczę” smutek
„Głupie te klocki, nie da się ich połączyć!” złość
„A co jeżeli coś zepsułam i mama się dowie?” lęk
„No trudno, odpocznę i spróbuję później spokój
„W sumie dobrze, teraz zbuduję to lepiej” radość, ciekawość

Jedna sytuacja – zupełnie odmienne interpretacje. Właśnie w różnicy przekonań i myśli z nich wynikających tkwi źródło naszej odporności psychicznej, motywacji i samooceny. Jak dowodzi dr Wiecheć: „To my decydujemy, gdzie poniosą nas słowa. Możemy się pod nimi załamać albo na nich wznieść”.

Myśl nie musi być faktem, a jedynie interpretacją

Choć może się wydawać, że dzieci nie są jeszcze gotowe na „psychologiczne” rozmowy, badania pokazują coś przeciwnego. Dzieci rozwijające umiejętność samoregulacji emocji – czyli świadomego reagowania zamiast działania pod wpływem impulsu – lepiej radzą sobie w szkole, w relacjach i życiu codziennym (Montroy i in. 2016; Korucu i in. 2022; Nilfyr i Ewe, 2025). Wspierane przez rodziców i opiekunów, uczą się rozpoznawać własne uczucia, nazywać je i łączyć z tym, co myślą. Kiedy dziecko rozumie, że to, co myśli o sobie, nie musi być prawdą, robi pierwszy krok w stronę psychicznej odporności.

A jak pomóc dziecku odróżnić myśl od uczucia? Właśnie przez wspólne czytanie, rozmowę i towarzyszenie w trudnych momentach. „Gdzie poniosą mnie słowa?” to narzędzie, które w sposób prosty i łagodny pokazuje, jak to robić.

Myśli uskrzydlające i te, które ciągnął w dół

Nie każda myśl, która się pojawia, jest użyteczna. Niektóre są automatyczne, negatywne, zniekształcone – i to one najczęściej odbierają nam energię. Inne, jak przekonania wspierające („Poradzę sobie”, „Jestem wystarczający taki, jaki jestem”), budują naszą odporność, ciekawość, pewność siebie i dobre samopoczucie.. Bajka Katarzyny Wiecheć pomaga dzieciom i dorosłym rozpoznać, które z nich przejęły stery – i odzyskać kontrolę nad kursem.

Czy można zmienić własne przekonania? Czy można zmienić sposób myślenia?

Tak – i warto zacząć jak najwcześniej! Przekonania na temat siebie, świata i innych tworzą się na podstawie doświadczeń oraz właśnie interpretacji, oceny i komentarzy środowiska w jakim wyrastamy. To inni dorośli najpierw modelują znaczenia poprzez słowa i swoje reakcje, które później uwewnętrzniają się i stają naszymi własnymi. Rozumiejąc źródła własnych zniekształceń poznawczych, obserwując je, podważając ich znaczenie i pracując nad tworzeniem własnych, wspierających komunikatów werbalnych – możemy zmienić siebie jako dorosłych oraz świadomie oddziaływać na rozwój dzieci. Bo dzieci, które rozumieją, że słowa są nieidealne, że mogą mówić więcej o innych niż o nas samych, będą potrafiły poradzić sobie z różnymi komunikatami oraz sytuacjami z którymi spotkają się na swojej drodze. Dzieci, które wiedzą, że myśli nie muszą być faktem, a własne emocje można regulować, lepiej radzą sobie w szkole, w relacjach i w sytuacjach stresu. Uczą się mówić: „Złości mnie to, ale mogę wybrać, jak zareaguję”. A to umiejętność, która zmienia życie – nie tylko ich, ale i rodziców, rówieśników i innych ludzi, z którymi będą się stykać.

Czułe słowo leczy. I buduje relację

Książka to również opowieść o sile relacji i współregulacji – czyli tym, co dzieje się, gdy ktoś dorosły (albo rówieśnik) pomaga dziecku przejść przez trudną sytuację, porozmawiać o niej, nadać jej dobre znaczenie, ofiarować dobre słowo. Nie chodzi o dawanie rad, lecz o obecność, ton głosu, spojrzenie, uważność. To dzięki takim chwilom dziecko buduje obraz siebie: jestem ważny, moje emocje mają znaczenie, nie jestem w tym sam. A z takich fundamentów wyrasta wewnętrzna siła.

Bajka, która uczy jak budować dobrostan

To wyjątkowa bajka, w której każda strona ma znaczenie. W książce znajdziesz nie tylko opowieść o sile słów, ale też konkretne narzędzia:

  • jak odróżniać myśli od emocji?
  • jak radzić sobie z oceną i przyklejanymi etykietami?
  • jak rozpoznawać przekonania uskrzydlające i ograniczające?
  • jak reagować na krytykę i jak wzmacniać pozytywny obraz siebie?

Psychologowie mówią jasno: przekonania „jestem ważny”, „mam wpływ”, „potrafię sobie poradzić” są jak wewnętrzny, psychiczny układ odpornościowy – pomagają poradzić sobie z trudnymi emocjami, wyciągać wnioski z doświadczeń oraz budować pewność siebie. A przekonania typu „nic nie znaczę”, „inni są ważniejsi” mogą nas latami trzymać w pułapce bezradności oraz pozwalać na krzywdzenie przez innych. Nasze przekonania i myśli mają decydujący wpływ na nasz dobrostan.

Dlaczego tak ważne, aby jak najwcześniej zacząć z dzieckiem o tym rozmawiać?

Szacuje się, że na kliniczną depresję cierpi ok. 1% dzieci przedszkolnych, 2% w grupie dzieci 6-12 lat oraz aż do 20% w grupie młodzieńczej. W styczniu 2023 roku NFZ opublikował aktualizację raportu, w którym przedstawia, że depresja stanowi coraz większy problem zdrowotny i społeczny. Szacuje się, że w Polsce na depresję choruje ok. 1,2 mln osób. Dodatkowo w 2023 r. świadczenia z rozpoznaniem głównym lub współistniejącym depresji miało udzielone 809 tys. Pacjentów.

Żyjemy szybko, pod ciągłą presją, porównując swoje życia do zdjęć i rollek z mediów społecznościowych. Ciągłe oceny, komentarze i opinie atakują nas każdego dnia wpływając na nasze postrzeganie siebie, swojego ciała, wyborów i obniżając satysfakcję z własnego życia.

Aaron Beck zauważył, że osoby cierpiące na depresję często postrzegają siebie, innych i otaczający świat w sposób silnie zniekształcony i negatywny – ich myśli i przekonania są pełne pesymizmu i krytycyzmu. Ukształtowane schematy poznawcze stają się źródłem dla ciągłego poczucia winy, wstydu, lęku i smutku.To spostrzeżenie stało się fundamentem stworzonej przez niego terapii poznawczej, której głównym celem była praca nad umiejętnościami porównywanie tych myśli z rzeczywistością oraz podważania ich prawdziwości. Dzięki temu możliwe stało się osłabienie jednego z kluczowych objawów depresji – chronicznie obniżonego nastroju.

Wiedząc o znaczeniu przekonań i myśli możemy od najwcześniejszych lat budować zasoby dziecka do radzenia sobie we współczesnym świecie i być może chroniąc dzięki temu przed poważnymi kryzysami psychicznymi.

Co możesz zrobić już dziś?

  • Przeczytaj „Gdzie poniosą mnie słowa?” – sam lub z dzieckiem.
  • Wykorzystaj strony do lepszego poznania swojego dziecka i porozmawiania z nim o tym, z jakimi przykrymi słowami się spotyka, co o sobie myśli i jakie słowa dają mu siłę.
  • Zastanów się, jakich myśli uczysz swoje dziecko – słowami, reakcjami, milczeniem.
  • Zwróć uwagę, jak do siebie mówisz. Gdyby Twoje myśli miały głos – to czy byłyby Twoim przyjacielem czy krytykiem?
  • Ucz się razem z dzieckiem. Bo samoregulacja, empatia i refleksja to nie tylko umiejętności dzieci – to fundamenty zdrowia psychicznego także dorosłych.

Na koniec: kilka słów, które warto sobie powtarzać

Jestem ważny tak samo jak inni. Nie muszę wierzyć każdej swojej myśli. Mam wpływ na siebie i swój dobrostan.

Niech to będą pierwsze słowa nowej opowieści – tej, w której Ty i Twoje dziecko uczycie się razem, jak mądrze myśleć, żeby dobrze się czuć. A książka Katarzyny Wiecheć niech będzie przewodnikiem w tej podróży.

Książka została wydana nakładem wydawnictwa Book Ojciec. Przejdź na stronę wydawcy.

Bibliografia

Montroy, J. J., Bowles, R. P., Skibbe, L. E., McClelland, M. M., & Morrison, F. J. (2016). The development of self-regulation across early childhood. Developmental psychology, 52(11), 1744–1762. https://doi.org/10.1037/dev0000159

Korucu, I., Ayturk, E., Finders, J. K., Schnur, G., Bailey, C. S., Tominey, S. L., & Schmitt, S. A. (2022). Self-Regulation in Preschool: Examining Its Factor Structure and Associations With Pre-academic Skills and Social-Emotional Competence. Frontiers in psychology, 12, 717317. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.717317

Nilfyr, K., & Ewe, L. P. (2025). Thriving Children’s Emotional Self-Regulation in Preschool: A Systematic Review Discussed from an Interactionist Perspective. Education Sciences, 15(2), 137. https://doi.org/10.3390/educsci15020137

O autorce

Katarzyna Wiecheć zdjęcie portretowe
dr
Katarzyna Wiecheć
Psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka CBT, doktor nauk medycznych i o zdrowiu, specjalizuje się w psychologii klinicznej i psychologii pozytywnej. Bada, w jaki sposób różne czynniki w chorobach przewlekłych (w tym somatycznych) i ich leczeniu wpływają na funkcje poznawcze i jakość życia.

Zobacz inne aktualności